Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Radar: periodiek onderhoud

Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 11:57 #434682

Bij een radar is het nodig om na ongeveer 2000-3000 draaiuren de scanner te vervangen omdat onderandere het onderscheidend vermogen dramatisch af begint te nemen bij een "versleten" scanner.

Hoe hou je een beetje realisch bij hoe lang een radar aangestaan heeft?

Opzich zetten we de radar bijna nooit in standby, dus we hebben hem of aan of uit staan. Dus ik zat er over te denken om gewoon een standaard urentellertje in de voedingskabel op te nemen. Heeft dat zin denken jullie?
Of is er een makkelijkere manier om het werkelijke gebruik een beetje bij te houden zonder er een boekhoudkundig kunstwerk van te maken?

Is het toch aanbevelenswaardig om de scanner stil te zetten terwijl de radar aanstaat (In standby modus dus) als je toch niet op het scherm kijkt?
Is het niet slechter voor de scanner om deze iedere 10 minuten een minuutje te laten draaien in plaats van continue?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 11:58 #434683

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
mooi, ik zie dat mijn radar geen onderhoud behoeft. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 12:22 #434695

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Je zou denken dat er een logfunctie in de radar zit als dit zo kritisch is. Al eens goed in het menu gezocht?

Anders een urentellertje in de voedingskabel van je scanner(motor), die houdt dan precies bij wanneer de scanner daadwerkelijk actief is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 12:23 #434698

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Als je een beetje radar hebt, dan is een urenteller al ingebouwd en de TX uren ook aangeeft.

2 a 3 duizend uur is erg weinig, een magnetron gaat toch minimaal de dubbele tijd mee ( 6000 a 8000 TX uren), enig onderhoud is het controleren van de koolborstels.

In standby wordt het magnetron alleen opgewarmd, daar is niets mis mee en telt niet mee voor de TX uren.
Laatst bewerkt: 06 sept 2013 12:26 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 12:49 #434713

Henk, ik zou je graag geloven met die dubbele tijd, maar in de praktijk haal ik dat echt niet. En als ik dit onderwerp zo eens bespreek met collega lange afstandsvaarders, dan komen we allemaal tot de conclussie dat je jezelf in de handen mag wrijven als de radar het na 3000 uur nog goed doet. Hoe kom jij aan de dubbele waardes? Verkoop of praktijk ervaring? Zoja, wat doe ik fout dat ik er maar 2500 uur uit kan krijgen?
De radar staat bij ons ongeveer 800-900 uur per jaar aan.

Wat heet een beetje een knappe radar? We (en dan bedoel ik mijzelf en collega LA-zeilers) praten hier over de Furuno 1700, 1800, en 1900 serie.

En verrek! Er zit inderdaad een uren teller in de radar! zowel de tijd dat de radar aanstaat, alsook de TX tijd.

Mooi, vraag is beantwoord :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 sept 2013 12:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 12:50 #434715

Elke 2000 uur een nieuwe scanner lijkt me wel wat veel.
Dat zou voor de grote beroepsvaart een paar keer per jaar zijn. Met 2000 uur komen die dan amper van hier in China! :lol:
Ik denk eerder dat ze liever een complete scanner verkopen dan een paar koolborsteltjes. :evil:
Of zijn ze soms een nulletje vergeten.
Ad
Laatst bewerkt: 06 sept 2013 12:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 12:53 #434719

Ad, dat ben ik met je eens dat het niet veel tijd is, maar een grote beam scanner is toch anders dan de jachtradars die wij hebben.

Maar als iedereen er van overtuigd is dat het allemaal veel langer mee zou moeten gaan (ben ik een groot voorstander van!) wat doe ik dan verkeerd? En met mij mijn collega's ook?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 12:59 #434727

Allen de magnetron vervangen is voldoende hoor. niet de hele scanner!
Als je de specs an de magnetron niet haalt, klopt je tuning misschien niet? Hoewel ik me dat bij furuno eigenlijk niet voor kan stellen.

TIP:
Let op dat je bij het plaatsen van een nieuwe magnetron niet meteen de radar op TX zet. Laat hem eerst een uurtje of wat in standby inbranden. daarna pas zenden. Dat scheelt je aanzienlijk in de levensduur van je magnetron.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 13:00 #434733

Erikdejong schreef :
Ad, dat ben ik met je eens dat het niet veel tijd is, maar een grote beam scanner is toch anders dan de jachtradars die wij hebben.

Maar als iedereen er van overtuigd is dat het allemaal veel langer mee zou moeten gaan (ben ik een groot voorstander van!) wat doe ik dan verkeerd? En met mij mijn collega's ook?

Uiteraard zijn die beroepsradars veel degelijker en nog veel duurder maar hier werd gesteld dat de magnetron maar een beperkte levensduur heeft en "verslijt".
Wat er dan anders verslijten kan dan de koolborstels van de data overbrenging ( ik neem aan dat dat via koolborstels gaat?) en de lagering met aandrijving vraag ik me af.

Maar het zal wel zo zijn dat de goedkope jachtradars niet zijn gemaakt om gerepareerd te kunnen worden ( behalve misschien de software of een zekering ) zoals wel meer moderne elektronika.
Je weet wel , dichtgefelsde motoren en dichtgelijmde behuizingen.

Trouwens , ik heb de afgelopen dik twee maanden heel wat kleine visserschepen van een meter of 10 , vooral in Denemarken gezien met gewone jachtenradars. En die vervangen die echt niet elk jaar maar zijn wel vrijwel elke dag op zee.
Ad
Laatst bewerkt: 06 sept 2013 13:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 13:01 #434734

Ik bedoel inderdaad de magnetron, niet de hele scanner. Sorry voor de spraak verwarring.

Geld dat inbranden ook voor een nieuwe nooit gebruikte radar?
En heeft het zin om de radar eerst een tijdje standby te laten staan voor gebruik? Het opwarmen duurd maar een minuut.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 13:08 #434737

Mmm, dat dat inbranden dan toch nog 2000 uur duurt lijkt me nogal geschat en meer ter bescherming van de fabrikant tegen garantieaanspraken. De werkelijkheid zal wel veel gunstiger zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 13:22 #434744

Ad, dit zijn praktijk waardes waarop de echo's op 20-22 mijl afstand beginnen te verdwijnen, de fabrikant geeft juist veel langere levensduur op.
Die 8000 uur die Henk noemt staat inderdaad in het boekje als normale waarde, maar ik ken niemand die dat er ook daadwerkelijk uit heeft gekregen zonder alles op meer dan 16 mijl afstand als ondetecteerbaar te ervaren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 13:43 #434751

De radar staat bij ons ongeveer 800-900 uur per jaar aan.

Je kunt in ieder geval bezuinigen op het aantal uur door de standbymodus te gebruiken..

snel gerekend:
1) 60 minuten in een uur
2) 1440 minuten in een dag
3) 525.600 minuten in een jaar

de radar gaat iedere 10 minuten voor 1 minuut aan. Dus blokjes van 11 minuten.

Je hebt 525.600 / 11 = 47.782 blokjes (afgerond naar boven) van 11 minuten

als de radar dus dag en nacht aanstaat zal deze 47.782 minuten draaien.

47.782 minuten = 796,4 uur

dus op deze manier draait de radar ongeveer 800 uur per jaar als deze dag en nacht aan staat met de standby modus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 14:12 #434756

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5201
Yellow Boat schreef :
Wat er dan anders verslijten kan dan de koolborstels van de data overbrenging ( ik neem aan dat dat via koolborstels gaat?) en de lagering met aandrijving vraag ik me af.

Bij mij in de werkplaats staan er 3 die net geen 20 jaar hebben vol gemaakt, 5 dagen per week op zee. Eentje (scanner) daarvan is inderdaad door de lagers gezakt. Zijn er trouwens allemaal draaiend af gehaald, maar commercieel niet betrouwbaar genoeg meer. Reserve onderdelen (motoren, electronica, magnetrons) waren altijd aan boord.

Hoe het met jachtradars zit weet ik niet, maar erg veel zie je daar sowieso al niet op :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 14:14 #434757

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
In stanby het magnetron opwarmen verlengt de levensduur van het magnetron, de grootste slijtage treed op in de eerste fase van het bijzetten van de de TX- mode, veelvuldig kort laten draaien vanaf koude toestand zal de gebruikstijd van het magnetron negatief beïnvloeden.


De aftakeling van de kwaliteit van het magnetron wordt zichtbaar als de tunning indicatie maximaal terug loopt, het gebied waar het maximaal is, wordt krapper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 20:26 #434827

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
henkvd schreef :
In stanby het magnetron opwarmen verlengt de levensduur van het magnetron, de grootste slijtage treed op in de eerste fase van het bijzetten van de de TX- mode, veelvuldig kort laten draaien vanaf koude toestand zal de gebruikstijd van het magnetron negatief beïnvloeden.


De aftakeling van de kwaliteit van het magnetron wordt zichtbaar als de tunning indicatie maximaal terug loopt, het gebied waar het maximaal is, wordt krapper.

De mechanische beperking van de radarantenne is een groter probleem dan die van de magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 20:35 #434829

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Ik denk dat het sporadische gebruik en lange tijden helemaal niet gebruiken, schadelijker is voor het mechanische deel dan het gebruiken ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 20:59 #434832

Koolborstels vervangen doe je alleen in open scanner motoren. Het 3cm radar signaal gaat echt niet via koolborstels. Ha, dat zou wat zijn... Nee, dat gaat via een pickup pinneke in de roterende golfpijp (rotary joint). Bij normaal gebruik slijt dat niet of nauwelijks.

Voor Erik: het inbranden wat ik hiervoor noemde geldt alleen voor nieuwe magnetrons. Naar inschakelen en aftellen van de timer nog niet laten zenden. In standby laten dus. Daarna gewoon gebruiken.

Bij dagelijks gebruik:
Na gebruik de radar terugschakelen in standby en niet uitschakelen. Zo blijft de gloeispanning op de magnetron aanwezig en dat vindt ie prettig. Pas in de haven, of als je zeker weet dat je de radar voorlopig niet meer gebruikt helemaal uitschakelen.

EDIT: als er behoefte aan is wil ik wel een lijstje plaatsen met verschillende typen magnetrons met bijbehorende TX-tijden.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 06 sept 2013 21:02 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 21:13 #434834

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Belerion II schreef :
Koolborstels vervangen doe je alleen in open scanner motoren. Het 3cm radar signaal gaat echt niet via koolborstels. Ha, dat zou wat zijn... Nee, dat gaat via een pickup pinneke in de roterende golfpijp (rotary joint). Bij normaal gebruik slijt dat niet of nauwelijks.

Nou dat is helemaal nieuw voor me, mogelijk bedoel ik de scanner motor ! Voor de dome modellen gaat het dan niet op, de kleine motortjes hebben geen vervangbare koolborstels, of borstel loze motors.
Laatst bewerkt: 06 sept 2013 21:15 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 06 sept 2013 21:14 #434835

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Belerion II schreef :
Koolborstels vervangen doe je alleen in open scanner motoren. Het 3cm radar signaal gaat echt niet via koolborstels. Ha, dat zou wat zijn... Nee, dat gaat via een pickup pinneke in de roterende golfpijp (rotary joint). Bij normaal gebruik slijt dat niet of nauwelijks.

Voor Erik: het inbranden wat ik hiervoor noemde geldt alleen voor nieuwe magnetrons. Naar inschakelen en aftellen van de timer nog niet laten zenden. In standby laten dus. Daarna gewoon gebruiken.

Bij dagelijks gebruik:
Na gebruik de radar terugschakelen in standby en niet uitschakelen. Zo blijft de gloeispanning op de magnetron aanwezig en dat vindt ie prettig. Pas in de haven, of als je zeker weet dat je de radar voorlopig niet meer gebruikt helemaal uitschakelen.

EDIT: als er behoefte aan is wil ik wel een lijstje plaatsen met verschillende typen magnetrons met bijbehorende TX-tijden.

Ik heb de laatste 10 jaar al geen koolborstels meer gezien in een radar, alles stappen motoren. Daardoor is auto RPM gekoppeld aan snelheid ook naadloos mogelijk.

@algemeen
Al;s een buis (lees magnetron) lang gelegen heeft of jaren uit geweest is, dringt er uiteindelijk toch zuurstof in het vacuum. Door de buis/magnetron eerst enige uren te laten gloeien wordt het zuurstof weer gebonden en dan pas inschakelen (hoogspanning er op).
Dit noemt men; REACTIVEREN, REFORMEREN OF RECONDITIONEREN

Voor de geïnteresseerden onder ons;
pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs...is%20reactiveren.htm

Niet echt over zeilen, maar wel weer god voor de algemene ontwikkeling :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 07 sept 2013 06:46 #434862

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
WADnWIND schreef :

Ik heb de laatste 10 jaar al geen koolborstels meer gezien in een radar, alles stappen motoren. Daardoor is auto RPM gekoppeld aan snelheid ook naadloos mogelijk.

@algemeen
Al;s een buis (lees magnetron) lang gelegen heeft of jaren uit geweest is, dringt er uiteindelijk toch zuurstof in het vacuum. Door de buis/magnetron eerst enige uren te laten gloeien wordt het zuurstof weer gebonden en dan pas inschakelen (hoogspanning er op).
Dit noemt men; REACTIVEREN, REFORMEREN OF RECONDITIONEREN

Voor de geïnteresseerden onder ons;
pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs...is%20reactiveren.htm

Niet echt over zeilen, maar wel weer god voor de algemene ontwikkeling :)

Ga ik proberen met m'n oude Raytheon r10, die staat nog aangesloten....
Ding heeft heel lange tijd stil gestaan, echo's niet of nauwelijks, wel ruis als ik de gain opdraai.
Zou het prettig vinden om hem draaiend te hebben.
Heb wel nog een Garmin, maar die staat bij en is bedoeld voor de stuustand( De dome moet nog geplaatst worden en zou deze dan separaat achterop plaatsen.
Ik vind het prettig om in de navigatiehoek onderdeks, waar die Buis van Raytheon in zit, de zaak aan de gang te krijgen.
Is eventueel een nieuwe magnetron nog zinvol en waar kan deze het best worden aangeschaft, tegen welke prijs en is die zelf (door een technisch dombo) te installeren of moet die door een deskundige ingeregeld worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 08 sept 2013 06:34 #434950

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
nico1 schreef :

Ga ik proberen met m'n oude Raytheon r10, die staat nog aangesloten....
Ding heeft heel lange tijd stil gestaan, echo's niet of nauwelijks, wel ruis als ik de gain opdraai.
Zou het prettig vinden om hem draaiend te hebben.
Heb wel nog een Garmin, maar die staat bij en is bedoeld voor de stuustand( De dome moet nog geplaatst worden en zou deze dan separaat achterop plaatsen.
Ik vind het prettig om in de navigatiehoek onderdeks, waar die Buis van Raytheon in zit, de zaak aan de gang te krijgen.
Is eventueel een nieuwe magnetron nog zinvol en waar kan deze het best worden aangeschaft, tegen welke prijs en is die zelf (door een technisch dombo) te installeren of moet die door een deskundige ingeregeld worden?

Nu ben ik niet een radar deskundige bij uitstek, maar of je nog een magnetron kan krijgen voor die R10???
Je moet eigenlijk het magnetron er uit halen en het type nummer noteren.
Je kan dan bellerion vragen of anders bij collega Alpatron in IJmuiden.
Vaak zijn wer voldoende vervangers.
Wat vroeger regelmatig wel eens gebeurde is dat de ontvangst detectie diode defect raket door een radar van de buurman.
je hebt dan nauwelijks of geen ontvangst.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 sept 2013 06:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 08 sept 2013 08:35 #434985

Let ook op dat je modulator de geest kan geven bij een slechte magnetron. Dan ben je verder van huis.

@WADnWIND:
Je kan dan bellerion vragen (...)
Wanneer schrijf je mijn bootnaam nou eens zoals het is... :sick: :)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 08 sept 2013 08:37 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 08 sept 2013 09:10 #434994

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Belerion II schreef :
Let ook op dat je modulator de geest kan geven bij een slechte magnetron. Dan ben je verder van huis.

@WADnWIND:
Je kan dan bellerion vragen (...)
Wanneer schrijf je mijn bootnaam nou eens zoals het is... :sick: :)

Zoals een goed techneut betaamd, ben ik zo leesblind als een konijn :laugh: Doe daarbij een keyboard waarbij de toetsten altijd te dicht op elkaar zitten en het feest is compleet.

Die II erachter verwerk ik in de naam zal ik maar zeggen :)

Oke Belerion;

(4th-century BC)
The inhabitants of that part of Britain called Belerion (or Land's End) from their intercourse with foreign merchants, are civilised in their manner of life. They prepare the tin, working very carefully the earth in which it is produced ... Here then the merchants buy the tin from the natives and carry it over to Gaul, and after travelling overland for about thirty days, they finally bring their loads on horses to the mouth of the Rhône.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar: periodiek onderhoud 08 sept 2013 09:55 #435011

Mij is ooit eens geleerd de radar niet onnodig helemaal uit te zetten, maar liever op standby. Dat doe ik dan ook altijd maar, dus alleen als we meerdere dagen in een haven liggen echt uit zetten.

En de slijtage valt erg mee: staat ongeveer 5000 uur per jaar te zenden, plus 2000 uur op standby. De magnetron gaat daarbij zeker 2 jaar mee. Natuurlijk, een nieuwe bezem veegt schoon, dus na een jaar heb je wel iets minder ontvangststerkte, maar de magnetron is nog nooit binnen de 2 jaar vervangen, eerder om de 3 jaar. Maar goed, dan zie je met de nieuwe magnetron ook wel een wereld van verschil.

Verder hebben wij geen enkel onderhoud aan de scanners, hooguit eens per jaar wat stofgruis van de de tandwielen weg blazen...
Laatst bewerkt: 08 sept 2013 09:56 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl