Toxiq schreef :
Mooi verhaal roel, daar zullen best wel wat mensen baat bij hebben.
Weet je ook het verbruik van je huidige pc ? je hebt hem nu aan een laptop voeding maar aan boord gaat hij rechtstreeks aan het boordnet ?
Ik heb net even gemeten, moest alleen even een 12V voeding uit de doos zoeken. Hij doet ergens tussen de 800 en 900mA op 12,3V. Dus tussen de 9,8 en 11 watt. Maakt niet zoveel uit wat ik doe. Bij het booten of veel dingen doen (programma's opstarten, etc) loopt het soms op tot iets boven de 1A. Maar bij full-screen video afspelen blijft het gewoon stabiel tussen de 800 en 850mA.
Wel grappig, ik heb er nu direct de speakertjes van mijn monitor hier aanhangen, en ik zou verwachten dat de audioversterker nog wel een of twee watt verschil zou moeten maken. Maar ik zie geen verschil tussen geluid aan of uit.
Veel netwerk verkeer (Een VNC sessie met die full-screen video erin

) kost wel ca 100mA meer.
Meer dan 1,1A heb ik nog niet op de meter gezien.
De oude PC deed bijna het dubbele, maar daar zat cq zit ook nog een 2,5" harddiskje in, geen SSD. Dat scheelt.
Ik ben al met al erg tevreden over dit moederboard. Het heeft een nadeel: er zijn geen 64 bits drivers voor de GPU beschikbaar. Dus: wil je snelle graphics dan moet je 32 bits windows draaien. En gebruik je dus maximaal 3,2GB geheugen, ook al stop je er meer in. Voor de rest is het aan boord allemaal niet zo spannend, dus 32 bits is prima.
Even wachten kan lonen, Intel heeft inmiddels een nieuwe serie Atom CPU's met nog kleinere transistortechnologie. Dus: sneller maar ook energiezuiniger. En wel 64 bits support voor de GPU (mag ik aannemen). Alleen zijn er nog geen losse mini-ITX moederboarden, en aangezien Intel zelf is gestopt met het produceren van desktop motherboards zullen we moeten wachten tot een fabrikant als Jetway iets op de markt brengt. Dat kan nog wel even duren, en de vraag is of het board dan ook alles heeft wat je voor een boord PC wilt: 12v voeding, 1 of 2 RS232 poorten en nog een VGA aansluiting (een HDMI scherm zal aan boord meestal nog niet aanwezig zijn).
Plus dat het Morex kastje voor deze Intel boards wel echt heel chique is! En het hele aluminium kastje wordt gebruikt voor warmte dissipatie, ook wel handig, vooral in hoogzomer als het in de boot warm is.
Op zich kun je trouwens elk low-profile mini-ITX bord wel in dit kastje kwijt, alleen zul je dan de achterkant van het kastje moeten aanpassen. Normaal gebruik je voor de achterkant van het moederboard een standaard IO shield (dun metalen plaatje met alle gaten voor de IO connectoren). Dat IO shield schuif/klik je dan in een groot, rechthoekig gat van de kast. Maar omdit dit kastje al kleiner is dan de standaard maat van een IO shield gaat dat niet passen. Morex heeft de uitsparingen voor dit specifieke motherboard dus gewoon in het kastje zelf gemaakt. Maar goed, gewoon zelf sleufjes vijlen voor de connectoren van een ander motherboard werkt ook. Of een rechthoekige uitsparing maken en het bij het motherboard geleverde IO shield passend maken.
@Roos: ik heb geen idee wat Ammy is. Ik heb ook nog nooit iets met Embedded windows gedaan (is dat geen contradictie trouwens

), maar ik zou zeggen: gewoon proberen.
Van alle remote-desktop applicaties de de lokale desktop mirroren is VNC de bekendste, snelste en dus waarschijnlijk ook de meest efficiente. En zolang je geen gekke dingen doet (zoals full screen video kijken via VNC) kan ik me niet voorstellen dat het "te veel resources" zou vragen.
www.realvnc.com en proberen maar.
Ik heb overigens net een image gemaakt van mijn SSD, nu vers geinstalleerd en met Windows nog niet geactiveerd. Voor mezelf (recovery), maar als er mensen een vergelijkbare machine maken heb je hiermee direct een kant-en-klare PC. Enige dat je nog moet doen is je windows activatiecode invoeren.
En anders moeten we maar een keer een workshop boord-PC bouwen organiseren

.
Bogaert computers (dat is zo'n toko die oude rommel opkoopt bij bedrijven en dan weer verkoopt) heeft nu trouwens een voorraad 15" ELO touchschermen te koop. ELO ET1515L-7. Dat heeft VGA en de touch controller doet USB. Vanaf drie stuks geven ze korting, dus wellicht een idee. Per stuk EUR 99, vanaf 3 EUR 89/stuk en vanaf 5 EUR 85/stuk (excl btw).
Ik twijfel zelf ook nog over het upgraden naar 15". Alleen moet ik dan weer zo'n nieuw teak kastje gaan bouwen en dat houdt me tegen