Ik heb voor onze eerste oversteek naar de UK de EasyAIS WIFI gekocht, dus de ontvanger zónder splitter met wifi (
easyais.nl/index.php?page=EasyAIS-WIFI ; in NL alleen op bestelling leverbaar - maar de leverancier die ik contacteerde leverde m helemaal niet, dus in Duitsland gekocht, goedkoper ook, bij
www.ensslin.com, keurig geleverd).
Ik heb m zonder splitter genomen, uit kostenoverweging, omdat een splitter verliezen geeft, en omdat ik een geïsoleerd stuk achterstag had, wat ik als antenne gebruik. Volgens de boekjes werkt zo'n stuk als langedraad-antenne, die moet je op 1/4 golflengte van het einde aansluiten en aanpassen, hetgeen ik gedaan heb met een zogenaamde 1/4-lambda-stub van 75ohm-coax, dan kom je redelijk in de buurt van de benodigde (hoge) impedantie, als ik m'n rekenwerk goed heb gedaan.
Was er heel erg blij mee. Vooral 's nachts zie je schepen op ruime afstand (>15NM) aankomen, en op je iPad of iPhone kun je dan prima inschatten of je op aanvaringskoers zit.
Ik gebruik iNavX als app, redelijk tevreden over, een koers met meerdere waypoints uitzetten is een beetje gedoe en soms zitten menu-items op rare plaatsen. Mijn iPhone 4S werkt er uitstekend mee samen, dus wifi en GPS en 3G (zolang je bereik hebt natuurlijk
. De eerste-generatie-iPad aan boord kon niet tegelijkertijd de GPS én de wifi/AIS ontvangen, dat is wel onhandig. Op mijn iPhone verliest-ie de connectie met de AIS-ontvanger als je een andere app opstart, je moet dus alleen iNavX gebruiken of erna weer even de 'link' activeren. Hij toont dat wifi-verbindingstekentje niet, ook al heb je verbinding, is een beetje gek. Het is dus even wennen maar als je het door hebt, heb je er bijzonder veel aan.
Het is natuurlijk geen radar en je moet goed blijven uitkijken maar het gaf enorm veel rust, ook omdat je de namen van de schepen ziet en ze kunt oproepen, en dan weet dat ze jou wel zien. Ook kun je zien of ze hun koers verleggen, hetgeen twee van die joekels (althans zo leek het...) deden, voor onze enorme 28-voeter.