Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Trojan Accu's zijn binnen en nu?

Trojan Accu's zijn binnen en nu? 08 okt 2013 19:10 #445696

Mijn 8 Trojan Accu T-105 Deep Cycle 6V 225Ah(20h) zijn binnen maar nu.

Wie kan er een schema tekenen voor mij.?

Wat is mijn gedachte kronkel :unsure: 2 groepen van 24 volt 1 actief en 1 back-up.

Aandrijving 24 volt Torqeedo cr. overige installatie 12 volt.

toelevering walstroom met een automatische accu lader, maar hoofdzakelijk 2x 100 watt monocristal zonnepanelen eventueel nog een windgenerator.

accu pakket actief en passief 2x 4 x 6 volt voor motor en 2x 6 volt aftakken voor overige installatie en dan kunnen schakelen tussen accu pakket actief en passief maar wel zo dat 1 van beide altijd vol staat.

Voordeel is dat ik altijd stroom heb en mocht ik onverhoopt is lang moeten motoren om veilig binnen te kunnen komen dan ben ik altijd verzekerd van een vol accu pakket maar ook stroom voor me 12 volt installatie.
Nadeel is denk ik ingewikkeld met opladen en gewicht 8x 28 kg is 224 kg accu;s in plaats van 112 kg.

Hoe knoop ik dit allemaal aan elkaar ??? :S
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 04:42 #445721

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 663
Weet je toevallig al waar je de blokken gaat plaatsen? De afstand tussen de blokken is bepalend voor de dikte van de verbinders bijv. Ook hierbij even de gewichtsverdeling van het schip in je achterhoofd houden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 05:04 #445726

ja net voor de kiel en bij de kajuit ingang op de hart lijn van de boot
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 05:23 #445734

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
banken splitsen in actief en inactief zou ik nooit doen.
Immers, als je de haven uitgaat, heb je xxx hoeveelheid energie opgeslagen in de accu's. Dan kan je vervolgens nooit meer dan xxx energie eruit halen. Of je dat nu doet door eerst de helft leeg te trekken en daarna de andere helft leeg te trekken of door de gehele bank tesamen leeg te trekken maakt niks uit.
Wat je vergeet is dat als je een stroom van 100A verbruikt op een gegeven moment, dat bij 4 accu's er dus 25A per accu gevraagd wordt, maar als je dat verdeeld over 8 accus er dus maar 12,5A per accu geleverd hoeft te worden. Je belast de accu's dus met lagere stroomsterkte.
Wat je ook niet moet doen is 12V uit een 24V accubank trekken. Door slechts 2 accus te pakken voor de 12V worden er in de 4-accu-bank 24V 2 accus wel belast, 2 accus niet belast.
Je moet dat dan via een DC/DC 24/12 omvormer doen.
Eerst de beslissing over bovenstaande voor dat je aan schema's kan denken.
Overigens heb je de vraag over de afstand tussen de accus ook niet helemaal helder beantwoord. Afstanden zijn belangrijk in deze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 05:43 #445740

Ronald met de 12 volt heb je een punt daar zou ik idd beter een 24v-12v omvormer kunnen gebruiken maar wat is er mis met 2 x 24 volt 48 volt heb ik niet nodig dus zie daar het nut niet van in behalve dat per bank minder Ampere gebruikt.

Heb met die 8 banken 48 volt en heb voor de torqeedo 24 volt nodig, dan kan ik toch beter 4 banken gebruiken voor me torqeedo en 4 banken als reserve gebruiken en als de eerste 4 leeg zijn overschakelen naar de volgende 4.
Dus maw als de ene tank leeg is de andere tank aansluiten.

Afstand tussen de 2 groepen banken zou dan 2 meter zijn maar dat heeft geen invloed om dat ze niet met elkaar gekoppeld zijn, alleen de afstand naar de motor is iets langer.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 05:50 #445742

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
Je kunt toch de 2 24v banken ook parallel schakelen voor dubbele capaciteit ipv dubbel voltage???
Dan houd je gewoon 24V
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 05:53 #445745

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Een bank voor de aandrijving en een bank voor de overige verbruikers? Dan ben je altijd verzekerd van een volle aandrijfaccu. Evt zou je de bank voor de overige gebruikers dan kunnen splitsen in 2 banken van 12 volt, die je ofwel omschakelt, danwel parallel zet in een 210 Ah bank. Dat scheelt een omvormer van 24 naar 12 volt.

Mocht je aandrijving en overig gebruik liever uit een bank willen halen dan moet je twee 24V banken parallel zetten in een 210 Ah 24V bank en je 12V uit een omvormer trekken. Gescheiden banken voor aandrijving en verbruikers - met een cross-over-switch voor noodgevallen - zou echter mijn voorkeur hebben. Ook zou ik dan voor een grote 12V bank gaan en niet voor twee kleinere, dan is de laadtoestand van al die cellen namelijk steeds gelijk, waardoor het goed gaat als je daar toch je motor eens op aan zou gaan sluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 05:56 #445749

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Met accu's kun je de boel beter zo vol mogelijk houden voor de levensduur. Als de de ene accubak eerst leeg trekt en dan pas omschakelt naar de andere bank kan dat aardig beperkend werken op de levensduur.
Als je er 1 grote bank van 24 volt maken door de accu's in twee parallel geschakelde rijen van 4 in serie gezette accu's heb je daar geen last van. Maar dat is een keuze.

(plaatje van shiptron)

Voorkomen dat je leeg komt te zitten kan ook door een goede monitoring van de lading, al dan niet met alarmbellen ;)

Overigens kun je veel apparatuur gebruiken die al op 24 volt werkt. De rest zal niet veel stroom verbruiken en dat zou ik ook oplossen met een 24v->12v omvormertje.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 06:10 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 05:57 #445750

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 663
2blokken serie=1 set.
2 sets(4blokken) parallel= een bank.
1 bank aan bb en 1 bank aan sb. Dan kun je op 1 bank varen. Wanneer deze laag is kun je de bank opladen met je zonnepanelen. Mocht je 12v willen gebruiken kun je idd beter een 24-12V omvormer gebruiken. Wanneer je blokken los individueel gaat belasten binnen je bank krijg je (grote)verschillen tussen de blokken onderling(geen opknapper).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 06:05 #445755

@koetz daar is wat voor te zeggen alleen moet ik dan wel alle 8 banken bij elkaar zetten denk ik.

@FMJ Gescheiden banken voor aandrijving en verbruikers - met een cross-over-switch voor noodgevallen - zou echter mijn voorkeur hebben, dit bedoel ik denk ik.

@Philip leeg trekken dan bedoel ik iets van 80% of zo het zijn deep cycle accu's.

@BenK dat is me duidelijk. we gaan iig met een 24/12 volt omvormer werken
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 06:09 #445757

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Rev schreef :
@Philip leeg trekken dan bedoel ik iets van 80% of zo het zijn deep cycle accu's.
Dat is al beter dan echt leeg en dan omschakelen. Maar nog steeds geldt voor elke loodzuur accu dat 2x 95% wat beter is dan 1x 100% en 1x80%
Maar het idee dat er een volle accubak ter beschikking staat is altijd wel fijn natuurlijk voor als er iets stuk gaat. En als beide accu's op 80% zijn, weer verder om en om ontladen?
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 06:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 06:19 #445762

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
@Ref,

Je hoeft ze niet fysiek naast elkaar te hebben. Parallel schakelen kan ook met de bekabeling.
Zorg er wel voor dat de kabellengtes overeenkomen (zie ook tekeningetje van Philip)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 06:20 #445763

Philip als ik het goed begrijp dan heb ik in het schema van victron dubbele capaciteit dat zou dan 450 Ah betekenen :woohoo:

maar dan moet wel elke aansluiting echt even lang zijn. De banken onderling verbinden is geen probleem daar heb ik verbinding strips voor bijgeleverd gekregen alleen dan moeten ze wel alle 8 bij elkaar staan.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 06:26 #445767

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als als je gebruikers 12V zijn en je werkt met gescheiden banken dan hoeft die omvormer niet eens perse. Die heb je dan alleen nodig als je gaat motoren op je verbruikersbank en toch nog verbruikers aan wilt kunnen hebben.


Motorbank:

6V - 6V - 6V - 6V in serie

Dat wordt 24 V 105 Ah.


Verbruikersbank:

[ 6V - 6V in serie ] parallel met [ 6V - 6V in serie ]

Dat wordt 12V 210 Ah.

In serie is de min van de voorgaande accu aan de plus van de volgende accu. Parallel is de eerste plus van de ene bank aan de eerste plus van de andere bank en de laatste min van de ene bank aan de laatste min van de andere bank. edit: Of wellicht beter, zoals op het plaatje van Philip: een draad tussen iedere min en plus van iedere setje van twee accu's.


Met deze info zou je het schema zelf netjes moeten kunnen uittekenen. Dan zegt iemand hier wel of je het goed gedaan hebt.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 06:29 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 06:29 #445769

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Rev schreef :
Philip als ik het goed begrijp dan heb ik in het schema van victron dubbele capaciteit dat zou dan 450 Ah betekenen :woohoo:
Je totale Ah's bij 24V (of eigenlijk Wh, dat is wat makkelijker vergelijken bij verschillende voltages) blijven gelijk, dat wordt immers bepaald door je accu's, onafhankelijk van hoe je ze schakelt. Alleen nu in 1 bank.
maar dan moet wel elke aansluiting echt even lang zijn. De banken onderling verbinden is geen probleem daar heb ik verbinding strips voor bijgeleverd gekregen alleen dan moeten ze wel alle 8 bij elkaar staan.
Als je de min aan de ene kant van de accu, de plus aan de andere kant van de accu aansluit, ben je wat flexibeler met lengtes. Dan kun je best de bank ergens splitsen en met kabels werken. Zie ook deze file van eveneens shiptron.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 06:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 07:01 #445790

Even resumeren is het dus eigenlijk handiger om in 1x 24 volt te denken is denk ik ook wel handiger met laden.

Walstroom ---->> 3 traps 24 volt omvormer.
Zonnepanelen 2x100Watt ---->> ??? 24 volt.

Boordnet:
230 volt omvormer 24v ---->> 230v
24v
12v omvormer 24/12 volt
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 07:06 #445796

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Ja maar dat laden kun je ook oplossen met een diode splitter van 100 euro als je beide banken op 24V laat. Als je 12V en 12V gaat mixen wordt het wat ingewikkelder.

Hoeveel apparatuur heb je werkelijk op 12V? Meeste GPS'en en marifoons slikken ook 24V. Wel lekker als je essentiële apparatuur niet via een omvormer hoeven die ook weer stuk kan. Veel ander spul kan je ook in 24V krijgen als je die nog moet aanschaffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 07:23 #445809

Raymarine st60 set en plotter, boord pc, radio, stuurautomaat en gezien het gas topic denk ik ook maar een 12 volt waterkoker en koffiezet apparaat.
verder me SSB apparatuur zender, modem en antenneversterker.

marifoon en gps

denk ongemerkt toch best wel veel.
Ja maar dat laden kun je ook oplossen met een diode splitter van 100 euro als je beide banken op 24V laat
dit moet je even uitleggen
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 07:34 #445818

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
Ook omvormers hebben een rendement. 24V waterkokers zijn er overigens ook. Zou me wel jeuken als ik electrisch vaar en 380W op 24V verbruik om een kopje koffie te maken. :S

marine.dometicgroup.com/en/pro...ater_kettles_618.php

Bedenk ook dat bij gelijkblijvend vermogen op 24V de helft van de stroom loopt vergeleken bij 12V. Dit beïnvloed de dikte kabels behoorlijk! Wat op 24V kan, zeker doen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 07:35 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 07:41 #445821

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Rev schreef :
dit moet je even uitleggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 07:43 #445822

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Koezt schreef :
Bedenk ook dat bij gelijkblijvend vermogen op 24V de helft van de stroom loopt vergeleken bij 12V. Dit beïnvloed de dikte kabels behoorlijk! Wat op 24V kan, zeker doen.
Zeker, alles wat bestaat op 24v, direct op 24v aanschaffen.
Hoger rendement, dunnere kabels en meer spul dat het blijft doen als de omvormer stuk gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 07:44 #445823

Koezt heb je gelijk in even bij joost truckstop aan de grens shoppen en je kan een hoop op 24 volt kopen. Ga ik ook zeker doen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 07:50 #445826

Philip schreef :
Rev schreef :
dit moet je even uitleggen

Kijk dit was wat ik in de eerste instantie bedoelde.

Maar ja wat is nu beter alle 8 aan elkaar knopen of zoals bovenstaand schema.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 07:56 #445832

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Rev schreef :
Raymarine st60 set en plotter, boord pc, radio, stuurautomaat en gezien het gas topic denk ik ook maar een 12 volt waterkoker en koffiezet apparaat.
verder me SSB apparatuur zender, modem en antenneversterker.

marifoon en gps

denk ongemerkt toch best wel veel.

Ja heel veel en een omvormer die je zender aan kan kost wel wat nog afgezien de gevoeligheid van storing bij zenden.


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 09:19 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trojan Accu's zijn binnen en nu? 09 okt 2013 07:57 #445833

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Voor beide is wat te zeggen:

Voordeel 1 grote bank:
- hoeft niet om te schakelen, kan het niet vergeten
- in principe langere levensduur maar bij vaak genoeg omschakelen valt dat verschil te beperken
- optimale laadcurve voor de gehele accubank
- minder componenten in het systeem (minder dat stuk kan_
- simpeler

Voordeel 2 banken:
- redundantie, als bank 1 om wat voor reden dan ook stuk gaat (al is het een een losse kabel), kun je omschakelen naar bank 2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl