Gisteren mijn bootje eindelijk weer te water gelaten. Eigenlijk ging alles van een leien dakje. Okee, de mast paste niet onder de deur door omdat de bokken te hoog waren, en valletje langs de verkeerde kant van de zaling, je kent het wel. Maar het motortje starte subiet en ik kon het niet weerstaan even naar buiten te piepen.
Lekker rustig aan pruttelde ik naar het ruimere water. Heerlijk om na 9 en een halve maand ploeteren weer het water op te gaan!
Eenmaal buiten leek het me wel goed om de motor even flink te laten draaien dus ik gaf wat gas bij. Even later nog wat meer en voer ik vol gas. Aan het einde van de vaargeul keerde ik om en kreeg de wind in de rug. Mmmm, lekker weer is het vandaag. Een sliertje stoom komt uit de kajuit en de associatie met vers gezette koffie maakt het plaatje compleet.
Stoom??? Ik heb helemaal geen water opgezet!!! Ik steek mijn hoofd door de kajuitopening en de walm blijkt van de soort "Geen-uitlaatgas-en-ook-geen-hout-of-epoxy". Dit is foute boel!
Ik leg de boot stil en ga naar binnen. Onder een van de banken, vlak bij de accu's, komt een dikke sliert van deze rook vandaan. Ik zie geen vlammen dus besluit het anker overboord te gooien. De electra ligt nog overhoop en ik vermoed dat daar de oorzaak ligt. Met de motor uit wordt het langzaam minder. Het anker blijkt niet gepakt te hebben en ik drijf langzaam de geul weer in. Ik start de motor en vaar langzaam richting haven.
Ik realiseer me dat de rook pas begon toen ik stevig gas gaf. Dat kan betekenen dat het laadcircuit hier mee te maken heeft. Op zijn langzaamst vaar ik terug de haven in. Er ontstaat gelukkig geen nieuwe rook.
Bij terugkomst ga ik op onderzoek uit. Vrijwel meteen vind ik een gesmolten kabeltje. Ik open het schakelpaneel en zie de boosdoener: de uiteinden van 2 van de vier aders maken contact. En de dunne kabeltjes konden erg makkelijk warm worden als er hoge stromen konden lopen.
Ik had vooraf aan de vriend die de electra onder handen neemt gevraagd of ik de motor gewoon kon gebruiken. Dat was geen probleem. Hij was dan ook zeer verbaasd over mijn verhaal. Hij had de boel doorgemeten en de twee plussen in dat kabeltje (die de laadspanning naar de meters in het paneel brengt) afgeplakt.
Maar goed, ik hoop dat het allemaal beperkt blijft tot een nieuw kabeltje en het was weer een goede les:
Luister naar anderen maar controleer alles zelf
Bij werken op een boot is er eigenlijk nooit een andere manier om iets te doen dan deze: de beste! In dit geval, alle uiteinden aftapen!