Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug?

Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 25 apr 2014 09:46 #509159

Op onze boot zit een ouderwetse draai-schakelaar voor de accu's, die hier wel wat op lijkt:
www.boot-outlet.nl/elektricite...ccu-schakelaar-175a/

Deze willen we graag vervangen voor een ander systeem. Nu heb ik van een diodebrug gehoord, en van een relais: wat is precies het verschil en wat is het beste voor aan boord?

Mijn broer heeft dit relais nog liggen:
www.elektro-rama.nl/contents/nl/p5139.html

Is dat een geschikte oplossing? En moet er dan nog een schakelaar bij, om de stroom er helemaal af te kunnen halen wanneer we van de boot af gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 25 apr 2014 09:49 #509161

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
Ik verwacht dat dat relais met een klein rookwolkje afscheid neemt van je na 1x je motor starten. Of de contacten zitten daarna permanent vastgelast. Dat soort stromen is nogal hoog.

Zou het dus maar niet doen. Diodebrug gebruik je voor het laden van 2 of meer accu's met 1 laadbron (alternator / acculader).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 25 apr 2014 09:51 #509162

Ah, te zwak ding dus, duidelijk! Ik dacht al zoiets, maar hij had hem gekocht voor gebruik in een oude bus, dus dacht dat dit wel vergelijkbaar zou zijn..

Op zoek naar wat anders dus :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 25 apr 2014 10:23 #509167

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Björn, er is al best vaak over geschreven op het forum, bijv. hier:

2 accus schakelen en of automatisch


Maar als je de zoekfunctie gebruikt, kom je ook andere draadjes tegen.
Succes! frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 25 apr 2014 10:25 #509169

  • Mistral
  • Mistral's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Heel af en toe heb ik het probleem dat als ik mijn motor wil starten (Bukh 20 pk) het lijkt alsof mijn startaccu leeg is, als ik dan even wacht dan doet hij het ineens weer alsof er niets aan de hand is, beide accu's zijn uit 2012 en op de huishoudaccu staat een ingebouwde acculader en op de startaccu sluit ik èènmaal per week een Citec acculader aan als ik walstroom heb, dus ik vermoed dat het probleem ergens anders ligt, een van jullie een tip waarin ik dit moet zoeken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 25 apr 2014 10:27 #509170

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
Klinkt als een slecht contact. Loop de accupolen eens langs; even loshalen en weer vastzetten. Evt een beetje vaseline er tussen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 25 apr 2014 10:28 #509171

Met dat relais wordt een zogenaamd scheidingsrelais bedoeld wat heel wat anders is dan een normaal realis.
www.stroomwinkel.nl/c-168-intelligent-relais.aspx
Een scheidingsrelais kijkt naar de accu's en laad (voor zover ik weet) eerst de startaccu op en schakelt daarna over op de verbruikersaccu.
Voordeel is dat zo'n ding vrij goedkoop is en verliesvrij.
Dan heb je de "ouderwetse" scheidingsdiode die de laadstroom over beide accu's verdeelt.
www.stroomwinkel.nl/c-167-diode-splitter.aspx
Nadeel is dat deze een behoorlijk spanningsverlies hebben waardoor je alternator ervoor moet worden aangepast.Voordeel , ze zijn goedkoop.
En dan is er de derde , heelaas ook duurste mogelijkheid en dat is een verliesvrije (Mos)fet accuscheider/splitter die dat spanningsverlies niet heeft .
www.stroomwinkel.nl/c-166-fet-splitter.aspx
Daarom zou ik altijd de laatse nemen .
Een voorbeeld is deze (heelaas ok de duurste ) die ik zelf al 11 jaar heb:
www.bootschappen.nl/vetus-accuscheider.html
Was een van de eerste ( destijds enige?) verliesvrije/arme op de markt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 25 apr 2014 10:29 #509172

  • Mistral
  • Mistral's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Koezt schreef :
Klinkt als een slecht contact. Loop de accupolen eens langs; even loshalen en weer vastzetten. Evt een beetje vaseline er tussen.


Dat heb ik reeds gedaan, dat zit allemaal prima vast en er zit vaseline tussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 25 apr 2014 10:46 #509179

quote..
Een scheidingsrelais kijkt naar de accu's en laad (voor zover ik weet) eerst de startaccu op en schakelt daarna over op de verbruikersaccu.
Voordeel is dat zo'n ding vrij goedkoop is en verliesvrij.

Sheidingsrelais heeft een permanente verbinding naar 1 accu, de 2e accu wordt bijgeschakeld in de laadstroom op het moment dat de dynamo >12 Volt leverd.
Normaal gesproken staat de startaccu dan permanent geschakeld metde dynamo en is de 2e accu je services accu.
Ze zijn maar een fractie goedkoper dan een goeie fetmos (?) scheidingsbrug.
Zelf heb ik een Fetmos van Victron erin hangen, 1 dynamo ingang, 3 accu uitgangen, geschikt voor 3 verschillende type/grote accu's. Accu die vol is is vol en zal geen laadstroom meer opnemen waardoor er meer voor de resterende 2 accu's overblijft. idd zoek even op ZF..hier is al veel over geschreven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 27 apr 2014 07:18 #509536

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Zoek dan wel op Mosfet ipv Fetmos ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 27 apr 2014 07:38 #509541

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Mistral schreef :
Koezt schreef :
Klinkt als een slecht contact. Loop de accupolen eens langs; even loshalen en weer vastzetten. Evt een beetje vaseline er tussen.


Dat heb ik reeds gedaan, dat zit allemaal prima vast en er zit vaseline tussen.

Dat je een slecht contact hebt verbaasd me niets, met vaseline ertussen!
De bedoeling is dat je de contacten volledig opkuist, zonder vaseline vuil of iets anders ertussen. en zorgt dat ook de accuklemmen volledig zuiver zijn.
Dan de accuklemmen op de accupolen metaal op metaal, niets ertussen.
Dan heb je goed kontact. Daarna doe je een lichte film vaseline over de accupolen en accuklemmen zodat er geen zuurstof, of waterdamp meer bij kan. Zo kunnen de metalen delen niet gaan oxcideren.
En blijft het elektrisch contact optimaal.
Vaseline geleid geen electriciteit, en als je er teveel van tussen de klemmen en accupolen doet heb je geen of een slechte verbinding.
( sorry dat ik hier zo pietluttig doe, maar het is wel belangrijk dat de metalen elkaar goed en over een groot genoeg oppervlak raken.)

Dus eerst goed schoonmaken, met een droge doek of een droog papieren servetje, dan opschonen met een accuborstel zodat het metaal goed blinkt, dan de accukelemmen waar ze de accupolen raken goed schoonmaken, en eventueel ook met accuborstel bewerken.
Dan de accuklemmen opendraaien over de accupolen schuiven en terug aandraaien zodat ze vast zitten, zo mogen niet kunnnen rondraaien over de polen, maar ook niet zo hard mogelijk draaien, gewoon vast.
Daarna mag je er pas vaseline over doen, een licht laagje, gewoon om de accupool van de buitenlucht af te sluiten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 27 apr 2014 13:16 #509615

  • Mistral
  • Mistral's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Die vaseline zit er inderdaad op zoals jij suggereert, verder zijn alle klemmen schoon en zitten vast, maar ik begin te denken dat het aan het relais ligt, daar het maar heel af en toe is dat dit gebeurt, maar als ik het goed heb begrepen uit bovenstaande reacties moet de startmotor er dan af om eventueel dat relais te vernieuwen of zit dit ergens anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 27 apr 2014 13:38 #509620

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Voor zover mij bekend zit het startrelais meestal op of aan de startmotor, net zoals bij auto's. En dan moet inderdaad de startmotor eraf. Daarom zou ik als ik jou was, eerst nakijken of alle verbindingen naar de startmotor goed in orde zijn.
Vanaf het bedieningspaneel loopt vanaf de startschakelaar een draad naar de startmotor, de stroom door die draad bedient het startrelais en dat schakeld de startmotor in.
Als er een slecht contact zit in deze kring zou je dat effect kunnen krijgen. Dus even achterkant van het startpaneel bekijken en je ervan verzekeren dat daar alles goed zit. Als het kan, het kabeltje even losmaken en eventueel de connectoren schoonmaken. En kijken of die kabel nergens beknelt of sterk gebogen zit en of er geen kabelbreuk zit.
Lijkt simpel, even de naar de achterkant van het bedieningspaneel kijken, maar het kan toch even werken zijn om eraan te komen.
Trouwens hoe oud is de installatie, en hoe lang geleden is alles nog eens grondig nagekeken ?
Als er sporen zijn van oxidatie, kopergroen of zo zeker schoonmaken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's: schakelaar, relais, diodebrug? 27 apr 2014 13:49 #509626

  • Mistral
  • Mistral's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Tony2920 schreef :
Voor zover mij bekend zit het startrelais meestal op of aan de startmotor, net zoals bij auto's. En dan moet inderdaad de startmotor eraf. Daarom zou ik als ik jou was, eerst nakijken of alle verbindingen naar de startmotor goed in orde zijn.
Vanaf het bedieningspaneel loopt vanaf de startschakelaar een draad naar de startmotor, de stroom door die draad bedient het startrelais en dat schakeld de startmotor in.
Als er een slecht contact zit in deze kring zou je dat effect kunnen krijgen. Dus even achterkant van het startpaneel bekijken en je ervan verzekeren dat daar alles goed zit. Als het kan, het kabeltje even losmaken en eventueel de connectoren schoonmaken. En kijken of die kabel nergens beknelt of sterk gebogen zit en of er geen kabelbreuk zit.
Lijkt simpel, even de naar de achterkant van het bedieningspaneel kijken, maar het kan toch even werken zijn om eraan te komen.
Trouwens hoe oud is de installatie, en hoe lang geleden is alles nog eens grondig nagekeken ?
Als er sporen zijn van oxidatie, kopergroen of zo zeker schoonmaken.



Ik denk inderdaad maar eens te beginnen achter het startpaneel, het gebeurt zo zelden dit euvel dat ik eerlijk gezegd bij mezelf denk, wat zal ik mij druk maken, maar aan de andere kant en Murphy's Law in gedachten gehouden gaat het natuurlijk eens goed mis wanneer je het echt niet kan gebruiken, voor een tanker in een vaargeul of zoiets.
Maar ik ben niet echt een technicus dus misschien laat ik er wel naar kijken.
De boot is een Wibo 930 uit '78 dus.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl