Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Clipper BM manager, welke wanneer?

Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 14:34 #469509

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Hi,

Wanneer neem je de 1 en wanneer de ander?

Clipper Battery Manager (+shunt) € 102
Clipper Battery Manager BM-2 (+shunt) € 127
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 14:40 #469513

Op de BM2 ( of ook met de BM1?) kun je kennelijk ook van een tweede accu de spanning meten door om te schakelen. Alleen volgens mij niet de ladingstoestand e.d.
Ook kun je met de BM2 tot 200 Amp meten en met de BM1 tot 100 Amp.
Het meeste staat ook wel het in de manual :
www.nasamarine.com/images/file/BM1+-BM2+.pdf
Misschien kan Erik indien nodig om extra info vragen .Die heeft prima contacten met Nasa.
Ad
Laatst bewerkt: 22 dec 2013 14:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 16:27 #469537

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Het nieuwe model van de bm 1 kan ook van een tweede accu de spanning meten, niet monitoren inderdaad. Het verschil zit m in het meetbereik. Bm1 tot 100A en dd bm 2 tot 200 A.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 22 dec 2013 16:28 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 17:11 #469551

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Een jaar geleden heb ik ook zitten twijfelen of ik nou de BM van NASA of die Victron zou nemen. Uiteindelijk heb ik die van Victron genomen. Die heeft meer instel mogelijkheden. Ik vind het bijvoorbeeld fijn dat er wordt aangegeven hoelang ik nog toe kan met de huidige ontlaad stroom. En ik kan er een pc op aansluiten ;) En tja ik blijf een tweaker :whistle:
De BM2 geeft van een tweede accu de klemspanning aan. Dat geeft je een idee van de conditie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 17:32 #469559

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
De BM1 geeft ook de spanning van de 2de accu aan. Hoe lang je nog toekunt kan ook de BM1 aangeven. Ook hoe lang er nog geladen moet worden.
In de berichten hieronder (Victron VS Nasa) lees ik namelijk dat alleen Victron dat kan.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 17:45 #469563

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7090
BM1 en BM2 kunnen inderdaad spanning, laadstroom, percentage lading en resterende batterijduur (in uren) aangeven. En beide kunnen ze daarnaast van een 2e accu(bank) de spanning aangeven. En verschil tussen de BM1 en BM2 is daarbij de hoeveelheid amperes (ont)lading die ze aankunnen.

Afhankelijk van je doel is dit meestal genoeg: behalve in uitzonderlijke gevallen is die 2e accu de startaccu. Aangezien de startaccu alleen bij het starten wordt belast is voor die accu dus de laadstroom, belading en ontladingstijd wat minder spannend, met het starten van de motor zal je de startaccu in principe nooit leeg trekken.

Ik gebruik de BM1 inderdaad op die manier. Mijn service acccubank monitor ik uitgebreid. De startaccu kijk ik alleen zo nu en dan of het voltage >12,4 is. Dan heb ik zeker weten geen problemen met starten. Overigens staat de startaccu bij mij bijna altijd op 12,7 of hoger, dat starten kost zo weinig stroom...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 22 dec 2013 17:46 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 19:16 #469587

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dus met een 100ah en een 60ah zou de bm1 volstaan?
Wat is die shunt eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 19:20 #469588

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
Het heeft niet direct met de capaciteit te maken. Alleen met de maximale stroom door de shunt. Bij een BM1 is die 100A. Dat is voor de meeste toepassingen ruim voldoende. Zeker als het alleen om de lichtaccus gaat.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 19:42 #469596

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik heb niet specifiek een licht- of startaccu. Gewoon twee accu's die je tegelijk en onafhankelijk aan kan zetten. Is de bm1 dan nog genoeg, of levert/trekt de motor meer dan die 100ah (motor is een yanmar 2gm20)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 20:35 #469611

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7090
Voor de laadstroom is de BM1 vast genoeg, Zelfs vertrekkers die een grotere dynamo monteren om snel te kunnen laden hebben meestal maar iets van 50-75A dymano's. Een gewone bootmotor heeft vaak maar 25 of 30A. Maar wil je het zeker weten, dan zou je het moeten checken.

Overigens is jouw opstelling niet ideaal voor een batterij monitor, of het nou Nasa of Victron is. Die meters gaan uit van een van tevoren in te stellen batterij capaciteit en bepalen het hoever de accu geladen is op basis van die capaciteit en de laadstroom en ontlaadstroom. Als je nu zo nu en dan je accucapaciteit veranderd door van 1 naar 2 of beide te schakelen, weet de meter niet meer wat hij aan het meten is.

Wellicht dat de experts een meter weten die dat wel aan kan, maar dat wordt vast een veel duurdere...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 20:59 #469625

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Jedre schreef :
Dus met een 100ah en een 60ah zou de bm1 volstaan?
Wat is die shunt eigenlijk?
Een shunt is een stuk metaal ( met een specifieke weerstand )dat je ( normaal gesproken ) in de - leiding zet, en waarover een (kleine) spanning komt te staan als er stroom door vloeit.
Deze spanning heeft de batterij monitor nodig om te bepalen hoeveel stroom er vloeit.
(bvb een shunt die ik heb gekocht geeft 1mV per ampere en kan maximaal 50 ampere aan.)
( als je er meer amperes door stuurt kan hij mogelijks te warm worden en daardoor niet meer de juiste waarde hebben, dan meet je ook niet meer de juiste stroom. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 22 dec 2013 21:01 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 22 dec 2013 21:10 #469626

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Ik heb een accumonitor met een een shunt van 200 a/h in de hoofdminleiding.
De startmotor trekt ca. 70 a/h. met een piek van 240 ah.
De shunt kan een piek aan van 400 a/h.
Ik kan de accumonitor gebruiken voor bank 1 of 2.
Wat ik belangrijk vind is hoeveel a/h kan ik uit de accu halen voor ik moet overschakelen. Op de accumonitor zit een teller die dit voor mij bijhoudt. Uit mijn 102 a/h accu wil ik max. 40 a/h halen Zodra de teller de 40 a/h aangeeft schakel ik over of ga ik bijladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 23 dec 2013 08:29 #469683

Frans01 schreef :
Ik heb een accumonitor met een een shunt van 200 a/h in de hoofdminleiding.
De startmotor trekt ca. 70 a/h. met een piek van 240 ah.
De shunt kan een piek aan van 400 a/h.
Ik kan de accumonitor gebruiken voor bank 1 of 2.
Wat ik belangrijk vind is hoeveel a/h kan ik uit de accu halen voor ik moet overschakelen. Op de accumonitor zit een teller die dit voor mij bijhoudt. Uit mijn 102 a/h accu wil ik max. 40 a/h halen Zodra de teller de 40 a/h aangeeft schakel ik over of ga ik bijladen.

Eerst maar eens (voor de zoveelste keer :evil: ) wijzen op de niet bestaande eenheid a/h (ampère gedeeld door uur :huh: :huh: ).
Dus alsjeblieft , gebruik nooit meer de benaming A/h want dat is echt onzin.
En gebruikt een winkelier dat moet je er meteen weglopen :whistle: .
Het gaat bij de laadstroom en de startstroom gewoon om Ampère ofwel A.
Ten tweede hoort de shunt in de min te zitten van de "lichtaccu" en dat hoort niet dezelfde minleiding te zijn als de min die van de accu's naar het motorblok loopt.
Ik neem tenminste niet aan dat de mindraden van je verlichting en instrumenten via een gezamelijke min draad naar de motor lopen maar naar de min van de lichtaccu.
Een startmotor kan i.h.a. veel teveel stroom trekken ; vandaar dat je normaliter geen accumonitor op de startmotor zet maar alleen een Voltmeting.
Zou je dat wel willen is zelfs de BM2 eigenlijk te klein.

De hoeveelheid electriciteit die je uit een accu kunt trekken hangt uiteraard af van de grootte en wordt uitgedrukt in Ah ofwel ampère * uur ofwel het aantal ampères maal het aantal uren die je dat doet.
Een accu moet je daarbij niet verder leegtrekken dan tot 50% van de opgegeven waarde omdat hij anders stuk kan gaan. Bij 50% is de spanning bij een accu in rust ongeveer 12,25 Volt. Vol is dat 12,8-13 Volt.
Ad
Laatst bewerkt: 23 dec 2013 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 23 dec 2013 08:40 #469689

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7090
Ik zat nog even door te denken over hoe je de specifieke situatie van Jedre wel zou kunnen monitoren, en dat is eigenlijk vrij simpel, namelijk met twee meters. Een voor elke accu. Kost wel meer maar dan weet je voor elke accu perfect wat de lading is.
Het zou natuurlijk kunnen dat er een batterij monitor bestaat die dit in 1 apparaat verenigd, daar heb ik te weinig kennis van....
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 23 dec 2013 08:52 #469692

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dank allen voor de reacties. Weer veel geleerd!

Vooral denk ik na deze reacties dat ik eerst eens kritisch over mijn lichtnetwerk moet nadenken (met hulp van kenners), voordat ik een accu monitor plaats.

Aan de andere kant heb ik dankzij het blad Zeilen eindelijk geleerd hoe ik kan uitrekenen wat mijn verbruik is per instrument en dus in totaal.
Dus zou ik per tocht zelf mijn ontlading kunnen uitrekenen. Dan kan ik ook verder op basis van mijn stelling: Als het goed werkt, verander je niets.

Dus.....voorlopig maar even pauze en sorry Erik, ik bestel even niets.

Maar nogmaals hartelijk dank voor het gegeven inzicht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 23 dec 2013 08:55 #469695

jelbert schreef :
...heb ik die van Victron genomen. Die heeft meer instel mogelijkheden. Ik vind het bijvoorbeeld fijn dat er wordt aangegeven hoelang ik nog toe kan met de huidige ontlaad stroom....
De BM-x van NASA doet dat natuurlijk ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 23 dec 2013 09:07 #469700

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7090
Jedre schreef :
Dus.....voorlopig maar even pauze en sorry Erik, ik bestel even niets.

Oh, gelukkig, dat scheelt mij weer een pakje versturen :cheer:
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 23 dec 2013 09:20 #469703

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12223
Jedre schreef :
dankzij het blad Zeilen eindelijk geleerd hoe ik kan uitrekenen wat mijn verbruik is per instrument en dus in totaal.
Daar had je het blad Zeilen voor nodig, terwijl je hier lid bent?... :whistle:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 23 dec 2013 10:03 #469715

ErikSnel schreef :
Ik zat nog even door te denken over hoe je de specifieke situatie van Jedre wel zou kunnen monitoren, en dat is eigenlijk vrij simpel, namelijk met twee meters. Een voor elke accu. Kost wel meer maar dan weet je voor elke accu perfect wat de lading is.
Het zou natuurlijk kunnen dat er een batterij monitor bestaat die dit in 1 apparaat verenigd, daar heb ik te weinig kennis van....

Kan natuurlijk wel maar dan heb je wel de BM2 nodig die geschikt is voor 200 Amp.
Immers , een startmotor is gauw 1pk (die van mijn 11pk Vetus tenminste wel) en die trekt dus nominaal al ruim 60 A en bij het aanlopen veel meer .
Maar waarom zou je een startaccu überhaupt willen monitoren ?
Immers , die wordt altijd meteen weer vol geladen na het starten , tenzij je veel te lang doorstart maar dat is sowieso verkeerd.
Zelfs 30 seconden starten (wat al eigenlijk te lang is) is nl. bij een 1 pk startmotor minder dan 1 Ah uit de accu .
Het Voltage is uiteraard wel interessant maar dat kan de BM al.
Overigens zit er in veel motorpanelen al een Voltmeter.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 23 dec 2013 10:15 #469722

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Yellow Boat,
Sorry voor mijn taalgebruik (a/h.).
Even terug naar het systeem op mijn zeilboot.
twee accu's. Naar keuze gebruik ik accu 1 of accu 2 (Geen start
en service accu).
de minleiding loopt van accu 1 naar accu 2 en dan naar de shunt.
Als ik overschakel van bijv. accu 1 naar 2, dan schakel ik ook de accumonitor over.
Voor mij is het belangrijk om te weten wat ik uit de accu heb gehaald.
De accumonitor registreert dit feilloos (Drie tellers: Gecombineerd in/uit,
stroom in en stroom uit).
Ook registreert de monitor min. volt. max.volt. max. A. min A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Clipper BM manager, welke wanneer? 23 dec 2013 10:48 #469736

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
@Hen3, het blad zeilen leest makkelijker op het toilet. En, als je dan misgrijpt, heb je nog wat om handen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl