Met een scheidingstrafo heb je aan boord een "zwevend net". Er is wel 230VAC spanning te meten tussen de nul en de fase van je boordnet, maar omdat die scheidingstrafo er is, is de hoogte van de nul niet gedefinieerd.
In tegenstelling tot het net op het land, daar is de nul namelijk verbonden met de aarde. Dat is dus niet zwevend.
(oeps, ten opzichte van de maan weer wel, maar die is te ver weg voor mijn korte armpjes)
Als de boot opgebokt staat kan het dus voorkomen dat de nul van het boordnet een hogere spanning kent dan de aarde van de wal. Vergelijk het maar met de tik die je krijgt als je uit de auto stapt. De carrosserie is daar de nul van de boordaccu, maar heeft ten opzichte van de grond toch een hogere spanning, en dat voel jij als jij contact maakt met de grond en de auto tegelijkertijd. Dus zie je van die aardingsdraadjes achter auto's bungelen, die aardingsdraadjes zorgen ervoor dat de boord-nul dezelfde spanning heeft als de grond.
Nou, daarom moet je de romp van een stalen schip uitgerust met een scheidingstrafo aan de wal aarde leggen.
PS als je in het water ligt heb je automatisch al deze aardingskabel, want je ligt in water dat min of meer geleidt.
Wat ook niet denkbeeldig is, is dat de walstroomkabel op het stukje dat ie nog door de boot loopt, doorschavielt en zo je romp toch aan de walstroom ligt. Maar de aardlek slaat niet door, want door het opbokken maakt het schip geen contact met de grond. Dat doe jij wel op het moment dat je onder de boot kruipt om de kiel te inspecteren en eens flink over de antifouling krabt met je hand. Pats, 230V stond er op!
Conclusie: toch maar aarden aan de wal-aarde die romp.
Waar je dan toch weer een nieuwe tegelijk oude discussie erbij krijgt:
eigenlijk werkt je scheidingstrafo niet meer juist door de verbinding die je gemaakt hebt tussen de nul van de 230VAC boordnet en je romp. Ander topic.
Overigens schrijft de TS:
"je eigen aardlek aan de romp"????? Dit ontgaat mij geheel. De aardlekschakelaar heeft namelijk alleen verbinding met de nul en de fase en GEEN verbinding met een aarde. Bestaan er nog andere aardlekken aan de romp?