Ik vond nog iets wat ik ooit op nl.sport.varen schreef in 2006;
Er zijn vele factoren die een rol spelen bij elektrochemische corrosie.
Een aantal zijn al genoemd zoals:
- Goed verfsysteem (romp isoleren van het water).
- Zwerf corrosie (Norbert) kan veroorzaakt worden door (verkeerde)
techniek in het schip. (techniek op één punt aarden óf grondig
isoleren)
Hierbij gaan b.v. retourstromen van een systeem ongedefinieerd terug
door alle bout-, klink- en las verbindingen. Onderweg treed de stroom
mogelijk enkele keren uit en in, met elektrolyse plekken als gevolg.
- Onverhoopt verschillende legeringen in de romp, b.v. romp en gietalu
jets (KNRM -> anoden -> gesloten lokale kringloop)
- Ordinaire elektrolyse door aardlek met de wal, hierbij zijn
damwanden, buren etc. geheel onbelangrijk. (scheidingstrafo).
- Geleidingsgraad van het water bepaald de snelheid van corrosie en
mogelijk etsen.(vervuiling).
Het "opdrukken"van een damwand is nooit meer dan 2,5-3 volt, maar wel
met 10-20 Ampere. Zoals Hans Fix al opmerkt is het veldpotentiaal
verloop ook van belang. Als in dat veld je romp ligt heeft een ander
deel ook een ander potentiaal. Sterker nog; je romp geleid mogelijk
beter dan het omliggende water, dus je krijgt een stroom concentratie
door je romp.
Het probleem ligt in het feit dat er stroom binnen treed en uitreedt.
Het uitreden van metaal-ionen vindt plaats aan de min-pool aan de
damwand zijde. Er is dus een (ongewenste) kringloop aanwezig. Wat je
kan doen is het beinvloeden van de kringloop door isoleren
(verfsysteem), de uitredende elektronen via een droge verbinding
(koperen kabel) leiden of schip verplaatsten.
Door het verbinden verschuif je dus de beschermings zone van de damwand
naar je schip. Vanwege de relatief grote stromen is een stevige
draaddiameter wenselijk.
Een andere methode zijn de referentie elektroden, echter met één
opdrukpunt bereik je nooit een homogeen potentiaal verdeling op je
romp.......
Tegenwoordig heeft men zelfs met dit principe anti-aangroei systemen
op grotere schepen op KAAL staal. Hier zijn meerdere potentiaal opdruk-
en meet punten in de romp. Dit scheelt een hoop geld ivm anti-fouling
en milieu.
In de praktijk worden aluschepen met zinkanoden beschermd. De
reddingboten van de KNRM hebben, buiten wat anoden voor de giet-alu
jets, geen bescherming. Ongeschilderd. De rompen zijn zeer strikt
gescheiden van elk systeem (megeren!) en voorzien van een
scheidingstrafo op de wal. Hier is na 5 jaar (groot onderhoud)
nauwelijks of niets zichtbaar onder water.
In bijna alle gevallen gaat het dus over een kringloop(je), door dit te
blokkeren of om te leiden kan elektrolyse altijd voorkomen worden. De
uitvoering kan wel eens tegenvallen.
Het enige wat ik niet eens ben met Norbert is dat voor bescherming de
kringloop gesloten dient te zijn, tenzij omleiding daar onder valt
zoals opofferings anoden, die moeten juist een gesloten kring hebben.
Het onderbreken, ofwel het onmogelijk maken van een elektronen stroom
(isoleren) is een hele goede optie.
Tot zover even een klein tipje van de elektrolyse sluier.
Kijk maar of er iets voor je tussen zit