Joop66 schreef :
Dit klopt grotendeels met wat ik van electronauten al begrepen had. Zekeringen beschermen de bekabeling.
Klopt, apparatuur is niet met zekeringen te beschermen.
Zolang een apparaat correct functioneert blijft de zekering heel, zodra de zekering doorslaat als gevolg van een te hoge opgenomen stroom dan is het apparaat reeds defect...
Zekeringen beschermen de bekabeling tegen die te hoge stroom.
Bij ons zit direct bij de accu
zo'n zekering ter bescherming van de achterliggende bekabeling naar het schakelpaneel. Het schakelpaneel is uitgerust met schakelaars met ingebouwde automatische zekeringen ter bescherming van de bekabeling naar de gebruikers.
Joop66 schreef :
Echter hier op het forum is eens een dikke discussie geweest over het gebruik van open zekeringen.
Volgens mij waren de argumenten tegen:
Explosiegevaar bij evt gaslek,
Corrosiegevoeligheid.
Explosiegevaar bij een evt. gaslek is mijns inziens overdreven, als je een gaslek hebt zijn evt. open zekeringen die mogelijk ooit eens zullen springen je minste probleem...
Corrosiegevoeligheid kan ik onderschrijven, maar dat speelt ook bij andere steekverbindingen (de bekende
vlakstekers). Op ons schip zitten die ook en moet ik ze af en toe los halen en schoonmaken, anders komt er te veel overgangsweerstand waardoor de spanning op de apparatuur daalt bij gebruik. Ik ben voornemens deze aansluitingen te vervangen door schroefverbindingen.
Joop66 schreef :
Dat is jammer want die auto zekeringen zijn inderdaad overal verkrijgbaar, makkelijk te herkennen en het bouwt zeer kompakt.
Misschien kan iemand met echt verstand van zaken (Roozeboos of WADnWIND) hier iets over zinnigs over zeggen?
En hoe zit het dan met automaten? Is daar geen of minder vonkgevaar?
Het grootste voordeel van automaten zit voor mij in het feit dat je nooit zonder (vervangings)zekeringen zit. Ik zie in één oogopslag welke automaat er uit ligt op het schakelpaneel en hoef niet in zekeringenkasten te duiken om de stroomvoorziening weer te herstellen.