Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aarding navigatie apperatuur

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 13:38 #464291

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
heb je het over aarding van de - van de 12 of 24 VDC voeding?
of heb je het over aarding van het chassis van de apparatuur die geisoleerd is van de - van de voeding?
of heb je het over de aarding van de zender van de SSB?

Zijn volgens mij 3 verschillende onderwerpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 13:40 #464292

Sorry,
Niet de aarde van de voeding, dat is allemaal geregeld.
Dit gaat zowel om de aarding van de apperatuur zelf (behuizing ed.) als ook de antenne.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 13:49 #464293

Zenders moet je altijd "echt" aarden met bijv. een bronzen aardplaat onder water tenminste als ze vrij krachtig zijn zoals SSB zenders.Althans dat werd vroeger altijd zo verteld.
Immers , je stuurt energie de lucht in en die moet ergens vandaan komen ( eigen interpretatie hoor... :blush: ).
Bij zwakke zenders als marifoon en AIS transponders is zoiets niet echt nodig en wordt ook nooit gedaan.
Trouwens , op de meeste oudere boten zit op de een of andere manier de min(massa) van de accu wel verbonden met het water ( via bijv. de schroefas en de schroef of via het motorblok en het koelwater). Op moderne CE boten moet dat zelfs naast ook nog het doorverbinden van alle metalen delen met de massa.
Ik betwijfel daarom of tegenwoordig aardplaten überhaupt nog echt nodig zijn.

Daar schiet me trouwens ineens wat te binnen; zou bij een constant aan staande AIS transpopnder er geen risico bestaan van onderwater corrosie vanwege lekstromen via de massa naar de zender?
Is dat soms een van de redenen dat je tegenwoordig nogal eens leest over onverklaarbare overmatige corrosie ?
Misschien iets voor Roozeboos :unsure: :ohmy: ;)
Leuk nieuw draadje trouwens. :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 13:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 14:12 #464300

Yellow Boat schreef :
Zenders moet je altijd "echt" aarden met bijv. een bronzen aardplaat onder water tenminste als ze vrij krachtig zijn zoals SSB zenders.
Een bronzen aardplaat op een stalen boot gaat hem niet echt worden, dat veroorzaakt meer problemen dan het voorkomt. Voor een polyester of houten boot heb je natuurlijk wel gelijk dat dit de beste methode is.
Bij zwakke zenders als marifoon en AIS transponders is zoiets niet echt nodig en wordt ook nooit gedaan.
Klopt, daarom heb ik het ook niet gedaan tot op heden, maar als er een "aardingsbus" aangelegd gaat worden, dan kan ik net zo goed alles er op aansuiten.
Trouwens , op de meeste oudere boten zit op de een of andere manier de min(massa) van de accu wel verbonden met het water ( via bijv. de schroefas en de schroef of via het motorblok en het koelwater).
Niet als je een metalen boot hebt, dan maak je het systeem zwevend en is er niets verbonden met de romp
Op moderne CE boten moet dat zelfs naast ook nog het doorverbinden van alle metalen delen met de massa.
Volgens CE MAG het niet eens als je een metalen boot hebt. ivm potentiele corrosie van essentiele onderwater delen die kunnen verdwijnen in minder dan 3 maanden.
Ik betwijfel daarom of tegenwoordig aardplaten überhaupt nog echt nodig zijn.
Ik denk inderdaad dat hun functie niet zo belangrijk meer is als vroeger, maar voor zwaardere zenders nog zeker wel belangrijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 14:13 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 14:20 #464304

Eh , je hebt uiteraard gelijk met die opmerkingen over stalen boten. :blush: Zal neem ik aan ook wel voor aluminium gelden natuurlijk .Of rvs , of titaan ( ik ben al eens jaaaren geleden een Rus op Borkum tegengekomen met een catamaran van titaan :woohoo: ).
Altijd die mensen met van die exotische materialen ook :huh: :laugh:

Wil je trouwens dus zeggen dat de vroeger zo populaire stalen Nederlandse (zeil)jachten tegenwoordig niet meer mogelijk zijn zonder dat je bijv. een volledig van de E-massa gescheiden motor hebt?
Maar waarom varen er dan nog zoveel Sneekermeer , Succeskruiser en co rond ?
Heeft die regel van de CE niet eerder te maken met de problemen mat walstroomaansluiting?
Immers , ook bij een stalen schip kun je normaliter echt geen electrolitische corrosie krijgen vanuit de accu want er kunnen gewoon geen electronen uit het staal in de accu verdwijnen .Die zou dan sterk negatief geladen worden en dat is echt onmogelijk.
Voor elke vorm van coorosie heb je een stroom kringloop nodig , zowel bij de galvanische corrrosie die je met anodes tegengaat als bij electrolitische corrosie die je niet met anodes kunt voorkomen.
Dat laatste zou door de boordspanning allen kunnen als zowel de plus al de min ergens aan de scheepsmassa liggen en uiteraard heb je dan kortsluiting.
Iets andes is uiteraard dat bij de accumin aan scheepsmassa bij een stalen boot er bij een walstroomaansluiting een groot risiko kan ontstaan dat je geëlectrocuteerd wordt bij een fout ergens in de in nstallatie.
Net zoiets als de haren fönen in een stalen ligbad... :evil:
Maar met corrosie heeft dat weinig te maken.
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 14:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 14:24 #464305

erik, ik denk dat je toch een aardplaat moet hebben voor de zender, die is dan weer wel geisoleerd van het staal van de boot. heb ik indertijd ook gedaan, via de anodes, is de andere aarde ging het niet goed. die aard plaat wordt ook alleen maar aan gestuurd tijdens het (korte) zenden. hoe dat zit met radar weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 14:28 #464306

de SSB zal je niet continu gebruiken, neem ik aan?
en de radar doet het toch ook zonder aarde?
en nu is er niets geaard via motor en schroefas?

dan zou ik overwegen of je niet een af en toe te gebruiken aardplaat kan gebruiken, die je dus alleen overboord zet (aan een touwtje en een snoertje) als je gaat zenden. Dan heb je tenminste geen kansen op galvanische corrosie. Dat risico nemen voor af en toe zenden... zou ik niet doen.
Ook dit kan: een schakelaar in het leidinkje naar de aarding (de boot zelf) maken, alleen doorverbinden als je de zender gebruikt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 15:25 #464321

Yellow Boat schreef :
Wil je trouwens dus zeggen dat de vroeger zo populaire stalen Nederlandse (zeil)jachten tegenwoordig niet meer mogelijk zijn zonder dat je bijv. een volledig van de E-massa gescheiden motor hebt?
Maar waarom varen er dan nog zoveel Sneekermeer , Succeskruiser en co rond ?
Heeft die regel van de CE niet eerder te maken met de problemen mat walstroomaansluiting?
Het is inderdaad voornamelijk vanwege de walstroom, maar ook een generator of welke andere stroombron dan ook, kan voor grote problemen zorgen. Ik heb eens een gloednieuwe 60 voets woodcore boot van ruim 3 miljoen gulden van dichtbij bekeken die de aarding van het electrisch systeem op de hydraulische cilinder van de hefkiel had zitten. Na drie maanden te water te hebben gelegen donderde de kiel er onder vandaan.
Immers , ook bij een stalen schip kun je normaliter echt geen electrolitische corrosie krijgen vanuit de accu want er kunnen gewoon geen electronen uit het staal in de accu verdwijnen .Die zou dan sterk negatief geladen worden en dat is echt onmogelijk.
Voor elke vorm van coorosie heb je een stroom kringloop nodig , zowel bij de galvanische corrrosie die je met anodes tegengaat als bij electrolitische corrosie die je niet met anodes kunt voorkomen.
Bij een stalen boot heb je inderdaad niet direct last van corrosie van het metaal zelf zoals bijvoorbeeld bij aluminium, maar je krijgt wel allerlei problemen met de hechting van verf lagen en daardoor roestvorming. Een stalen boot moet, net als ieder ander metaal, zo veel mogelijk vrijgehouden worden van andere metalen, dus niet overal RVS inlassen, zo min mogelijk brons toepassen etc. Hoe meer zwart staal, hoe minder de problemen met verf en daardoor onderhoud zijn. Een slecht electrisch systeem doet de verf echt snel afbladderen en veroorzaakt daardoor onnodig veel corrosie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 15:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 15:28 #464323

Baasklusje schreef :
de SSB zal je niet continu gebruiken, neem ik aan?
Nee, hooguit enkele minuten per dag.
en de radar doet het toch ook zonder aarde?
Momenteel wel ja, maar men zegt dat het beter is van niet omdat het toch 2kW zend vermogen is.
en nu is er niets geaard via motor en schroefas?
helemaal niets.
Ook dit kan: een schakelaar in het leidinkje naar de aarding (de boot zelf) maken, alleen doorverbinden als je de zender gebruikt.
Dat lijkt me dan nog de mooiste oplossing, maar dan heb je nog steeds de toevoeging van een ander materiaal onderwater wat ik het liefst zou voorkomen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 15:28 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 15:55 #464333

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Erikdejong schreef :
Momenteel heb ik niet veel navigatie apperatuur aanboord, en ooit was mij door een spcialist geadviseerd om de aarde van het systeem via de min van de voeding te laten lopen omdat het zo'n eenvoudig en simpel systeem was, dat ook nog eens volledig zwevend is met scheidingstransformator, dubbel polige dynamo's etc.

Inmiddels word het naviagatie centrum uitgebreid met een SSB zender (100W) dat een goede aarde nodig heeft, en de radar moet eigenlijk ook goed geaard worden.

Nu hebben wij een stalen boot, dus aarding kan prima via de romp plaats vinden, maar ik heb daar toch drie vraagjes over:
1. als ik de huid zou gebruiken, is dit dan een goede aarde, er zit namelijk zo'n 1200mu verf op, maw, geeft de verf te veel weerstand om een goede aarde te zijn?
2. Moet de aarde draad zo dicht mogelijk bij het water komen te zitten, of kan aarding ook direct op een van de stalen waterdichteschotten gezet worden? Dat is immers ook elektrisch geleidend verbonden met de huid. De apperatuur zit namelijk allemaal aan het waterdichte schot gemonteerd, dus dat heeft de kortste afstand naar de metalen romp.
3. Is er kans op elektrolitische corrosie indien de aarding via de romp plaats vind? Ofwel, de anodes teren nu maar 1 tot 1,5% van hun massa per jaar weg, en zal dit significant meer gaan worden als de SSB, radar, GPS, Navtex etc. geaard gaan worden op deze manier. Of zal er geen verschil zijn als het systeem juist ingebouwd en aangesloten is?

Dag eric,

Daar gaan we;
Aarding van "gewone" navigatie apparatuur is zelden noodzakelijk, alleen in ATEX omgevingen. Behoorlijke onzin dus. Elke aarde van een elektronisch toestel dient galvanisch gescheiden te zijn, anders zeer zeker taboe iv.m. aardlussen en zwerfstromen. Wat wil je met de apparatuur aarde bereiken? juist, helemaal niks. De aarde aan navcom equip is voornamelijk een veiligheisaarde als deze apparatuur gevoed wordt uit een 220 volt boordnet zoals op grote schepen en er eventueel door vocht een voeding gaat lekken. Op 12/24 systemen dus onzin.

SSB zender is verhaal apart, ik lees daar, de grootste indianen verhalen over.

Als je een E-mail adres hebt stuur ik je uitgebreide info (die voorheen op internet stond)

De SSB aarde aan de romp is de allerbeste aarde die je kan hebben, beter bestaat niet. Aangezien het verfsysteem dun is, treedt er een grote capaciteit op tussen romp en water, zo groot dat HF energie hier gewoon doorheen gaat. Aarden mag op een spant of goed gelast schot.
Iedereen die over aardplaaten en metalen schepen in 1 zin spreekt moet je vermijden, deze mensen zijn dat duidelijk niet voldoende onderlegt in deze materie. Yellow-sub gaf al aan dat het niet samen gaat; brons wint.
Bij gebrek aan metalen romp gebruiken we een sinterbronzen aardplaat met een oppervlakte equivalent van 3-4m2.
Erg belangrijk is om de SSB installatie uitsluitend aan de tunerzijde te aarden aan de aardplaat, de zender zelf blijft los van aarde! alle publicaties die anders beweren zijn volslagen onzin en weet men niet waar het over gaat (98%).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 16:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 16:00 #464334

Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
Zenders moet je altijd "echt" aarden met bijv. een bronzen aardplaat onder water tenminste als ze vrij krachtig zijn zoals SSB zenders.
Een bronzen aardplaat op een stalen boot gaat hem niet echt worden, dat veroorzaakt meer problemen dan het voorkomt. Voor een polyester of houten boot heb je natuurlijk wel gelijk dat dit de beste methode is.

Bij polyesterboten en hout ook heb je bij de ssb antenne idd een bronsenplaat nodig.
wil je het precies weten moet je bij wad en wind op consult gaan
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 21:50 #464470

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
WADnWIND schreef :
Erikdejong schreef :
Momenteel heb ik niet veel navigatie apperatuur aanboord, en ooit was mij door een spcialist geadviseerd om de aarde van het systeem via de min van de voeding te laten lopen omdat het zo'n eenvoudig en simpel systeem was, dat ook nog eens volledig zwevend is met scheidingstransformator, dubbel polige dynamo's etc.

Inmiddels word het naviagatie centrum uitgebreid met een SSB zender (100W) dat een goede aarde nodig heeft, en de radar moet eigenlijk ook goed geaard worden.

Nu hebben wij een stalen boot, dus aarding kan prima via de romp plaats vinden, maar ik heb daar toch drie vraagjes over:
1. als ik de huid zou gebruiken, is dit dan een goede aarde, er zit namelijk zo'n 1200mu verf op, maw, geeft de verf te veel weerstand om een goede aarde te zijn?
2. Moet de aarde draad zo dicht mogelijk bij het water komen te zitten, of kan aarding ook direct op een van de stalen waterdichteschotten gezet worden? Dat is immers ook elektrisch geleidend verbonden met de huid. De apperatuur zit namelijk allemaal aan het waterdichte schot gemonteerd, dus dat heeft de kortste afstand naar de metalen romp.
3. Is er kans op elektrolitische corrosie indien de aarding via de romp plaats vind? Ofwel, de anodes teren nu maar 1 tot 1,5% van hun massa per jaar weg, en zal dit significant meer gaan worden als de SSB, radar, GPS, Navtex etc. geaard gaan worden op deze manier. Of zal er geen verschil zijn als het systeem juist ingebouwd en aangesloten is?

Dag eric,

Daar gaan we;
Aarding van "gewone" navigatie apparatuur is zelden noodzakelijk, alleen in ATEX omgevingen. Behoorlijke onzin dus. Elke aarde van een elektronisch toestel dient galvanisch gescheiden te zijn, anders zeer zeker taboe iv.m. aardlussen en zwerfstromen. Wat wil je met de apparatuur aarde bereiken? juist, helemaal niks. De aarde aan navcom equip is voornamelijk een veiligheisaarde als deze apparatuur gevoed wordt uit een 220 volt boordnet zoals op grote schepen en er eventueel door vocht een voeding gaat lekken. Op 12/24 systemen dus onzin.

SSB zender is verhaal apart, ik lees daar, de grootste indianen verhalen over.

Als je een E-mail adres hebt stuur ik je uitgebreide info (die voorheen op internet stond)

De SSB aarde aan de romp is de allerbeste aarde die je kan hebben, beter bestaat niet. Aangezien het verfsysteem dun is, treedt er een grote capaciteit op tussen romp en water, zo groot dat HF energie hier gewoon doorheen gaat. Aarden mag op een spant of goed gelast schot.
Iedereen die over aardplaaten en metalen schepen in 1 zin spreekt moet je vermijden, deze mensen zijn dat duidelijk niet voldoende onderlegt in deze materie. Yellow-sub gaf al aan dat het niet samen gaat; brons wint.
Bij gebrek aan metalen romp gebruiken we een sinterbronzen aardplaat met een oppervlakte equivalent van 3-4m2.
Erg belangrijk is om de SSB installatie uitsluitend aan de tunerzijde te aarden aan de aardplaat, de zender zelf blijft los van aarde! alle publicaties die anders beweren zijn volslagen onzin en weet men niet waar het over gaat (98%).

Waarvan acte. Zo moet het en niet anders!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 06 dec 2013 22:05 #464477

Je HF-antenne tuner middels een brede koperen strip (5 a 10 cm breed) aan een schot o.i.d. Lassen voor een correct HF-aarde. Goede litze mag ook, maar een strip is beter qua HF-eigenschappen. Veiligheidsaarde is op een schip zonder netspanning overbodig. Zie verder het verhaal van Jugo. Niets aan toe te voegen... :cheer:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 07 dec 2013 09:46 #464561

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Belerion II schreef :
Je HF-antenne tuner middels een brede koperen strip (5 a 10 cm breed) aan een schot o.i.d. Lassen voor een correct HF-aarde. Goede litze mag ook, maar een strip is beter qua HF-eigenschappen. Veiligheidsaarde is op een schip zonder netspanning overbodig. Zie verder het verhaal van Jugo. Niets aan toe te voegen... :cheer:

wil je helemaal los van massa gebruik dan een zwaar antenne schakel relais. of hand schakelaar(voor de massa) zit al 13 jaar zo bij mij aan boord werkt prima en geen probleem met corrosie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 07 dec 2013 10:58 #464589

Die schakelaar moet wel geschikt zijn voor het vermogen en de frequenties waar je op uit zendt.
Da's een hele stevige!
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 07 dec 2013 11:03 #464592

Goh , wat ben ik blij dat ik geen SSB zend/ontvanger heb. :laugh:
Ad
ps.@ Erik; Waarom een generator aan boord electrisch wat anders zou zijn dan een accu als stroombron moet iemand mij maar eens uitleggen.Die zit immers ook uiteindelijk met de plus aan de plus en de min aan de min/massa van je boordnet.En ook aardlekstromen kunnen niet "uit het niets" komen.
Tenslotte haalt zoo'n ding geen electronen uit de brandstof of.... :huh: :laugh:
Problemen zoals bij lekstromen via de aarde van de walstroom kunnen in ieder geval niet voor komen.
Maar ik laat me graag , deskundig , corrigeren.
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 11:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 07 dec 2013 11:24 #464605

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Belerion II schreef :
Die schakelaar moet wel geschikt zijn voor het vermogen en de frequenties waar je op uit zendt.
Da's een hele stevige!

ja, geen hobby spul. je schakelt de massa niet de voeding dus niet heel kritisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 07 dec 2013 14:37 #464694

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Poohboot schreef :

wil je helemaal los van massa gebruik dan een zwaar antenne schakel relais. of hand schakelaar(voor de massa) zit al 13 jaar zo bij mij aan boord werkt prima en geen probleem met corrosie.

Of de wereld befaamde "lekstroomscheider"

Ik weet niet wie het op internet gezet heeft, maar het staat hier:
www.yumpu.com/nl/document/view...oomscheider-shiptron
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 14:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 07 dec 2013 14:39 #464696

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Belerion II schreef :
Die schakelaar moet wel geschikt zijn voor het vermogen en de frequenties waar je op uit zendt.
Da's een hele stevige!

Géén schakelaar, dat is uit de tijd van Marconi zelf :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 07 dec 2013 14:41 #464699

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Yellow Boat schreef :
Goh , wat ben ik blij dat ik geen SSB zend/ontvanger heb. :laugh:
Ad
ps.@ Erik; Waarom een generator aan boord electrisch wat anders zou zijn dan een accu als stroombron moet iemand mij maar eens uitleggen.Die zit immers ook uiteindelijk met de plus aan de plus en de min aan de min/massa van je boordnet.En ook aardlekstromen kunnen niet "uit het niets" komen.
Tenslotte haalt zoo'n ding geen electronen uit de brandstof of.... :huh: :laugh:
Problemen zoals bij lekstromen via de aarde van de walstroom kunnen in ieder geval niet voor komen.
Maar ik laat me graag , deskundig , corrigeren.

Op stalen schepen is het probleem niet zo erg, alleen als je massavrij gebouwd hebt is scheiden wel van belang. Het geldt meer bij alu schepen en bronzen schroeven...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 07 dec 2013 14:57 #464706

WADnWIND schreef :
Op stalen schepen is het probleem niet zo erg, alleen als je massavrij gebouwd hebt is scheiden wel van belang. Het geldt meer bij alu schepen en bronzen schroeven...
Of als je je stalen boot maar één keer in de twintig jaar wilt schilderen in plaats van iedere 5-8 jaar ;)

Ondertussen heb ik voldoende info om de installatie te gaan inbouwen. Allen hartelijk bedankt!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 14:58 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 07 dec 2013 15:18 #464715

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
WADnWIND schreef :
Belerion II schreef :
Die schakelaar moet wel geschikt zijn voor het vermogen en de frequenties waar je op uit zendt.
Da's een hele stevige!

Géén schakelaar, dat is uit de tijd van Marconi zelf :laugh:

ben ik ook :laugh:
is de optie voor mij om ook echt massa vrij te zijn.
Antenne tuner is op die manier ook echt los van de romp.
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 15:18 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 07 dec 2013 23:08 #464894

Helder Hennie. Bij ons gebruiken we altijd van die lompe zooi. Veel koper als HF-massa koppeling met de hull, neerdraaden van een cm doorsnede, idioot dikke en grote isolatoren. Maar ja, het hoeft niet mooi te zijn, als het maar hufterproef functioneert. Schakelaars komen er bij ons niet aan te pas.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 07 dec 2013 23:48 #464897

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Belerion II schreef :
Helder Hennie. Bij ons gebruiken we altijd van die lompe zooi. Veel koper als HF-massa koppeling met de hull, neerdraaden van een cm doorsnede, idioot dikke en grote isolatoren. Maar ja, het hoeft niet mooi te zijn, als het maar hufterproef functioneert. Schakelaars komen er bij ons niet aan te pas.

Ik ben wat panisch voor koper bij aluminium :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 08 dec 2013 09:36 #464948

Poohboot schreef :
Belerion II schreef :
Helder Hennie. Bij ons gebruiken we altijd van die lompe zooi. Veel koper als HF-massa koppeling met de hull, neerdraaden van een cm doorsnede, idioot dikke en grote isolatoren. Maar ja, het hoeft niet mooi te zijn, als het maar hufterproef functioneert. Schakelaars komen er bij ons niet aan te pas.

Ik ben wat panisch voor koper bij aluminium :(

Dan neem je toch gewoon aluminium?
Daar maken ze tenslotte ook hoogspanningsdraden van.
Prima stroomgeleider hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl