Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Polarity Warning.

Polarity Warning. 14 juni 2014 12:07 #523869

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
Het volgende doet zich voor.

220v komt binnen via schakelaar met optie 'uit' 'wal' en 'ship'

Daarvandaan naar een aardlekschakelaar en vervolgens naar 4 gezekerde schakelaars op het schakelbord.
1 voor het stopcontact van de acculader
2 voor de overige stopcontacten aan boord
3 voor de boiler
4 reserve.

Er zit een 500 watt omvormer in de boot deze is in te schakelen via het DC paneel en had een eigen wandcontactdoos (enige met 220v via de omvormer)

Nu dacht ik deze aan te sluiten op de hoofdschakelaar 'wal, uit en schip' Zodat ik via de omvormer 220v op alle stopcontacten kan zetten.

Zo gezegd zo gedaan en het werkt.
Maar er zit een polarity warning ledje op het paneel.
Als ik op walstroom zit is deze uit. Kan schakelaar 1 tot tot en met 4 gewoon schakelen ledje blijft uit.

Schakel ik de omvormer aan en de hoofdschakelaar op 'Ship' maar de verbruiks schakelaars 1 tot en met 4 ook uit, brand ledje niet.
Schakel ik het contact van de acculader aan (aparte groep) dan doet het ledje het ook niet.
(weet overigens niet wat er gebeurd als ik de acculader ook daadwerkelijk in stekker. Dan zou de acculader de 12 v accus gaan laden met stroom via de omvormer????)

Schakel ik schakelaar 2 aan (overige wandcontacten) dan gaat polarity branden?
De polarity led zit tussen de aarddraad en de zwarte draad in.

Iemand een idee waarom deze led gaat branden, juist bij die ene schakelaar met de wandcontactdozen en dus alleen als er stroom via de omvormer komt.
Wandcontactdozen werken dan allemaal. Heeft dit iets met aarde te maken?
Aarddraad komt binnen van de walstroom en gaat via een galvanische scheiding naar de aarde van de 220v installatie

Ik hoor het graag?

Grtn
Poemy
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 14 juni 2014 12:31 #523872

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Buiten het verhaal van het LEDje is het wel zo slim hoe je de schakeling nu hebt gemaakt ?

Boiler of lader aan, omvormer in storing met de schakelaar op schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 14 juni 2014 12:56 #523880

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
ledje zit aangesloten op een zwarte draad??? Welk kleurenschema is er gebruikt?
Je bent een 2 draads omvormer nu via een walstroomaardedraad aan het verbinden met de romp van het schip???
Boiler op accu's geeft snel lege accus in ieder geval.
zou er nog maar eens over nadenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 14 juni 2014 13:24 #523883

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
@Ronalddl Een voor de duidelijkheid het betreft een polyester schip. Ik ben me er van bewust dat boiler( 800watt) de accu's snel leeg kan trekken. Overigens is de omvormer 500watt en zal de omvormer tijdelijk beveiliging/ storing gaan denk ik.
Het lijkt mij gewoon handig om de stroom van de omvormer over alle wandcontacten te zetten. (telefoon opladen in de voorhut bijvoorbeeld )

Kleurschema,

Walstroom komt binnen met geel/groen, bruin en blauw.Gaat naar een 'rail' en dan in rood zwart verder naar de driestanden schakelaar. Waarbij de zwarte aan de blauwe zit en de rode aan de bruine. De driestandenschakelaar is volgens mij dubbel polig, schakelt fase en nul. de aardlek volgens mij ook. maar weet dat zo niet zeker. Kan ik dat ergens aan zien?
het ledje zit dan aan de zwarte(blauwe) draad die vanaf de aardlekschakelaar dan doorloopt naar de rest van het systeem

Is het nog te volgen.......... ????? vast niet maar ik zal eens kijken of ik een foto kan invoegen.

Grtn
Poemy
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 14 juni 2014 13:33 #523886

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Deze wal-schip schakelaar is voor het gebruik van een generator bedoeld.

De "overige stopcontacten [2]" kunnen via de walstroom of omvormer gevoed worden. Alleen daar moet je dus omschakelen en dan alleen nog maar via een wisselschakelaar of een omschakelautomaat zoals de de US12N. De uitgang van de omvormer mag nooit 220V walstroom voor kiezen krijgen ...


www.conrad.nl/ce/nl/product/51...VAC?ref=searchDetail
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 14 juni 2014 13:39 #523893

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
@Zeilzin,

Heb je het idee dat er nu 220v op de uitgang van de omvormer staat? Ik zal dat eens meten maar volgens mij schakelt die driestanden schakelaar juist de walstroom uit. het is of het een of het ander maar meten is weten :) niet dan.
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 14 juni 2014 14:55 #523903

Plaats je schema hier eens. Een elektrisch schema zegt meer dan duizend woorden...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 14 juni 2014 15:17 #523910

Belerion II schreef :
Plaats je schema hier eens. Een elektrisch schema zegt meer dan duizend woorden...

Goed plan, dan begrijp je op het moment dat het schema af is wat wel en niet mogelijk is!

Handig hoor: kun je met je omvormer 230VAC maken en van daaruit je acculader weer voeden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 14 juni 2014 16:37 #523935

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
De led zit tussen de nul en aarde. Normaliter staat op beiden hetzelfde potentiaal bij aansluiting op walstroom. Wanneer fase en nul niet via de norm zijn aangesloten, en dus zijn verwisseld, gaat de led branden om hier voor te waarschuwen. Wanneer de installatie niet aan de walstroom hangt is de aardleiding dus niet aangesloten. Wanneer de groep met stopcontacten ergens is voorzien van bijv. een netontstoringsfilter o.i.d. zal de aardleiding via de condensatoren in dit filter op de halve netspanning staan. De spanning tussen aardleiding en wat normaliter de nulleiding is (maar die heb je niet in een zwevend net) zal 115V bedragen. Dit zal als gevolg hebben dat de led gaat branden, waarschijnlijk iets minder fel dan normaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 12 okt 2014 20:28 #559806

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Oud draadje, maar toch maar een reactie. Hans60 zegt ongeveer het zelfde maar een beetje moeilijk te lezen voor de gemiddelde leek. Het komt waarschijnlijk door dat de NUL van de omvormer "zwevend" is t.o.v de AARDE van de omvormer. Dit zelfde probleem treed ook vaak op bij de Honda 2000i Generator/Omvormer. de oplossing is om de NUL van de omvormer of Honda hard te koppelen met de AARDE van de omvormer. De aardlek schakelaar werkt dan ook weer.
Laatst bewerkt: 12 okt 2014 20:32 door CeesH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 13 okt 2014 06:59 #559874

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
denk niet dat dat "nullen" van de aardleiding na de aardlekschakelaar altijd gunstig werkt op de aardlekschakelaar.
Als er stroom gaat lopen kan een deel daarvan via de aarde, dus buiten de lekschakelaar om, en daardoor kan deze aanspreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 13 okt 2014 07:14 #559878

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
HPV schreef :
denk niet dat dat "nullen" van de aardleiding na de aardlekschakelaar altijd gunstig werkt op de aardlekschakelaar.
Als er stroom gaat lopen kan een deel daarvan via de aarde, dus buiten de lekschakelaar om, en daardoor kan deze aanspreken.

Hans60 geeft het 1e goede antwoordt. :)
Het verbinden van de Nul aan de aarde dient alleen maar te geschieden IN de bron. In dit geval het nuts bedrijf of generator of omvormer.
Als dit niet in de omvormer gebeurd, werkt de achterliggende aardlek niet.
Bij walspanning aansluiting mag dit beslist niet gebeuren in het schip!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 okt 2014 07:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polarity Warning. 13 okt 2014 09:28 #559917

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
psies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl