Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo?

Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 15:18 #496819

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Er zijn enorme prijsverschillen tussen deze twee apparaten.
Het verschil in functie is mij echter niet duidelijk.

Ik heb een stalen schip....en ik heb gelezen dat ik dan de walstroom galvanisch moet scheiden of zo.....

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 16:20 #496844

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Galvanische isolator werkt electronisch, een scheidingstrafo min of meer mechanisch laat ik het maar zo noemen, met koper gewwikkelde kernen. Het doel is van beide hetzelfde, de walspanning los te koppelen van het boordnet. Let goed op de stroomsterkte die het apparaat aankan en nodig is aan boord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 16:44 #496854

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Dus of een VDI16 (Isolator) van Victron voor ca Eur. 120 of een Mastervolt Scheidingstrafo 16A voor ca. Eur 1000.

Nou...dan weet ik het wel.....

Maar om eerlijk te zijn....kan me haast niet voorstellen dat er geen andere verschillen zijn. Gezien het prijsverschil wordt er dan tosch geen scheidingstrafo meer verkocht?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 17:20 #496866

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
Vinni
zijn appels en peren
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 17:26 #496870

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Een scheidingstrafo is een oud maar beproefd systeem, galvanische scheiding relatief nieuw. Scheidingtrafo is groot en voor een beetje vermogen ook loeizwaar, niet zo geschikt voor een zeilboot dus, meer voor beroepsvaart of een (zeer) uit de kluiten gewassen jacht.
Galvanische scheider is licht en klein.

Compass24.nl heeft ze ook al jaren in het programma, ook nog voordeliger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 17:29 #496871

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
"Galvanische isolator werkt electronisch, een scheidingstrafo min of meer mechanisch "...

Ja oké....en?

Ik bedoel....het geeft alleen het verschil in werking aan.....niet wat het betekent voor de stroom/boot. Zoals ik het lees wordt de aarde op beide manieren galvanisch gescheiden....mij maakt het toch niet uit hoe?
Of wel?....gezien het prijsverschil verwacht ik dat namelijk wel.

Kortom...het is mij nog niet duidelijk....

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 17:30 #496873

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Zag de reactie van JeePee nog niet.....

Ga dr dus vanuit dat ik aan zo'n isolator voldoende heb.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 17:32 #496875

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Vinni schreef :
Er zijn enorme prijsverschillen tussen deze twee apparaten.
Het verschil in functie is mij echter niet duidelijk.

Ik heb een stalen schip....en ik heb gelezen dat ik dan de walstroom galvanisch moet scheiden of zo.....

Vinni

Geef eerst even aan welke producten je bedoeld???
Een scheidingstransformator is een gedefinieerd "ding".
Een Galvanische isolator kan van alles zijn???

Alles waarbij de eene zijde geen meetbaar contact heeft met de andere zijde is een galvanische isolator.
Dit kan dus ook een broodsnijplank zijn???
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 17:44 #496877

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Vinni schreef :
Er zijn enorme prijsverschillen tussen deze twee apparaten.
Het verschil in functie is mij echter niet duidelijk.

Ik heb een stalen schip....en ik heb gelezen dat ik dan de walstroom galvanisch moet scheiden of zo.....

Vinni

Juist ja, ik neem aan dat je zoiets bedoeld: VDI16 victron.
Dit soort dingen zijn je reinste zwendel, waarom?
Het betreft niets meer dan een gelijkrichtbrug uit de vermogens elektronica, maar...
Het werkt niet!

De verkoper gaat er vanuit dat een eventuele aardlek spanning niet hoger zal zijn dan 1,4 volt. dat is n.l. precies de spanningsval van 2 dioden in serie in een gelijkrichtbrug.

Don't try this at home!
Als je, bij wijze van experiment, de aarde naar de wal eens zou onderbreken en er een digitale universeelmeter tussen beide draden aansluit op 220VAC, dan meet je al snel 40-170 volt AC tussen de 2 losse aarddraden als gevolg van alle elektrische toestellen aan boord.
De conclusie is dus dat een z.g. Gavanische isolator met een "drempel" van 1,4 volt natuurlijk volslagen waardeloos is en geen enkele functie vervult.

Als bij meting blijkt dat het verschil tussen de losse aarddraden <1,5 volt is, heb je beslist geen isolator nodig.

De enige echte galvanische scheiding is, jawel heel verrassend, een scheiding transformator.

De consument wil een oplossing voor niet al te veel geld, de handel springt daar gretig op in en beduveld de klant geheel volgens zijn eigen wens. De winkeliers die dat verkopen weten toch ook al geen aardappel van een koe te onderscheiden, dus die vormen geen risico voor ontmaskering van deze gebakkenlucht legende. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 17:46 #496878

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 17:48 #496879

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Vinni schreef :
Dus of een VDI16 (Isolator) van Victron voor ca Eur. 120 of een Mastervolt Scheidingstrafo 16A voor ca. Eur 1000.

Nou...dan weet ik het wel.....

Maar om eerlijk te zijn....kan me haast niet voorstellen dat er geen andere verschillen zijn. Gezien het prijsverschil wordt er dan tosch geen scheidingstrafo meer verkocht?

Vinni

Nou...je weet het duidelijk niet!
Wat je wel weet is gewicht van je beurs en dat doet je concluderen wat je eigenlijk niet wil. Maar verstand heb je er dan nog niet van. :)
No hard feelings...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 17:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 17:49 #496881

Appels en peren dus…


Het probleem dat bij stalen (en metalen) schepen ontstaat is dat het schip in het water ligt (duh) en zo met haar omgeving een soort plaat van een accu wordt van af het moment dat we het stalen schip weer aan aarde gaan koppelen. Dus die willen we niet koppelen, omdat door deze elektrolyse problemen ontstaan als corrosie.
Echter uit veiligheid overwegingen wil je wel die aarde aansluiten en het schip gelijk vereffenen als ook de kade en ook in het schip zorgen dat bij een foutstroom de spanning op tijd afschakeld.

Je kan die elektrolyse voorkomen door de aarde dus maar niet aan je schip te hangen (=gevaarlijk) of een eigen stelsel toe te passen, met scheiding van de aarde.



Scheidingstrafo;
Een transformator bestaat uit primaire en secundaie wikkelingen. op een blikpakket. De wikkelingen zijn in verhouding met het te leveren vermogen, en zo hebben de 16A trafo's een behoorlijke draaddiameter, met als gevolg een behoorlijke prijs.
De primaire zijde wordt aangesloten op de walspanning, en er zal een wisselend magnetisch veld ontstaan in het blikpakket van de trafo. De secundaire wikkeling ook op dat blikpakket zal dus in de wisselende magnetische veld geplaatst zijn, en spanning induceren.
Als de overzet verhouding van de trafo 1:1 is, dan zal de opgewekte spanning secundair gelijk zijn aan primair.
Belangrijk te weten is dat er geen elektrische verbinding is tussen de primaire en secundaire zijde.

Voor toepassingen in schepen doe je eigenlijk het zelfde als het energie bedrijf doet in de trafo huisjes, de secudaire zijde gaan we aansluiten als Fase en Nul, de twee draden van de secudaire wikkeling. De Nul leggen we tevens aan het aardpunt van het schip, aan massa. En wel op slechts 1 punt, daar waar je ook de accu's aan massa legt.
Hierdoor ontstaat weer een situatie dat de Nul gelijk aan / ten naarste aard(scheeps) potentiaal heeft. Hierna kunnen dan weer aardlek schakelaars toegepast worden etc.
Veruit de beste methode is de trafo… ook de meest kostbaar.

Wat heeft een slimme amerikaan bedacht? David Smead bedacht dat de elektrolyze van het schip in water geen hogere klemspanning bereikt dan 1 volt.. Dus isoleren onder de 1,5 volt is voldoende, en geleiden boven de 1,5 om een veilige aarding te bewerkstelligen.
De galvanische isolator is dus deels waar, er is wel scheiding, echter maar voor een klein deel, wel dat deel waar je last van hebt.
Een echte GALVANISCHE scheiding is dus maar deels waar, geleiding is door de dioden…

Voordelen; goedkoop, compact licht gewicht.
Nadeel; controleerbaarheid op defect, en bij een serieuze aardsluiting zul je eigenlijk moeten gaan meten…

Een best goed verhaal staat hier; www.boothobby.nl/index.php/isolator-voor-schepen

Ook een oplossing; geen walstroom en alleen zonnepanelen?...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 17:54 #496884

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 17:56 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 18:02 #496889

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
WADnWIND schreef :
Vinni schreef :
Dus of een VDI16 (Isolator) van Victron voor ca Eur. 120 of een Mastervolt Scheidingstrafo 16A voor ca. Eur 1000.

Nou...dan weet ik het wel.....

Maar om eerlijk te zijn....kan me haast niet voorstellen dat er geen andere verschillen zijn. Gezien het prijsverschil wordt er dan tosch geen scheidingstrafo meer verkocht?

Vinni

Nou...je weet het duidelijk niet!
Wat je wel weet is gewicht van je beurs en dat doet je concluderen wat je eigenlijk niet wil. Maar verstand heb je er dan nog niet van. :)
No hard feelings...

Jaja....
Op basis van de eerste info werd me het verschil niet duidelijk.
Maar uit het tweede deel van mijn reactie kun je al opmaken dat ik zo mn twijfels had.
Nu niet meer! :)

Het is me duidelijk.
Op dit moment heb ik nog Plaatje A uit de link van Helios.
De alternator is aangesloten via een diodebrug op de accu voor de motor en een serviceaccu.
That's it.....meer heb ik momenteel niet. M.a.w......ik moet de motor laten draaien als de accu voor het licht e.d. Leeg raakt. Ben dus nu aan het bekijken wat er allemaal nodig is voor een beetje goeie stroominstallatie....en een beetje gevoel krijgen met de kosten.
Daarin is wel/niet een scheidingstrafo natuurlijk een behoorlijke kostenpost.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 18:04 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 18:19 #496899

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
hans-gron schreef :
Appels en peren dus…

Een best goed verhaal staat hier; www.boothobby.nl/index.php/isolator-voor-schepen

Dat vindt ik nu helemaal geen goede link, er staat wel wat het doet, maar niet dat het volslagen waardeloos is voor aardstromen met walspanning.

Biedt geen enkele relevante informatie over de oplossing. Het enige dat het wel biedt is het inzicht dat een diodebrug gebruikt wordt. Het gevaar hiervan is dat als de diodebrug een keer door een sluiting beschadigd wordt, de kans groot is dat er helemaal geen aardverbinding meer is! en dan ben je verder van huis.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 22:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 18:19 #496901

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
WadnWind:
Volgens mij is een broodsnijplank een ZEER veilige oplossing, meer dan uitstekend!
Heb zefl inderdaad een joekel van een scheidingstrafo. (IVET)
Met een ringkern hoeft het ook nou niet weer zoveel te wegen, maar goed, niet geschikt voor de racers onder ons.
Zelfs een scheidingstrafo is niet perfekt, want geeft inderdaad praktisch 100% DC scheiding, maar geen 100% onderdrukking van AC common mode stromen vanwege de capaciteit tussen primair en secundair. (Gewoon met je capaciteit meter te meten)
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 18:20 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 18:22 #496902

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
sy helios schreef :
perfect...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 18:25 #496903

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Airgead schreef :
WadnWind:
Volgens mij is een broodsnijplank een ZEER veilige oplossing, meer dan uitstekend!
Heb zefl inderdaad een joekel van een scheidingstrafo. (IVET)
Met een ringkern hoeft het ook nou niet weer zoveel te wegen, maar goed, niet geschikt voor de racers onder ons.
Zelfs een scheidingstrafo is niet perfekt, want geeft inderdaad praktisch 100% DC scheiding, maar geen 100% onderdrukking van AC common mode stromen vanwege de capaciteit tussen primair en secundair. (Gewoon met je capaciteit meter te meten)

Kijk, hier komt een kenner om de hoek. Inderdaad is een ringkern in de HF-zin geen goede scheiding. Als je een trafo hebt met een C-kern en losse wikkelingen is de HF scheiding (hoogfrequent, lees EMC storing) prima, je moet er eigenlijk 1 hebben uit de medische wereld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 18:30 #496906

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
@ WADnWIND: Thnx,en precies, de trafo uit de medische wereld, je neemt me de woorden uit de mond! (overwoog het al op te schrijven)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 18:40 #496909

Kijk eens bij de legerdump, daar vind je vaak scheidingstrafo's voor weinig. Hoeveel watt zoek je?


Bijvoorbeeld deze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 18:52 #496914

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Alles lezend lijkt het al bijna beter om een diesel generator aan boord te zetten. ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 19:33 #496936

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
..niet 100% on topic..
dan ging ik voor de uitbreiding met een zonnepaneel
dan heb je ook stroom op de Trintel
en stinkt het niet zo ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 20:00 #496955

Nederlands ipv duits landvast gebruiken....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 21:08 #496979

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
sy helios schreef :
En omdat je in het leven compromissen moet sluiten heb ik gekozen voor situatie C ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 21:08 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil Galvanische isolator en scheidingstrafo? 18 mrt 2014 21:13 #496982

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Hartelijk dank voor dit onderwerp, dit hele hoofdstuk was voor mij ook niet 100% duidelijk, maar met de info van de verschillende links ben ik een stuk wijzer geworden.
Hoe een galvanische isolator werkte was mij totaal onbekend, en nu ik het weet vind ik het maar een gevaarlijk lapmiddel.
Gelukkig is het voor mij niet zo heel belangrijk, want mijn bootje is van polyester, maar dan nog is het best goed te weten wat kan en wat niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl