Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheidingsrelais opgeblazen?

Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 14:06 #554120

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Motor was einde oefening. De keuze revisie vs vervangen was snel gemaakt, ten koste van de boordkas, maar met een goed gevoel (sonore rustgevende lichte dreun onder de kuipvloer in plaats van storend hard gehakketak) als beloning. Tijdens de eerste testvaarten werden zowel start- als lichtaccu nog geladen, nu alleen nog startaccu, lichtbatterij plotseling niet meer. Ik moet nog op zoek naar de oorzaak, maar verdenk het zeker 10 jaar oude scheidingsdiode/relais dingetje (weet eigenlijk niet zeker wat er in zit).

Vraag 1: Nieuwe dynamo kan 120A leveren, de oude 40. Vermoedelijk was de scheidingsdiode onaangenaam verrast. Gaat 'ie daarvan stuk?
Vraag 2: (hoe) Kan ik dat zien, of meten? Hoe?
Vraag 3: Kan dat verder gevolgen hebben voor dynamo of startaccu?
Vraag 4: Wat wordt de vervanger? Ik kom tegen: Victron Argo FET; BEP DVSR en nog wat relais, de meesten niet geschikt voor 120A

Alvast dank voor jullie gewaardeerde bijdrage...
Laatst bewerkt: 24 sept 2014 14:08 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 14:15 #554122

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
joostp schreef :
Vraag 1: Nieuwe dynamo kan 120A leveren, de oude 40.
Ik ben een relatieve leek wat dit soort dingen betreft maar ik verbaas me over het hoge amperage dat de dynamo levert. We hebben het toch over een dieseltje van niet veel meer dan 30 pk, neem ik aan?
Waarom moet dat laadvermogen van de dynamo zó hoog zijn? Gaat men er vanuit dat een accubank van 600 Ah binnen 5 uur van leeg naar vol moet kunnen laden, of hoe zit dat?
als je maar 100 of 200 Ah te laden hebt, lijkt het me nogal overkill.

Nou kun je daar je schouders over ophalen, maar wat betekent e.e.a. voor het rendement van je motor als voorstuwing?

--
stegman
Laatst bewerkt: 24 sept 2014 14:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 14:36 #554126

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Die vraag heb ik niet gesteld, maar ik neem aan dat Yanmar weet wat wij nog niet weten, namelijk dat wij allemaal binnenkort sauna en solarium aan boord willen en nu ik dit schrijf vraag ik me dan ook direct af waarom ik dat nog niet heb :S En nee, rendement motor is fantastisch. Alleen moet die accu effe weer vol (nou doen de zonnepanelen dat uiteindelijk ook wel, maar nu krijg ik de kachel niet gestart...)
Laatst bewerkt: 24 sept 2014 14:37 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 15:14 #554129

Lodewijk,

Die 120 A generator ia inderdaad enorm voor een jachtje.
Maar je motor rendement heeft hier niets mee te maken.

De motor verbruikt brandstof evenredig aan de vraag naar vermogen.
Wanneer er daadwerkelijk 120 A gevraagd wordt zal dat de laadtijd sterk bekorten, dus niet meer brandstofverbruik dan over langere tijd met 40 A.

Maar vanuit een andere optiek gezien kun je met die 120 A wel je anker lier (of iets anders, zoals een electra kookplaat) bedienen zonder de accu te belasten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 15:17 #554130

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
@TS:
Als er 120A op de dynamo staat wil dat niet zeggen dat deze dat ook levert. De dynamo kan het leveren (alleen er staat niet bij hoe lang). 120A x 14V = 1680W ~ 2,5pk ben je dan aan aandrijvend vermogen kwijt (als je de sauna aandoet :woohoo: ).
Of de diodebrug ter ziele is gegaan hangt af of er ook zoveel stroom door is gegaan... Is er een nominaal stroom voor de diodebrug bekend? Staat er iets op van een stroom?
Je kunt een diodebrug doormeten met een universeel meter. Er staat meestal een diode symbool op de schakelaar voor dit doel. Kies anders een weerstandsbereik van tenminste 2000Ohm en sluit de diode aan op de meter, lees de weerstand af, draai dan de diode om en meet weer de weerstand. Deze moet duidelijk anders zijn dan bij de vorige meting. Is dat zo, dan lijkt de diode bij kleine stromen nog steeds te 'dioderen'. Is de weerstand in beide richtingen laag, dan is de diode gesmolten door de hoge stroom, is de weerstand in beide richtingen hoog, dan is de diode onderbroken en doorgebrand.
Veel succes gewenst door,
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 15:18 #554133

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vraag me af hoe het is met acculaden wanneer dit gewone accu's zijn. Standaard toch niet meer dan 15% van de accucapaciteit meen ik.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 15:41 #554144

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
@joost
dat klopt wel,
alleen probeer je ze nu in 1 uur op te laden/op te blazen denk ik.
en de diodes zullen wel te heet geworden zijn.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 15:46 #554146

joostp schreef :
Motor was einde oefening. De keuze revisie vs vervangen was snel gemaakt, ten koste van de boordkas, maar met een goed gevoel (sonore rustgevende lichte dreun onder de kuipvloer in plaats van storend hard gehakketak) als beloning. Tijdens de eerste testvaarten werden zowel start- als lichtaccu nog geladen, nu alleen nog startaccu, lichtbatterij plotseling niet meer. Ik moet nog op zoek naar de oorzaak, maar verdenk het zeker 10 jaar oude scheidingsdiode/relais dingetje (weet eigenlijk niet zeker wat er in zit).

Vraag 1: Nieuwe dynamo kan 120A leveren, de oude 40. Vermoedelijk was de scheidingsdiode onaangenaam verrast. Gaat 'ie daarvan stuk?
Vraag 2: (hoe) Kan ik dat zien, of meten? Hoe?
Vraag 3: Kan dat verder gevolgen hebben voor dynamo of startaccu?
Vraag 4: Wat wordt de vervanger? Ik kom tegen: Victron Argo FET; BEP DVSR en nog wat relais, de meesten niet geschikt voor 120A

Alvast dank voor jullie gewaardeerde bijdrage...

Ze werden tijdens de testvaart wel geladen dus aansturing was blijkbaar goed.
Toch even controleren:
Op de spoelaansluiting moet 12V komen te staan als de motor loopt,
en tussen de dikke aansluiting van de beide accu's moet dan 0V staan, staat er geen 12V op het relais dan is er ergens iets in de aansturing niet goed (Motor) staat die er wel, maar meet je meer dan 0V (1-1,5V waarschijlijk) Dan is het relais stuk.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 15:57 #554152

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29528
M'n bek valt open; 120 A dynamo.....

Was dat standaard of op advies van iemand??
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 16:04 #554155

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
WADnWIND schreef :
M'n bek valt open; 120 A dynamo.....

Was dat standaard of op advies van iemand??
Een yanmar 3YM20 heeft standaard een 125A alternator. Dus naar welke grot kan ik de post sturen ? :laugh:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 sept 2014 16:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 16:37 #554170

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29528
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
M'n bek valt open; 120 A dynamo.....

Was dat standaard of op advies van iemand??
Een yanmar 3YM20 heeft standaard een 125A alternator. Dus naar welke grot kan ik de post sturen ? :laugh:

Derde grot links.... :angry:
Nu begin ik te begrijpen waarom zoveel mensen ellende hebben, hun hele elektrische systeem is daar niet op berekend in veel gevallen.

Zeker ook nog op één glad 10mm V-snaartje zeker? :whistle:

Ik ben gerust gewend aan 2-3 Kw dynamo's, maar dan wel voor "echt" werk op 24 volt, dat scheelt al een hoop stroom. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 sept 2014 16:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 16:48 #554176

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
Dan moet je er ook nog LiFePO4 accu’s op aansluiten. :woohoo:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais opgeblazen? 24 sept 2014 19:00 #554204

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
WADnWIND schreef:
Zeker ook nog op één glad 10mm V-snaartje zeker?
Nee, een behoorlijk stoer snaartje met rupsbanddesign. Dat het tijdens testvaart niet mis ging en later wel, kwam vermoedelijk doordat normaal gesproken in de box de zon de accu voldruppelt (dan heeft de dynamo niks meer te laden), waarna we 2 dagen en een nacht gezeild hebben met bewolkt weer (nauwelijks effect zonnepanelen) en koelkast, navigatiespul en kachel hebben gebruikt. Pas op dag 3 was de accu (200Ah gel) aardig gebruikt, ging de motor aan en ging het mis. Althans, kwam ik er achter :ohmy:. Ik vermoed dat op dat moment de dynamo even flink zijn best heeft gedaan de accu vol te draaien ten koste van het scheidingsrelais.
Laatst bewerkt: 24 sept 2014 19:03 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl