Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Brandstofmeter

Brandstofmeter 06 sept 2014 17:55 #549200

Hallo forumleden,
Op mijn Maxi 84, bouwjaar 1978 is een RVS brandstoftank met een vlottersensor en een brandstofmeter op het startpaneel. Bij het inschakelen van het motorcontact slaat de meter uit naar Vol ondanks dat de tank maar half vol is. Conclusie is dus: meter of vlotter defect. Op de tank zit een plaat met de aansluitingen voor brandstof en een extra plaatje op de die plaat met de sensor. Dat plaatje is met zes schroeven gemonteerd. Ik heb de schroeven losgedraaid en bij de laatste schroef viel er iets in de tank. De schroeven zijn niet meer vast te draaien want er is geen bevestiging mogelijk. Ik vrees dat ik de grote plaat met de tankaansluitingen etc. moet demonteren om de sensor te repareren c.q. vervangen. Maar voor ik hiermee aan de slag ga toch maar de vraag of iemand hier ervaring mee heeft. Bij voorbaat dank voor het meedenken. Groet, Henk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 06 sept 2014 18:20 #549202

hoi henk, de tegenflens is gevallen dus.
als het toevallig een vdo metertje is kan ik je wel helpen want ik heb nog wat van die vlottersetjes liggen. met magneetpen kan je mogelijk die tegenflens vangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 06 sept 2014 18:21 #549203

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Een fototje zou hier heel wat kunnen inzichterlijker maken.

Maar goed, ik heb in 2012 mijn 30 jaar oude tank uitgebouwd omdat ik een nieuwe motor liet plaatsen, en ik alles meteen wou nakijken.
Een rechthoekige RVS tank van 30 liter
Bij mij zat de sensor er op met 3 vijzen, de sensor bestond uit een draadgewikkelde weerstand waar een vork over liep verbonden aan een drijver, hoe hoger de drijver in de tank kwam hoe kleiner de weerstand en hoe verder de elektrische meter op het motorpaneel uitweek.
Nu door corrosie en was de meter niet meer korrekt, en die heb ik ook niet meer werkend gekregen, de mechanische bevestiging van de sensor met drijver werkte wel en werkt tot op vandaag.
De meters van die tijd waren zeer rudimenteel, en ik heb nog geen goede vervanging gevonden.
De nieuwe meters zijn en te duur, en te ingewikkeld naar mij idee.

Mijn idee, foto's maken van de situatie bij jou aan boord.
Ik vermoed dat de sensor vast zat met moertjes aan de binnenzijde, en dat die bij het losdraaien in de tank zijn gevallen. Ik vrees dat de tank eruit moet om alles goed op te lossen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 06 sept 2014 18:33 #549207

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Inderdaad de binnen flens is los en ligt nu op de bodem.
Een ideaal moment om de tank te inspecteren en schoon te maken.
Inspecteer dan de vlotter en test deze.
Een paar jaar geleden ook de tank verwijderd en open gemaakt voor een grote schoonmaak.
Er zat een VDO vlotter in.
Deze bestond uit 2 weerstand draden met een geleider die met het brandstof niveau mee bewoog.
Het eindplaatje lag op de bodem en hier door wees de vlotter niet meer goed aan.
De VDO vlotter zijn erg duur en toen gekozen voor WEMA.
Deze bestaat uit een RVS pijp waar een vlotter over heen schuift.
De Wema vlotter met WEMA meter was de helft goedkoper dan de alleen de vdo vlotter.
succes en hou ons op de hoogte met je vorderingen.

Zie www.zeilersforum.nl/index.php/...t=25&start=25#271052
Laatst bewerkt: 06 sept 2014 18:53 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 07 sept 2014 01:05 #549246

Het is inderdaad een VDO metertje met sensor. Ze zijn wel uit 1978 dus of alles past? Ik ga er van uit dat de vlottersensor defect is dus als je er een voor mij hebt zou ik blij verrast zijn. In de berichtjes, waarvoor aan allen dank lees ik dat ik inderdaad de plaat van de tank moet demonteren om bij de binnenflens te komen. Die ligt waarschijnlijk in de tank en kan ik mogelijk met een magneet er wel uitvissen. Gelukkig is demontage van de hele tank niet nodig denk ik. Wel moeten alle slangen en leidingen los gemaakt worden en mogelijk geeft dat weer problemen met ontluchten.
Laatst bewerkt: 07 sept 2014 01:09 door LeSoleil-II. Reden: tekst aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 07 sept 2014 07:08 #549266

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
alweereengijp schreef :
hoi henk, de tegenflens is gevallen dus.
als het toevallig een vdo metertje is kan ik je wel helpen want ik heb nog wat van die vlottersetjes liggen. met magneetpen kan je mogelijk die tegenflens vangen
Als het echt een RVS tank is, en de tegenflens ook RVS zal dat niet lukken. RVS is niet magnetisch. Probeer maar op de buitenkant van de tank.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 07 sept 2014 10:27 #549281

Zo'n knijpgrijpertje kopen ( of hoe zo'n ding ook heet).
Daar zijn veel verschillende types van.
www.google.nl/search?q=grijper...ZT_gaAH&ved=0CCAQsAQ
Ook heel handig bij andere zaken waar je niet met de hand bij kunt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 07 sept 2014 11:25 #549291

Tegenflens is 9 vd 10 keer gegalvaniseerd. Als het een rvs tank is dan is dat ideaal, anders zit het magneetje overal vast. Gewoon even proberen.

