Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: acculader via diodebrug

acculader via diodebrug 27 jan 2014 10:08 #480218

Natuurlijk heb ik aan boord mijn twee accu's keurig gescheiden met een diodebrug. De stroom van de dynamo wordt zo netjes gescheiden aangeleverd aan de accu's.
Kan ik mijn acculader ook net als de dynamo vóór de diodebrug aansluiten zodat er twee accu's gescheiden worden geladen. Ik weet dat een diodebrug ook wat stroom inpikt maar als de accu's vol zijn er ik sluit een druppellader aan dan moet er toch voldoende overblijven?
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 10:19 #480221

Er zijn ook verliesarme/vrije zogenaamde (mos)fet diodesplitters.
Dei hebben niet het spanningsverlies van de normale(goedkope) splitters van 0,7 Volt of meer. Met een normale splitter krijg je de accu nooit vol tenzij er een referentiedraad vanaf de accu naar de lader gaat.
Overigens werken acculaders vaak niet met een diodesplitetr omdat ze immers niet de spanning van de accu kunnen "zien"vanwege de diode.
Bij bijv. de verliesvrije van Vetus werkt het wel (zit bij mij al bijna 10 jaar zo) maar vraag me niet hoe :huh: .www.vetus.com/stroom-aan-boord...or-3-accubanken.html
Ook zegt Vetus zelf op pagina 5 dat het gaat: www.vetus.com/media/magentomin...20121108234316_0.pdf
Overigens , tenzij je alternator is aangepast kan die ook je accus niet via een normale diodesplitter bijladen.
Inderdaad kun je eventueel ook een zogenaamd VSR toepassen bijv. www.dewitschijndel.nl/victron-...-i-scheidingsrelais/
Die hebben in ieder geval niet dat mogelijke probleem wat ik eerder beschreef.
Maar pas op! Niet doen als je alternator al is aangepast anders gaan je accu eraan door de te hoge laadspanning van de alternator!
Ad
Laatst bewerkt: 27 jan 2014 10:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 10:21 #480223

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12710
anders wisselschakelaar er tussen, zelf kiezen welke accu je wilt laden
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 12:59 #480265

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3988
Een druppel lader moet direct contact hebben met de accu.
Er word continu gemeten wat de staat van de accu is en daar gedraagt de lader zich naar.
Dus achter een diode blok verlies vrij of niet zou ik niet doen.
het kan alleen als er een aparte sense draad van de accu lader loopt om te meten.
En dan nog word er 1 accu gemeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 13:29 #480284

dehler schreef :
Een druppel lader moet direct contact hebben met de accu.
Er word continu gemeten wat de staat van de accu is en daar gedraagt de lader zich naar.
Dus achter een diode blok verlies vrij of niet zou ik niet doen.
het kan alleen als er een aparte sense draad van de accu lader loopt om te meten.
En dan nog word er 1 accu gemeten.

Ik weet dat het eigenlijk helemaal niet zou moeten kunnen maar bij mij werkt ook de druppelladingstand van mijn CTEK lader prima.En dat al ruim een jaar of acht .Steek ik bijv. de stekker van de lader in de walstroom dan begint hij (hij blijft gewoon altijd aan de accu aangesloten) keurig de laadcyclus af te werken tot en met de druppellading stand.
Vraag me niet waarom maar het is echt zo.Ik kan dat alles ook netjes volgen op mijn accumonitor die uiteraard wel na de laadsplitter op alleen de lichtaccu aangesloten is.
En ik heb echt geen sens draad aangelegd.
Overigens zegt Vetus in de handleiding ook dat het kan.
Een lader (ook tijdens de druppellading) meet trouwens niet constant het voltage maar schakelt af en toe de laadstroom even uit en kijkt dan pas naar het voltage.
Hoe moet hij anders het verschil zien tussen zijn eigen laadspanning en de spanning van de accu "in ruste" ?

Ik heb er al eens jaren geleden een mail over aan Vetus gestuurd toen ik er een zonnenpaneel bij heb opgezet maar nooit antwoord gekregen.En ook daarvan werkt de regelaar prima. Mogelijk blijt er toch aan de "verkeerde kant" van de splitter spanning op staan maar is de maximale stroom daarvan begrenst tot milliamp niveau.
Zal het nog ens doen
Het hoe en waarom wil ik ook nog eens precies uitzoeken en doormeten maar dan moet het eerst wat lekkerder worden buiten. :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 27 jan 2014 13:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 13:51 #480292

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
Misschien omdat sommige laders hun curve volgen aan de hand van de afgenomen stroom ipv de spanning? Dat kan immers ook prima en misschien nog wel beter daar de spanning weinig zegt tijdens het laden, ook als je het laden even stopt.

Mijn oude victron gaat echter flink over de zeik met een FET diode er tussen als je die 'zomaar' er tussen knalt. De spanning loopt dan op tot over de 16v (toen heb ik hem snel maar even losgetrokken). Al zou het wel moeten kunnen met een condensator tussen plus en min, ook de spanningsdrop kun je prima compenseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 14:15 #480310

Tja , wie weet heo dat precies zit.\
Ik heb het ook alleen parallel durven aansluiten omdat het zo in de handleiding stond/staat .
daar staat letterlijk:
Eerst:
Functie van de aansluitingen
• B+ ALTERNATOR
- Sluit hierop de B+ van de dynamo aan.
- Indien een acculader aanwezig is, sluit dan hierop ook de + van de acculader aan.

En verderop:
Aansluiting acculader
"Een acculader kan direct parallel aan de dynamo worden aan gesloten; zie ‘Functie van
de aansluitingen, B+ ALTERNATOR’.
Bij gebruik van de accuscheider bij bepaalde typen acculader kan het probleem ontstaan
dat na elke onderbreking van de voedingsspanning (230 Volt) de acculader opnieuw moet
worden ingeschakeld."

En dat laatste blijkt bij de CTEK lader ook niet nodig.
Bij mij zitten er op de "B+ alternator"aansluiting zowel de acculader , de alternator als de (mppt) regelaar van mijn zonnepaneel aangesloten.
Alleen acculader én alternator werken uiteraard normaliter nooit gelijktijdig .Zonnepaneel én acculader regelmatig wel in de haven tijdens de vakantie.
En ook dat gaat prima.
Ad
Laatst bewerkt: 27 jan 2014 14:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 16:47 #480362

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12710
het kan maar hoeft niet een probleem te zijn.
hoezo zou een lader niet de spanning "kunnen zien".
er loopt stroom, wat verlies over de diode. dan zal er ook spanning over moeten staan. wet van ohm of zoiets...

echter als de lader eerst letterlijk gaat meten voordat de stroombron actief mag worden zou het fout kunnen gaan.
Hangt dus helemaal van "slimmigheid" (of gebrek aan) van de lader af.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 17:38 #480399

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3988
Dus afhankelijk van de stroom gaat de lader in druppel stand?
Dat betekent dat een Ctek alleen reageert op de inwendige weerstand van de accu dus stroom en voor de rest kijkt deze nergens naar.
Geen temperatuur en geen spanning van de accu, immers de lader staat achter een diode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 17:56 #480415

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12710
dehler schreef :
Dus afhankelijk van de stroom gaat de lader in druppel stand?
Dat betekent dat een Ctek alleen reageert op de inwendige weerstand van de accu dus stroom en voor de rest kijkt deze nergens naar.
Geen temperatuur en geen spanning van de accu, immers de lader staat achter een diode.

waar blijkt dit uit?
lader kan nog steeds de spanning meten (alleen houdt geen rekening met het verlies..)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 18:10 #480423

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3988
Hoe kan je de spanning meten als de lader achter een diode zit?
Laatst bewerkt: 27 jan 2014 18:10 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 18:28 #480441

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12710
@dehler
omdat de lader niet achter maar voor de diode zit.

stel je voor een diode -->-- en een accu=weerstand
er loopt stroom door deze combinatie
dan staat er vanzelf een spanning over deze diode + weerstand
een probleem; als de lader zich bijv. wil inregelen op 14,4v dan "weet" hij niet dat er 0,7 v over de diode verloren gaat. Gevolg over de accu blijft dan 13,7 over en daarmee kunnen we niet 100% vol laden.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 27 jan 2014 20:20 #480476

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3988
Helios,

Volgens mij bedoelen we het zelfde.
230 volt naar lader en dan naar diode en dan accu.
De lader kan de accu niet zien en heeft geen referentie.
Het enige waar de lader op reageert is de weerstand die de kring heeft, dus de inwendige weerstand van de accu.

Ad, je Ctek moet ergens verbinding hebben met de accu pool+
Hoe kan anders deze Ctek zijn lading bepalen?
De nieuwe zijn 8 traps volgens de populaire kreten van de verkoper.
De M300 is als voorbeeld met een sensor draad geleverd voor de temperatuur bij de accu'.
Nog sterker als het zo aan gesloten zit stopt de lader na 4 uur en gaat in storing of start helemaal niet.
Je krijgt dan storing code 0
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 28 jan 2014 09:09 #480581

dehler schreef :
Helios,

Ad, je Ctek moet ergens verbinding hebben met de accu pool+
Hoe kan anders deze Ctek zijn lading bepalen?
Nog sterker als het zo aan gesloten zit stopt de lader na 4 uur en gaat in storing of start helemaal niet.
Je krijgt dan storing code 0
Tja , dat dacht ik ook maar ten eerste zegt Vetus zelf dat het gaat en ten tweede werkt het bij mij al meer dan 8 jaar prima.
Nog nooit een storing gezien en ook start de lader altijd vanzelf als ik de stekekr in de walstroom steek.
Ik heb in geen jaren ook maar iets nieuw ingesteld in de lader , alleen naar gekeken en ook dat kan alleen als ik de accuruimte open maak (daar zit de lader in gemonteerd).
En er zit echt geen rechtstreekse verbinding tussen de CTEK lader en de acuu pluspool.Ook niet trouwens tussen de regelaar van het zonnepaneel en de plus van de accu . En toch werkt die ook zoals het hoort(kan ik zien aan de ledjes daarop net als bij de CTEK lader.
Ook een temperatuurvoeler zit er niet aan maar die zit sowieso niet bij deze CTEK laders.
Ik denk dat er inderdaad een truukje in de Vetus verdeler zit die ervoor zorgt dat de spanning van de accu toch kan worden gemeten , ook als er niet geladen wordt.

Zoals ik al een paar keer schreef; ik ga er nog eens intensief aan meten om e.e.a. te snappen want van Vetus krijg ik geen respons op mijn vragen. :angry:
Ad
Laatst bewerkt: 28 jan 2014 09:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 28 jan 2014 09:40 #480596

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
dehler schreef :
Volgens mij bedoelen we het zelfde.
230 volt naar lader en dan naar diode en dan accu.
De lader kan de accu niet zien en heeft geen referentie.
Wat ik begrepen heb is dat sommige 3 (of meer?) fase laders prima zonder de spanning hun proces kunnen afwerken. Die lader kan wel behoorlijk wat zien aan de afgenomen stoom / interne weerstand:
  1. In de bulk fase wordt de spanning steeds opgevoerd zodanig de stroom binnen de marges van de lader valt. Vanaf '0' (13,6v ofzo) opvoeren tot de ingestelde max waarde (bijv 14,4 volt) in stapjes, ophogen zodra de laadstroom terug loopt. De lader weet dat deze fase voorbij is zodra de laadstroom onder een bepaalde waarde komt bij de maximale spanning.

  2. In de equalize stand wordt die hoogste, vooraf ingestelde spanning een ingesteld aantal uren volhouden. Hiervoor heeft de lader helemaal geen feedback nodig. De laadstroom loopt dat netjes terug naar nagenoeg 0.

  3. In de float fase wordt een (wederom ingestelde) lagere spanning gegeven zodat de accu niet overladen word. Wederom geen feedback nodig.
Je ziet dat dit in principe zonder spanning zou kunnen, als de lader de laadstroom maar weet! Alleen de initiële laadtoestand van de lader is dan gokken maar dat is een kwestie van proberen en kijken of de laadstroom groot genoeg wordt om even in de bulkfase te blijven hangen of meteen door te gaan naar de equalize stand.
Laatst bewerkt: 28 jan 2014 09:44 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 28 jan 2014 09:46 #480601

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
je hebt toch bijv. een argofet voor het opladen van meerdere accu's.
een lader sluit je dan toch ook aan op de argo fet (victron) om beide accu's op te laden.

Waar blijft anders het verhaal van 2 accu's laden met 1 lader?

Ik heb een argo fet en een victron lader moeten nog ingebouwd worden maar de lader komt dan toch op de argo inplaats direct op de accu's?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 28 jan 2014 09:48 #480603

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
Die ArgoFet IS een soort van diodebrug dus daar gaat dit topic juist over ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 28 jan 2014 09:56 #480609

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Philip schreef :
Die ArgoFet IS een soort van diodebrug dus daar gaat dit topic juist over ;)

dat weet ik maar het is mij onduidelijk of die nu direct op de accus aangesloten dient te worden of via de diode.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 28 jan 2014 09:58 #480611

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
Jij had dan toch een lader met meerdere uitgangen? Gewoon direct op de accu dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 28 jan 2014 10:04 #480613

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
hoi phillip dat klopt.
direct op de accu kan inderdaad.

Mijn dynastart laad maar met 7 A dus als die de argo fet moet gaan voeden betekent dat 3,5 A per accu is niet echt veel maar het is niet anders.

Met de argofet is er een aansluiting die het spanningverlies eventueel kan opvangen meende ik.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 28 jan 2014 10:15 #480615

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Bij mij werkt het al 15 jaar op volgende manier;
Vetus lader naar gewone scheidingsdiode voor 2 batterijen.
Op de zijkant van de lader zit een dekseltje dat je er af kan vijzen.
Daarachter van die schuifbare kleine knopjes die je volgens schema kan verstellen en zo de kompentatie van de scheidingsdiode kan instellen.
Er zijn denk ik 4 soorten instellingen te maken.
Op de batterij monitor merk ik dat de lader van absortie naar drupelen overgaat wanneer dit nodig is.
Nooit bij stilgestaan dat mijn lader de batterij niet zou kunnen "zien"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: acculader via diodebrug 30 jan 2014 08:05 #481280

Bedankt voor jullie info. Niet alles heb ik begrepen, sommige info ging mij technisch iets boven de pet.
Mijn acculader is er een van het merk Ring (Halfords). 12 ampere en "smart" met 7 stappen volgens de info. Gewoon komende zomer op een rustige dag in de haven terwijl ik de zaak goed in de gaten hou maar een keer proberen dus. Op de display op de lader moet ik toch kunnen zien wat er gebeurt.

www.halfords.nl/product/106102...-2-12a-recs512-.html

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl