Frans01 schreef :
Ik heb een accumonitor met een een shunt van 200 a/h in de hoofdminleiding.
De startmotor trekt ca. 70 a/h. met een piek van 240 ah.
De shunt kan een piek aan van 400 a/h.
Ik kan de accumonitor gebruiken voor bank 1 of 2.
Wat ik belangrijk vind is hoeveel a/h kan ik uit de accu halen voor ik moet overschakelen. Op de accumonitor zit een teller die dit voor mij bijhoudt. Uit mijn 102 a/h accu wil ik max. 40 a/h halen Zodra de teller de 40 a/h aangeeft schakel ik over of ga ik bijladen.
Eerst maar eens (voor de zoveelste keer
) wijzen op de niet bestaande eenheid a/h (ampère gedeeld door uur
).
Dus alsjeblieft , gebruik nooit meer de benaming A/h want dat is echt onzin.
En gebruikt een winkelier dat moet je er meteen weglopen
.
Het gaat bij de laadstroom en de startstroom gewoon om Ampère ofwel A.
Ten tweede hoort de shunt in de min te zitten van de "lichtaccu" en dat hoort niet dezelfde minleiding te zijn als de min die van de accu's naar het motorblok loopt.
Ik neem tenminste niet aan dat de mindraden van je verlichting en instrumenten via een gezamelijke min draad naar de motor lopen maar naar de min van de lichtaccu.
Een startmotor kan i.h.a. veel teveel stroom trekken ; vandaar dat je normaliter geen accumonitor op de startmotor zet maar alleen een Voltmeting.
Zou je dat wel willen is zelfs de BM2 eigenlijk te klein.
De hoeveelheid electriciteit die je uit een accu kunt trekken hangt uiteraard af van de grootte en wordt uitgedrukt in Ah ofwel ampère * uur ofwel het aantal ampères maal het aantal uren die je dat doet.
Een accu moet je daarbij niet verder leegtrekken dan tot 50% van de opgegeven waarde omdat hij anders stuk kan gaan. Bij 50% is de spanning bij een accu
in rust ongeveer 12,25 Volt. Vol is dat 12,8-13 Volt.
Ad