Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor...

2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 13:59 #53127

Goededag,

ik ben bezig met mij elektranet in mijn Sneekermeer 800. Er zijn een aantal punten waar ik over gestruikeld ben, bijvoorbeeld dat alles in mijn schip + GESCHAKELD IS.

het gaat om het volgende: Ik heb een 15pk mercury BB motor, die altijd wel mijn eerste (en voorheen enige) accu oplaadde.

die eerste accu heb ik nog steeds, maar heb nu een tweede accu erbij gekocht. ze staan een heel eind uit elkaar maar deze wil ik wel op elkaar aansluiten om meer vermogen te creeeren. Ook wil ik ze allebei tegelijkertijd opladen met de acculader via 220.

Nu hoor ik her en der dat ik ze niet zomaar parallel kan schakelen zonder keuzeschakelaar of relais tussen, aangezien de levensduur dan sterk verminderd. Alles wat ik kan vinden op de forums heeft allemaal te maken met de dynamo, dit hoeft bij mij niet.
Het gaat mij niet om de motor die de accu's oplaadt, dat doe ik wel in de haven. Op is op....... :)

Maar ik wil wel dat de accu's afzonderlijk van elkaar leven en dus niet dat de een de ander leegtrekt of vult.... Hoe kan ik dit op de meest simpele manier oplossen!!!??

Bij voorbaat dank :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 14:20 #53128

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Simpel gezegd, acculader met mogelijkheid om twee accu's aan te sluiten. Zodra je dan in de haven bent kan je de accu's afzonderlijk laden zonder omkijken............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 14:26 #53130

Simpel gezegd, acculader met mogelijkheid om twee accu's aan te sluiten. Zodra je dan in de haven bent kan je de accu's afzonderlijk laden zonder omkijken............

Maar dan blijven ze parallel geschakeld.... Dit is dan niet erg voor de levensduur van de accu's? Of moet ik ze dan van elkaar afkoppelen en allebei dus ook apart gebruiken!?

is een keuzeschakelaar niet een optie? Als accu 1 dan op is, schakel ik over op accu 2? Maar als ik hem dan laad, moet hij eerst op schakel 1, tot die vol is en dan over op schakel 2? of laden ze allebei dan op.... volgens mij niet :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 14:26 #53131

By the way, bedankt voor je supersnelle reactie :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 14:35 #53133

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Een acculader die twee accuus kan laden zorgt er zelf voor dat er een scheiding wordt aangebracht. Je kan ook twee losse ctek ladertjes kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 14:44 #53135

Een acculader die twee accuus kan laden zorgt er zelf voor dat er een scheiding wordt aangebracht. Je kan ook twee losse ctek ladertjes kopen.

Super, dank je wel...
Dan ga ik daar naar opzoek! en dan kan ik de accu's wel direct parallel aan elkaar schakelen zonder dat ze elkaar zitten te pesten met vermogen!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 17:22 #53146

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Hoi,

In jouw geval, dat je alleen je accu's wilt laden met walstroom, zou ik inderdaad kiezen voor 2 aparte acculaders.

Je kunt de beide accu's echter niet zonder meer parallel schakelen zonder dat ze elkaar beinvloeden.

Voor parallel schakeling zonder dat ze elkaar beinvloeden is er maar 1 oplossing, en dat is ze via twee dioden aanelkaar knopen.
Dan kunnen ze allebei aan het boordnet leveren, maar elkaar niet beinvloeden.
De accu die in de beste conditie is, of die het volst is, levert dan de meeste energie.
Het enige nadeel hieraan is dat de spanning van je boordnet 0,7V lager is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 17:55 #53148

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Gewoon een goede acculader met zoals eerder gezegd 2 uitgangen kopen, niet twee laders ! Of een scheidings diode ertussen (niet twee), beter is een elektronisch geregelde laadstroomregelaar ertussen i.p.v. diode, deze heeft niet de eerder genoemde 0.7 volt verlies, maar een goede lader kan je daar wel op instellen door een dip switch om te zetten, die laad dan gewoon 0.6 volt meer en er kan bij een goede lader vaak een sense kabel op de pool gemonteerd worden die het verlies van de diode en het verlies in de kabels meet en compenseert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 18:17 #53153

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Omdat ik, gezien de reactie hierboven, niet helemaal duidelijk ben geweest heb ik even een eenvoudig schema gemaakt.

http://jedaja.nl/zf/schema.bmp
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 21:00 #53172

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Je kan het toch als volgt doen.

Je maakt twee groepen gebruikers:
Daarmee wil ik zeggen bijvoorbeeld 4 gebruikers op de ene accu plus en 4 op de andere accu plus. De min/negatief kan je gezamelijk nemen.
De 2 accu's kunnen elkaar dan niet meer beinvloeden want de 2 accuplussen zijn niet meer met elkaar verbonden.
Bedoeling is dat de gebruikers de accu's ongeveer tegelijkertijd leeg hebben.

Opladen gebeurt in de jachthaven:
Elke accu heeft zijn eigen lader die de accu oplaad (die Ctek's kan je permanent laten laden)

Ontladen op het water:
De gebruikers trekken langzaam beide accu's leeg.
op het einde kan je de accu's nog even paralel schakelen om het laatste restje capaciteit te gebruiken.

terug in de haven hef je de paralel schakeling op en zet je de laders weer aan.

Zo lijkt me dat je alles het best kan oplossen.

0.7 volt verlies bij het opladen is niet erg, er is dan toch vermogen genoeg van de acculader of de dynamo.
Bij het ontladen daar in tegen wil je dit verlies absoluut niet, je wil zo veel mogelijk vermogen dan nuttig gebruiken.

Je buitenboord motor kan je op een accuplus zetten om een beetje bij te kunnen laden.
Je kan de paralel schakelaar dan ook gebruiken om beide accu's tegelijk een beetje op te laden. Kortdurend kan je op die manier wel je accu's laden. Wel gelijk weer opheffen als je de motor stopt, de accu's gaan elkaar dan gelijk beinvloeden.

veel succes.

groetjes Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 22:01 #53177

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
8O ik sta versteld van de adviezen die hier gegeven worden, die staan absoluut haaks op hoe een gedegen elektrisch systeem eruit moet zien en kloppen gewoon niet !

Met 0.7 volt verlies krijg je een accu nooit vol, dit verlies is veel te groot, je moet boven de 14 volt zitten om een accu vol te krijgen.

2 verschillende accu's die je parallel schakelt gaan elkaar ontladen of opladen en gaan minder lang mee, niet doen dus !

Accukeuze schakelaar kan, maar met een accu monitor, en overzetten op een andere accu als een voor de helft ontladen is, maar nooit op both zetten, enkel in nood om een marifoon nog te kunnen bedienen of motor starten ofzo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 22:17 #53187

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Beste Jouzers,

Als het mij gelukt zou zijn om het schema online te zetten :oops: (tips zin welkom), zou je gezien hebben dat ik niet de bedoeling heb om de accus te LADEN via dioden.
Het laden gebeurd immers met een lader met 2 uitgangen, of 2 laders.

Maar dat ik de accu's ONTLAAD via dioden.
Hierdoor heb altijd je volledige accu capaciteit tot je beschikking zonder dat je het risico loopt een schakelaar verkeerd te schakelen.
Het enige nadeel is de spanningsval van 0,7V naar je boordnet.
Dit zou je eventueel kunnen ondervangen met (duurdere) verliesarme dioden.

Stel dat je 100Ah uit je accus trekt, dan verlies je door de dioden 100Ahx0,7V = 70Wh ofwel 70Wh/12V = 5,3Ah
Degene moet zelf maar uitmaken of dit acceptabel is.

Ik denk dus dat mijn advies niet haaks staat op een gedegen elektrisch systeem, maar dat dit advies gezien de vraagstelling, namelijk 2 accus laden via 2 gescheiden laders (niet met de motor) en allebei gebruiken voor een, naar ik aanneem, vrij eenvoudig boordnet .
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 22:31 #53191

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Beste Jouzers,

Als het mij gelukt zou zijn om het schema online te zetten :oops: (tips zin welkom), zou je gezien hebben dat ik niet de bedoeling heb om de accus te LADEN via dioden.
Het laden gebeurd immers met een lader met 2 uitgangen, of 2 laders.

Maar dat ik de accu's ONTLAAD via dioden.
Hierdoor heb altijd je volledige accu capaciteit tot je beschikking zonder dat je het risico loopt een schakelaar verkeerd te schakelen.
Het enige nadeel is de spanningsval van 0,7V naar je boordnet.
Dit zou je eventueel kunnen ondervangen met (duurdere) verliesarme dioden.

Stel dat je 100Ah uit je accus trekt, dan verlies je door de dioden 100Ahx0,7V = 70Wh ofwel 70Wh/12V = 5,3Ah
Degene moet zelf maar uitmaken of dit acceptabel is.

Ik denk dus dat mijn advies niet haaks staat op een gedegen elektrisch systeem, maar dat dit advies gezien de vraagstelling, namelijk 2 accus laden via 2 gescheiden laders (niet met de motor) en allebei gebruiken voor een, naar ik aanneem, vrij eenvoudig boordnet .

Een diode is een laadregelaar, geen ontlaad regelaar, heb er nog nooit van gehoord om een syteem zo te bedenken maar wellicht kan het... Een diode zorgt dat de stroom maar een kant op kan gaan, dus terugbrengen met een standaard laadregelaar zal niet lukken naar mijn idee, simpelweg omdat hij ontwikkeld is om de stroom in de accu's te brengen.
Ik ben via mijn werk aardig bezig geweest met systemen voor schepen, en heb het op deze manier nooit mee gemaakt, maar wellicht kan het, maar gezien het niet doorgevoerd is heb ik er wel mijn twijfels over...

Ben benieuwd naar hoe je het precies in gedachten had ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 22:36 #53194

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto


Alsjeblieft :wink:

Begrijp nu wat je bedoelt, niet met een standaard laadregelaar dus, maar met 2 aparte dioden die andersom zitten als..., heb het nog nooit zo gezien, maar zou best kunnen werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 22:37 #53195

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Hoi Jouzers,

Een diode en een laadregelaar zijn twee verschillende dingen, wat jij met een laadregelaar bedoeld, zijn twee dioden op dusdanige wijze geschakeld dat er een component onstaat met bijvoorbeeld drie aansluitingen, 1 voor de dynamo en/of lader en twee voor beide accu's.

Deze laadregelaar is inderdaad niet geschikt voor de hier door mij voorgestelde toepassing.

een diode is een een component met twee aansluitingen, de kathode en de anode. een diode blokkeerd de stroom van kathode naar anode, maar laad de stroom door van anode naar kathode.

Door nu de kathode van beide dioden aanelkaar te knopen, en op iedere anode een accu aan te sluiten staan beide accus parallel zonder dat ze elkaar beinvloeden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 22:38 #53196

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
bedankt, wat doe ik verkeerd??
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 22:43 #53199

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
werken doet het zeker, ik ben elek installateur op de grotere baggerschepen, en dit soort schakelingen gebruiken wij regelmatig als we een systeem van spanning moeten voorzien zowel met een hoofdvoeding als met een backupvoeding.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 22:48 #53200

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
bedankt, wat doe ik verkeerd??
Die vraag sloeg op het plaatje dat niet getoond wordt, neem ik aan? De forumsoftware kan geen bmp-afbeeldingen aan, enkel gif en jpg. Jouzers heeft de boel geconverteerd naar jpg, zodoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 22:50 #53201

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Bedankt, weer wat geleerd ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 22:56 #53207

Ik denk dat ik met al deze info een heel eind op weg kom!! Bedankt voor alle reacties.....

maak er niet een hele discussie van hé! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu's, 1 lader!! niet via de motor... 30 dec 2008 23:04 #53213

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik denk dat ik met al deze info een heel eind op weg kom!! Bedankt voor alle reacties.....

maak er niet een hele discussie van hé! ;)

Het blijft een discussie forum hé :wink:.

Maar heel goed dat je hiermee op weg komt, dat is ook een van onze doelstellingen :P .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl