Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu vraag

Accu vraag 19 dec 2013 16:48 #468783

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Goed, beetje dom. Ik heb mijn motor en accusysteem uit elkaar gehaald en moet nu weer in elkaar. Weet niet meer precies hoe het zat, en weet ook niet zeker of het wel echt OK was hoe het zat. :whistle:

Het systeem zoals het was/ ik het wil hebben:

2 12 volt accus parralel geschakeld. van beide accus een + kabel naar de schakelaar. Die heeft 4 standen: off, both, 1 en 2. van de accu's en van de schakelaar komt een - kabel. en dat is het probleem. Ik weet niet meer waar die heen gaan/moeten. N.b, van het motorblok loopt een aardekabel die op de huid gefixeerd is, waar ook een - van het electrische systeem op komt.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 17:22 #468790

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
als je al niet weet of het goed was...
zou ik er toch even iemand bijhalen die wel iets van elektra begrijpt.
fout aansluiten van accus geeft vuurwerk
en defecte accus
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 17:29 #468794

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Ik vermoed dat het hier een stalen schip betreft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 17:37 #468796

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 17:43 #468799

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
De + kabels van de accu's gaan naar de aansluitingen 1 en 2 van de accuschakelaar. De -polen van de accu's worden met elkaar verbonden en vanaf die verbinding gaat er een kabel naar de stalen romp. Vervolgens gaat er een kabel van de uitgang van de schakelaar naar de startmotor. Er gaat ook een (dunnere) kabel van de uitgang van de schakelaar naar het boordnet. Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing;
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 17:43 #468800

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
je zegt; accus parallel geschakeld
>en dan toch een keuze schakelaar?
zijn ze bedoeld als een voor start en een voor licht/service?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 17:56 #468807

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Ik heb ook een installatie met zo een schakelaar.
Dus daarvan kan ik wel vertellen hoe die zit.

Eerst en vooral de aardkabel, die gaat van het motorblok en het massapunt naar de - aansluiting van de accu's.
Normaal gezien loopt de - van de ene accu naar de - van de andere accu ook een kabel van dezelfde dikte.

Dan de plus kabels,
Best de accu's ook te nummeren, en bvb de start accu nummer 1 te geven, de andere accu nr 2.

De + kabel van accu 1 aan de een kant van de schakelaar
De + kabel van accu 2 aan de andere van de schakelaar
Een uitgaande kabel van de schakelaar naar de startmotor en de alternator met een dike kabel ( zelfde dikte als de - kabel.)
en het schakelpaneel met een iets dunnere kabel maar toch veel dikker als alle andere kabels.
( tip : markeer alle kabels die met de plus van de accu's verbonden zijn met rode tape aan de uiteinden, en eventueel elke 10 of 20 cm, zodat je altijd onmiddelijk kunt zien wat een + of een - kable is )
(Meet met een ohmmeter de schakelaar door zodat je percies weet welke aansluiting contact maakt met de uitgang in de verschillende standen.
maar meestal is het eenvoudig .)

Dit is het systeem om de accu's parallel te kunnen gebruiken.

Als je het systeem wil splitsen en accu 1 alleen voor het starten wil gebruiken moet je een andere aansluitingswijze maken, en een diodebrug of een laadrelais bijplaatsen.


Bijna goed, alleen moest er alternator in plaats van dynamo staan in de tekening.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 19 dec 2013 18:06 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 18:06 #468809

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
sy helios schreef :
je zegt; accus parallel geschakeld
>en dan toch een keuze schakelaar?
zijn ze bedoeld als een voor start en een voor licht/service?

Ja, ik weet niet zeker of parralel de goede term is. Ik gebruik de een voor start en de ander voor licht (zijn ook ander type accu's) maar wil in geval van nood wel kunnen kiezen. Dank voor de tips, wat hierbove staat komt met bekend voor!

dus er gaat een + kabel van de schakelaar naar de + van de startmotor als ik het goed heb?

Grt Tom.
Laatst bewerkt: 19 dec 2013 18:08 door TomD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 18:13 #468811

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
sy helios schreef :
je zegt; accus parallel geschakeld
>en dan toch een keuze schakelaar?
zijn ze bedoeld als een voor start en een voor licht/service?

Zit ook zo in mijn boot, was toen ( 1977 ) de standaard manier, voordat men scheidingsdiodes en scheidingsrelais toepaste.
Meeste bootjes hadden toch maar 1 accu, maar de schakelaar en de kabels voor 2 accu's waren ingebouwd.
Als je een 2de accu had kon je de 2 parallel schakelen ( both )
of eerst op stand 1 de startaccu opladen, en dan op stand 2 de lichtaccu.
Wel eerst motor stoppen want anders riskeerde je de alternator te beschadigen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 18:15 #468813

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
TomD schreef :
sy helios schreef :
je zegt; accus parallel geschakeld
>en dan toch een keuze schakelaar?
zijn ze bedoeld als een voor start en een voor licht/service?

Ja, ik weet niet zeker of parralel de goede term is. Ik gebruik de een voor start en de ander voor licht (zijn ook ander type accu's) maar wil in geval van nood wel kunnen kiezen. Dank voor de tips, wat hierbove staat komt met bekend voor!

dus er gaat een + kabel van de schakelaar naar de + van de startmotor als ik het goed heb?

Grt Tom.

Korrekt.

Let wel op, in parallel staan van 2 verschillende accu's is geen goed idee.
Dan kun je beter kiezen om je installatie aan te passen aan de 21ste eeuw en een scheidingsdiode of laadrelais te plaatsen.
Is niet moeilijk en is al heel veel over gepost.
Even zoeken op laadrelais en of scheidingsdiode en veel lezen.
Als je er niet uitkomt horen we het wel en helpen we je.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 19 dec 2013 18:18 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 18:19 #468814

ik werk ook met schakelaars, er zat wel een scheidings diode in, bleek de oorzaak te zijn van het gelijk ontladen van de twee accus. was dus ergens ooit iets mis gegaan. liet door naar twee kanten. kan volgens mij niet, een diode die kapot is zou toch blokkeren naar twee kanten, dus nu alles met schakelaars. ben ik zelf baas wat waar heen gaat en wat waar vandaan komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 18:24 #468817

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
sietse-ten schreef :
ik werk ook met schakelaars, er zat wel een scheidings diode in, bleek de oorzaak te zijn van het gelijk ontladen van de twee accus. was dus ergens ooit iets mis gegaan. liet door naar twee kanten. kan volgens mij niet, een diode die kapot is zou toch blokkeren naar twee kanten, dus nu alles met schakelaars. ben ik zelf baas wat waar heen gaat en wat waar vandaan komt.

Een diode kan op 2 manieren kapot gaan,
Ofwel doorbranden en geen kontakt meer geven, ofwel smelten en eigenlijk een soort van geleider worden, dus doorgeven naar beide kanten.
Bij laagstroomdiodes is het meestal doorbranden en dus geen contact meer.
Bij diodes voor hoger stroom komt het voor dat ze de 2 kanten op geleiden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 18:25 #468818

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
simpel systeem met twee nadelen;
afschakelen met ladende dynamo > kan dynamo defect van raken (doorklappen diodes)
op both laten staat (na motoren om te laden)> start accu leeg terwijl je dacht alleen de service accu te gebruiken.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 19:00 #468833

sy helios schreef :
simpel systeem met twee nadelen;
afschakelen met ladende dynamo > kan dynamo defect van raken (doorklappen diodes)
op both laten staat (na motoren om te laden)> start accu leeg terwijl je dacht alleen de service accu te gebruiken.

goed dat ik dat weet :evil: zo gauw ik last krijg van parkinson of ga dementeren zal ik over gaan op diode blok. :dry:

een oom van me had een russische vriend, kasakov, die had ook moeilijk heden met onthouden. maar die had geen boot. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 19:06 #468835

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
@sietse
was niet voor jou, maar TS bedoeld
jij bent wijs genoeg weet ik
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 19:08 #468837

sy helios schreef :
@sietse
was niet voor jou, maar TS bedoeld
jij bent wijs genoeg weet ik

:P :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 19:42 #468857

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
offT
echt gebeurd; komen ze laatst weer collecteren.
nu voor Alzheimer.
zeg ik "komt me bekend voor, maar verder zegt het me niets..""

snapte ze het grapje niet :whistle:

nu maar weer over accus enzoverders
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 19:45 #468859

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
tip: maak een foto voor je het uit elkaar haalt waarop je kan zien hoe de draadjes vast zitten.

niet mijn eigen tip hoor, ook maar mee gekregen nadat ik een relay met 20 draadjes uit elkaar had liggen :dry: :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 21:11 #468888

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Ik ben het wel met Sietze eens, ik vind een simpel systeem waarin je zelf kan kiezen erg prettig. Ik vergeet nooit te schakelen van de een naar de ander tijdens gebruik of laden en doe dit altijd op de goede momenten, zit gewoon in mijn systeem aan boord denk ik. Maar dank voor alle voorlichting, ik weet nu weer hoe en wat. Ik kon maar niet beredeneren waar die ene plus naar toe ging, maar naar de startmotor natuurlijk. :pinch:

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 21:50 #468902

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
TomD schreef :
Ik ben het wel met Sietze eens, ik vind een simpel systeem waarin je zelf kan kiezen erg prettig. Ik vergeet nooit te schakelen van de een naar de ander tijdens gebruik of laden en doe dit altijd op de goede momenten, zit gewoon in mijn systeem aan boord denk ik. Maar dank voor alle voorlichting, ik weet nu weer hoe en wat. Ik kon maar niet beredeneren waar die ene plus naar toe ging, maar naar de startmotor natuurlijk. :pinch:

Grt Tom.

In dat geval zou ik het schema'tje maar gelijk uitprinten, en bij je boordpapieren doen.
Heb je altijd iets om op terug te vallen.
(Als je ergens zonder internet zit bedoel ik, anders is er het zeilersforum ;) )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 19 dec 2013 22:05 #468904

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
In dit geval een leuke anekdote:

Mijn buurman in de jachthaven wilde ook iets veranderen in zijn elektrische aansluitingen en had in Paint avond aan avond zitten tekenen.
Op een gegeven moment durfde hij eea niet aan en riep de hulp van een elektriciën in.
Ik was erbij en keek ernaar.
Vol trots overhandigde mijn buurman de kleurprints van zijn resultaat aan de technieker. "Aardig" zei de man. Vervolgens haalde hij zijn Iphone uit de kontzak en maakte een foto van de installatie. Het gezicht van mijn buurman sprak boekdelen...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 19 dec 2013 22:06 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 20 dec 2013 06:47 #468951

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Ik dacht dus ook dat ik van alles foto's genomen had maar van die hoek net niet... Gaat me niet weer gebeuren en ik zet het idd ook op papier.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 20 dec 2013 09:27 #469013

Let op.
Als je toch nog zou besluiten een scheidingsdiode te plaatsen , neem dan in ieder geval een verliesvrije.
En een tweede , bijna nog belangrijker iets; verwijder de verbindingsdraad die er waarschijnlijk zit tussen alternator + en startmotor.
Normaliter gaad de laadstroom via deze kabel naar de startmotor en zo naar de accu.
Zou je deze laten zitten krijg je een bypass van de scheidingsdiode (mogelijk was dat zelfs de oorzaak van jouw probleem ) en staan de accus ondanks de diode toch parallel!
Er moet dan dus wel een aparte laadkabel worden aangelegd tussen de plus van de startaccu en de startmotor.Neem daarvoor minimaal 12 of 15mm2, uiteraard afhankelijk van de maximale laadstroom.
Die nieuwe kabel tussen alternator en diodeverdeler gaat dan alleen als laadkabel dienen en de kabel tussen startmotor en startaccu alleen als startkabel.
Ad
Laatst bewerkt: 20 dec 2013 09:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 20 dec 2013 10:22 #469039

hoe het bij mij zat, dat is niet meer belangrijk.
nu heb ik en de alternator + en het startslot+ op de in van de keuze laad schakelaar van de accus zitten. ( hier zitten ook de wind generator en de accu lader op)
de start motor zit direct op een keuze schakelaar waar ik de plussen van de accus schakel. dus die schakelaar, zo n zware van vetus, is dus alleen maar voor te starten. staat in principe dus altijd op de start accu. alleen voor het geval dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu vraag 20 dec 2013 11:02 #469049

Yellow,
Bedoel je niet: Een nieuwe LAAD kabel van generator + naar centraal contact op de scheidingsdieode?

Tussen accu + en startmotor zit al de SARTkabel van van zo´n 50 mm2.
Dat korte stukje tussen generator en startmotor moet vervangen worden door een veel langere naar de scheidings diode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl