Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Projectje elektriciteit reorganiseren

Projectje elektriciteit reorganiseren 21 sept 2014 17:06 #553368

Bij de loodgieter lekt het altijd het hardst, maar deze loodgieter gaat er wat aan doen.

Stap 1.
Rondom de serviceaccu alles reorganiseren:
Voor:


Bijlage IMG_20140917_130647.jpg niet gevonden



Na:

Bijlage IMG_20140921_143056.jpg niet gevonden

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 21 sept 2014 17:11 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 21 sept 2014 17:14 #553369

Stap 2:
(Geen foto van)
Zekering in de kabel van startaccu naar startmotor

Nog te doen:
Stap 3:
Reorganiseren distributiepunt elektra en NMEA boven de motor

Stap 4:
Schakelpaneel uitbreiden en reorganiseren

Stap 5:
Dynamo terugmodificeren naar 14,4V en laadrelais ipv diodebrug.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 22 sept 2014 18:43 #553658

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 391
Ik ben geïnteresseerd, dus graag blijven posten!
Bart
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 22 sept 2014 18:59 #553665

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Geinig project. Wel al weer wat geleerd. Ik had er geen idee van dat er op dat plekje een accu zou passen. Ik ga er toch nog eens over nadenken om daar wat te maken.

Ik heb nu service accu's onder de draadmandjes onder de kaartentafel. Op zich een nette oplossing maar het grootste dat ik daar kwijt kan is 2 x 70 Ah grotere accu's worden langer dan 30cm en dat gaat daar niet passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 22 sept 2014 19:56 #553687

Mooi gedaan Hans, ben ook aan de beurt denk ik.... waarom een scheidingsrelais ipv diode?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 23 sept 2014 10:50 #553851

hilbert68 schreef :
Mooi gedaan Hans, ben ook aan de beurt denk ik.... waarom een scheidingsrelais ipv diode?

Diode heeft afhankelijk van de stroom een verlies van 0.6-1 volt terwijl maar 0.6 wordt gecompenseerd. Bovendien lag er 4mm^2 draad naar de serviceaccu.
Om maximale stroom van de dynamo te krijgen wordt deze rechtstreeks op de serviceaccu gezet met 16mm^2. Het relais schakelt de startaccu bij.

Startaccu blijft op 4mm^2 om stroompieken te voorkomen.
Alles wordt netjes afgezekerd.

De compensatie van de dynamo wordt ongedaan gemaakt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 10:51 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 23 sept 2014 13:10 #553884

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Uhm, kan je dit uitleggen?
Ik snap namelijk geen laars van je verhaal, maar volgens mij is het wel heel interessant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 23 sept 2014 16:46 #553959

zeehond schreef :
Geinig project. Wel al weer wat geleerd. Ik had er geen idee van dat er op dat plekje een accu zou passen. Ik ga er toch nog eens over nadenken om daar wat te maken.

Ik heb nu service accu's onder de draadmandjes onder de kaartentafel. Op zich een nette oplossing maar het grootste dat ik daar kwijt kan is 2 x 70 Ah grotere accu's worden langer dan 30cm en dat gaat daar niet passen.

Origineel is het inderdaad onder het apothekerskastje bij ons zat ie al achterin. Maximale hoogte is wat beperkt, maar hij zou nog een slag langer kunnen. Bij mij zit er nu een 90Ah in.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 23 sept 2014 16:48 #553961

tp_zoveel schreef :
Uhm, kan je dit uitleggen?
Ik snap namelijk geen laars van je verhaal, maar volgens mij is het wel heel interessant.
Wat snap je niet? Dikke kabels hebben een lagere weerstand dan dunnere kabels of de doorlaatkarakteristiek van een diode?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 23 sept 2014 17:58 #553975

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
It Paradyske schreef :

Origineel is het inderdaad onder het apothekerskastje bij ons zat ie al achterin. Maximale hoogte is wat beperkt, maar hij zou nog een slag langer kunnen. Bij mij zit er nu een 90Ah in.

Aha dás mooi. 90 AH geeft wel beduidend meer capaciteit. Toch eens over nadenken hoe dat het slimst kan. Om die extra accu in 1 bank te zetten met de andere van 70Ah lijkt me niet zo jofel.

Wat heb je nu in het apothekerskastje zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 23 sept 2014 18:47 #553986

2 koekenpannen
1 steelpan
3 gewone pannen
1 grote juspan, die ik als rookoventje gebruik.
Zoveel? Ja ik schrik er zelf ook van.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 23 sept 2014 18:49 #553988

Stap 5 (3 en 4 moeten nog), de dynamo:

Netjes gesloopt, linksonder op de foto zit de opening waar weer een brugje tussen moet.

Bijlage IMG_20140923_192806.jpg niet gevonden



Stevig brugje ertussen gesoldeerd (eerst alles teruggeschroefd in de achterkant van de dynamo, zodat de afstand precies goed is en er geen spanningen in komen.
Ook weer de sense draad die er aan zat weer terug geplaatst, hier komt straks het laadrelais aan.

Bijlage IMG_20140923_194645.jpg niet gevonden



Ook nog maar even een draadje aan een van de wikkelingen gesoldeerd, da's dus een W-aansluiting waar eventueel nog een toerenteller op zou kunnen (zit er nu niet op)

Daarna alles weer teruggebouwd, en getest.
Gewoon in de schuur, op de kolomboormachine, daar zit ook een V-snaar op, en die kan mooi het hele zaakje aandrijven.
Waarempel, hij doet het weer mooi, keurig 14,4V er uit als ik er een kleine belasting op hang! Ja je komt bij dat testen eigenlijk wel 3 handen tekort, maar met wat klemmetjes lukte het net.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 18:57 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 23 sept 2014 18:57 #553990

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Waarom geen FET scheidings brug. Is m.i. een veel mooiere oplossing dan een relais.
Bij een FET brug heb je nauwelijks spannings verlies. < 0,1V en worden de accu's niet parallel geschakeld zoals bij een relais. In het laatste geval heb je kans op erg grootte stromen van de ene accu naar de andere accu.

Wat voor zekering heb je gebruikt voor de startaccu? Ik heb nog geen zekering maar overweeg dit wel te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 23 sept 2014 19:04 #553992

CMO schreef :
Waarom geen FET scheidings brug. Is m.i. een veel mooiere oplossing dan een relais.
Bij een FET brug heb je nauwelijks spannings verlies. < 0,1V en worden de accu's niet parallel geschakeld zoals bij een relais. In het laatste geval heb je kans op erg grootte stromen van de ene accu naar de andere accu.

Wat voor zekering heb je gebruikt voor de startaccu? Ik heb nog geen zekering maar overweeg dit wel te doen.

FET-brug is honderdplus euro, relais is nog geen zes euro.
En nu heb ik zelfs helemaal geen spanningsverlies naar de serviceaccu. (De startaccu mag best wat verlies hebben, die ontlaadt toch nauwelijks)
Die erg grote stromen zijn maar heel kortstondig.

Ik gebruik ANL-zekeringen. 200A.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 23 sept 2014 20:24 #554013

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Nog geen 6 euro is wel erg goed koop? wat voor relais is dat??

Tijdens het laden staan wel beide, verschillende type accu's parallel. Dat is niet optimaal voor de levensduur van de accu,s

Hoe ben je aan de 200A gekomen?? Zijn je accu kabels wel dik genoeg?? Kan daar wel 200A doorheen?? Als ze niet dik genoeg zijn zal je zekering nooit smelten.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 24 sept 2014 03:37 #554029

CMO schreef :
Nog geen 6 euro is wel erg goed koop? wat voor relais is dat??

Tijdens het laden staan wel beide, verschillende type accu's parallel. Dat is niet optimaal voor de levensduur van de accu,s

Hoe ben je aan de 200A gekomen?? Zijn je accu kabels wel dik genoeg?? Kan daar wel 200A doorheen?? Als ze niet dik genoeg zijn zal je zekering nooit smelten.......

Zettler, 80 Ampere continu, 500 piek, nee duurder zijn ze echt niet.

Stroom wordt begrensd door kabeldikte van dynamo naar startaccu en door zekeringen.

Startmotor zit met 50mm^2 aangesloten. Die kunnen dat hebben.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 24 sept 2014 03:54 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 24 sept 2014 10:58 #554090

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
It Paradyske schreef :
Wat snap je niet? Dikke kabels hebben een lagere weerstand dan dunnere kabels of de doorlaatkarakteristiek van een diode?

Het compensatie-gedeelte snap ik niet. Je schrijft "Diode heeft afhankelijk van de stroom een verlies van 0.6-1 volt terwijl maar 0.6 wordt gecompenseerd."
En "De compensatie van de dynamo wordt ongedaan gemaakt."

Wat bedoel je daar mee?

Verder ben ik benieuwd of dunne kabels een goede stroombeperking zijn. Ik snap dat de weerstand hoger is dan dikke kabels maar ze worden natuurlijk daardoor wel warm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 24 sept 2014 12:03 #554102

tp_zoveel schreef :
It Paradyske schreef :
Wat snap je niet? Dikke kabels hebben een lagere weerstand dan dunnere kabels of de doorlaatkarakteristiek van een diode?

Het compensatie-gedeelte snap ik niet. Je schrijft "Diode heeft afhankelijk van de stroom een verlies van 0.6-1 volt terwijl maar 0.6 wordt gecompenseerd."
En "De compensatie van de dynamo wordt ongedaan gemaakt."

Wat bedoel je daar mee?

Verder ben ik benieuwd of dunne kabels een goede stroombeperking zijn. Ik snap dat de weerstand hoger is dan dikke kabels maar ze worden natuurlijk daardoor wel warm.

Door de verschillende diodes in het diodeblok lopen verschillende stromen. Die voor de sense weinig dus spanningsval is ongeveer 0.6v de uitgangsspanning van de dynamo wordt dus 14.4 + 0.6v.=15v
De andere diode die zwaar wordt belast heeft meer verlies en heeft bijvoorbeeld een spanningsval van 1volt. Dus uitgang wordt 15-1 = 14volt. En dan wordtje stroom dus ook navenant minder.

De dynamo was gecompenseerd voor diodeblok. Dat heb ik verwijderd.

Bedrading mag warm worden maar niet heet. Maar dat kan je uitrekenen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 24 sept 2014 12:43 #554104

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Eerst meld je dat een diode blok veel duurder is en dat je daarom voor een relais kiest en nu geef je aan dat je al een diode blok had maar dat je het verwijderd hebt, Vraag dus waarom?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 24 sept 2014 13:17 #554112

Jutter schreef :
Eerst meld je dat een diode blok veel duurder is en dat je daarom voor een relais kiest en nu geef je aan dat je al een diode blok had maar dat je het verwijderd hebt, Vraag dus waarom?

Je verwart het diodeblok met een FET-blok.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 24 sept 2014 13:56 #554118

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Ja nu zie ik het ook. Maar een diodeblok met compensatie voor verlies is toch beter of minstens net zo goed als het relais :unsure: . Wil er graag van leren waarom je daar voor kiest.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 24 sept 2014 16:28 #554162

Jutter schreef :
Ja nu zie ik het ook. Maar een diodeblok met compensatie voor verlies is toch beter of minstens net zo goed als het relais :unsure: . Wil er graag van leren waarom je daar voor kiest.

Dat zit dus in die verschillende spanningsvallen, bij grotere stroom meer dan bij kleinere stroom, daardoor is de uitgangsspanning richting de accu lager dan de spanning richting de sense. Dus afname van stroom.

Het beste is gewoon rechtstreeks op de accu, en dat heb ik zometeen dus ook, rechtstreeks op de serviceaccu, de startaccu hoeft niet zoveel laadstroom te hebben, die 2sec x 200 ampere = is met 1 ampere in 400 (is 7 minuten, van ligplaats naar de sluis) seconden al weer bijgeladen. Dus de startaccu komt op het laadrelais.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 24 sept 2014 17:45 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 25 sept 2014 09:35 #554333

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
CMO schreef :
Tijdens het laden staan wel beide, verschillende type accu's parallel. Dat is niet optimaal voor de levensduur van de accu,s

Zo lang er een hogere spanningsbron aanwezig is (dynamo) mag dat toch niet uitmaken? Pas als de dynamo stopt kunnen de twee accu's elkaar beïnvloeden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 25 sept 2014 09:55 #554336

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Beste Hans,
Mooi project, leerzaam. Nog een paar vragen, voor mijn begrip:
1) je gebruikt 16 mm2 van alternator naarservice-accu en 4 mm2 naar de startaccu (via relais) om stroompieken te vermijden. Komen die stroompieken van het relais schakelen? Ik snap niet goed hoe je stroompieken tegengaat met een wat dunnere draad.
2) ik ben nogal verrast door de lage prijs van het Zettler relais in vergelijking met bijv het Cyrix relais van Victron. Is dat te verklaren omdat het Cyrix relais meer kan? Bijv schakelen op een trend ipv momentaan?
3) je schrijft dat de de compensatie voor de dioden hebt opgeheven. Maar ik neem aan dat de sense-draad van de spanningsregelaar nog wel is aangesloten op de + van de service-accu?
Groet, Andries
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Projectje elektriciteit reorganiseren 25 sept 2014 10:32 #554343

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
HPV schreef :
CMO schreef :
Tijdens het laden staan wel beide, verschillende type accu's parallel. Dat is niet optimaal voor de levensduur van de accu,s

Zo lang er een hogere spanningsbron aanwezig is (dynamo) mag dat toch niet uitmaken? Pas als de dynamo stopt kunnen de twee accu's elkaar beïnvloeden

Correct!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl