koko schreef :
Ongelofelijk Ad, dat je zelfs dat soort info naar boven weet te halen......
Veelzeggend eigenlijk, he, dat dit soort dingen uit een fabriek komen en dan onder zeer diverse prijzen de markt op gaan.
Nou zag ik in de manual van TH dat zij zenden op 2watt vermogen, maar kan daarover niks vinden in de manual van OS. Iemand daar nog een idee van?
Zo moeilijk is dat soort info niet te vinden hoor, zeker niet in bijv. Engeland waar het vaak open info is en je er geen account voor nodig hebt zoals meestal in Nederland.Zelfs zaken als omzet kun je daar vaak vrij probleemloos te weten komen.
Overigens bestaat SRT pas sinds 2001 wat gezien de opkomst van AIS rond die tijd niet echt toevallig lijkt

En dat de fabrikantinfo soms (vaak per ongeluk

) op tekeningen staat in manuals (vooral trouwens in service manuals) is niet zo raar. Dat wist ik al wel uit mijn werk.
Best handig trouwens want zo ben ik ook al aan de herkomst van sommige onderdelen van mijn verwarmingsketel gekomen.
V.,w.b. die 2 Watt; dat is normaal voor B-transponders .
Voor A-transponders is dat trouwens i.h.a. 12,5 Watt
Overigens zijn er ook wel 12,5 Watt B-transponders hoor.
Bijv. deze van SRT:http://srt-marine.com/products/oem/products/class-b/neon-plus-125w-class-b-ais-transceiver
Die ook Watcheye.nl heeft:
www.watcheye.nl/DIGITAL%20DUTCH/BlackB-S.htm
Staat er el niet bij maar het is gewoon die van SRT en is met de programmatuur op de pc instelbaar op 2 of 12,5 Watt.
Maar echt zinvol is dat denk ik niet voor een pleziervaartuig. 2 Watt is voldoende mits de antenne maar hoog genoeg staat.
Dat laatste bepaalt vrijwel uitsluitend de rijkwijdte .
Ps. je moest eens weten wat ik vroeger op mijn werk allemaal op internet gevonden heb betreffende bijv. mogelijke (o.a. Chinese) concurrenten , dreigende inbreuk op patenten en zo.
Maar dat wordt wel een beetje erg off-topic.

Ad