Stuur maar even een pb, kijken we of wat ik heb liggen jou helpt. Ik zit in Lelystad.
Laatst bewerkt: 07 sept 2014 11:27 door alweereengijp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 07 sept 2014 17:03 #549322

Je hebt gelijk, dat zal niet lukken met een magneet. Mogelijk wel met zo'n knijpertje. De plaat waar de sensor op is gemonteerd is ca 20x20cm en die moet ik demonteren. daarna is er ruimte genoeg om in de tank te kijken en de flens op te vissen. Naast de sensor zit op de plaat een grote dikke slang, mogelijk de vulslang, een kleine slang, mogelijk de ontluchting en twee vaste koperen leidingen, waarvan een met een draaikraan, dat is mogelijk de brandstofleiding naar de motor. Waar de andere leiding voor is is mij niet duidelijk. De leidingen moet ik losmaken en mogelijk de slangen ook om de plaat te demonteren die met zo'n 20 bouten zit geschroefd op de tank. Moet ik na loskoppeling van de leidingen de motor, een Volvo MD7a, ontluchten? Hoe kunnen we contact maken voor een vervangende sensorunit, moet ik hem afhalen of kan je hem opsturen en wat zijn de kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 07 sept 2014 17:09 #549324

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Dikke slang is vulslang.
Koperen leiding met afsluiter is brandstofleiding naar de motor.
andere leiding is brandstof terugloop.
(Niet alle branstof die door de brandstofpomp aangevoerd wordt naar de motor wordt ook effectief ingespoten, vooral in staionair is er meer beschikbaar als wat verbruikt wordt.
Wat over is gaat via de terugloop terug naar de brandstoftank. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 08 sept 2014 00:31 #549417

Kijk, dat is nu de kracht van internet en het zeilersforum. Alle antwoorden op een presenteerblaadje. Iedereen dank voor het meedenken en de oplossingen. Ga deze week aan de slag om de problemen op te lossen. Ik hou jullie op de hoogte. Groeten, Henk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 08 sept 2014 06:14 #549422

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096

Bijlage naamloos.png niet gevonden


uuuhhh je hebt een RVS tank...waarom zou die magneet dan niet werken?
Die tegenflens is waarschijnlijk niet helemaal rond maar heeft een "hap" uit de buitenrand. Hierdoor kan je m uit het ronde gat in de tank kantelen.
Dan is één van de bouten (tegenover de ""hap") iets langer dan de overigen, die schroef je eerst een stukje in de tegenflens met het hele spulletje (pakking, drijver) compleet en dan kan je de meter zo in het gat laten zakken en van buitenaf aanschroeven. Als die niveaumeter stuk is en je koopt een nieuwe (iets van 75 euro, vetus) dan zit die flens er gewoon bij en kan je de oude net zo goed laten liggen, doet geen kwaad.
Wel via het open gat de bodem van de tank eens leegzuigen, als er vuil meekomt dan is openen en reinigen geen slecht idee :whistle:
Laatst bewerkt: 08 sept 2014 06:17 door HPV. Reden: edit: afbeelding bijgevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 08 sept 2014 07:04 #549433

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Omdat echt RVS niet magnetisch is, en dus niet door een magneet aangetrokken kan worden. Dat is een snelle methode om te kunnen ontdekken of een boutje of moertje al dan niet RVS is.
Zijn de onderdelen niet in RVS werkt het magneetje gewoon perfect, zijn ze wel in RVS blijven ze niet plakken.

Veel voorkomende aanduiding zijn A4 ( volledig niet magnetisch ) en A2 ( licht magnetisch ). A2 RVS zal bij gebruik buiten wel licht roesten, en word meestal binnen gebruikt ( keukens en dergelijke )
A4 RVS roest ook buiten in zoutwateromgeving niet.

Wikipedia RVS
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 08 sept 2014 07:09 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 08 sept 2014 16:52 #549660

Bedankt voor de afbeelding van de vlottersensor. Dit maakt veel duidelijk. Een van de bevestigingsbouten is inderdaad langer dan de andere. Ik ga morgen aan de slag. Groet, Henk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 08 sept 2014 17:20 #549670

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
maar de flens is dus van gewoon ijzer (is geen watertank) dus als de tank van rvs is kan je de flens met een magneet waarschijnlijk gewoon oppakken.
Alleen interessant als de sensor nog goed is, anders laat je flens en pakking gewoon lekker in de tank liggen. tenzij tank vuil is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 10 sept 2014 08:49 #550252

Yep, precies die vlottersetjes moet ik nog ergens hebben liggen... ik hoor het wel. Ben gevoelig voor goede fles wijn als het over een wederdienst gaat ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 10 sept 2014 13:08 #550339

De brandstofsensor is verwijderd. Ik had geluk want na het losmaken van de ontluchtingsslang kon ik de sensor verwijderen. De flens was op de sensor blijven hangen en kon ik zo uit de tank halen. Meting en inspectie gaf als resultaat dat de potentiometer van de vlotter erg vuil was en na reiniging bleek de draadwinding onderbroken. Die is dus defect en moet worden vervangen. Zie de bijgevoegde foto's. Of de VDO meter nog goed is is een andere vraag. Nadat ik de vlotter had losgemaakt bleek dat bij inschakelen van het contact de meter nog steeds vol aanwees. Dus de meter gedemonteerd en mee naar huis. Kan iemand mij vertellen hoe ik die door kan meten? Moet dat met een batterij of accu? Ik heb thuis een variabele gelijkrichter en een multimeter. Als ik de multimeter op testen zet geeft hij op alle contacten door. Als ik nu toch aan het testen ga, ik heb ook nog een ampère meter. Hoe moet ik die testen? Ik ben benieuwd naar de reactie's. Groet, Henk


Bijlage 20140909_141027.jpg niet gevonden




Bijlage 20140909_141403.jpg niet gevonden



Bijlage 20140909_142625.jpg niet gevonden



Bijlage 20140909_142635.jpg niet gevonden




Bijlage 20140909_155347.jpg niet gevonden



Bijlage 20140909_155404.jpg niet gevonden



Bijlage 20140909_152933.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 10 sept 2014 13:59 door LeSoleil-II. Reden: Foto's bijvoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 10 sept 2014 13:55 #550354

Ik hoop dat het vlottersetje hetzelfde is. Zie foto's. En met die fles komt het wel goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 10 sept 2014 14:12 #550365

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
hoe je de meter moet testen?

ik ken dit type niet, maar bij wat oudere auto's werkt het zo:

de 12 V van de accu zit aan een spanningsregelaar (vaak ingebouwd in de meter). De geregelde spanning zit aan de aansluiting van het metertje, dit is eigenlijk een milliamperemeter. Dan zit de andere kant van het metertje aan de vlotter. dat is een variabele weerstand. En de andere kant van de vlotter zit aan massa.

Als je de meter volledig wilt testen:
-de weerstandswaarde van de vlotter uitzoeken
-een potmeter met vergelijkbare waarde kopen
-de hele boel aansluiten op 12 V

-draai de potmeter en kijk of de wijzer beweegt.
-Meet met de universeelmeter wat de spanning is op de 'vlotter'. Die moet constant blijven.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 10 sept 2014 14:13 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 10 sept 2014 14:20 #550369

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Henk, aangezien het al een oude installatie is en zo te zien niet best meer een tip:
Ik had een andere vlotter maar ook defect en niet meer te repareren.
Nu een Wema set en werkt prima.
Kijk maar eens naar deze link.
Vlotter en meter voor zeer schappelijke prijzen.

www.nauticgear.nl/techniek-aan...andstoftanks-s5.html
Laatst bewerkt: 10 sept 2014 14:35 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 10 sept 2014 15:25 #550393

Hoi Rob,
De situatie is dat ik de metertjes heb uitgebouwd en alleen wil weten of ze nog goed werken. Het zijn VDO metertjes. De brandstofmeter heeft 3 aansluitingen G, + en -, plus een lampje en de ampèremeter heeft 2 aansluitingen, ook met een lampje. Ik heb een variabele voeding, een multimeter en 9V batterij. Voor dat ik ze verkeerd aansluit en daardoor misschien defect raken wil ik eerst weten hoe dat moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 10 sept 2014 15:28 #550394

Dank voor de tip, maar ik ga toch eerst proberen de zaak te repareren. Alleen de potmeter moet worden vervangen want ik denk dat het metertje nog wel goed is. Maar dat ga ik eerst testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 10 sept 2014 15:56 #550400

Hoi, nee, dat is een ander model vlotter. Ik heb ze zoals op die tekening die HPV invoegde. Ik meen me te herinneren dat ze iets van 470 ohm weerstand geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 10 sept 2014 21:20 #550567

Dat potmetertje zal moeilijk te verkrijgen en daarom te vervangen zijn, dus het lijkt mij beter om het hele ding te vervangen en ik denk dat de vlotter die op de tekening van HPV staat ook wel zal passen. De aansluitingen en de afmetingen van de ringen en de bouten zijn hetzelfde. Dus ik hou me aanbevolen voor zo'n vlotter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 10 sept 2014 21:52 #550578

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Kun je die spoel niet repareren met 10cm weerstandsdraad?
Misschien voldoet een gewoon draadje van dezelfde dikte ook wel. De weerstand van het element wordt dan wel iets lager maar dat maakt niks uit. Solderen aan de buitenkant zodat de loper nergens aan haakt en klaar is Sailing.
Veel succes!
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl