agvisser schreef :
Beste Hans,
Mooi project, leerzaam. Nog een paar vragen, voor mijn begrip:
1) je gebruikt 16 mm2 van alternator naarservice-accu en 4 mm2 naar de startaccu (via relais) om stroompieken te vermijden. Komen die stroompieken van het relais schakelen? Ik snap niet goed hoe je stroompieken tegengaat met een wat dunnere draad.
2) ik ben nogal verrast door de lage prijs van het Zettler relais in vergelijking met bijv het Cyrix relais van Victron. Is dat te verklaren omdat het Cyrix relais meer kan? Bijv schakelen op een trend ipv momentaan?
3) je schrijft dat de de compensatie voor de dioden hebt opgeheven. Maar ik neem aan dat de sense-draad van de spanningsregelaar nog wel is aangesloten op de + van de service-accu?
Groet, Andries
@1 stroom is spanningsverschil/ weerstand. En die weerstand is net wat groter dan bij hele dikke kabel.
De spanning zal overigens vrij snel naar elkaar toe gaan.
@2 Ja, dat cytrix ding zit veel meer electronica in. Bovendien kleine doelgroep. Zo'n Zettler wordt veel en veel meer gebruikt dus daardoor ook nog veel goedkoper door de grote aantallen.
@3 Nee, maar dat zat ie ook niet. Op mijn dynamo zit ook geen echte sensedraad. Er liep een behoorlijk forse stroom die ook de veldwikkelkng voedde door de sensedraad die vanaf het diodeblok kwam. Die wil je niet op de accu hebben. Dan istie met 2 dagen echt helemaal leeg.