Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe boordlader ?

Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 10:57 #436863

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Mijn boordlader heeft de geest gegeven en ben op zoek naar een nieuwe en vroeg me af of dit iets kon zijn voor mijn doel.
www.compass24.nl/product/20426016/pro-charge-ultra
Mijn boot is uitgerust met 3 accu's, nr.1 is de start accu van 80 ah en de twee andere zijn identiek en verzorgen te samen de accessoires en zijn ieder 120 ah.
Tevens heb ik een aantal zonnecellen die via een regulator leveren naar de beide 120 ah accu's en de motordynamo laadt als eerste de startaccu en daarna begint hij aan de andere twee zonder enige volgorde.
Ik zou de lader willen die voor 3 accu's geschikt is en vroeg me af of ik verder nog zaken nodig heb. De twee accu's van 120 ah staan nu paralel maar deze wil ik gaan scheiden omdat dit beter schijnt te zijn. Dus zoek ik een lader die gewoon 3 onafhankelijke accu's kan laden.
By the way, het gaat om gewone loodaccu's.

Ik hoor graag jullie reacties en wil graag de beste verbindingspunten weten voor de zonnecelstroom en de stroom van de dynamo naar de accessoire accu's.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 11:45 #436883

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik zou voor iets van een Victron argo fet o.i.d. gaan, een met 3 aansluitingen en dan daar zowel de acculader als dynamo overheen zetten.

dan kan je ook een gewone acculader gebruiken om de accu's mee te laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 12:04 #436890

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Als die twee lichtaccus even oud zijn en even groot, dan zou ik ze gewoon parallel laten staan. Anders moet je op enig moment omschakelen wanneer één van de accu's leegraakt.

Een FET als scheider is inderdaad mooi, maar die zou ik alleen gebruiken om de laadstroom van de alternator te verdelen over de accu's. Ik zou echt een acculader nemen die meerdere accu's afzonderlijk kan laden, want dan kan hij dat netjes doen via de meest geschikte laadcurve.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 12:07 #436893

De vraag alleen is of dat laden van 3 verschillende accu´s ook apart gebeurt. Hij heeft verschillende laadprogramma´s voor ieder accu type AGM, loodcel, Lithium etc. Maar als je start accu verschilt van type met je service accu´s zal een van beide verkeerd geladen worden.

Sterling power is voor de rest wel een goed merk ben het wel eens tegen gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 12:09 #436894

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
@ hen3: De meeste (alle?) laders die meerdere groepen kunnen laden doen dit gewoon met ingebouwde diodes. Dus 1 laadcurve voor alle groepen. Of je dit dus extern of intern doet maakt niet uit.

Daarom heb ik mijn start accu een eigen mini-ladertje gegeven met wel een eigen curve voor in de winter.

Sterling is verder een uitstekend merk.

Accu's die hetzelfde zijn, even oud zijn en altijd parallel hebben gestaan zou ik ook lekker parallel houden. Ik heb er zelfs 4 zo staan :P Anders moet je ook het laadcircuit mbv je motor gaan aanpassen.
Laatst bewerkt: 12 sept 2013 12:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 13:46 #436990

Philip schreef :
@ hen3: De meeste (alle?) laders die meerdere groepen kunnen laden doen dit gewoon met ingebouwde diodes.
Niet alle, ik heb een Combi van Mastervolt, en de spanningen op de startaccu's zijn niet gelijk aan de spanningen op de centrale accubank.
Het bulk, absorbtie en druppel laden word aangepast aan hoe vol de accu(bank) in kwestie zit. Het is inderdaad wel dezelfde curve, dus zelfde voltage voor beide banken voor de verschillende stappen in het laadproces.
Er kan een hoop ingesteld en afgeregeld worden aan deze lader, en ik heb nooit gekeken of ze ook een individuele curve kunnen volgen omdat bij mij de start en de licht accu's van hetzelfde type en merk(loos) zijn.

Het is wel zo dat mijn start accu's met maximaal 5A (bij 28 volt) geladen kunnen worden, terwijl de centrale accubank met 90A geladen kan worden, ook bij 28 volt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 sept 2013 13:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 15:08 #437052

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Je kan je afvragen of je de start accu ook op de lader wil hebben. Over het algemeen zit die na het starten al heel snel weer vol en heeft het minste te lijden. Mits je 'm inderdaad enkel en alleen als startaccu gebruikt natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 16:01 #437083

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Precies, daarom hangt mijn startaccu alleen in de wintrer af en toe aan de accu lader om de zelfontlading te compenseren. In de zomer laadt de dynamo hem wel weer vol nadat ik hem gebruikt heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 16:05 #437085

Klopt, en de lader is slim genoeg om te weten dat er niet geladen hoeft te worden als de accu vol zit, maar het drietraps systeem conditioneerd de accu's wel mooi, en deze laadt maximaal met 5A als het wel nodig is.
Maar wel volledig onafhankelijk van de centrale accu's, daar was mijn berichtje om te doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 16:11 #437089

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Hier een Mastervolt 12 volt 40 ampère met 3 uitgangen met temperatuur voeler.
Deze voeler is op een accu geplakt zodat de lader optimaal kan laden.
Voor de start accu is max 3 ampere aanwezig en 36 ampere voor de 2 accu's.
Elk een batterij capaciteit van 90 AH
Instelbaar voor elke accu type en nog geruisloos ook,
Ik ben er erg tevreden mee.
Laatst bewerkt: 12 sept 2013 16:12 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 16:16 #437090

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Erikdejong schreef :
Het is wel zo dat mijn start accu's met maximaal 5A (bij 28 volt) geladen kunnen worden, terwijl de centrale accubank met 90A geladen kan worden, ook bij 28 volt.

Jep, dat doen de Victron's Phoenix en Multi ook.

Kost wat, maar dan heb je ook wat..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 16:35 #437100

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Ja laadstroom verdelen kunnen de meeste laders wel, al is het alleen maar de verschillen van interne weerstand van de verschillende accubanken of limieten die in de lader zijn afgesteld. Zelfs mijn (oudere) victron.
Maar de laadcurve zelf aanpassen, dus de duur van de bulkfase en dergelijke hangt bij mij af van de primaire accubank. De rest volgt gewoon. Is dat anders bij jullie laders? Hebben die echt een aparte curve per accubank?
Laatst bewerkt: 12 sept 2013 16:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 16:46 #437103

Philip schreef :
Is dat anders bij jullie laders? Hebben die echt een aparte curve per accubank?
Ja
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 12 sept 2013 17:24 #437133

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Erikdejong schreef :
]Ja
Betwijfel ik, ook na het lezen van je handleiding :)
Ik denk dat of 1) je tweede aansluiting de laadspanning volgt van je hoofdaccu óf 2) een constante (veilige) spanning heeft die je start accu netjes volhoud maar niet overlaadt. Beide met max. 5A.

Twee onafhankelijke laadstromen met ieder een eigen u-i karakteristiek aan der hand van de ladingstoestand van de accu lijkt me sterk, zeker bij een kleinere tweede aansluiting voor een startaccu. Dat zou in feite ook gewoon twee acculaders in 1 behuizing zijn.

Twee accubanken die aan 1 'curve' hangen hoeft overigens helemaal niet te betekenen dat de stroomafname in de praktijk gelijk is per accubank! Dat kan uiteraard erg verschillen als de ene best leeg en de andere best vol of kleiner is!
Laatst bewerkt: 12 sept 2013 17:26 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 13 sept 2013 05:25 #437277

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Iedereen alvast bedankt voor de tips en ik kan er weer mee verder, ik ga vandaag even naar Vitron in Bodegraven, en mochten er daar hele andere tips naar voren komen dan laat ik het even weten wat hun gedachten waren ! Thx B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 14 sept 2013 06:40 #437725

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Nou het was zeer verhelderend en vooral simpel en ben overgegaan tot het kopen van een boordlader Victron Blue power IP67 charger 25 Amp die maar 1 uitgang heeft en de lader heeft 4 cycli en geldt dus gewoon voor alle drie de batterijen. Als je voor iedere batterij wilt dat ze volgens de 4 cycli worden geladen dan wordt het een dure grap en het schijnt het ook niet helemaal waard te zijn. Tevens kan ik mijn accu's gewoon paralel laten staan en kan geen enkel kwaad zolang je maar hetzelfde type en leeftijd aanhoudt en zorgt dat de opname altijd gelijkmatig uit twee accu's tegelijk wordt getrokken. Voor de derde batterij, de startaccu zit er een BSW 160 dual tussen ,dit is een gewone batterij scheider waarvan het apparaat zelf zegt dat hij intelligent is, dus maar ff afwachten of hij niet liegt. :ohmy:

Waar ik nog mee zit is dat ik ook een Nasa Batterij monitor heb gekocht hoe ik de shunt moet plaatsen. Deze zou in de totale min naar alle drie accu's moeten maar deze is maar 100 A maar ik kan veel meer trekken dan die 100A (starten motor, ankerlier) en vraag me af of ik nu geen zwaardere shunt moet aanschaffen die het maximale amperage kan hebben wat ik kan trekken of reken ik nu verkeerd ?. Gaarne jullie reactie ! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 14 sept 2013 06:52 #437726

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Shunt zet je alleen op de min van je service accu's, de start accu laat je er buiten. Waar zit je ankerlier op?

Zie ook het schema van nasa zelf (tweede), zo gaat de startstroom niet door je shunt:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe boordlader ? 14 sept 2013 17:10 #437953

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ankerlier zit op de accessoire accu. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl