Philip, dank voor je reactie.
Grote kans dat de gps inderdaad een iets ander signaal geeft. De handleiding heeft het wel over NMEA signaal, maar ik hoor dat die er in vele soorten zijn. Vast net zo verstaanbaar als mijn Spaans.
De hand GPS zit er voor de gevallen dat er echt iets mis gaat. De plotter-GPS-antenne zit achterop een beugel voor de zonnepanelen. Die plastieken antennes worden er vast als eerste vanaf geveegd. De marifoon heeft een directe verbinding met de accu buiten alle elektronica rimram om. Daarmee heb ik met een extra antenne en een losse GPS bij storingen in ieder geval radio.
Nu vaar ik meestal op binnenwater en blijft alles hopelijk mooi heel en is het beter op de hand-gps te vervangen door de plotter GPS vanuit de plotter. De hand-gps kan er altijd nog aan als er iets mis is. Maar misschien is het GPS kastje van Roozeboos wel even duur als het benodigde oude NAVMAN kabeltje..
Mijn Radar kan volgens mij niks anders met GPS dan de positie weergeven. Die staat al op andere schermpjes.
Als ik het goed zie is de belangrijkste winst van een multiplexer dat mijn plotter nu wel met de stuurautomaat kan praten en zelfs met seatalk aangestuurd kan worden.
Vervang ik de NAVMAN door een Raymarine (auw!) dan ben ik er bijna ook maar heb ik nog een omzetting van oude naar nieuwe Seatalk nodig.
Maar ik kan m ook vervangen door de ipad, dan heb ik nog een NMEA GPS-antenne nodig en de multiplexer en ben ik er ook.
De multiplexer geeft me dus meer vrije keuze in plotters of die kan ik zelfs helemaal weglaten, dat spaart pas geld uit.
Kortom, als ik een storing krijg met mijn NAVMAN kan ik met de multiplexer flink besparen.
Nu ik er zo over na denk, deed ie niet raar einde vorige seizoen ...
Mmmm, ik reken mezelf nog even rijk, 't is nog lang geen lente.