Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: defecte acculader Waeco IU1512

defecte acculader Waeco IU1512 13 okt 2014 11:48 #559983

Beste,
Mijn acculader (ca. 5 jaar oud, beschikt voor twee accu's) is defect en ik heb hem laten doormeten en de "eindtrappen" zijn kapot ..... :(

Vraag: Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Lader staat op een droge en geventileerde plek en staat altijd aan als ik niet aan boord ben.

Als het iets extern is kan het namelijk zijn dat de nieuwe acculader ook zo weer kapot gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: defecte acculader Waeco IU1512 13 okt 2014 14:21 #560011

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
robertverschoor schreef :
Beste,
Mijn acculader (ca. 5 jaar oud, beschikt voor twee accu's) is defect en ik heb hem laten doormeten en de "eindtrappen" zijn kapot ..... :(

Vraag: Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Lader staat op een droge en geventileerde plek en staat altijd aan als ik niet aan boord ben.

Als het iets extern is kan het namelijk zijn dat de nieuwe acculader ook zo weer kapot gaat.

Dergelijke laders worden nooit meer op onderdelen nieveau gerepareerd. Tegenwoordig kost dat ook niks meer in verhouding.
Kies maar een mooie nieuwe uit ergens.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: defecte acculader Waeco IU1512 13 okt 2014 15:43 #560028

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Als ik het goed lees is de vraag van TS meer, van wat kan er gebeurd zijn dat die lader zijn eindtrappen zijn opgeblazen.
En daar kan ik ook geen antwoord op verzinnen.
Slechte accu's met kromgetrokken platen, maar dan zou je wel iets anders verwachten dan alleen de lader die het opgeeft.
Te zware accu's ( capaciteit ) waardoor de lader het niet aankon.
Te hoge temperatuur, maar bij goed verluchte ruimte zou dit niet mogen.
Blijft alleen overspanning door ? ? spanningspiek op de walstroom.
( buurman aan het lassen geweest bvb ). Of iets in die richting.
Of een zware motor op dezelfde walspanning aan het draaien geweest ?
Waarbij de acculader tijdelijk een hogere spanning binnenkreeg, en deze hogere spanning te hoog was voor de eindtrappen ? ? ?
Of misschien zelfs een spanningspiek door een onweer, net niet hoog genoeg om andere apparaten te laten sneuvelen maar wel te hoog voor de acculader.
Moeilijk om zonder bijkomende informatie er een duidelijk antwoord op te geven.
Wel nog een vraag, is er iets te zien aan de eindtrappen ?
Meestal als het een tijdelijke overspanning is, zie je weinig of niets aan de eindtrappen, maar een te hoge stroom wel, geeft zeer hoge temperatuur en verbrandingsverschijnselen, bij een korte spanningspiek heb je niet noodzakelijk zichtbare schade.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: defecte acculader Waeco IU1512 13 okt 2014 21:11 #560137

te grote accu's kan het niet zijn denk ik... duurt met name het laden veel langer...
vroeger waren er ook laders die er niet tegen konden wanneer er gestart werd als ze nog aan stonden..
kromme platen (kortsluiting) zou misschien kunnen maar dat merk je ook wanneer de lader niet aanstaat ... en bovendien... dan moeten er al wel heel veel platen krom zijn..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: defecte acculader Waeco IU1512 14 okt 2014 06:30 #560164

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
robertverschoor schreef :
Beste,
Mijn acculader (ca. 5 jaar oud, beschikt voor twee accu's) is defect en ik heb hem laten doormeten en de "eindtrappen" zijn kapot ..... :(

Vraag: Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Lader staat op een droge en geventileerde plek en staat altijd aan als ik niet aan boord ben.

Als het iets extern is kan het namelijk zijn dat de nieuwe acculader ook zo weer kapot gaat.

Dan zal ik wat beter antwoord geven. ISO-hans geeft al wat aan.
Als het (vaak oosterse) ontwerp wat aan de economische magere kant is kunnen er verschillende dingen gebeuren. Thermische redenen kunnen zijn;
- Te veel warmte ontwikkeling door slecht (er) ontwerp.
- Te klein koelend vermogen van de behuizing.
- Te warm opgesteld aan boord.
- Te slechte warmte overdracht van de schakel fet's naar de behuizing (verdroogde of te weinig koelpasta o.i.d.).
- De elektrolytische condensatoren verdroogd door leeftijd enn temperatuur.
- Te weinig bescherming tegen stoorpieken vanaf het 230V net, deze z.g. spikes kunnen rustig 1000V zijn en moeten worden geabsorbeerd door de juiste onderdelen.

Het probleem is dat de schakel fet's zich vaak bevinden in het 230 volt circuit, waar na gelijk richting "slechts" 324V gelijkspanning staat. Daarom moet ook een handige elektronische harry erg voorzichtig zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 okt 2014 06:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: defecte acculader Waeco IU1512 14 okt 2014 18:22 #560325

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
hey mr.TripleA
als het inderdaad alleen de eindtrap is, wil ik nog even een soldeerpoging wagen.
Gooit maar bij mij in de kuip
you know the way..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 14 okt 2014 18:22 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl