Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opzetje nieuw boordnet

Opzetje nieuw boordnet 05 jan 2014 15:43 #473200

Hi,

Ik ben bezig mijn boordnet aan te passen en ik wil e.e.a realiseren conform bijlage.Iemand suggesties of kritische noten n.a.v de bijlage?

Gr & thx

Harold
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 05 jan 2014 16:21 #473214

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Ik vind het een onlogische opstelling want:

-Als ik het plan zo bekijk laad je accu 1 alleen op via de acculader ?
Heb je daar een bepaalde reden voor ?

-Het Controlepaneel/schakelaars hangt verbonden met de diodebrug ? ?
en krijgt dus geen spanning ?
Want in die richting blokeren de diodes de electrische stroom.


Volgens mij moet je het controlepaneel via een zware zekering op accu3 aansluiten.
(zekering in verhouding met de maximale last en de dikte van de bedrading )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 16:22 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 05 jan 2014 16:30 #473219

Hi Tony,

De dynamo laadt accu 1+2 bij via de diodebrug.En de acculader,40 amp en 3 uitgangen laadt accu 1+2+3 op. Het controle paneel krijgt zijn stroom via service accu 3. De omvormer maakt exclusief gebruik van accu 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 05 jan 2014 16:38 #473223

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12571
het probleem is dat het geen echt elektrisch schema is..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 05 jan 2014 16:54 #473226

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Zoals het nu getekend is gaat zowel het opladen als de verbruiker (schakelpaneel) via de diodebrug: dit kan niet, tenzij er twee bruggen worden gebruikt: een voor de oplader en voor de belasting. (met andere woorden je kunt niet de oplader en de verbruiker op dezelfde aansluitklem van de diodebrug hangen)
Dus een tweede diodebrug erbij tekenen. tip: je zou pijltjes in de lijntjes kunnen opnemen om aan te geven hoe de stroom loopt, maakt het wat duidelijker.
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 16:54 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 05 jan 2014 16:57 #473227

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Verdere opmerking: het lijkt me niet handig dat de accu waarop de omvormer zit niet wordt opgeladen door de dynamo. Als je aan de walstroom ligt dan kun je net zo goed alles afnemen van de walstroom, als je op het water bent, dan wil je je mobiele prullaria zoals laptop, mobiele telefoon en ipad opladen, maar dan trek je de accu leeg zonder de mogelijkheid te hebben deze op te laden: niet handig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 05 jan 2014 17:06 #473230

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ziet er niet gek uit, maar wel een paar vraagjes:

Accu 1 exclusief voor de omvormer. Kan je dat toelichten? Heb een 220 apparaat dat tijdens het zeilen aanstaat?

Start-accu, logisch natuurlijk!

Accu 3 voor de rest. Zou je dat kunnen/willen verdelen over 2 accu's?

Welke soort diodebrug heb je in gedachte? Een gewone geeft een verlies van zo'n 0,7Volt. Dat moet je compenseren op je dynamo! Een mosfet heeft dat nadeel niet.

Ik neem even aan dat je de verbruikers niet via de diodebrug wil laten lopen, maar dat per ongeluk zo getekend hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 05 jan 2014 17:18 #473235

Hi Koko,


De vebruikers wil ik idd niet via de diodebrug laten lopen, daar is ie immers niet voor.
Probleem is wel dat ik nu een diodebrug heb voor 2 accu's en vandaar dat ik die 3de accu seperaat wil houden voor de omvormer (of kan ik met een diodebrug voor 2 accu's toch 2 service accu's bijladen en een startaccu? (diodebrug = Victron AGO FET 100A). Keuze daarvoor is dat ik mijn omvormer alleen voor tab en telefoon gebruik en ik dus met een accu van 80amp ongeveer 12 uur beide apparaten kan opladen wat genoeg is voor een dag of 4 a 5.

gr,

Harold
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 17:20 door Defender32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 05 jan 2014 17:45 #473243

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Defender_32 schreef :
Hi Tony,

De dynamo laadt accu 1+2 bij via de diodebrug.En de acculader,40 amp en 3 uitgangen laadt accu 1+2+3 op. Het controle paneel krijgt zijn stroom via service accu 3. De omvormer maakt exclusief gebruik van accu 1.

Dat is wat ik wel begreep, maar niet hoe je het hebt getekend.

Waarom gebruik je eigenlijk een omvormer, of heb je die al.
Er bestaan genoeg dc/dc schakelende voedingen,
( die zijn zuiniger dan gewone gestabiliseerde voedingen),
die je kleine apparaten zoals telefoon en tablet of computer rechtstreeks kunnen voeden.
( dan moet je niet eerst van gelijkstroom wisselstroom maken om er daarna weer gelijkstroom van te maken, daardoor verlies je een hele hoop energie nodeloos.)

Ik zit te denken of het niet verstandig zou zijn accu 1 via een ladingsrelais bij te laden.
Dus vanaf de alternator naar de diodebrug,
1 kant naar de startaccu( accu 2),
de andere naar het ladingsrelais,
laad eerst accu 3 op als die vol genoeg zit schakeld het realais accu 1 erbij.

Indien accu 1 en 3 hetzelfde zijn capaciteit en ouderdom,
zou je ook kunnnen overwegen om ze parallel te schakelen.
Dan kun je via de diodebrug alle accu's laden.
En de telefoon en tablet/PC gewoon via het schakelbord laten bijladen via een DC/DC convertor.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 05 jan 2014 17:50 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 05 jan 2014 19:19 #473279

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Voor mij heb ik 2 vragen:

1: waarom een diodebrug? Waarom geen relais? Of 2? Cyrix van Victron bijv. Dan kun je alles laden met 1 dynamo. Verliesloos.

2: Waarom wil je de accu voor de omvormer apart hebben van de andere service accu? Je zou ook 2 accu's (dezelfde natuurlijk, dat wel) parallel kunnen zetten. IS daar een speciale reden voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 06 jan 2014 10:41 #473431

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Defender_32 schreef :
Hi Koko,


De vebruikers wil ik idd niet via de diodebrug laten lopen, daar is ie immers niet voor.
Probleem is wel dat ik nu een diodebrug heb voor 2 accu's en vandaar dat ik die 3de accu seperaat wil houden voor de omvormer (of kan ik met een diodebrug voor 2 accu's toch 2 service accu's bijladen en een startaccu? (diodebrug = Victron AGO FET 100A). Keuze daarvoor is dat ik mijn omvormer alleen voor tab en telefoon gebruik en ik dus met een accu van 80amp ongeveer 12 uur beide apparaten kan opladen wat genoeg is voor een dag of 4 a 5.

gr,

Harold

Helder.
Er moeten voor die telefoon en tablets toch ook 12volt ladertjes zijn? De meeste gaan tegenwoordig op usb. Daar kan je heel goed een 12 volt (sigarettenplug)adapter voor krijgen met voldoende capaciteit.
Het voordeel is dat je altijd kan laden (eventueel via een van je andere accu's), maar vooral dat je geen "verlies" lijdt aan de omvormer. Kan je je bestaande tekening gewoon zo laten, alleen de omvormer er tussen uit. Met een of twee sigaretten plugjes ben je er al.
Ik laad mijn iphone en ipad ook zo, gaat uitstekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 06 jan 2014 12:58 #473463

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Ik zou de scheidingsdiode verkopen en er een FET-gebaseerde verdeler voor terugkopen, geschikt voor 3 accu's. Bijvoorbeeld de Victron Argofet 100-3. Je accu's blijven dan keurig gescheiden.

Over de accu voor de omvormer is al het nodige gezegd. Op zich is het natuurlijk best een goed idee om je omvormer te voeden vanuit een aparte accu. Echter, zoals gezegd is het niet handig om dit voor je mobiele apparatuur te gebruiken, voor andere 'echte' 230V spullen is het wel OK natuurlijk. Maar het is wel een beetje jammer van al die accu-capaciteit die je eigenlijk onderbenut. Ik heb wel een (losse) omvormer aan boord liggen maar die wordt eigelijk zelden gebruikt, vrijwel alles (inclusief de TV) wordt gevoed door het 12V net, of wordt alleen gebruikt als we aan de walstroom liggen (koffiezetapparaat).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 jan 2014 16:59 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 08 jan 2014 21:36 #474359

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Ik heb het schema hertekend, met alleen de belangrijkste delen.
In 2 versies
Zoals eerst vooropgesteld.

Bijlage test_schema_1-1.png niet gevonden





Met een citrix of soortgelijke laadrelais.

Bijlage test_schema_2-1.png niet gevonden





Ik maak schema's altijd ( of liever gezegd meestal ) van links naar rechts.
Bron links en bestemming rechts.
Daardoor staan bij mij de elementen anders opgesteld als in het eerste schema.
In dit geval de alternator en de acculader dus links en de verbruikskant helemaal rechts.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 08 jan 2014 21:38 door Tony2920. Reden: aanpassen tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzetje nieuw boordnet 08 jan 2014 21:45 #474361

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Om nog een beter idee te krijgen van wat mogelijk is en wat niet,
zou het interessant zijn om te weten :

Wat de capaciteit van de drie accu's is.
Of de 3 accu's dezelfde leeftijd hebben, en dezelfde laad en ontlaadgeschiedenis ( belangijk als je 2 zou willen parallel schakelen )

Zoals eerder al opgemerkt is het energiebesparender om geen omvormer te gebruiken maar geschakelde DC/DC convertors.
Deze hebben een veel kleiner verlies bij omzetten van 12 V naar een andere gelijkspanning en kunnen ook spanningen tot 20 V DC opwekken vanuit 12 V.
Zeker voor kleine verbruikers, als de uitgansspanning lager is als 9V of als de uitgangsspanning hoger moet worden als 12 V, lijkt me dit een betere oplossing.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl