Vanaf pagina 7 van
dit document vind je specifieke AGM laad karakteristieken. Controleer eens met je monitor wat de Sterling doet in bulk, absorptie en float modus.
Je battery monitor dient ook verteld te worden wanneer je accu "vol verklaard" mag worden. Bij de Victron monitoren dien je hiertoe de volgende criteria in te stellen:
-tijd waarin de klemspanning boven een bepaalde waarde is, én
-(zelfde) tijd waarin de laadstroom afgenomen is tot onder een bepaalde waarde
Getallen hierboven worden dan geïntepreteerd als einde van de absorptiefase - begin van float/storage (afh of je een 3 of 4 traps lader hebt).
De gegevens hierboven dienen overeen te stemmen met jouw type accu (kijk eens of de fabrikant datasheets/instructies geeft hierover), maar dienen ook te corresponderen tussen lader én monitor.
Victron raadt voor hun Gel (AGM weet ik zo niet) een beduidend langere absortptietijd aan dan voor "wet cells", maar met lagere absorptiespanning (er wordt "voorzichtiger" doorgeladen dan bij normale accu's)
Kun je hier iets mee?
Edit: pas bij sealed accu's zoals die van jou op om zomaar een hogere absorptiespanning in te stellen in je lader met het idee om "beter door te laden". VRLA accu's hebben te leiden door ze boven de gasspanning te brengen. "Valve Regulated Lead Acid" zijn "sealed" om onder kleine overdruk te opereren, wat nodig is ivm de interne regeneratie van knalgas wat VRLA doet (="onderhoudsvrij"). Indien je ze te agressief en/of te lang laat gassen dan zal het overdrukventiel openen waarbij je definitief druk verliest en deze regeneratie niet of minder goed zal werken en je accu snel en blijvend verouderd. Daarom denk ik dat Victron een langere en lagere absorptietijd aanraadt. Maar nogmaals: vergelijk jouw instellingen met wat de fabrikant van je accu's voorschrijft.