Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Eberspacher kapot

Eberspacher kapot 03 mei 2014 19:22 #511603

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik heb aan boord een eberspacher die niet werkt.

Wat doet hij wel:

-de ventilatie stand werkt prima.
-op de verwarmstand gaat de ventilator even draaien, daarna slaat hij af.

Ik heb eerst maar eens naar het pompje gekeken:

-Er zit een breuk in de aansluiting van de dieselleiding tussen pomp en verwarming, die ga ik repareren.
- maar opvallend is dat het pompje ook niet pompt.

Ik heb de kabels die op het pompje zitten losgetrokken, en een spanningsmeter aangesloten.
Resultaat:

-in "rust", 20 mv (volgens mij is dat verwaarloosbaar?)
- als ik de kachel opstarte (min) - 220 mv , volgens mij is dat ook verwaarloosbaar?

De spanningskabels aan het pompje zitten aangesloten op de kachel.

En dan nu eindelijk de vraag :):

Zou het pompje direct bij opstarten 12v spanning moeten krijgen, of zou dat pas moeten gebeuren als de kachel b.v. is voorgegloeid?
M.a.w. Er dan ook de conclusie is dat er in de opstartprocedure van de kachel iets niet goed gaat dat veroorzaakt dat nooit het punt bereikt wordt dat het pompje spanning krijgt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 04 mei 2014 07:13 #511682

Wat voor pompje?

Vermoedelijk een pulspompje. Dit krijgt pulsjes van 12 volt.
Die meet je niet bij een open kachel.
Koppel het pompje eens los en tik de contacten eens aan met 12 volt, wanneer het dan tikt is het elektra deel in ieder geval nog goed.
Die millivolts zijn ruis van je metertje.

Kontroleer ook voor terugplaatsen of er ook daadwerkelijk brandstof wordt verplaatst.

Er zal ergens een soort injectienaald de brander in gaan. Het is te verwachten dat die verstopt is door koolafzetting.
Uitboren en ook controleren voor terugplaatsen.
Bij Wallas boor ik de naald uit met 1,5 mm, dit kan bij Eberspacher anders zijn. (een jaarlijks onderhoud)

Controleer de temperatuur voeler, even de aansteker er bij, dit is vermoedelijk een warme/koude las (ben de naam even kwijt) ding, dat spanning afgeeft aan de print, en die geeft dan een puls aan het pompje.
Let op dat dit "ding" polariteit heeft. dus bij demontage opletten waar welk draadje zit.
Het zou een weerstand kunnen zijn, maar dat verwacht ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 05 mei 2014 16:36 #512206

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Saeftinghe schreef :
Wat voor pompje?

Vermoedelijk een pulspompje. Dit krijgt pulsjes van 12 volt.
Die meet je niet bij een open kachel.
Koppel het pompje eens los en tik de contacten eens aan met 12 volt, wanneer het dan tikt is het elektra deel in ieder geval nog goed.
Die millivolts zijn ruis van je metertje.

Kontroleer ook voor terugplaatsen of er ook daadwerkelijk brandstof wordt verplaatst.

Er zal ergens een soort injectienaald de brander in gaan. Het is te verwachten dat die verstopt is door koolafzetting.
Uitboren en ook controleren voor terugplaatsen.
Bij Wallas boor ik de naald uit met 1,5 mm, dit kan bij Eberspacher anders zijn. (een jaarlijks onderhoud)

Controleer de temperatuur voeler, even de aansteker er bij, dit is vermoedelijk een warme/koude las (ben de naam even kwijt) ding, dat spanning afgeeft aan de print, en die geeft dan een puls aan het pompje.
Let op dat dit "ding" polariteit heeft. dus bij demontage opletten waar welk draadje zit.
Het zou een weerstand kunnen zijn, maar dat verwacht ik niet.

Als ik het goed begrijp hoort het pompje dus idd pas stroom te krijgen als de verwarming is opgewarmd. Ik ga het pompje testen zoals je beschreven hebt...en daarna die verwarming maar eens openschroeven..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 05 mei 2014 17:08 #512217

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Over welk type gaat het. De nieuwe electronic zijn nogal anders dan de oudere types.
Bij de oudere types eerst de gloei spiraal controleren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 05 mei 2014 17:25 #512220

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Wat bij mij gebeurd als ik de kachel een tijdje niet gebruik is dat het pulspompje vast zit. Een paar keer een gedoseerde tik en het pompje doet het weer bij mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 05 mei 2014 18:08 #512240

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Wallaby schreef :
Wat bij mij gebeurd als ik de kachel een tijdje niet gebruik is dat het pulspompje vast zit. Een paar keer een gedoseerde tik en het pompje doet het weer bij mij.

Bij mij krijgt het pompje geen spanning, maar ga je tip zeker ter harte nemen als dat wel het geval is en het pompje weigert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 05 mei 2014 18:10 #512241

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
3Noreen schreef :
Over welk type gaat het. De nieuwe electronic zijn nogal anders dan de oudere types.
Bij de oudere types eerst de gloei spiraal controleren.

Ik weet het eerlijkgezegd niet. Iig meer dan 7 jaar oud, want de vorige eigenaar gaf aan dat hij de kachel nog nooit gebruikt heeft. Waarschijnlijk een oud beestje iig.

Dit weekend ga ik het ding demonteren...en weet ik meer.

Thnx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 05 mei 2014 18:20 #512246

  • zigzag2
  • zigzag2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Ik had vorig jaar een identiek probleem met een D2 electronic. Dit is een model dat volledig microprocessor gestuurd is. Indien je een controller hebt die fout codes kan uitlezen dan kan je zien wat er mis is bij de opstart.
Bij mij was de volledige microprocessor module stuk, en ik heb voor een redelijke prijs een gereviseerde module aangeschaft bij de importeur, daarna werkte alles terug en nu nog steeds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 06 mei 2014 08:01 #512401

Het lijkt me meer logisch dat er eerst geventileerd wordt.
Eventuele dampen weg.

Dan gaat de spiraal gloeien en wordt diesel geinjecteerd.
Het pompje dient dus te tikken na, pakweg 1 a 2 minuten.

Binnen een bepaalde tijd dient de temp. voeler warmer te worden en een signaal uitsturen. De print schakelt over naar deze voeler.
De gemeten brander temperatuur zal ergens bij de 600º in de buurt liggen.
De electronica regelt zoveel brandstof dat die temp op die waarde blijft.

Bij oververhitting schakelt een andere switch de pomp uit en wordt na gekoeld/geventileerd gedurende een minuut of 8.
Hetzelfde bij met de hand uitschakelen.

Wanneer de brandstof toevoer te gering wordt (door verstopte injector) daalt de brander temperatuur en wordt op nakoeling en ventilatie overgeschakeld. Of de voeler wordt niet binnen de vereiste tijd warm, en er wordt wordt op na koelen/ventileren overgeschakeld.

Dat na koelen en ventileren lijkt me een noodzakelijk iets, een goede reden om de kachel buiten de hoofdschakelaar/zekering apart op de accu aan te sluiten. Met juiste zekering natuurlijk.


De gloeispiraal neemt een Ampere of 6, het is makkelijk te kontroleren of die werkt met een ampere metertje, hoef je niet de kachel te demonteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 06 mei 2014 10:42 #512451

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ik had hetzelfde probleem bij installatie van mijn eberspacher.
Na veel gedoe, uitbouw, test (ok), weer inbouw, weer niet werken :(
Bleek uiteindelijk aan de accuspanning te liggen. Als deze te laag is (meten op de kachel!!) heb je dat hij even draait en weer uitschakelt. Er zit namelijk een onderspanningsbeveiliging op en bij het opstarten, draait hij eerst de ventilator, dan start hij de gloeiplug op en gaat er 10-11 ampere lopen. Als dan je spanning inkakt tot onder de 11.5 volt (geloof ik) slaat hij direct weer af.

Meten is weten!
Ik heb uiteindelijk mijn te dunne kabels (2 x 1.5mm) vervangen door dikke jongens (2 x 8mm) en nooit meer problemen gehad, omdat in de 5 meter tussen accu en kachel weinig verlies meer is.

succes!
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 06 mei 2014 10:44 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 06 mei 2014 15:37 #512525

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Dank...ik ga meten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 28 feb 2015 22:26 #601201

  • Iko
  • Iko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hi,

Heb je een oplossing gevonden? Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn D3L namelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 28 feb 2015 23:53 #601205

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Nee, ben ook niet heel hard op zoek gegaan omdat het overgrote deel van de feedback luidt:
Gezien de leeftijd is het ding op en kan je beter een nieuwe kopen...en een nieuwe is een duur grapje.

Gezien de laatste warme zomer, en geen plannen de Noordpool aan te doen, staat het ding laag op de prio lijst, wellicht dat ik er nog eens een expert naar laat kijken of het met een vloek en zucht te repareren valt.

Ik twijfel erg of ik er geld/energie in wil steken, heb het ding deze zomer niet gemist, meestal doe ik een haven aan met walstroom...ik heb voor 35 e een 400w kachetlje, en vraag me af hoe vaak ik die extra trui aan ga doen :)

Ook ga ik nog eens rekenen wat een zonnepaneel mbt electrisch verwarmen kan dragen.

Voor diegene die me als mooiweerzeiler wil bestempelen, its me :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 01 mrt 2015 06:42 #601211

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Neem eens contact op met www.aerbas.nl/
Deze man weet alles van deze kachels en heeft ook jong gebruikte.

Ik ben in ieder geval zeer goed voor een nette prijs geholpen met een zo goed als nieuwe D5 Eberpacher en advies bij onderdelen en de inbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 02 mrt 2015 18:14 #601662

  • Iko
  • Iko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Top. Ik ga morgen meteen even bellen. Ik wil m toch wel graag aan de praat hebben. Afgelopen jaren was het 's avonds in Denemarken / Zweden toch wel fris in september haha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eberspacher kapot 02 mrt 2015 20:59 #601721

Ejob schreef :
3Noreen schreef :
Over welk type gaat het. De nieuwe electronic zijn nogal anders dan de oudere types.
Bij de oudere types eerst de gloei spiraal controleren.

Ik weet het eerlijkgezegd niet. Iig meer dan 7 jaar oud, want de vorige eigenaar gaf aan dat hij de kachel nog nooit gebruikt heeft. Waarschijnlijk een oud beestje iig.

Dit weekend ga ik het ding demonteren...en weet ik meer.

Thnx

Op de regel-unit zou de type-aanduiding moeten staan. Heb je toevallig een D2 (zo'n oude oranje)?
In dat geval kan ik je een hoop info geven, want ik heb deze en inmiddels geheel gedemonteerd en in een proefopstelling onderdeel voor onderdeel getest. Er is erg veel info over dit type op het net, inbegrepen filmpjes. Heb je een fotootje?

Wat ik in ieder geval kan zeggen over de brandstofpomp: die kun je testen door hem even onder 12V spanning te zetten, dan moet ie gaan tikken. Verder doet ie het alleen als de rest van de onderdelen "groen licht" geven. Ik kwam erachter dat je eerst de elementaire zaken moet opbouwen, voordat het pompje gaat werken (brandstof-aanvoer, gloeispiraal oké, sensoren schoon en werkzaam, etc.).
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 02 mrt 2015 21:12 #601731

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Onderstaand foto.

Het pompje krijgt geen spanning, dus ergens gaat er iets mis in de verwarming die die spanning moet geven.
Het kan zo maar een kapotte gloeispiraal zijn..geen idee hoe ik dat moet vaststellen, en het hele ding uitpluizen past ff niet in de prio lijst. (Alles van het dek getrokken voor een refit + preventieve afscherming balsa, en wil in april weer het water in :))

Bijlage image_2015-03-02.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 21:18 door Ejob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 02 mrt 2015 21:25 #601742

Ja, die argumentatie ken ik :laugh:
Ik "zit" met hetzelfde: alles verwijderd voor grote refit, prio nu weer op opbouwen. Ik heb de kachel uitgebouwd en thuis staan, die is later aan de beurt. Ik kan hem ook gemakkelijk weer inbouwen als de boot in het water ligt.

Neemt niet weg toch dat je het pompje even een 12volt tikje kunt geven? Dan weet je in ieder geval of die het doet
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 21:26 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 02 mrt 2015 21:39 #601746

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
bertilbeumer schreef :
Ja, die argumentatie ken ik :laugh:
Ik "zit" met hetzelfde: alles verwijderd voor grote refit, prio nu weer op opbouwen. Ik heb de kachel uitgebouwd en thuis staan, die is later aan de beurt. Ik kan hem ook gemakkelijk weer inbouwen als de boot in het water ligt.

Neemt niet weg toch dat je het pompje even een 12volt tikje kunt geven? Dan weet je in ieder geval of die het doet

Stap 1 naar een werkende kachel is voor mij iemand er naar laten kijken die het ding snapt :)...en dan hopelijk de conclusie dat ie nog te redden valt zonder de hoofdprijs te betalen. In dat geval investeer ik graag in een pompje mocht deze stuk zijn!

afgelopen jaar wel geleerd dat ik keuzes moet maken in waar ik me in verdiep.
Als ik nu jou een dag help met je balsa beschermen, kom jij dan een dag aan m'n kachel knutselen? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 02 mrt 2015 22:26 #601757

:laugh:
Leuke suggestie, maar de balsa bescherming is al bijna klaar. Als je aan je kachel toe bent, laat je het maar horen ;)
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 02 mrt 2015 22:47 #601763

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
bertilbeumer schreef :
:laugh:
Leuke suggestie, maar de balsa bescherming is al bijna klaar. Als je aan je kachel toe bent, laat je het maar horen ;)

Kachel expertise aan boord inruil,voor tegenprestatie had ik voor getekend.
Iets aan ellenbogenwerk of een gitaarlesje? :)

Anyway....thnx voor meedenken!
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 22:48 door Ejob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 06 mei 2015 11:14 #622727

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Is er iemand op het zf die tegen betaling bereid is naar mijn kapotte D4 te kijken?
In heeg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 06 mei 2015 12:52 #622761

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ejob schreef :
Is er iemand op het zf die tegen betaling bereid is naar mijn kapotte D4 te kijken?
In heeg

wil ik wel moet je hem langs brengen in westerhaar.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 06 mei 2015 14:22 #622792

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Eh, in Heeg was de vraag ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eberspacher kapot 06 mei 2015 14:43 #622809

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ja weet ik maar heb geen tijd om naar Heeg te reizen en hier kan ik er in alle rust naar kijken.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl