Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator kapot

Alternator kapot 17 aug 2014 13:34 #541750

Het lijkt erop dat de alternator kapot is maar ik ben toch niet halemaal zeker.
De installatie zit als volgt in elkaar: 1 mastervolt 90 A alternator met een mastervolt alpha pro regelaar. De start accu en boordnet accus (440Ah) zijn met diodes gescheiden. De shunt voor de stroom meting zit in de min leiding.
De spanning sens zit op een boordnet accu en ook de temperatuur sensor.
Het geheel is ooit door een prof aangelegd die ongebruikte draden afknipt en wat isolatie tape gebruikt. Maar alles ligt vrij dus sluiting zit er niet.
Ik heb eerst alle loszittende verbindingingen maar eens vastgezet en alle verbindingen op spannings verlies getest. Dit is nu goed.
Na twee dagen stil liggen (zonder walstroom) is de accu onbelast ca 12.1 volt. Na het starten van de moter duurt het ca 10 seconde en dan komt de alternator tot leven. Althans hij blijft op 20 A steken en de spanning komt ook niet lekker omhoog. Na een aantal uren varen loopt de spanning langzaam op en zakt de stroom langzaam in.
In 1 situatie toen ik eerst wat aan de bedrading had gemorreld liep de laadstrrom naar 70A. Eureka een slechte verbinding, dacht ik nog. Maar na twee dagen was het feest voorbij en ik kon nergens een slechte verbinding vinden.
Tussentijds de alternator gedemonteerd en de koolborstels geinspecteerd. Maar behalve wat koolstof resten zijn die prima in orde. D.w.z. Voldoende lang en lopen goed in de houden.
Ook nog de veldstroom gemeten. 4,6A lijkt met toch ruim voldoende. De regelaar stuurt daarbij maximaal uit.
Ook de snaar spanning is goed want die slipt niet.
Wat nu. Ik verdenk de gelijkricht diodes in de alternator maar dan moet ie verder uit elkaar.
Wie heeft nog een goede tip
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 13:38 #541754

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
sluit eens een andere accu aan en kijk dan nog eens.
vermoedelijk een accu defect of heel slecht.
Bij veel sulvatering tussen de onderlinge accu platen kan er wel eens sluiting ontstaan en loopt de stroom hoog op en dat ruik je ook.
De lader blijft dan laden tot er H2 ondstaat.
In jou geval dus een zeer slechte accu?

Volgens mastervolt:
Dynamo is overbelast. Schakel (een deel van de) belastingen uit
• Defecte accu(’s), celsluiting in de accu’s
Controleer accu(’s); zonodig vervangen.
• Capaciteit van het laadsysteem is
onvoldoende
Gebruik een dynamo met grotere
uitgangsstroom of vergroot de capaciteit
van het laadsysteem door het toevoegen
van een extra acculader. Raadpleeg uw
Mastervolt vertegenwoordiger voor advies
Laatst bewerkt: 17 aug 2014 13:42 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 13:58 #541762

De accus zijn bijna nieuw. Ik ruik ook niets en de accus worden niet warm. Ook het laden met de walstroom lader Victron is er niets aan de hand.
Bij het huidige stroom gebruik (met compressor koelkast) kom ik ook niets te kort. Het punt is dat er juist heel weinig laadstroom is. Het duurt dus daardoor veel te lang voordat de accus weer geladen zijn. Ik verwacht na enkele dagen gewoon iets tussen de 70 en 90 A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 14:10 #541768

Hetzelfde wat Dehler stelt, een mindere accu.

Maar daarnaast vind ik de 4.5A door de regelaar vrij hoog. Maar bij opgevoerde regelaars zou het kunnen.
Die 20A laadstroom, bij hoeveel rpm is dat?
Voor stationair toerentaal is het erg veel, zou eerder in de buurt van 2 a 5 A horen te liggen.

De diodes in de generator lijken me goed, anders zou hij geen 70A leveren.
Bij welk toerental was die 70A, en wat was de capaciteit van de aangesloten accu´s?
Bij 440+90Ah en zo´n 1300 a 1500 rpm duidt dat op een goede generator.

Die 12,1 volt na twee dagen, zonder lader, wat was die twee dagen eerder?
Was dit ook zonder (verborgen) gebruikers?
Wanneer dit ook zonder verbruikers was, wijst het in de richting van een wat mindere cel in één van de accu´s.
Direct deze accu opsporen en los nemen voorkomt dat na enige tijd schade aan de andere accu´s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 14:25 #541770

Jarozenveld,

In bericht 2 (14.58) stel je dat 70 a 90A laadstroom verwacht.
Na hoeveel ontlading is dat?
In bericht 1 vertel je dat de generator stroom naar 70A ging.
Laadstroom lijkt er voldoende te zijn.

Bij gering verbruik en 440Ah accu capaciteit hoeft die laadstroom helemaal niet erg groot te zijn.

Wat is de accu spanning een uur na stoppen laden en niet al te veel verbruik?
Wanneer dat 12,8V is zijn je accu´s gewoon redelijk vol. Na zo´n 12 uur met normaal gebruik (ergens rond de 60 a 100Ah) zouden ze de volgende ochtend op 12,3 a 12,5 volt kunnen staan.
Maar dat kun je met je accu monitor wat nauwkeuriger bepalen.

Maar mogelijk heeft er wel ergens een draadje wat oxide gehad en heb je dat ongemerkt opgelost door de draden beter vast te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 14:28 #541772

De weerstand op de veldwikkeling is ca 2.5 ohm. Met 12V geeft dat wel de genoemde 4,6 A. Dus dat kan wel kloppen.
De accus zijn na 2weken nog steeds 12,8 V (niet laden en onbelast). Dit is volgens het boekje.
De boordnet accus zijn samen 440Ah. De 90A is wat mastervolt opgeeft voor de alternator. Volgens de accu mensen moet je tussen de 10 en 20% van accu capaciteit aan laadstroom leveren. Dus de verhouding is hier goed.
Bij 700 toeren is de laadstroom ca 5A. Bij 1400 tpm zat ik in het verleden al op 50 A. De laatste keer dat ik 70A heb gezien was bij 1600 tpm. Maar nu blijft het steken op 20A zelfs bij 2000tpm.
Het punt is dat aanvankelijk het laden wel redelijk 70A) was maar nu dat nivo niet meer bereikt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 14:37 #541776

Tja, losse draadjes en oxidatie. Dat zijn inderdaad de dingen die je het eerst moet verdenken. Ik heb daarom in bedrijf spannings verlies gemeten op alle punten. En verder allel wat geschroefd is nog eens los en vast gezet, en stekers losgenomen en weer vast gezet. En eens stevig aan draden in fastons getrokken. Het was het tot nog toe niet.
Het spannings verloop door belasting op de accus ziet er normaal uit. Ook bij een zware belasting zakt de spanning niet veel in. Na een dagje stilliggen zakt de spanning naar ca 12,4 en de dag erna tot Ca 12,1V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 14:38 #541777

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15141
Jarozenveld schreef :
Althans hij blijft op 20 A steken en de spanning komt ook niet lekker omhoog. Na een aantal uren varen loopt de spanning langzaam op en zakt de stroom langzaam in.

Bij welke spanning ?

Hoe is de verbinding tussen shunt en accumonitor ?

Kun je met een goede universeel meter het spanings verval over de shunt meten. Door middel van de wed van ohm kun je dan controleren of je accumonitor juist aangeeft. I=V/R, I = stroom, V is de gemeten spannings val over de shunt, R is de weerstand van de shunt in ohm.

Een alternator waarvan de diodes stuk zijn wordt meestal pis heet. Je voelt de warmte er vanaf stralen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 14:52 #541784

Bij 20A heb ik laatst 13,9 V gemeten. De temperatuur was toen ongeveer 22C. Met -25mV/C moet de regelaar de spanning begrenzen op 14.1V.
Echter ik heb bij wijze van test de temp sensor eruit getrokken en dan gaat ie nasr 14,4V als tenminste de accus al in absorbtion zitten.
De shunt. Ik heb geen monitor maar een eenvoudige Ampere en voltmeter op het dashboard. De bouten op de shunt heb ik nagetrokken en de spanningsval gemeten over de aansluitingen. Allemaal mV werk.
Of de alternator te heet word. Dat weet ik niet. Dat moet ik dan eens proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 15:14 #541797

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15141
Jarozenveld schreef :
Echter ik heb bij wijze van test de temp sensor eruit getrokken en dan gaat ie nasr 14,4V als tenminste de accus al in absorbtion zitten.

Heb je dan wel een veel hogere laadstroom ? (bij 14,4V) Als dat zo is dan zijn je accu's in orde. En moet je de fout in de alternator regeling zoeken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 15:25 #541802

Na een lange tijd laden (meer dan 4 uur) komen de accus wel een keer vol. Ook met 20A laden. De regelaar zorgt er dan wel voor dat met de temperatuur in het visier de accus niet droog borrelen. Je zit dan in de absorbtion fase. De laadstroom neemt dan steeds verder af. Als je dan in die sitatie de temp sensor eraf trekt regelt ie door tot 14,4V. De laadstroom neemt dan eerst weer toe totdat de 14,4V wordt bereikt.
Ik heb dit gedaan om te zien of de regelaar zijn werk wel goed doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 16:58 #541846

Na een lange tijd laden (meer dan 4 uur) komen de accus wel een keer vol. Ook met 20A laden.

Van 12,1 naar vol (14,2V) bij 440Ah en 20A lijkt is 4 uur laden niet extreem lang. Het zou mij zeker niet verontrusten.

Met de huidige gegevens zou ik gokken op wat slecht contact in het regelcircuit, wat je ongemerkt hebt gecorrigeerd door alles wat na te trekken.

Mogelijk zou je de huishoud accu´s los kunnen nemen en na een dag de spanning per accu controleren met de dag ervoor, dan filter je er een echt slechte accu zo uit.
En dan zo verder het pad van eliminatie volgen tot er één ding over blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 17:15 #541858

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
je kan eens proberen om alle verbruikers aan te zetten en kijk dan eens wat er gebeurt.
En meet continu de spanning en de stroom kan je zien.
Dus met motor draaiende.
Dan moet de stroom oplopen.
Hierna de motor stoppen en alle verbruikers aan laten.
Dus de groot verbruikers zoals een hete lucht kachel,koelkast,verlichting enz..
Laat dit een 1/2 uur flink stroom trekken, er zal afhankelijk van je boord net een 20 a 30 ampère afgenomen worden.
Na een 1/2 uur alle verbruikers uit schakelen en de motor starten en kijk dan eens wat de mastervolt doet.
De 10 tot 20% laadstroom is ideaal voor accu's, een 50 tot 70 ampère is voor een accu configuratie vrij dodelijk.
Resterend in een korte levensduur.
Werkt het niet goed dan zou ik Mastervolt raad plegen.
Laatst bewerkt: 17 aug 2014 17:16 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 17:51 #541876

Dehler, hij heeft 500Ah aan accu, 10% is 50A
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 19:25 #541938

Ik wil iedereen alvast bedanken voor alle tips.
Ik heb de oplossing welliswaar nog niet maar het brengt je in ieder geval weer op nieuwe ideeen.
Ik ben nog eens onderin gedoken om de bedrading nogmaals te bekijken.
Wat mij op valt is dat de gnd (0 Volt) aansluiting van de alpha pro niet op de accu maar op de alternator zit. Dit levert wat extra spanning in de meet kring op door de spanningsval over de shunt. Bij ca 16 A heb ik 80mV gemeten. Dat is veel omdat de regelaar per graad Celcius 25mV de maximale oplaad spanning verlaagd.
Verder ga ik eens een stroom tang gebruiken om her en der wat te meten.
De tip om eens flink wat stroomgebruikers aan te zetten ga ik, zeker doen en ook de accus eens los te maken.
Wat ook op het lijstje staat, is alle ongebruikte draden te verwijderen. Dat maakt storing en fout zoeken toch een stuk eenvoudiger.
Bovendien stoort het mij. Ik hou toch van een zekere orde. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 19:31 #541943

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Controleer eens de accu aansluitingen op de accu's,motor en de min aan de motor.
Heb j een gezamenlijke min ook controleren.
Laatst bewerkt: 17 aug 2014 19:32 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 20:00 #541971

Dehler, bedankt voor de tip.
Ik controleer dit met de mV meter door over de aansluiting heen meten.
Tot nu toe alles minder dan 1mV dus OK. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 17 aug 2014 20:58 #542014

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Probeer je zo goed mogelijk te helpen.
het enige is de tip die ik je hier voor gaf.
ontladen de accu's voor een 1/2 uur en kijk wat er gebeurt.
succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 18 aug 2014 07:05 #542086

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15141
Jarozenveld schreef :
Dit levert wat extra spanning in de meet kring op door de spanningsval over de shunt. Bij ca 16 A heb ik 80mV gemeten.

Afgezien dat ik niet weet welke shunt je hebt is dit een ongebruikelijke waarde.
Bij veel gebruikte shunt's zou bij 100A een spaningsval van 60 - 100 mV zijn. Je meet hier een waarde die meer dan 6x zo hoog is.
Kun je achterhalen welke shunt je hebt ?
Is de shunt wel geschikt voor het vermogen van de alternator ? Of is er een zwaardere alternator geplaatst zonder de shunt aan te passen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 18 aug 2014 08:39 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 18 aug 2014 08:32 #542112

Het is waarschijnlijk niks, maar just to be sure: weet je zeker dat je de stroom correct meet? Als je de ohmse waarde van de shunt weet, moet je aan de hand van de spanning over de shunt (in milliVolts) kunnen checken hoe hoog de stroom is.
Heb je de verbinding tussen de Ampere-meter en de shunt ook gecontroleerd?

Bart

Edit: ik zie dat iemand anders dit ook al opgemerkt had...
Laatst bewerkt: 18 aug 2014 08:34 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 18 aug 2014 09:38 #542130

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Shunt waarde die voor komen zijn:

60 MV-50A

60 MV-100A

60 MV-200A

50 MV-50A......100A......500 tot 600A voor consumenten

en er zijn meerdere varianten

Je kan uitrekenen wat voor ohmse waarde het is en of het afwijkt.
R=U/I
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 18 aug 2014 09:41 #542134

De shunt lijkt me wel OK. Typisch zo'n ding voor 100A.
Maar ik zal voor de zekerheid de waarde eens goed bepalen en kijken of ik iets van een type nummer kan vinden.
Ook het metertje op het dashboard zal ik eens onderzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 18 aug 2014 09:44 #542136

mV mag ik hopen? :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 24 aug 2014 19:49 #544808

Update.
Ik heb het probleem gevonden.
Het zit in het de ampere meter van het dashboard.
Hoewel de aansluiting aan de shunt met nette fastons zit, die ik al eens goed had onderzocht, blijkt er in de ampere meter nog een verbinding te zitten en die kontakten waren enigszins gecorrodeerd.
Ik ben er achter gekomen door op het dashboard te kloppen omdat ik nog het idee had dat het wijzer instrument misschien wat stroef loop. Tijdens het kloppen veranderde de aanwijzing.
Na schoonmaken en een beetje vasaline op de kontakten wijst de meter keurig 90 ampere aan.
Nu blijft de vraag over waarom het zo lastig was deze fout op te sporen.
Het punt is dat je alleen de zaak goed kunt onderzoeken als de alternator draait en dus ook de motor. En dat is toch wel bezwaarlijk in een haven omdat mijn dieseltje toch wel een beetje rookt.
Tijdens het varen gaat ook niet lekker omdat het luik bij de stuurstand dan open staat wat niet zo erg veilig is.
Verder kan ik met mijn multi meter niet meer dat 10 ampere meten dus de laadstroom meten was er niet bij. Wat wel kon was de veldstroom meten en dat zag er goed uit.
Wat overbleef was het controleren van alle verbindingen en de alternator een keer demonteren en de koolborstels nakijken. Dat heb ik dan ook gedaan maar het zag er allemaal prima uit.
De volgende stap zou zijn de alternator verder uit elkaar halen en de diodes door meten. Maar uit alle reaktie maakte ik op dat de kans op een defecte diode niet zo groot was. Een andere optie was een keer een stroom tang te lenen of eventueel een oscilloscope om de zien wat er alzo aan stromen en spanningen op alternator te zien was.
Maar het is nu opgelost en ik ben weer wat wijzer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator kapot 24 aug 2014 20:56 #544858

Plezierig dat er een terugkoppeling komt, ik ben altijd nieuwsgierig naar wat het probleem nu echt was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl