Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pomp verklikkerlampje

Pomp verklikkerlampje 29 jan 2014 12:25 #481045

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Ik wil graag twee verklikker-lampjes hebben ergens bij mijn stuurstand of bij de kajuitingang, die aangaan als of de bilgepomp loopt of de waterpomp. Ik heb al een paar keer gehad dat de waterpomp liep (lekkende buitendouche), zonder dat ik er erg in had vanwege de zeil- en of motorgeluiden.

Nu ben ik geen held in electronica, dus vroeg ik mij af hoe dat het beste te doen.

Er zijn voor bilgepompen wel van die schakelpaneeltjes, die via de vlotter geactiveerd worden. Maar die zitten altijd binnen. Ik wil het juist buiten kunnen zien.

Is het een kwestie van een T-splitsing te maken in de + van de pomp, die naar het lampje laten lopen en dan ergens op een - aansluiten?? Dus als er dan stoom gaat lopen als de pomp aanslaat, ook het lichtje gaat branden?? Of moet dat toch met een relais?

Wie helpt mij op weg!
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomp verklikkerlampje 29 jan 2014 13:01 #481055

ja hoor, dat heb je goed bedacht. Als je het helemaal goed wil doen dan trek je twee draadjes van je pomp naar je lampje. Dus de voeding en de min.
relaisje is niet nodig. Lampje verbruikt heel weinig.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 jan 2014 13:01 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomp verklikkerlampje 29 jan 2014 13:22 #481061

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Dat kan zoals roozeboos het beschrijft, maar dan moet je wel vanaf de pomp (met vlotter) terug naar boven met de leiding voor het lampje of signaalledje. Aftakken na de vlotterschakelaar. Voordeel: het is wel eenvoudig.
Zit het schakelbordje met het voedingpunt voor de pomp op het tussen(midden)schot, dan kun je beter een Reed-contactje op de leiding naar de pomp binden. Dat Reed-contactje schakelt het signaallampje als de leiding naar de pomp stroom voert. Voordeel: korte leiding. (Als het schakelbordje binnen op het tussenschot zit tenminste.)
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 29 jan 2014 13:23 door Petervdw. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomp verklikkerlampje 29 jan 2014 13:34 #481064

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Kijk! dat valt dan weer mee.

Nee, het schakelpaneel zit erg dicht bij de waterpomp en ook de bilgepomp zit vrijwel op de zelfde hoogte (laagte eigenlijk).

Maar ik zou natuurlijk ook vanaf de breakers kunnen aftakken en dan aan de geschakelde kan (Blue Sea paneel).

Maar ik snap wat mij te doen staat! Bedankt! :)
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomp verklikkerlampje 29 jan 2014 13:42 #481068

Omdat ik in mijn boot meerdere plekken heb waar ik wat moeilijk bijkom heb ik op alle mogelijke waterplekken een vochtsensor zitten.
In mijn NAV hoek een simpele layout van de boot met op de sensorplekken een rood ledje. Dit icm een centrale zoemer is ideaal.
Als de zoemer gaat dan op de layout in de NAV hoek kijken welke bilg nat is, en die dan inspecteren of leegpompen. Sommige bilgen hebben een automatische electronische sensor met pomp (Motor compartiment en laagste punt in de kajuitvloer..)ruimtes zonder pomp hebben een 9mm slang die leid naar een centraal punt. Zodoende kan ik vanaf een centraal punt met de vacuum carteroliepomp alle compartimenten leegzuigen zonder alles te slopen, leeg te maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomp verklikkerlampje 29 jan 2014 15:23 #481094

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
@DeOptimaal: heb jij een bilgepomp in je motorcompartiment?? Dat mag toch helemaal niet ivm olie die je dan het water in kunt pompen?? Of ben ik nu abuis?

Maar, ik heb dat dus niet nodig al die sensors, want ik heb een "putje" en daar loopt alles best netjes naar toe. Mij gaat het erom dat als ik buiten aan het zeilen/sturen ben, ik kan zien of er een pomp loopt. Binnen hoor ik het wel.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomp verklikkerlampje 30 jan 2014 09:20 #481318

Roland,
Mijn boot bevat diverse compartimenten die niet inelkaar overlopen.
Zodoende gaat een putje op het laagste punt bij mij niet werken (ja alleen als ik meer dan 200 ltr water aan boord heb..)
Om in een vroeg stadium al gealarmeerd te worden dat er water aan boord is op plaatsen waar het niet hoort heb ik de genoemde constructie gemaakt. De buzzer kan ik separaat uitschakelen als ik weet welk ledje er brand..en dus welk compartiment vochtig is.Het heeft mij veel tijd gekost om elk hoekje kiertje en gaatje in de boot helemaal droog te krijgen en wil dat ook zo houden. (scheeld een hoop in muffe luchtjes..)
Vwbt het motorcompartiment,...ja daar staat ook een bilgpomp in. ik heb nu 1x een gesprongen koelslang gehad en dat wordt niet opgemerkt.
Motorcompartiment is geheel olie en vetvrij, netzoals mijn motorblok dus op zich geen ramp. Om idd milieu vriendelijk te blijven loost de bilg van het motorcompartiment in de kuip zodat ik kan zien wanneer er problemen zijn. Bovendien wil ik het motorcompartimnt geheel vrij van water houden ivm de isolatie panelen en...luchtfilters die naar beneden hun aanzuiging hebben (VP MD11C)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomp verklikkerlampje 30 jan 2014 09:39 #481326

Om het heel mooi te maken zou je twee LEDs per pomp kunnen gebruiken.

Een groene LED met voorschakelweerstand parallel over de vlotterschakelaar. De weerstand moet je zou kiezen dat de LED licht geeft en de pomp niet draait.
Een rode LED met voorschakelweerstand parallel over de pomp.

Dit gaat dan zo werken.
Als het systeem "aan" / "standby" staat brand de groene LED (dus alles OK).
Als de pomp start gaat de groene LED uit en de rode LED aan.(dus water in de boot)
Als er geen LED brand staat het systeem niet aan, dus ongewenst tijdens het varen.

Misschien kan je ook iets maken met één twee-kleuren LED maar daar kom ik nu even niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.417 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl