Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Diodrebrug versus tweede lader

Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 07:38 #471207

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 998
hallo iedereen; ik wil aan boord het electrische circuit een beetje uitbreiden. bestaande systeem bestaat uit een service batterij van 145 amp en een startbatterij van 98 amp. Er is een lader met twee uitgangen die beide accu's voedt. Aan de motor hangt ook een altarnator. Aan boord zijn de gangbare apparaten, verlichting is op LED. Nu wil ik graag de koelkast ontkoppelen van de service batterij en die op een apart accu zetten (die heb ik al) deze is helaas lichter en van een ander jaartal dan de bestaande service accu. Nu is mijn vraag of het mogelijk zou zijn (voor en nadelen) om één van de uitgangen van de vetuslader te gebruiken en daar een diodebrug tussen te zetten die dan nadien de twee service accu's gaat voeden. Ik kan natuurlijk ook een tweede lader plaatsen maar dat zijn wellicht meer kosten en ik moet hem natuurlijk ook kwijt geraken. Indien de oplossing met de diodebrug werkt kan ik dan vanuit de alternator een extra draad trekken naar de derde batterij?

alvast erg bedankt voor jullie reacties

PS; electriciteit was niet mijn beste vak op school...
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 08:03 #471211

Allereerst vraag ik me af hoe momenteel de alternator de beide accu's laadt.
Gebeurt dat gewoon parallel? Kan eigenlijk niet want dan heeft de aparte aansluiting op de twee uitgangen van de acculader ook geen zin tenzij je de accus dan van de alternator afkoppelt.
Ik zou altijd een "diodebrug"plaatsen voor drie accu's. Maar dan wel een verliesvrije nemen, die zijn er ook voor drie accu's .
Je kunt dan zowel de acculader als de alternator als eventuele andere laadvoorzieningen gewoon aansluiten op de ingang van je "diodeverdeler".
Hieronder zie je hoe dat bij mij zit met twee accu's maar het gaat ook met drie prima.
Ad

Bijlage Electric_2013-12-29.jpg niet gevonden

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 29 dec 2013 08:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 08:10 #471213

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 998
Als ik het goed begrijp neem ik dus één uitgang van de lader en die verbind ik met een diodebrug met drie uitgangen. Die verbind ik dan met de drie aparte accu's. De alternator verbind ik dan met dezelfde ingang (als die van de lader?) aan de diodebrug? de diodebrug regelt dan zelf de stroomdoorvoer naar de drie aparte accu's? Het maakt dan ook niet uit van wie hij in dit geval hij stroom krijgt (lader of alternator)
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 08:27 #471217

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Yellow Boat schreef :
Allereerst vraag ik me af hoe momenteel de alternator de beide accu's laadt.
Gebeurt dat gewoon parallel?
Ad


Beste Padawan,

voor je verder gaat zul je de eerste vraag van Ad moeten controleren!
het kan namelijk zijn ( als ik Ad denk te begrijpen ) dat al een soort laad regelaar in het laad circuit zit.
( er zijn op dit forum al diverse items over geschreven )

zoek maar eens op topics van Ad ( heel veel ) of die van mij!

vriendelijke groet

Rick

Er circuleert ook een schema van mij op het forum!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 08:42 #471221

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 998
hallo, ok, ik ga dat eens nakijken maar hoe doe ik dat? Met mijn lekenkennis is dat al een hele opgave. Als ik het goed begrijp is 'parallel' de twee tegelijk met elk 2 draden?
Concreet vertrek ik van de alternator, daar zullen waarschijnlijk ergens twee draden aanhangen die zullen verbonden zijn met de startbatterij omdat die stroom moet geven om te starten. Klopt het dat die twee draden dan tegelijk de voeding zijn als de alternator de startbatterij laadt?
Hoe gaat dan de lading naar de servicebatterij? Twee extra draden? Of zou er ergens iets tussen hangen ( soort diodebrug) die de alternator verbindt met de twee batterijen? Morgen maar eens op zoek gaan en de leidingen nagaan. Bijkomend vraagje; de 220V lader is eentje van 20 amp. ik vrees dat die nogal gaat moeten werken om de drie accu's vol te krijgen...
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Laatst bewerkt: 29 dec 2013 08:43 door padawan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 09:24 #471233

padawan schreef :
hallo, ok, ik ga dat eens nakijken maar hoe doe ik dat? Met mijn lekenkennis is dat al een hele opgave. Als ik het goed begrijp is 'parallel' de twee tegelijk met elk 2 draden?
Concreet vertrek ik van de alternator, daar zullen waarschijnlijk ergens twee draden aanhangen die zullen verbonden zijn met de startbatterij omdat die stroom moet geven om te starten. Klopt het dat die twee draden dan tegelijk de voeding zijn als de alternator de startbatterij laadt?
Hoe gaat dan de lading naar de servicebatterij? Twee extra draden? Of zou er ergens iets tussen hangen ( soort diodebrug) die de alternator verbindt met de twee batterijen? Morgen maar eens op zoek gaan en de leidingen nagaan. Bijkomend vraagje; de 220V lader is eentje van 20 amp. ik vrees dat die nogal gaat moeten werken om de drie accu's vol te krijgen...

Begin maar eens met te kijken welke motor je hebt (merk en type).
De oudere Volvo Penta's hadden nl vaak een diodeverdeler op de alternator zitten en er kwamen dus ook twee aparte laadstroom draden vanaf.
Ook kunnen we dan waarschijnlijk wel originele schema's vinden en handboeken.
Je zou ook eens wat fotos kunne maken van de bedrading bij de motor/alternator , bij de accu's en (achter) bij het schakelpaneel.
Nog beter is een kijken of er geen forumlid bij je in de buurt zit die je kan helpen.

Overigens , vanaf de alternator gaat normaliter maar één draad naar de startmotor en vandaar gaat de laadstroom via de startkabel naar de startaccu (en de strtstroom tijdens het starten andersom uiteraard) en wel de plusdraad. De mindraad (massa) gaat van de accu naar het motorblok.
Met "parallel" bedoelde ik eigenlijk dat beide acu's met de polus en de min aan elkaar gekoppeld zijn.
Als dat niet zo is kun je alleen laden via een diodesplitter of andere laadstroomverdeler zoals een scheidingsrelais.

Dus , maak maar eens een serie foto's van alles wat je aan electrisch systeem kunt vinden.En liefst in de volgorde alternator>>gebruikers
Misschien wordt e.e.a. dan wat duidelijker. :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 09:27 #471236

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 998
ok, ik weet wat te doen morgen. alvast heel erg bedankt voor jullie tips
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 10:11 #471245

Je kunt ook alvast beginnen te lezen:
www.victronenergy.nl/upload/do...-NL-AltijdStroom.pdf
Staat ook heel veel nuttigs in.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 10:56 #471260

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
Yellow Boat schreef :

knip

Bijlage Electric_2013-12-29.jpg niet gevonden


welke zonnepaneel regelaar is dat ?
Mijn regelaar wil een accu zien, anders doet ie ut niet.
In deze tekening ziet de regelaar de accuspanning niet, door de diode brug.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 11:12 #471266

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Dat geld ook voor de moderne accu laders. Doen niets als ze de accu niet ruiken.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 12:34 #471319

Het werkt bij mij anders al jaren prima .Eerst 8 jaar op mijn vorige boot en nu al weer dik vier jaar op de huidige in dezelfde configuratie.
En die regelaar regelt ook keurig de laadspanning op 14,3 Volt als de accu geladen wordt en terug naar druppelladen op ca. 13,2 Volt zodra de accu vol is.Dan gaat ook het lampje knipperen ten teken dat de accu's vol zijn en naar float(=druppel) lading geschakeld is.
Vraag me niet hoe , maar het werkt.
Mogelijk "ziet" hij gewoon wanneer de laadstroom vrijwel 0 is geworden of hij onderbreekt de laadstroom even en de splitter geeft de spanning wel door (zonder dat er een grote stroom kan lopen) :unsure:
Overigens heb ik dit paneel: www.midsummerenergy.co.uk/buy/...lar_panels/KD75.html en deze regelaar: www.midsummerenergy.co.uk/buy/...-MPPT-regulator.html

Overigens werkt ook mijn CTEC acculader normaal en zie je hem keurig schakelen van eerst maximaal via absorbtie- naar onderhoudslading . Dat ondanks dat er tussen absorptie- en onderhoudslading een voltage check zit die bij een te laag voltage een storing aan zou geven.
En dat werkt 'snachts ook dus aan de spanning van het zonnepaneel(wat anders immers spanning blijft leveren) ligt dat niet.
Hoe dat allemaal werkt weet ik niet maar mogelijk zit er in de Vetus verliesvrije laadverdeler iets dat voor een terugmelding zorgt.
Ik zal het eens precies nalezen.
In ieder geval staat in de handleidig van de laadverdeler dat een acculader gewoon parallel aan de alternator kan worden aangesloten.En ook een acculader moet immers de accuspanning kunnen controleren door even de lading te onderbreken.
www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 29 dec 2013 12:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 16:46 #471417

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Ik snap ook niet waarom maar mijn lader pikt het niet. Heb deze diodebrug
www.georgekniest.nl/Catalogus/...ebrug-2/product.aspx

en deze acculader.
www.discountmagazijn.nl/Webwin...v-20--acculader.html
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 16:52 #471419

Ik heb inmiddels een mailtje naar Vetus gestuurd met een paar vragen want eigenlijk snap ik het ook niet helemaal.
Alleen schrijft Vetus wel letterlijk dat je een acculader gewoon ook op de ingang van de splitter kunt aansluiten (staat in de manual).Alleen kan het bij sommige laders nodig zijn om ze na loskoppelen van het 230 Volt net weer extra uit en aan te zetten.
Maar bij mijn CTEK hoeft dat kennelijk ook niet.
Het blijft een beetje:
:huh: :huh: :huh: :unsure: :unsure: :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 17:21 #471441

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Uit- en weer aanzetten ga ik ook eens proberen, maar er zijn hier toch elektronen specialisten genoeg die het even kunnen uitleggen ..........toch :(
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 19:19 #471482

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Zonder verder in deatail te treden.

Mij is ook altijd gezegd dat de regelaar een accu moet zien!

Ik heb mijn bekabeling hier ook op aangepast.
zie een schema in het topic:

zonnepaneel aansluiten


Maar als Ad zegt dat het bij hem functioneert dan zal dat zo zijn.
Theorie wijkt dan voor praktijk!
ik heb mijn info van Mastervolt!

Rick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 19:26 #471485

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Een paar jaar geleden een Fet diode brug 1 in 3 uit met mastervolt accu lader aan gesloten.
Indien aanwezig, vergeet niet de aparte min aan te sluiten en de eventuele sense draad.
Dit is een meetdraad voor lading / ontlading 1 of meerdere van de accu's.
Laatst bewerkt: 29 dec 2013 19:27 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 29 dec 2013 22:19 #471515

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29440
Jutter schreef :
Ik snap ook niet waarom maar mijn lader pikt het niet. Heb deze diodebrug
www.georgekniest.nl/Catalogus/...ebrug-2/product.aspx

en deze acculader.
www.discountmagazijn.nl/Webwin...v-20--acculader.html

Ik wil niet gelijk heel grof worden, maar je HQ lader is werkelijk van het aller goedkoopste alloy. Verwacht er dus geen wonderen van. (€ 59,- ex.btw)
Eigenlijk is het onverwacht slim dat hij niet begint te laden zonder accu. Dit soort laders is er nooit op berekend dat er een diodebrug gebruikt gaat worden. Verbazing is dus niet juiste handeling, eerder een constatering van verkeerde combinatie.
Voor een lader van een paar tientje doet hij het natuurlijk aardig :)

Je diodebrug is weer high-tech, en vele malen duurder dan de lader ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diodrebrug versus tweede lader 30 dec 2013 11:40 #471563

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
WADnWIND schreef :
Jutter schreef :
Ik snap ook niet waarom maar mijn lader pikt het niet. Heb deze diodebrug
www.georgekniest.nl/Catalogus/...ebrug-2/product.aspx

en deze acculader.
www.discountmagazijn.nl/Webwin...v-20--acculader.html

Ik wil niet gelijk heel grof worden, maar je HQ lader is werkelijk van het aller goedkoopste alloy. Verwacht er dus geen wonderen van. (€ 59,- ex.btw)
Eigenlijk is het onverwacht slim dat hij niet begint te laden zonder accu. Dit soort laders is er nooit op berekend dat er een diodebrug gebruikt gaat worden. Verbazing is dus niet juiste handeling, eerder een constatering van verkeerde combinatie.
Voor een lader van een paar tientje doet hij het natuurlijk aardig :)

Je diodebrug is weer high-tech, en vele malen duurder dan de lader ;)

Juist, slim en toch goedkoop. :) Dat mag ik wel. Ik vind het ook geen bezwaar hoor, bij mij laad ie alleen de service accu's, te weten 2x 70Ah lood/zwavelzuur. De motor accu van 36Ah hoef ik nooit extra te laden. Denk ook dat dat beter is dan 2 of nog meer accu's laden met 1 lader via een diodebrug, dan weet de lader toch ook niet welke accu nu vol is of nog niet.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl