joostp schreef :
Motor was einde oefening. De keuze revisie vs vervangen was snel gemaakt, ten koste van de boordkas, maar met een goed gevoel (sonore rustgevende lichte dreun onder de kuipvloer in plaats van storend hard gehakketak) als beloning. Tijdens de eerste testvaarten werden zowel start- als lichtaccu nog geladen, nu alleen nog startaccu, lichtbatterij plotseling niet meer. Ik moet nog op zoek naar de oorzaak, maar verdenk het zeker 10 jaar oude scheidingsdiode/relais dingetje (weet eigenlijk niet zeker wat er in zit).
Vraag 1: Nieuwe dynamo kan 120A leveren, de oude 40. Vermoedelijk was de scheidingsdiode onaangenaam verrast. Gaat 'ie daarvan stuk?
Vraag 2: (hoe) Kan ik dat zien, of meten? Hoe?
Vraag 3: Kan dat verder gevolgen hebben voor dynamo of startaccu?
Vraag 4: Wat wordt de vervanger? Ik kom tegen: Victron Argo FET; BEP DVSR en nog wat relais, de meesten niet geschikt voor 120A
Alvast dank voor jullie gewaardeerde bijdrage...
Ze werden tijdens de testvaart wel geladen dus aansturing was blijkbaar goed.
Toch even controleren:
Op de spoelaansluiting moet 12V komen te staan als de motor loopt,
en tussen de dikke aansluiting van de beide accu's moet dan 0V staan, staat er geen 12V op het relais dan is er ergens iets in de aansturing niet goed (Motor) staat die er wel, maar meet je meer dan 0V (1-1,5V waarschijlijk) Dan is het relais stuk.