Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat?

Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 23 feb 2014 17:14 #489552

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
"helaas" heb ik de foto die Albert heeft geplaatst van het berichtje dat hij ontving van een zeeschip om hem te bedanken voor het hebben van AIS ook gezien......Er komt een dag dat ik er aan ga geloven.

Omdat je op het internet zo lekker kan kijken, kijken, kijken zonder een verkoper eindeloos van zijn kostbare tijd te ontdoen ben ik natuurlijk al lang begonnen met speuren.

De discussie enige tijd geleden over de goedkope chinees in het achterhoofd kijk ik naar wat er te koop is in nl en kom regelmatig de Ocean Sat tegen. Wordt momenteel naar hartelust aangeboden voor 449,-- en is daarmee zo'n beetje de goedkoopste in de markt. De adviesprijs zou ooit zo'n 740,-- zijn geweest, waarmee hij tegen meer gerenomeerde merken als True Heading aan tikt.
Maar ja, 300,-- er af, das niet weinig en heeft dat mogelijk een negatieve oorzaak? Hij lijkt te kunnen wat ik zou willen (aansluiten op een RayC80 plotter en de wifi mux van Rooz)

Wat is jullie gedachte bij deze transponder, of adviseren jullie om effe lekker door te sparen voor een??
Laatst bewerkt: 23 feb 2014 17:15 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 23 feb 2014 18:58 #489586

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ik heb m aan boord, prima ding!
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 23 feb 2014 19:02 #489589

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Ik heb er zelf sinds kort ook eentje. De OceanSat heeft hetzelfde binnenwerk en zelfs dezelfde behuizing als veel andere, ook duurdere, Class B transponders die gebaseerd zijn op de SRT Cobalt engine.

http://continuouswave.com/whaler/reference/AISB.html

Mijn ervaring met de OceanSat is nu nog beperkt, maar e.e.a. was makkelijk aan te sluiten en te configureren. Stroomverbruik ligt laag, GPS fix is snel en de ontvangst en de koppeling met mijn plotter werkt naar behoren. Zenden heb ik nog niet echt kunnen testen omdat de zender maar even is aangeweest.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 24 feb 2014 09:14 #489755

H2O schreef :
Ik heb er zelf sinds kort ook eentje. De OceanSat heeft hetzelfde binnenwerk en zelfs dezelfde behuizing als veel andere, ook duurdere, Class B transponders die gebaseerd zijn op de SRT Cobalt engine.

http://continuouswave.com/whaler/reference/AISB.html

Jeroen.

Hier is de website van de fabrikant SRT .
srt-marine.com/products/oem/products/class-b-1
Dat is hem dus.
Wordt in Nederland ook onder de naam "Watcheye" op de markt gebracht.
www.watcheye.nl/DIGITAL%20DUTCH/B.htm
SRT levert o.a. ook aan True Heading , o.a. de bekende CTRX.( kun je zelfs in de TH CTRX manuals zien , zo ben ik erachter gekomen.Kijk maar eens in deze manual op pagina 54 rechts onderin het plaatje ;)
www.trueheading.se/files/docum...X_Manual_v1%206E.pdf

SRT is trouwens maar een heel klein bedrijfje met iets van 34 werknemers.
Net zo iets als Nasa dus ( 20 werknemers).:lol:

Ad
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 09:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 24 feb 2014 09:20 #489756

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ongelofelijk Ad, dat je zelfs dat soort info naar boven weet te halen......

Veelzeggend eigenlijk, he, dat dit soort dingen uit een fabriek komen en dan onder zeer diverse prijzen de markt op gaan.

Nou zag ik in de manual van TH dat zij zenden op 2watt vermogen, maar kan daarover niks vinden in de manual van OS. Iemand daar nog een idee van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 24 feb 2014 09:36 #489761

koko schreef :
Ongelofelijk Ad, dat je zelfs dat soort info naar boven weet te halen......

Veelzeggend eigenlijk, he, dat dit soort dingen uit een fabriek komen en dan onder zeer diverse prijzen de markt op gaan.

Nou zag ik in de manual van TH dat zij zenden op 2watt vermogen, maar kan daarover niks vinden in de manual van OS. Iemand daar nog een idee van?

Zo moeilijk is dat soort info niet te vinden hoor, zeker niet in bijv. Engeland waar het vaak open info is en je er geen account voor nodig hebt zoals meestal in Nederland.Zelfs zaken als omzet kun je daar vaak vrij probleemloos te weten komen.
Overigens bestaat SRT pas sinds 2001 wat gezien de opkomst van AIS rond die tijd niet echt toevallig lijkt :unsure:
En dat de fabrikantinfo soms (vaak per ongeluk :lol: ) op tekeningen staat in manuals (vooral trouwens in service manuals) is niet zo raar. Dat wist ik al wel uit mijn werk.
Best handig trouwens want zo ben ik ook al aan de herkomst van sommige onderdelen van mijn verwarmingsketel gekomen.

V.,w.b. die 2 Watt; dat is normaal voor B-transponders .
Voor A-transponders is dat trouwens i.h.a. 12,5 Watt
Overigens zijn er ook wel 12,5 Watt B-transponders hoor.
Bijv. deze van SRT:http://srt-marine.com/products/oem/products/class-b/neon-plus-125w-class-b-ais-transceiver
Die ook Watcheye.nl heeft:
www.watcheye.nl/DIGITAL%20DUTCH/BlackB-S.htm
Staat er el niet bij maar het is gewoon die van SRT en is met de programmatuur op de pc instelbaar op 2 of 12,5 Watt.

Maar echt zinvol is dat denk ik niet voor een pleziervaartuig. 2 Watt is voldoende mits de antenne maar hoog genoeg staat.
Dat laatste bepaalt vrijwel uitsluitend de rijkwijdte .

Ps. je moest eens weten wat ik vroeger op mijn werk allemaal op internet gevonden heb betreffende bijv. mogelijke (o.a. Chinese) concurrenten , dreigende inbreuk op patenten en zo.
Maar dat wordt wel een beetje erg off-topic. :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 09:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 24 feb 2014 13:38 #489821

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Ik heb er vorig jaar een aangeschaft. Werkt op zichzelf uitstekend.
Alleen was het een hele klus om hem aangesloten te krijgen op mijn Macbook pro. Dat ligt overigens niet aan het toestel, maar aan de software (ProAIS2) die gebruikt wordt voor de communicatie met een computer. Die software vind je bij elke AIStransceiver, hij maakt automatisch een USB poort aan. Die poort wordt daarna wel door ProAIS goed herkend (dus kun je het toestel programmeren), maar niet door OpenCPN of een ander navigatieprogramma. Dat valt bij de Mac alleen op te lossen door te kijken in Terminal (als de AIS is aangesloten) welke poorten actief zijn en die vervolgens in te voeren in het navigatieprogramma.
Bij Windows ging het ook niet vanzelf, maar daar is het wat simpeler om een aangemaakte poort te vinden.
Dit soort problemen heb je natuurlijk niet als je hem aansluit op een kaartplotter.
Voordeel van deze transceiver: je hebt geen aparte GPS voor je laptop meer nodig, want die gegevens stuurt hij gewoon mee met het AIS signaal.
Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 24 feb 2014 13:58 #489826

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Oke, proais2 kan wat problemen geven, maar als ik het goed zie maakt ook bijvoorbeeld True Heading ook gebruik van die software en zo uit mijn herinnering van al dat googlen zijn er wel meer. Dat zou dat tegen elkaar wegstrepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 24 feb 2014 14:28 #489838

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
koko schreef :
Oke, proais2 kan wat problemen geven, maar als ik het goed zie maakt ook bijvoorbeeld True Heading ook gebruik van die software en zo uit mijn herinnering van al dat googlen zijn er wel meer. Dat zou dat tegen elkaar wegstrepen.
Alle AIS transponders die gebruik maken van SRT AIS engines (en dat zijn er dus nogal wat), maken gebruik van ProAIS2.

Echter, configureren met ProAIS2 doe je maar 1 keer en verder heb je het niet echt nodig, behalve misschien voor troubleshooting als je transponder problemen geeft.

Als je steeds dezelfde USB poort gebruikt hoef je je navigatiesoftware ook niet steeds anders te configureren.

Jeroen.
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 14:33 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 24 feb 2014 14:34 #489846

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Helder hoor Jeroen!

Er komen mooie ervaringen los over deze AIS, en dat was ook de bedoeling met mijn vraag. Zo verzamel je toch maar mooi een berg info voor je een keuze maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 24 feb 2014 15:34 #489881

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
op het randje van het topic
Proais(1)heb ik (gebruikt voor een Navico 300)
wat is het verschil met ProAis-2?

iemand een linkje...?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 24 feb 2014 15:40 #489885

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
sy helios schreef :
op het randje van het topic
Proais(1)heb ik (gebruikt voor een Navico 300)
wat is het verschil met ProAis-2?

iemand een linkje...?

versie 1 voor 1e generatie transponders- geen usb geen nmea 2000 interface instellen met com poort. zo'n 9 pin's ding.
versie 2 voor 2e generatie- interface met usb en nmea 2000 (+Nog een paar voordelen in de transponder o.a. ingebouwde gps antenne )
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 24 feb 2014 15:47 #489888

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
@3noreen
duidelijk
het is een 1e generatie Navico transponder
afgelopen weekend ingebouwd en werken, jawel
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 24 feb 2014 17:00 #489924

Recent ingebouwd in mijn ouders nieuwe motorjacht, doet het prima!

Ik had een klein foutje gemaakt, en dat is dat ik de VHF antenne connector niet ver genoeg had aangedraaid, dus de AIS ging in error, omdat ie zijn zendvermogen niet kwijt kan. Na een boel gezoek en meten, kwam ik er achter.

Mijn fout en niet van de AIS dus.

Maar installatie moet je wel rekenen dat er dus een VHF (AIS) antenne bij moet, twee connectoren en omdat het jacht van mijn ouders van staal is, ook een externe antenne er bij.
Plastic fantastic bootjes kunnen waarschijnlijk wel de interne GPS antenne gebruiken van de Oceansat...

Dus je bent dan zo 200 euro extra kwijt aan aansluit materiaal/antenne's en andere dingen.

Nog steeds vind ik persoonlijk de AIS de beste uitvinding qua veiligheid sinds de radar.
Ik vaar persoonlijk beroepsmatig, en kan alleen maar zeggen dat het een hele goede ontwikkeling is dat er steeds meer jachten AIS nemen. Je bent gewoon beter zichtbaar!

Op de zeevaart is inmiddels voor passagierschepen > 500GT, Vrachtschepen > 10000GT, Tankers > 3000GT het verplicht om ECDIS aan boord te hebben als ze na 2012 gebouwd zijn. En in 2018 moet alles en iedereen boven de 3000GT ecdis hebben. Dus al die schepen zien jou varen, want die AIS aan de ECDIS is natuurlijk een eitje! (wat overigens NIET verplicht is!), De binnenvaart heeft al eerder AIS verplichting i.c.m. met een ECS (dus daar zit de AIS wel verplicht aan de plotter)
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 18:01 #490399

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Toch nog een vraag

Hoe kijken jullie tegen het gebruik van een splitter aan? Je pakt de hoogste antenne, maar tegen verlies door de splitter.
En hoe zou dat liggen bij interne splitters.

Een ocean sat plus een splitter zit niet meer heel ver weg van een combi, qua prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 18:24 #490413

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
ik heb zelf de ervaring dat bij veel marifoon verkeer het ais signaal regelmatig verdwijnt/gestoord word en dus je bent dan niet meer zichtbaar

Of dat toeval is of niet maar wel wat ik ervaren heb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 18:31 #490416

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Hoelang duurt het dan weer voordat je AIS-info binnekrijgt/verstuurd?

Enne...ik weet niet of je een AIS met beeldscherm gebruikt (bv de Watchmate)
Heb je dan ook geen beeld meer of blijft de laatst ontvangen info getoond worden?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 18:35 #490418

In het begin hadden die splitters nog wel wat verlies en waren ze pfficieel ook niet eens toegestaan door AT maar tegenwoordig zijn ze kennelijk een stuk beter en mag je ze officieel gewoon gebuiken.
Eigenlijk is een splitter ook , tenminste voor een eenmaster ;) de enige mogelijkheid om een maximaal bereiuk te krijgen.
Bij tee antennes kan er immers maar eentje op de ,masttop staan en meot de andere , eventueel op een paal , achterop staan.
En dat kost gewoon bereik want de hoogte van de antenne is voor het bereik doorslaggevend.

Als ik trouwens zie wat ik zelf voor bereik heb met een splitter ( o.k. nog alleen een AIS ontvanger) kan ik daar alleen zeer tevreden mee zijn .
Tot 30 mijl is heel gewoon voor de AIS en tot 60 mijl komt regelmatig voor op open zee.(mast is 12 meter boven zeeniveau).
Goed , als je met 5 mijl tevreden bent is een tweede antenne prima maar anders wint een splitter het .
Overigens heeft een hooggeplaatste antenne met splitter ook het voordeel dat een transponder of ontvanger signaal niet wordt afgeschermd door bebouwing , hogere walkanten op een slingerend vaarwater( het Kielerkanaal bijv.) of hogere eilanden in bijv. de Zweedse en Noorse scheren.
Toch wel prettig als je kunt zien dat er om de hoek een snelle veerboot aankomt!
Ad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 19:51 #490447

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18267
Ik heb prima ervaringen met splitters, inmiddels aan de tweede bezig (de vorige was alleen geschikt voor AIS ontvangst). Heb nu de splitter van Vesper en die werkt ook goed samen met de Watchmate (de Watchmate bewaakt de werking van de splitter en toont in het beeld als de marifoon zend). De SWR op de AIS is 1:1, dus van verlies is geen sprake.

Het argument dat een tweede antenne simpeler is en als backup kan dienen voor de marifoonantenne vind ik persoonlijk niet zo sterk. Een splitter is ook buitengewoon simpel aan te leggen. Als de nood aan de man komt kan ik eenvoudigweg de splitter ontkoppelen en de marifoon rechtstreeks op de antenne aansluiten met een koppelstukje, al blijft de marifoon ook werken zonder voeding op de splitter. En er ligt een noodantenne klaar voor als er geen antenne meer is, nog afgezien van de handheld. Genoeg redundantie dus, geen aparte AIS antenne voor nodig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 20:25 #490469

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Toxiq schreef :
ik heb zelf de ervaring dat bij veel marifoon verkeer het ais signaal regelmatig verdwijnt/gestoord word en dus je bent dan niet meer zichtbaar

Of dat toeval is of niet maar wel wat ik ervaren heb

Als ik het goed gelezen heb geeft de splitter voorrang op de marifoon. Of dat alleen bij zenden is of ook bij ontvangst is me niet opgevallen. Dat lijkt wel het geval als ik jouw verhaal zo lees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 20:43 #490478

[knuppelmode aan]
Een SWR van 1:1 zegt niets over de demping. Het zegt alleen dat de aanpassing correct is. Bij een passieve splitter heb je theoretisch per definitie een demping van 3dB. In de praktijk zal het ietsje meer zijn.
[knuppelmode uit]

Bij gebruik van een splitter zal het AIS signaal geblokkeerd worden. Zowel tijdens ontvangst als tijdens het zenden. Ik denk niet dat het veel invloed heeft op de real time weergave van de targets. Ja, of je moet een kwartier lang een betoog houden op kanaal 77... :woohoo:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 21:16 #490488

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Belerion II schreef :
[knuppelmode aan]
Een SWR van 1:1 zegt niets over de demping. Het zegt alleen dat de aanpassing correct is. Bij een passieve splitter heb je theoretisch per definitie een demping van 3dB. In de praktijk zal het ietsje meer zijn.
[knuppelmode uit]

Bij gebruik van een splitter zal het AIS signaal geblokkeerd worden. Zowel tijdens ontvangst als tijdens het zenden. Ik denk niet dat het veel invloed heeft op de real time weergave van de targets. Ja, of je moet een kwartier lang een betoog houden op kanaal 77... :woohoo:

Die 3 dB geldt alleen voor ontvangst, TX = <0,15dB

AIS ontvangst gaat gelijktijdig met marifoon ontvangst, vandaar die 3 dB, héél realtime dus. Inderdaad bij TX sluitde AIS poort even af. Niet te veel lullen dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 21:18 #490490

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
koko schreef :
Toxiq schreef :
ik heb zelf de ervaring dat bij veel marifoon verkeer het ais signaal regelmatig verdwijnt/gestoord word en dus je bent dan niet meer zichtbaar

Of dat toeval is of niet maar wel wat ik ervaren heb

Als ik het goed gelezen heb geeft de splitter voorrang op de marifoon. Of dat alleen bij zenden is of ook bij ontvangst is me niet opgevallen. Dat lijkt wel het geval als ik jouw verhaal zo lees.

Schijnbaar praat Toxic teveel door z'n marifoon, waardoor er geen AIS ontvangst meer is.
Als de marifoon niet zend, ontvangt de AIS altijd. Anders is er wat stuk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 21:19 #490493

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Yellow Boat schreef :
In het begin hadden die splitters nog wel wat verlies en waren ze pfficieel ook niet eens toegestaan door AT maar tegenwoordig zijn ze kennelijk een stuk beter en mag je ze officieel gewoon gebuiken.

Splitters zijn vanaf het begin altijd toegestaan voor AIS klasse-B!!
Echter voor Inland en Solas is het specifiek verboden in de wet.

Wel de juiste dingen vertellen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 21:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 21:22 #490494

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Vinni schreef :
Hoelang duurt het dan weer voordat je AIS-info binnekrijgt/verstuurd?
Vinni

Per direct ontvang je alles, mits uitgezonden.
Bij zenden en stilliggen eens per 3 minuten afwisselend op kanaal A en kanaal B.
Tijdens varen elke 30 seconden voor Klasse-B.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl