Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ic-m71 of ic-m91d

ic-m71 of ic-m91d 29 dec 2013 13:30 #471333

  • RolfB
  • RolfB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Ben bezig een portofoon uit te zoeken. Heb geen eigen schip, dus de optie om een atis code te registreren op eigen naam ipv scheepsnaam is een goede tip op dit forum, waarvoor dank!

Omdat kleine huurschepen zelden met gps en marifoon zijn uitgerust wil ik beide functies in 'portable formaat'. Nu zie ik dat de ic-m91d ook gebruikt kan worden om mee te navigeren (locatie, sog, cog en waypoint). Dit gaat wel ten koste van batterijduur (m71 heeft 16 uur, m91d heeft 7 uur). Kortere batterijduur kan opgelost worden met een tweede accu. Verder ergens gelezen dat de sog bij snelheden < 7kn niet erg betrouwbaar is. Alternatief voor de m91d is de standard horizon HX851.

Mijn vragen:
- iemand ervaring met m91d navi mogelijkheden?
- zouden jullie gaan voor een combi apparaat of voor een losse portofoon en een losse handheld gps
- voorkeur voor de m91d of hx851? (Of ontketen ik nu een bloedgroepenstrijd? ;) )
- mag een m91d (die voorzien is van DSC, INT en binnenvaartgroep maar wel max 6 watt) bediend worden met alleen bedieningscertificaat, of moet ik dan marcom-b hebben?

Met vriendelijke groet,

Rolf
Spanker - Laser Vago - Seascape 18 - Beneteau First 24 SE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 29 dec 2013 15:34 #471387

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27797
losbolt schreef :
- zouden jullie gaan voor een combi apparaat of voor een losse portofoon en een losse handheld gps
Ik zou altijd kiezen voor dat laatste. Het gaat om twee totaal verschillende functies; communicatie en navigatie. Voor minder dan € 150,- koop je een Garmin 72H, naar mijn idee één van de meest preiswerte hand-GPSsen. Heeft een eenvoudig plotscherm, bijvoorbeeld. Tonnenbestand erin en navigeren maar.
Als je een IC-M71 koopt, mis je weliswaar de DSC-functie, maar hoe belangrijk vind je dat?
- mag een m91d (die voorzien is van DSC, INT en binnenvaartgroep maar wel max 6 watt) bediend worden met alleen bedieningscertificaat, of moet ik dan marcom-b hebben?
Ik denk dat je naar de bekende weg vraagt.
je hebt inderdaad Marcom-B of het SRC-certificaat nodig, naar mijn idee.

Ik heb zelf trouwens een IC-M71. Dat is een heel compact, degelijk apparaatje. Op grond van mijn eigen ervaring lijkt me die batterijduur van 16 uur aan de korte kant, zelfs als het ding continue standby staat.
Het zendbereik is overigens maar een paar mijl, dus ik vraag me ernstig af of die DSC-functie veel zin heeft. Je moet op zee toch altijd gebruik maken van een relay-schip dat dicht in de buurt is, waarmee al duidelijk is dat je locatie binnen een bepaalde cirkel met een relatief kleine doorsnede ligt

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 29 dec 2013 16:18 #471405

  • lpessers
  • lpessers's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Ik heb zelf de M71, perfect apparaat zeer lange standby tijd. En zou net als Stegman een losse GPS aanbevelen. Verminderd het risico dat je ineens zonder GPS/Portofoon zit. Bij twee apparaten verdeel je het risico.
Voor DCS heb je Marcom-B nodig. Overigens begrijp ik het nut daarvan op een porto niet vanwege beperkt zendbereik. Bij nood wil je dat iedereen je hoort en niet de boot die toevallig in de buurt is en ook nog eens toevallig uitluistert......

Succes met je keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 29 dec 2013 17:10 #471435

  • RolfB
  • RolfB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Bedankt voor je snelle reactie! Ik ga de garmin eens even goed bekijken.

Wat betreft de vraag over marcom-b:op de site van het agentschap telecom las ik dat je met een basiscertificaat wel gebruik mag maken van DSC klasse C.Vandaar de vraag. Deze klasse wordt door het agentschap verder niet gedefinieerd. Inmiddels heb ik uit de handleiding van de portofoons gehaald dat de dsc klasse ongelijk is aan klasse c. Voor de m91d en de hx851 is marcom-b nodig.

Voor de m71 ben ik nog aan het puzzelen. Want marcom-b is nodig voor een zeemarifoon. De m71 kan op internationale zendergroep gezet worden en heeft dan geen atis en vermogensbeperking. Iemand idee of marcom-b nodig is voor zo'n combi?

Rolf
Spanker - Laser Vago - Seascape 18 - Beneteau First 24 SE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 29 dec 2013 17:10 #471436

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3732
lpessers schreef :
Voor DCS heb je Marcom-B nodig. Overigens begrijp ik het nut daarvan op een porto niet vanwege beperkt zendbereik. Bij nood wil je dat iedereen je hoort en niet de boot die toevallig in de buurt is en ook nog eens toevallig uitluistert......
Bedoel je dat een noodoproep een een porto weinig zin heeft of dat DSC op een porto weinig zin heeft?

Als je zowel een porto als vaste marifoon hebt heeft de vast natuurlijk de voorkeur, maar de topicstarter heeft vaak geen vaste marifoon beschikbaar. Als je dan toch via de porto een noodoproep gaat doen gelden nog steeds de voordelen van een DSC oproep, en die wordt als het goed is altijd gevolgd door een gesproken noodoproep op kanaal 16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 29 dec 2013 17:56 #471453

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27797
losbolt schreef :
Voor de m71 ben ik nog aan het puzzelen. Want marcom-b is nodig voor een zeemarifoon. De m71 kan op internationale zendergroep gezet worden en heeft dan geen atis en vermogensbeperking. Iemand idee of marcom-b nodig is voor zo'n combi?
Tja. Interessante vraag. Formeel wel, misschien. Ik heb Marcom-B, dus ik heb er nooit over nagedacht.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 29 dec 2013 18:00 #471454

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27797
Xiphias schreef :
Als je zowel een porto als vaste marifoon hebt heeft de vast natuurlijk de voorkeur, maar de topicstarter heeft vaak geen vaste marifoon beschikbaar. Als je dan toch via de porto een noodoproep gaat doen gelden nog steeds de voordelen van een DSC oproep, en die wordt als het goed is altijd gevolgd door een gesproken noodoproep op kanaal 16.
Wat zowel Pessers als ik bedoelen is dat je DSC-oproep vanaf een porto in veel gevallen geen walstation zal bereiken en dat je dus afhankelijk bent van een toevallig in de buurt varend schip om die noodoproep door te zetten naar de wal. Het ontvangende schip zal weliswaar je positie kunnen zien, maar moet die zelf doorgeven aan de hulpverleners.
En als je daarnaast een GPS voor je neus hebt, is er altijd nog wel tijd om zelf mondeling de positie te melden, lijkt me.

--
stegman
Laatst bewerkt: 29 dec 2013 18:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 29 dec 2013 18:10 #471460

Ik heb zelf een IC-M71, erg fijn apparaatje, en gaat de hele wereld met me mee om.
Standby is meer dan 16 uur, ik geloof dat die van mij wel langer standby is geweest dan 3 dagen. Maar goed als je begint te zenden, dan word het rap minder.

Overigens heeft de IC-M71 6 watt zendvermogen op high power. Het bereik is best redelijk moet ik zeggen, denk dat je probleemloos een mijltje of 8-10 moet kunnen halen als je een meter of 4 boven de zeespiegel staat.

DSC op een handheld is wat betreft mij ook een beetje overkill. Ik zou inderdaad dan voor een handheld versie gaan.

Overigens kan ik de IC-M71 programmeren (ATIS en kanalenset) maar met wat hints en tips kan je dat voor ongeveer 15 euro ook zelf doen.
Sail now, work later........
Laatst bewerkt: 29 dec 2013 18:10 door jeroenimo. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 29 dec 2013 19:28 #471487

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik heb de Standard Horizon. Hoewel het kan gebruik ik liever een aparte gps. Heb de garmin 72, topapparaat. Staat er trouwens eentje te koop op MP, 100,--, net als een St. Hor. 851

Batterijduur van de SH vind ik tegenvallen trouwens. Je kan 'm wel weer opladen aan de sigarettenplug.

Volgens mij is de DSC functie uitgeschakeld als je geen MMSI hebt ingevoerd. Het bereik valt inderdaad tegen, maar volgens mij is dat met alle porto's zo. De antenne rechtop houden scheelt, net als gaan staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 29 dec 2013 21:58 #471513

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Over de M91D schrijf je:losbolt schreef :
Verder ergens gelezen dat de sog bij snelheden < 7kn niet erg betrouwbaar is.
Dat is bij kleinere huurschepen dus niet handig. Als het verhaal dat je gelezen hebt klopt, is die marifoon geen navigatiehulpmiddel.

Ik schaar mij dan ook achter het pleidooi voor gescheiden apparaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 30 dec 2013 07:46 #471531

Wat die gps betreft een vraag.
Heb je toevallig al een smartphone?(beetje overbodige vraag wellicht gezien het aantal in Nederland :laugh: )
Zet dan de Navionics app erop met de voor jou interessante kaart (Europa dus) dan heb je een gps en een complete kaart(die verder gratis wordt geupdate wanneer je een internet verbinding hebt en de app start) met navigatiefunctie. Dan ben je voor iets van €25 klaar.
Stuk goedkoper dan een stand-alone gps.
Die smartphone moet dan wel een interne gps hebben maar dat hebben ze volgen mij allemaal, zelf mijn goedkope Samsung mini.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 30 dec 2013 18:13 #471697

  • RolfB
  • RolfB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Allereerst dank voor jullie bijdragen. Even puntsgewijs mijn reactie:

1) dsc was voor mij niet belangrijk op een porto maar komt als feature mee op de m91d en hx851 die ik bekeek vanwege de gps navi mogelijkheden. De DSC functie dwingt me om marcom-b te halen. Doe ik in de toekomst nog wel eens maar niet nu.
2) ik wilde graag een all in one communicatie/navigatie oplossing voor het gebruik op binnenwater op kleine huurjachten. Jullie bijdragen hebben me overtuigd dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Ik zal dus op zoek gaan naar twee losse apparaten
3) de navi oplossing via telefoon/tablet heb ik nu. Het werkt wel maar heeft de volgende nadelen: niet waterdicht dus niet in de kuip te gebruiken, beperkte accuduur, de schermen zijn te kwetsbaar om op een dansend schip te gebruiken.
4) ik weet inmiddels dat de m71 zelf via software is in te stellen. Als ik de internationale kanalengroep nu zo programmeer dat deze ook alle binnenvaart kanalen bevat. Maar dan zo dat de marifoon in deze stand wel kan uitluisteren maar niet kan zenden. Dan kan ik daar triwatch en scannen instellen. Is dat legaal? Heb je dan nog steeds marcom-b nodig?
Spanker - Laser Vago - Seascape 18 - Beneteau First 24 SE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 02 jan 2014 11:11 #472324

  • RolfB
  • RolfB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Ok, beslissing is genomen. Het is de garmin 72h marine geworden in combinatie met een icom m73. Iedereen die met me meegedacht heeft hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,

Rolf
Spanker - Laser Vago - Seascape 18 - Beneteau First 24 SE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 02 jan 2014 19:17 #472467

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Gefeliciteerd met je koop. Goed en mooi apparaat. Ik heb zelf de m71; inderdaad een waanzinnig lange standby duur.
Wat betreft je laatste vraag bij 4: officieel is het in NL niet toegestaan om tri-watch of scannen te gebruiken. Alleen voor zeegaande schepen zonder ATIS verplichting. Maar, of en hoe ze dat ooit willen gaan checken?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ic-m71 of ic-m91d 02 jan 2014 19:24 #472468

wanneer je er atis in zet wordt de scan en tri watch automatisch uitgeschakeld, zo staat het in de docu van mijn cobra. dus geen atis, gebruik dat ding toch niet in nederland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl