Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Victron FET of Cyrix ?

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 13:43 #570808

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik ben op het moment de elektrische installatie voor mijn boot aan het 'ontwerpen'
Er zijn twee 220 ah semi tractie batterijen welke ik parallel wil schakelen.
Daarnaast wil ik de startaccu (105 ah lood of 60 ah lood) middels een relais of diode parallel kunnen schakelen zodat de laadstroom van de motor benut kan worden.

Nu kan ik voor goede adviezen terecht ben een leverancier van Victron producten. Deze raad mij een cyrix relais van 230 A aan.
Echter, zou ik ook wel de mening willen horen van de gebruikers van dit forum.
Via de zoekfunctie heb ik meerdere voorkeuren voor de FET gevonden. Mede vanwege het argument dat deze minder storing gevoelig zou zijn. Volgens de adviezen van Victron zijn zowel de FET als de cyrix een actieve component, en hebben dus statistisch gezien dezelfde betrouwbaarheid. Omdat ik in de toekomst veel wil reizen met de boot staat een eenvoudige en betrouwbare installatie hoog op de prioriteiten lijst.
Wat zijn de argumenten voor of tegen het gebruik van een cyrix? Voor een FET of een andere soort diode, waarbij dus de dynamo aangepast zou moeten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 14:16 #570815

hier aan boord geen Cyrix maar het Franse zusje, een relais van Scheiber. Zelfde principe, een relais dat bij spanning boven de 14,2 V de start- en lichtaccu koppelt (laadsituatie) en onder de 12,8V of zo de zaak weer ontkoppelt.

Een Cyrix is iets luxer, daar kan je de schakelspanningen instellen.

Afgelopen juni ging na 13 seizoenen het relais kapot. Althans, het aan/uitschakelen gebeurde alleen nog totaal onvoorspelbaar.

Dat gaf een probleem omdat de sense-draad van de dynamo aan de lichtaccu zat, en toen het relais weigerde vond de dynamo dat het laden geen effect had (die voelde 12,6V van de lichtaccu).
Dus besloot de dynamo (regelaar) de spanning eens lekker op te voeren, tot ruim 17 V.

Dat ruik je...

Ooit had ik een rode accuschakelaar gemaakt tussen de 2 plussen van de start- en licht (na de gewone hoofdschakelaars). Bedoeld om te starten op de lichtaccu, noodgeval.
Nu heel nuttig om het kapotte relais te overbruggen! (en daarmee de dynamo ook weer laadspanning op de sense te geven.)

Ik wil maar zeggen, als je Cyrix stuk zou gaan kun je met de hand ook simpel koppelen.

De sense-draad heb ik omgezet naar de startaccu, zodat er niet ooit weer met 17V wordt geladen....

Mijn relais heeft het dus 13 jaar gedaan. Voor 100 eur had ik een nieuwe (300A).

Ik zie geen risico in een relais (door de schakelaar als bypass).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 14:20 #570817

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Hier komt heel veel persoonlijke smaak en ervaring uit het verleden bij om de hoek kijken. Er zijn er die niet dood gevonden willen worden naast een schakelaar (zoals ik) en er zijn erbij die echt geen diode of FET-brug willen hebben. Daar is niet mee gezegd dat een schakelaar niet goed is, maar als je het ding vergeet (zondag avond als je na een prachtig zonnig weekend lekker rozig van je boot stapt en weer naar huis gaat) kom je soms voor rare verassingen te staan.
Ik kan je geen kort antwoord op je vraag geven (ik geef nooit korte antwoorden, dat komt door een genetisch defect bij mij), maar lees het artikel op de homepage over de installatie voor lange afstanden eens. Stel dan eens op welke eisen je stelt aan betrouwbaarheid en opslag/gebruik van energie. Misschien ben je wel klaar met een zonnepaneeltje van 40Wp in plaats van een relais (230A bij 12V = 2,7kW, dat is goed voor een 12V wasmachine aan boord!). Wil je een gedegen installatie? Dan eerst de eisen formuleren (en kijken of je portemonnee het er mee eens is). Wil je daarna meer en specifiek wat weten... Stuur me maar een pb-tje.
Groeten, Peper.

PS, ik ben dus ook nooit op de Capolavoro geweest, want Baasklusje heeft een relais! ;) Hij heeft ook een heel mooie stootlijst om de boot, dat vind ik dan wel weer fantastisch B)
P
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 13 nov 2014 14:25 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 14:52 #570822

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
Ik heb eervorig jaar zo'n Cyrix-i ingebouwd.
Deze zomer even niet in de gaten gehad dat ik de walstroom tosgetrapt had, beide accu's helemaal leeg.

Bij opladen had ik prik zat op de huishoudkant, maar startaccu deed niks TOTDAt ik een klap op die cyrix gaf en ik TIK hoorde....daarna laadde alles wel netjes op.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 15:02 #570825

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Dat bedoel ik dus, daarom heb ik het land aan schakelaars (ook elektromagnetische).
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 16:20 #570852

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
alles wat schakelt is per definitie gevoeliger; voor menselijke fouten e/o defecten. Vandaar dat mijn voorkeur uit gaat naar een diodeblok ( de redenatie van Victron Cyrix en FEt is beiden actieve component is mi wat kort door de bocht..)

Ter overweging; mocht er nog een een accu bijkomen (ankerlier) dan is dat met een
FET eenvoudig te ondervangen (als je nu de goede koopt..)
schakelaars zijn bij mij alleen om een accu veilig af te koppelen niet voor laadtrucs..
mocht het ooit nodig zijn, heb ik wel een stukje koppelkabel liggen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 18:24 #570872

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Als je nou eens haarfijn wilt weten hoe dat zit met die fets kan je hier even kijken.
Dan zie je ook dat je voor nog geen tientje (per kanaal) zo'n ding zelf maakt. (€0.82 per fet,10 fets -> 75A diode).
Daar was ik nog van plan een artikeltje over te schijven maar dat was er nog niet van gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 19:37 #570900

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik heb een FET, voor drie accu's. Die keuze gemaakt omdat een FET zonder verlies werkt. Geen aanpassing van de dynamo nodig dus. Mocht het ding stuk gaan is hij er zo tussen uit.

Overigens komt de geadviseerde capaciteit me overdreven hoog. Een klap boven de maximale capaciteit van je dynamo is toch voldoende?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 19:44 #570904

de capaciteit moet niet alleen laden maar ook ontladen kunnen verwerken.

In mijn situatie een 300A relais, met 210 Ah licht en 105 Ah Start.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 20:00 #570910

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
ontladen? hoezo, loopt de startmotor ook via zo'n Cyrix dan?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 20:05 #570914

zo'n relais zet gewoon alle accu's parallel.
dus alle afnemers trekken aan die ene grote parallele accu. (tot het relais afvalt).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 20:05 #570915

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
sy helios schreef :
ontladen? hoezo, loopt de startmotor ook via zo'n Cyrix dan?

Een van de eisen is inderdaad dat de motor ook kan starten via de service accu's.
Met de cyrix kan via een schakelaartje 30 sec gestart worden op die manier in geval de startaccu leeg is.
Dus de stroom van de startmotor moet kunnen passeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 20:08 #570920

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
oke, wist ik niet
ik heb dan ook een minder intelligente diodebrug B)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 20:10 #570922

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
sy helios schreef :
Ter overweging; mocht er nog een een accu bijkomen (ankerlier) dan is dat met een
FET eenvoudig te ondervangen (als je nu de goede koopt..)
schakelaars zijn bij mij alleen om een accu veilig af te koppelen niet voor laadtrucs..
mocht het ooit nodig zijn, heb ik wel een stukje koppelkabel liggen

Ik lees vaker over een 3e accu (pakket) voor een ankerlier of boegschroef. Welke ook weer gescheiden is door een diode oid. Waarom is dat? Dat kan toch allemaal uit de eerste service accu bank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 20:13 #570924

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
koko schreef :
Ik heb een FET, voor drie accu's. Die keuze gemaakt omdat een FET zonder verlies werkt. Geen aanpassing van de dynamo nodig dus. Mocht het ding stuk gaan is hij er zo tussen uit.

Overigens komt de geadviseerde capaciteit me overdreven hoog. Een klap boven de maximale capaciteit van je dynamo is toch voldoende?

Zijn er naast het feit dat je met een FET 3 accu's parallel kunt schakelen en met de cyrix maar twee verder overwegingen om voor de FET te kiezen tov cyrix?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 20:17 #570929

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
zijlijntje; een ankerlier accu wil je bij de lier wegens anders te dikke kabels (spanningsverlies) , deze accu moet wel weer ergens vandaan bijgeladen worden. Dit kan dan met een relatief dunne laadkabel vanaf je verdeler (FET) (wel afzekeren tegen botte kortsluiting...)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 20:19 #570930

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Peper, mijn eisen pakket is al redelijk in vorm. De basis hiervoor vormen de twee 220 Ah accu's een losse start accu en een zonnepaneel van 190 Wp.
Nu wil ik graag deze accu's parallel geschakeld hebben op een zo eenvoudig en storingsvrije manier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 20:22 #570932

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
sy helios schreef :
zijlijntje; een ankerlier accu wil je bij de lier wegens anders te dikke kabels (spanningsverlies) , deze accu moet wel weer ergens vandaan bijgeladen worden. Dit kan dan met een relatief dunne laadkabel vanaf je verdeler (FET) (wel afzekeren tegen botte kortsluiting...)

OK, Helder. Bij mij werd de lier gevoed vanuit de standaard accu bank dmv 50mm2 kabels. Voordeel geen accu in het voorschip. Nadeel miss een spannings val en wat extra opgenomen vermogen, maar relatief tov gebruik ankerlier niet erg misschien. Maargoed, een 3e bank is naar mijn voorkeur niet aan de orde... Dus wat betreft de keuze voor een diode/relais geen optie om mee te wegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 20:23 #570934

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
sy helios schreef :
oke, wist ik niet
ik heb dan ook een minder intelligente diodebrug B)

Weegt het nadeel van een spanningsval en opgenomen vermogen op tegen de betrouwbaarheid?

Nu stop ik even met reageren om er geen rommeltje van te maken :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 21:28 #570951

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
mjanssen schreef :
koko schreef :
Ik heb een FET, voor drie accu's. Die keuze gemaakt omdat een FET zonder verlies werkt. Geen aanpassing van de dynamo nodig dus. Mocht het ding stuk gaan is hij er zo tussen uit.

Overigens komt de geadviseerde capaciteit me overdreven hoog. Een klap boven de maximale capaciteit van je dynamo is toch voldoende?

Zijn er naast het feit dat je met een FET 3 accu's parallel kunt schakelen en met de cyrix maar twee verder overwegingen om voor de FET te kiezen tov cyrix?

Nee, drie accu's was de reden. Ik wilde perse de capaciteit kunnen verdelen over start, onder zeil (apparatuur en zeilverlichting) en boord/kajuit. En perse geen aanpassing moeten doen aan dynamo (ivm makkelijk terug of vervangen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 21:41 #570958

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Baasklusje schreef :
de capaciteit moet niet alleen laden maar ook ontladen kunnen verwerken.

In mijn situatie een 300A relais, met 210 Ah licht en 105 Ah Start.

Loopt de startmotor ook over het relais dan?

Dat is bij mij in elk geval niet zo. Er loopt een eigen draad van de dynamo naar de FET en een eigen draad van de startmotor naar de startaccu. Ik weet dat de laadstroom vaak over de startkabel gaat, maar bij mij dus niet.
De startmotor wordt afgeschakeld met een hoofdschakelaar en de FET blokkeert de terugloop van stroom uit devaccu naar dynamo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 13 nov 2014 22:45 #570989

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Met de cyrix kan kortstondig omgekeerd stroom geleverd worden (van service -> start accu) zodat er gestart kan worden op de service accu's. Vandaar dat de cyrix op de start stroom moet worden gedimensioneerd.
Dat kan kennelijk met de FET niet. Dus een 'nood' start is lastig te realiseren, of er moeten zoals bij Baasklusje schakelaars gemonteerd worden die weer de nodige problemen kunnen ontketenen. Of juist oplossen zoals gezegd :P

koko schreef :
Nee, drie accu's was de reden. Ik wilde perse de capaciteit kunnen verdelen over start, onder zeil (apparatuur en zeilverlichting) en boord/kajuit. En perse geen aanpassing moeten doen aan dynamo (ivm makkelijk terug of vervangen).

Dat is op zich ook weer iets om over na te denken. Maar zo op het eerste gezicht wordt de installatie er niet eenvoudiger van...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 14 nov 2014 08:56 #571038

mjanssen schreef :
sy helios schreef :
oke, wist ik niet
ik heb dan ook een minder intelligente diodebrug B)

Weegt het nadeel van een spanningsval en opgenomen vermogen op tegen de betrouwbaarheid?

:P
Niet als de alternator er op aangepast is. Anders laad je de accu's niet helemaal vol.
Sterker nog , als je over zou gaan van een niet verliesvrije diodeverdeler moet je wel de alternator weer aanpassen anders worden de accu's overladen met alle gevolgen van dien.
Die Fet dingen hebben (vrijwel) helemaal geen verlies.

@jelbert:
Er zit in/aan die Fet verdelers wel wat meer dan alleen Fet's hoor.
En uiteraard zijn de onderdelen kosten veel lager dan de verkoop prijs.
Maar geef mij maar iets wat goed uitontwikkeld is en er ook een beetje netjes uitziet.En... met garantie.

Ad
Laatst bewerkt: 14 nov 2014 09:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 18 nov 2014 20:37 #572504

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dank jullie voor het meedenken! Ik ben er nog niet uit hoe ik de accu's wil scheiden.
Het meest neig ik naar de meest betrouwbare installatie, met een diode zoals ik begrepen heb.
Echter, de compilaties die dat met zich mee brengt moet ik nog verder uitpluizen. Zoals de altenator compenseren.

Nu heb ik een conceptje gemaakt voor de 12 V dc installatie. In Autocad, t ziet er niet uit, maar ik hoop dat t een beetje duidelijk is.
Wat kan beter/anders?
Kleine toelichting:
De langwerpige verticaal geplaatste dingetjes zijn de aansluit strips, waarop de bedrading van gebruikers aangesloten kan worden, zo ook het schakelpaneel.
Ik heb hier een cyrix-1 230A in getekend. De 200 A zekering is om startstromen te kunnen doorlaten via de accessoire accu's.
De bmv is de accumonitor van Victron met de shunt dus in de massa.



Groeten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 18 nov 2014 23:40 #572553

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Ik begrijp niet zo goed hoe dit zou moeten werken.
De voeding van de alternator komt alleen op de + pool van de start accu.
De diode die tussen de 2 + leidingen zit staat in sper getekend.
Normaal gezien verwacht je de scheidingsdiode in de + leiding van de alternator naar de start accu.
1 van de uitgangen van de scheidingsdiode gaat dan naar die startaccu, de andere naar de accessoire accu's.

Zoals nu getekend zie ik de altenator de accessoire accu's niet opladen, en dat is toch iets wat je ook zou willen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl