Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boiler op diesel?

Boiler op diesel? 29 dec 2008 19:31 #52998

Hoi allemaal,
Wij hebben een Sun Light 31 voorzien van een een Yanmar 2GM20 motor. Eigenlijk zit alles er op wat we willen, het enige wat op ons wensenlijstje staat is warm stromend water. De oplossing is een boiler inbouwen. Echter is dat direct het probleem: De motor heeft geen intercooler/voorziening om een boiler op aan te sluiten, dus de enige andere optie is een boiler enkel op 220. Echter kan je die dan dus alleen gebruiken als je in een haven ligt/hebt gelegen en dat heeft niet mijn voorkeur.

Ik dacht zelf nog aan een boiler die diesel gestookt is o.i.d. echter kon ik die op internet nergens vinden. Ik zou ook niet weten of dit bestaat en of dit werkt. Het principe van onze Webasto kachel zou toch ook voor een boiler moeten werken? LIjkt me in ieder geval een goed idee voor Webasto. ;-)

Ik ben op zoek naar een andere oplossing, heeft iemand een suggestie of een zoekrichting voor mij?

Alvast bedankt!
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler op diesel? 29 dec 2008 20:37 #53017

Je hebt ook boilers die worden opgewarmd door de smeerolie van de motor, weet niet of dat ook geld voor de Yanmar 2GM20
mazzel,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler op diesel? 29 dec 2008 20:41 #53019

Ik was hier een tijdje geleden ook eens naar op zoek. Ik warm soms na een nachtje ankeren de boiler op via een omvormer om te douchen en daar jaag ik dan heel wat Ah door heen. Webasto (en waaschijnlijk ook andere verwarmingmakers) leveren ook standkachels voor het verwarmen van water; ze worden o.a. toegepast in (vracht)auto's om koelwater van de motor op te warmen zodat de motor bij koude start sneller op temperatuur is en zodat ook de verwarming bij niet-draaiende motor te gebruiken blijft. Aan zo'n verwarming kun je ook een standaard scheepsboiler koppelen. Je moet dan wel rekenen op 1000-1500 euro; niet echt goedkoop dus voor een warme douche.
Ik ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn of wellicht andere dieseloplossingen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler op diesel? 29 dec 2008 21:26 #53029

wat te denken van een geiser met een elektrische ontsteker,deze kun je gebruiken wanneer je wilt en meestal gebruik je geen warm water onder het zeilen en een boiler op je motor zorgd er voor dat je je motor een poos moet laten draaien wanneer je dat eigenlijk niet wilt
gr henk
schipper nooit docht
jeanneau flush poker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler op diesel? 30 dec 2008 06:53 #53056

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Een vraag waar ik nou al een tijdje mee rondloop:
Als je een boiler hebt die door koelwater van de motor wordt opgewarmt en je kan die boiler ook op 240 verwarmen, slijt je motor dan ook minder dank zij minder koude start?
Als je de boiler tenminste aan hebt gehad voor vertrek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler op diesel? 30 dec 2008 07:18 #53058

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hoi allemaal,
Wij hebben een Sun Light 31 voorzien van een een Yanmar 2GM20 motor. Eigenlijk zit alles er op wat we willen, het enige wat op ons wensenlijstje staat is warm stromend water. De oplossing is een boiler inbouwen. Echter is dat direct het probleem: De motor heeft geen intercooler/voorziening om een boiler op aan te sluiten, dus de enige andere optie is een boiler enkel op 220. Echter kan je die dan dus alleen gebruiken als je in een haven ligt/hebt gelegen en dat heeft niet mijn voorkeur.

Ik dacht zelf nog aan een boiler die diesel gestookt is o.i.d. echter kon ik die op internet nergens vinden. Ik zou ook niet weten of dit bestaat en of dit werkt. Het principe van onze Webasto kachel zou toch ook voor een boiler moeten werken? LIjkt me in ieder geval een goed idee voor Webasto. ;-)

Ik ben op zoek naar een andere oplossing, heeft iemand een suggestie of een zoekrichting voor mij?

Alvast bedankt!
Koen

Een mogelijk alternatief is de motor (laten) voorzien van een interkoeler. Bijkomend voordeel is dat de bedrijfstemperatuur van de motor omhoog kan waardoor er minder slijtage optreedt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RE: Boiler op diesel? 30 dec 2008 21:29 #53173

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties! De waterverwarmer van Webasto had ik idd ook gezien op hun site, ik vind echter de kosten erg hoog voor een warme douche. Eerder zit ik er aan te denken om een intercooler op onze motor te installeren, zoals Sigdock voorstelde. Heeft iemand een idee wat hier de kosten ongeveer voor zijn (Yanmar 2GM20)?

Ook speelt de gedachte van Flush poker nog steeds door mijn hoofd. Niet eens zo'n gek idee een geiser. Wel "weer" een extra gas-apparaat aan boord en ik pleit er voor dat zo veel mogelijk te beperken, maar het gasfornuis is er ook al en het kost relatief weinig energie. Weet je ook of er geisers worden gemaakt voor aan boord, Flush poker?

Allemaal alvast een goede jaarwisseling en bedankt voor het meedenken! De kortste dag is al weer geweest dus we gaan de goede kant weer op :D

Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler op diesel? 30 dec 2008 22:51 #53202

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik ben op Marktplaats wel eens boten tegengekomen met een geiser aan boord, dus het moet wel kunnen (bel even met een gasinstallateur of hij ook geisers op 30mBar kan leveren). Ik zou er zelf niet zo happig op zijn; veiligheid speelt daarin mee, maar ook dat ik eigenlijk geen lelijke schoorsteen op mijn kajuitdak wil hebben ;) De intercooler-optie lijkt me veel effectiever.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler op diesel? 31 dec 2008 12:07 #53249

Hoi Dennis,
Een schoorsteen op m'n dak zie ik ook niet zitten.. Wat ik inmiddels gevonden heb is dat nefit geisers heeft met een gesloten systeem en een aquastart, zodat er geen waakvlam hoeft te branden. De "brandgassen" worden afgevoerd via een afvoerkanaal, het si mij niet helemaal duidelijk of dat gewoon een slang kan zijn als op een webastokachel-uitlaat. Maar dat is het uitzoeken waard.

Volgens mij zijn de voordelen:
- alleen in bedrijf als er water wordt gevraagd
- Warm water kan niet "op"
- gesloten "brandkamer", daardoor geringe kans op koolmonoxide in je boot
- Geen waakvlam nodig, er is electrische ontsteking o.b.v. waterdruk of anders op 12 V.
- Altijd direct warm water op aanvraag. Je hoeft je motor niet te laten draaien of een stuk te varen.

Nadelen:
- Weer een extra gas/brand apparaat aan boord, waar ik er van pleit zo min mogelijk te hebben.
- Neemt best wat ruimte in beslag (60x35x20), maa in de bakskist zou het moeten kunnen.

Als ik het zo lees op de site van nefit en vaillant lijkt een geiser anno 2008 een stuk veiliger is en dus eigenlijk vreemd genoeg nog geen serieus geaccepteerd alternatief voor de boiler aan boord. Een gesloten brandsysteem in een geiser lijkt me heel veilig, zeker gezien de beveiligingen egen gaslekken en co2 vroming. Voor de zekerheid een gas en co2 melder aan boord installeren (moest deze winter toch al) en verder aansluiten op een vaste gasleiding. Lijkt een prima en betaalbare oplossing: +/- 500 euro zag ik. Maar toch blijft het gevoel bestaan "dat het zgn. onveilig is". Zou dat terecht zijn... gezien de specs van de geisers van Nefit en vaillant?

De veiligste optie, en meest voor de hand liggende, is een boiler op je intercooler aansluiten, maar gezien de verbouwkosten (heeft iemand een idee wat dat zou gaan kosten?) een serieuze optie??

Lastig, lastig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl