Karst schreef :
Wie kan mij zeggen of ik mijn nieuwe 100 watt zonnepaneel rechtstreeks op de accu's of op het scheidingrelais aan moet sluiten.
Dat ligt er helemaal aan wat je wil!
Ik ga er even vanuit dat je een inboard motor met gescheiden start/licht accu's hebt.
Vaar je vaak genoeg zodat de startaccu door de dynamo voldoende bijgehouden wordt (die heeft normaal verder alleen met zelfontlading te maken, wat maanden kan duren), dan kan ie eventueel direct op de lichtaccu. Wil je echter de startaccu ook laten laden door het zonnepaneel, dan moet ie aan de startaccu (en dan laden de lichtaccu's alleen via het scheidingsrelais).
Persoonlijk zou ik 'm op de lichtaccubank zetten, omdat ik echt nog nooit een lege startaccu gehad heb, tenminste niet als ik 'm alleen als startaccu gebruikte. Net als met een auto, is bijladen met draaiende motor bij mij altijd voldoende geweest, en dan is continu laden via een zonnepaneel helemaal niet zo best voor de accu. Misschien iets voor de winter, maar verder ook niet.
In mijn ervaring gaat een startaccu het langste mee als je 'm weliswaar vrijwel of volledig vol houdt, maar verder zoveel mogelijk met rust laat.