Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mastbekabeling navigatieverlichting

Mastbekabeling navigatieverlichting 24 feb 2014 12:21 #489800

Ivm het vervangen van al mijn mastbekabeling; wie heeft er tips voor goede kabels

-Licht
-Sterk
-Glad/bestand tegen schavielen
-Zelfdragend; geen mogelijkheid tot vastzetten halverwege
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 24 feb 2014 13:06 #489816

voor de led-lamp bovenop eist Lopo tegenwoordig afgeschermde kabel, anders geen garantie. Misschien vast rekening mee houden?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 24 feb 2014 14:14 #489831

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Je kan deze kabel gebruiken niet afgeschermd wel zeer mechanisch sterk en sluit vast.
tegen chemisch en olie invloeden bestand.
Met wat zoeken ook in zwart te verkrijgen.

PUR kabel H07BQ-F 3 x 2,5mm
www.elektroshop.nl/draad-kabel...rondkabel/pur-kabel/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 24 feb 2014 17:04 #489927

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als LOPO afgeschermde kabel eist voor eventuele garantieaanspraken ga je toch niet NIET-afgeschermde kabel adviseren, ook al is deze sterk?. Ook al zullen ze niet aan boord komen om te checken, gewoon doen zoals geadviseerd. (of zeggen dat je het zo ook gedaan hebt) :evil:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 24 feb 2014 17:27 #489941

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Bij de topic starter lees ik niets van een lopolight?
vervolgens wil wel ik wel aan de heer proost en Baasklusje tegemoet komen :P .

U vraagt wij draaien: www.conrad.nl/ce/nl/product/60...t-LappKabel?ref=list
word veel in de industrie gebruikt.
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 17:28 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 24 feb 2014 17:36 #489949

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Er staat sowieso weinig in de topicstart :)
Ik bedoel, een lopolight vraagt toch om een ander soort en ook dikte van een draadje dan een 25w kacheltje die met weinig spanningsval aan de slag moet.
Ook marifoon?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 24 feb 2014 23:04 #490114

Ik heb nu LED en blijf daar bij. Dit seizoen vaar ik nog even met de huidige oplossing, later eventueel upgraden.

Due ölflex is een mooie kabel, maar de aders zijn onmeunig dik. 0,5mm2 is zat, ook voor een gloeipeertje.... Misschien dat ik wel bij lapp bestel, maar dan een stuurkabeltje met wapening/afscherming...

zoiets?
Laatst bewerkt: 24 feb 2014 23:15 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 25 feb 2014 02:40 #490119

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Als je een kabel bestelt neem dan een 3 aders x 2 1/2 diameter.
Dan heb je weinig spanning verlies, zeker met de afstand die afgelegd moet worden van schakel paneel tot top mast.
Was bij mijn schip rond de 20 meter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 25 feb 2014 06:01 #490129

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
boarderbas schreef :

Due ölflex is een mooie kabel, maar de aders zijn onmeunig dik. 0,5mm2 is zat, ook voor een gloeipeertje....

0,5 is misschien genoeg voor led, maar zeker niet voor een gloeipeertje van 25w.

Door de lengte van de kabel, zomaar 15mtr heb je teveel weerstand. Dat maakt dat bijvoorbeeld van de 12,7v die je er aan het begin in stopt er nog 12v olverblijft bij je lampje. Dat wordt vanzelf een soort kaarsepit op die manier.

hier vind je een draaddikte calculator. Stoei daar eens mee.....
www.zeilersforum.nl/index.php/...=view.download&cid=4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 25 feb 2014 06:41 #490145

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
boarderbas schreef :
Ik heb nu LED en blijf daar bij.

Wat moet TS na deze opmerking nog met 3x2,5? De led-verlichting werkt waarschijnlijk bij een spanning vanaf plm. 7 volt tot 30 volt dus ook een eventueel spanningsverlies over de kabel zal niet echt een rol spelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 25 feb 2014 14:42 #490330

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Stel, de accu word aardig leeg de spanning zakt lamp of led uit of zeer slecht waarneembaar.
Deze zijn wel voor 12 volt gemaakt en de elektronica is hier op afgestemd.
Dan kan je niet aan nemen dat met 7 volt de leds nog branden.
Dat is wat kort door de bocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 25 feb 2014 15:21 #490348

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Lapp Olflex Truck heb ik in de mast liggen, de 4x1mm2 versie, voor LED. Twee stuks eigenlijk, eentje naar de top en eentje naar zalinghoogte voor top+zaling lichten.

Dat spul is flexibel, voorzien van stevige isolatie, weerbestendig en chemicalien bestendig. Ontworpen voor vrachtwagens, aanhangers, dat soort werk. Kan een stootje hebben, zegmaar. Het is er in varianten van 2 tot 15 aders in diverse diktes.

Het verlies op 30 meter (15 op en 15 neer) van 1mm2 is bij 25 watt (2A) ongeveer 1 volt. Niet ideaal, maar lijkt me acceptabel als je eigenlijk toch van plan bent er LED op te zetten. Een LED-lamp zoals de Bart van een watt of 6 (0,5A) zal nog maar 0,25 volt verliezen. Dat is niet meer de moeite, zeker niet omdat de meeste LED-lampen een slimme voeding aan boord hebben waardoor de lichtopbrengst helemaal niet minder wordt tot onder de 7 volt ofzo...

Voor de wedstrijdzeilers is dunnere kabel daar "up in the air" wel een zinvolle gewichtsbesparing ;)
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 15:24 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 25 feb 2014 15:56 #490356

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29441
boarderbas schreef :
Ivm het vervangen van al mijn mastbekabeling; wie heeft er tips voor goede kabels

-Licht
-Sterk
-Glad/bestand tegen schavielen
-Zelfdragend; geen mogelijkheid tot vastzetten halverwege

Kabel met een polyurethaan buiten isolatie.
- loeisterk
- Schaviel bestendig
- zelfdragend
- glad
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 25 feb 2014 16:15 #490361

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
dehler schreef :
Stel, de accu word aardig leeg de spanning zakt lamp of led uit of zeer slecht waarneembaar.
Deze zijn wel voor 12 volt gemaakt en de elektronica is hier op afgestemd.
Dan kan je niet aan nemen dat met 7 volt de leds nog branden.
Dat is wat kort door de bocht.

Zowel de Lopolight tricolor als de Nasa Supernova tricolor geven op vanaf 10 volt de volle lichtsterkte te geven. Op de testdag bleek bij de Supernova pas bij een spanning lager dan 7 volt de lichtsterkte zichtbaar af te nemen, zo lees ik in het testverslag. Als mijn accu nog maar 10 volt geeft dan is dat een teken om te stoppen met verbruiken. Je meeste navigatieapparatuur doet het dan waarschijnlijk al niet meer, maar je lampje brandt nog steeds. Ik durf de stelling wel aan dat je voor LED verlichting met dunne bekabeling naar je masttop toe kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 25 feb 2014 21:53 #490502

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29441
Hans60 schreef :
Ik durf de stelling wel aan dat je voor LED verlichting met dunne bekabeling naar je masttop toe kan.

Inderdaad, dunne bekabeling voor led verlichting is geen issue (meer).
Zelf heb ik de 700mA stroombron beneden, verliezen spelen dus geen rol.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 25 feb 2014 23:31 #490530

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Hoe bedoel je je laatste opmerking?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 26 feb 2014 05:03 #490537

Als je accu beneden de 10 volt geeft is er grote kans dat deze overleden is. Dat moet dus niet de basis zijn voor je berekeningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 26 feb 2014 06:43 #490556

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Ze bedoelen dat zelfs als van je 12v aan de accu nog maar 10V bovenin de mast overblijft door spanningsvallen door dunne bekabeling, je LED het nog prima doet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 26 feb 2014 12:15 #490655

Die spanningscalculator heeft al een factor 2 voor heen en weer in de formule. 0,3mm2 is dan voldoende voor een 6W LED. De gehanteerde weerstand voor de draad is overigens zeer ruim gerekend.

Ik snuister nog even verder...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 26 feb 2014 12:21 #490658

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Koop altijd vertind of nog mooier verzilverd draad.
Mooist is tefzel isolatie.
Kijk hier: www.ebay.com/bhp/tefzel-wire
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 26 feb 2014 18:48 #490766

Verzilverd draad ga je toch niet gebruiken voor DC stromen? De enige toepassing om verzilverd of verguld draad te gebruiken is daar waar er wisselspanning/stroom getransporteerd moet worden met een hoge frequentie (VHF en hoger, in coax kabel). Daar treed namelijk het zogenaamde skin effect op. Hoe hoger de frequentie, hoe dichter de energie zich naar de buitenzijde van de ader zal begeven. Voor gelijkspanning dus volslagen overbodig...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 26 feb 2014 18:49 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 26 feb 2014 18:51 #490767

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29441
Hans60 schreef :
Hoe bedoel je je laatste opmerking?

Een led brand niet op spanning, maar op stroom, simpel gezegd.
Je zorgt dat door een led een maximale stroom loopt, die stroom kan je met een vaste weerstand regelen die dan weer warm wordt.
echter als de spanning zakt, daalt ook de stroom en lichtopbrengst.

als je nu elektronisch zorgt dat de stroom door de led altijd gelijk blijft, onafhankelijk van de aangeboden spanning, praat je over een stroombron.

Mijn 3 kleur lantaarn heeft een 5 watt led die maximaal 700ma mag hebben.
Als ik die elektronica nu beneden maak, zal de stroombron altijd proberen om 700 mA door de led, maar ook door de hele leiding in de mast te sturen. De stroom blijft dus van beneden tot boven gelijk, dus de led brand constant.

als de draadjes dunner zijn wordt de spanningsval beneden iets groter, maar er blijft 700mA lopen. zelfs bij slechtere contacten

Ik hoop dat het niet te ingewikkeld is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 26 feb 2014 18:53 #490768

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29441
Belerion II schreef :
Verzilverd draad ga je toch niet gebruiken voor DC stromen? De enige toepassing om verzilverd of verguld draad te gebruiken is daar waar er wisselspanning/stroom getransporteerd moet worden met een hoge frequentie (VHF en hoger, in coax kabel). Daar treed namelijk het zogenaamde skin effect op. Hoe hoger de frequentie, hoe dichter de energie zich naar de buitenzijde van de ader zal begeven. Voor gelijkspanning dus volslagen overbodig...

maar wel mooi ;) ;) ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 26 feb 2014 19:36 #490791

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
WADnWIND schreef :
Hans60 schreef :
Hoe bedoel je je laatste opmerking?

Een led brand niet op spanning, maar op stroom, simpel gezegd.
Je zorgt dat door een led een maximale stroom loopt, die stroom kan je met een vaste weerstand regelen die dan weer warm wordt.
echter als de spanning zakt, daalt ook de stroom en lichtopbrengst.

als je nu elektronisch zorgt dat de stroom door de led altijd gelijk blijft, onafhankelijk van de aangeboden spanning, praat je over een stroombron.

Mijn 3 kleur lantaarn heeft een 5 watt led die maximaal 700ma mag hebben.
Als ik die elektronica nu beneden maak, zal de stroombron altijd proberen om 700 mA door de led, maar ook door de hele leiding in de mast te sturen. De stroom blijft dus van beneden tot boven gelijk, dus de led brand constant.

als de draadjes dunner zijn wordt de spanningsval beneden iets groter, maar er blijft 700mA lopen. zelfs bij slechtere contacten

Ik hoop dat het niet te ingewikkeld is.

Nee hoor, maar ik vraag me af wat het verschil is tussen de stroombron boven of beneden.
De stroom in de gehele kring is altijd 700mA, het verlies over de kabels is dus altijd gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastbekabeling navigatieverlichting 26 feb 2014 19:41 #490794

nee dat gaat goed hoor. De leds krijgen de stroom die ze verdienen.
Spanningsverlies doet er dan niet toe.
Behalve als er teveel weerstand in de kabel zit. dan is de accuspanning te laag ( je hebt eigenlijk meer spanning nodig dus) en kan de stroombron niet goed meer regelen. En verlies je het alsnog.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 feb 2014 19:42 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl