Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: opgebokt op de kant en aardlek

opgebokt op de kant en aardlek 05 okt 2013 14:25 #444623

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Je hebt op je stalen boot de electriciteit op orde:
de walstroom komt via een scheidingstrafo binnen en je hebt je eigen aardlek aan de romp zitten
maar nu sta je opgebokt op houten planken op de kant, volgens mij gaat het dan niet meer goed komen met je aardlek.
Wie kan er wat over dit specifieke geval (opgebokt) wat zeggen en hoe het op te lossen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 05 okt 2013 15:31 #444634

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13792
wat zou daar niet goed aan zijn als het in het water wel goed is?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 05 okt 2013 16:46 #444649

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7686
Zorg voor een aardingskabel naar de normale plaats waar de aarding via het water gebeurd en er is geen probleem meer.
( Dus een kable verbonden met een aardingspin in de grond onder of naast je opgebokt schip. Verbonden met je massapunt, of plaats waar je de aarding normaal aansluit aan boord. )

Ik zie zo snel het probleem niet.

Kun je even zeggen waar volgens jou het probleem zit?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 05 okt 2013 16:49 #444650

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Door de scheidingstrafo maak je een eigen zelfstandig electriciteits circuit de aarding aan de romp gaat in het water goed omdat de romp dan in verbinding met water/aarde staat.
Op de kant staat de romp op isolerende houten blokken dus dan denk ik geen aarding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 05 okt 2013 16:58 #444655

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Een differentieel schakelaar, ook wel aardlekschakelaar of verliesstroomschakelaar genoemd is een beveiligingsmechanisme die geactiveerd wordt op het moment dat er lekstroom optreedt. Lekstroom treedt op als stroom via de aarding wegvloeit. Hierdoor is er een verschil tussen het totaal aan uitgaande stroom en het totaal aan vertrekkende stroom. De lekstroom kan elektrocutie tot gevolg hebben. Waar de zekering dus hoofdzakelijk een bescherming biedt tegen kapotte toestellen, biedt de differentieel schakelaar bescherming voor de mens.

Dit bovenstaande gelezen zou ik gaan voor een extra aarding kabel op de romp te bevestigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 05 okt 2013 17:02 #444656

  • RigWa
  • RigWa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
DUs moet de romp geaard worden op de juist plek met een aarde in de grond / werkplaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 05 okt 2013 17:11 #444658

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
Ben geen electrotechnicus, maar volgens mij i het helemaal niet nodig om een aardingskabel aan te leggen: de aardlekschakelaar meet in het geval van jouw installatie de lekstroom naar de romp van het schip. Omdat de schakelaar aan die romp zit, zal een aardingskabel niet uit maken, doordat de lekstroom in romp komt schakelt de aardlekschakelaar al af. Dus volgens mij hoef je je geen zorgen te maken!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 05 okt 2013 17:18 #444659

Zoek even naar de installatiemanual van een Victron scheidingstrafo: daar staat goed in uitgelegd waarom je, als je op de kant staat, de aarddraad van je walstroomkant moet doorverbinden met je eigen aarde (wat bij stalen boten ook de romp is).

Toen ik op de werf stond met m'n woonschip werd er gewoon tijdelijk een aardkabel aangelast om hier niet afhankelijk van te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 05 okt 2013 17:26 #444662

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Bij een scheidingstrafo gaat een aarde draad aan de romp niet werken: er kan immers geen common mode stroom gaan lopen naar die aarde. (een stroom waarbij de heen en retourleiding niet samen 0 stroom voeren) daarvoor is immers de scheidingstrafo voor ontworpen!
Je moet het zo zien dat met een scheidingstrafo de boot als minicosmos onafhankelijk wordt van de macrocosmos.

Vaak wordt overigens als er sprake is van een ingebouwde isolatie transformator 1 kant van de boordspanning na de scheidingstrafo aan aarde gelegd.
Op die manier kun je alsnog een optater krijgen als je in een stalen schip met de verkeerde pool in aanraking komt. De stroom zal niet worden gedetecteerd als differentiaal stroom.
Wel vind er onderbreking plaats door de aardlek op de boot als een chassis wat gekoppeld is aan de randaarde in aanraking komt met een de hete pool. Daar is er immers 1 van want de andere is tot aarde gebombardeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 05 okt 2013 19:42 #444668

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Nachtvlinder schreef :

Toen ik op de werf stond met m'n woonschip werd er gewoon tijdelijk een aardkabel aangelast om hier niet afhankelijk van te zijn.

Was dat niet voor de massa van het lastoesel? Dat is wel gebruikelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 05 okt 2013 21:01 #444678

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
Met een scheidingstrafo heb je aan boord een "zwevend net". Er is wel 230VAC spanning te meten tussen de nul en de fase van je boordnet, maar omdat die scheidingstrafo er is, is de hoogte van de nul niet gedefinieerd.
In tegenstelling tot het net op het land, daar is de nul namelijk verbonden met de aarde. Dat is dus niet zwevend.
(oeps, ten opzichte van de maan weer wel, maar die is te ver weg voor mijn korte armpjes)
Als de boot opgebokt staat kan het dus voorkomen dat de nul van het boordnet een hogere spanning kent dan de aarde van de wal. Vergelijk het maar met de tik die je krijgt als je uit de auto stapt. De carrosserie is daar de nul van de boordaccu, maar heeft ten opzichte van de grond toch een hogere spanning, en dat voel jij als jij contact maakt met de grond en de auto tegelijkertijd. Dus zie je van die aardingsdraadjes achter auto's bungelen, die aardingsdraadjes zorgen ervoor dat de boord-nul dezelfde spanning heeft als de grond.
Nou, daarom moet je de romp van een stalen schip uitgerust met een scheidingstrafo aan de wal aarde leggen.

PS als je in het water ligt heb je automatisch al deze aardingskabel, want je ligt in water dat min of meer geleidt.

Wat ook niet denkbeeldig is, is dat de walstroomkabel op het stukje dat ie nog door de boot loopt, doorschavielt en zo je romp toch aan de walstroom ligt. Maar de aardlek slaat niet door, want door het opbokken maakt het schip geen contact met de grond. Dat doe jij wel op het moment dat je onder de boot kruipt om de kiel te inspecteren en eens flink over de antifouling krabt met je hand. Pats, 230V stond er op!

Conclusie: toch maar aarden aan de wal-aarde die romp.

Waar je dan toch weer een nieuwe tegelijk oude discussie erbij krijgt:
eigenlijk werkt je scheidingstrafo niet meer juist door de verbinding die je gemaakt hebt tussen de nul van de 230VAC boordnet en je romp. Ander topic.

Overigens schrijft de TS:
"je eigen aardlek aan de romp"????? Dit ontgaat mij geheel. De aardlekschakelaar heeft namelijk alleen verbinding met de nul en de fase en GEEN verbinding met een aarde. Bestaan er nog andere aardlekken aan de romp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 06 okt 2013 05:51 #444695

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7686
De oplossing lijkt me uit (bijna) al de reacties eenduidig.
Gewoon een aardkabel voorzien naar een goede aarde in de omgeving van je boot. Zeker bij een stalen romp lijkt me dit de veiligste oplossing.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 06 okt 2013 06:54 #444703

Niet zo moeilijk doen met een aard pin oid want als je niet weet wat je doet heb je alleen maar schijnveiligheid.

Gewoon de randaarde van je walstroom aansluiting voor de tijd dat je uit het water bent aansluiten op je stalen boot. Als je weer te water gaat dan deze weer losmaken ivm galvanische corrosie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 06 okt 2013 09:04 #444725

Happybuccaneer geeft het juiste antwoord.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 06 okt 2013 09:35 #444726

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8300
Maar, als je alles zo netjes voor elkaar hebt, heb je ook de randaarde van de walstroom via een diodebrug, verbonden met de romp. Daardoor kan er nooit een hogere spanning op de romp komen, dan de spanning die de diodes doorlaten.

Toch?

Bovendien heb je toch netjes een aardlekschakelaar in de walstroom zitten, alvorens die de scheidingstrafo in gaat. Gewoon voor de zekerheid.

Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 06 okt 2013 09:41 #444728

  • RigWa
  • RigWa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Walstroom, diodes, randaarde, wisselstroom ?

Wat hoort er niet thuis in het rijtje ?
Ik zou zeggen de diodes, die doen namelijk
bij wisselstroom toch niet zoveel, behalve 1 sinus kant door laten en de andere blokkeren of het hele zaakje gelijkrichten. Wat ik nog steed bij walstroom niet kan plaatsen. waarom zou je diodes tussen je randaarde stoppen ?

Diode brug plaats je pas na de transformator die weer achter de scheidingstrafo zit.

Ben ik beneieuwd wat die diodes voor functie zouden moeten hebben volgens joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 06 okt 2013 10:07 #444734

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13792
@rigwa
die diodes hebben een andere functie en het zijn er twee antiparallel geschakeld
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 06 okt 2013 10:22 #444737

Ja het principe van een diode scheiding is dat je gebruikt maakt van de minimale spanning die er moet staan voordat de diode in de doorlaat richting gaat geleiden.




Voor twee silicium diodes in serie zal pas bij 1400mV deze gaan geleiden. Daaronder "spert" de diode aan beide kanten. Nu is een corrosie spanning meestal niet hoger dan 900mV en zal de diode deze blokkeren. Bij een fout in de installatie zal hij wel gaan geleiden.

De beste methode blijft toch een scheidingstrafo omdat je hier twee galvanische gescheiden stroom ketens hebt.

Een aardlek schakelaar aan de walstroom zijde zal dan normaal gesproken niet werken als je een fout hebt aan de secundaire zijde van je trafo.
Laatst bewerkt: 06 okt 2013 10:35 door happybuccaneer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: opgebokt op de kant en aardlek 09 okt 2013 21:16 #446091

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Iedereen hartelijk bedankt voor de bijdragen, weer veel geleerd.

Aanleiding was een ongeval hier op de haven waarbij de bemanning van een stalen boot onder spanning kwam te staan toen ze de stalen trap op liep en de boot vast pakte. Het koste 2 andere personen ook een flinke schok en pas de derde maakte de electra los waarna de andere personen pas geheel vrij waren van electra.

Helaas ontbreken verdere details over installatie op de wal en op de boot. Maar de haven wast zijn handen in onschuld, "on your own risk".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl