Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelkast en zonnepaneel

Koelkast en zonnepaneel 05 dec 2014 16:02 #577563

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Lekker miereneuken over eenheden.
Tijd in het kwadraat is heel gewoon bij versnelling: m/sec2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 05 dec 2014 16:27 #577568

  • Edwin70
  • Edwin70's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Yellow Boat schreef :
Edwin70 schreef :
Je zal gelijk hebben, maar ik wil het niet te moeilijk maken en
het gewoon op 12V houden.

Dat is geen probleem , Volt is nu eenmaal Volt zolang je maar beseft dat de accucapaciteit in Ah ( ampère * uur) wordt gemeten en je daarom eigenlijk de juiste amperes moet nemen voor de echte gebruiksduur.
Scheelt al gauw 5 % hoor.

Maar Amp/uur :sick: schrijven gaat echt niet want die eenheid bestaat niet.
Om dat even duidelijk te maken : Ampere = Joules/sec ofwel Joules/tijd.
Amp/uur zou dus Joules/(tijd in het kwadraat) betekenen en iedereen snapt wel dat tijd in het kwadraat onzin is. Maar misschien geldt dat in een wormhole? :laugh:
Ad

Klopt ook Yellow Boot. Ik begrijp het helemaal en ik weet het ook wel.
Alleen gaat het erom of de topicstarter en anderen het nog begrijpen.

Weet je hoe ik het soms ook uitleg...
Een accu is een bak met knikkers.
Een koelkast haalt er 30 knikkers per dag uit.
Een zonnepaneel gooit er 15 knikkers per dag in.
De accu is 100 knikkers groot.
Hoeveel dagen duurt het voordat de accu half leeg is.
Antwoord: 3 dagen.

En nu niet meer mierenneuken, maar inhoudelijk op de vraag van
topicstarter verdergaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 05 dec 2014 17:08 #577582

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
en een accu van 100 knikkers mag je dan voor 50 knikkers legen?
hij is wel leuk ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 05 dec 2014 18:27 #577589

Tsja, als het zó lastig blijkt/blijft met die eenheden (ik heb echt moeite dit te lezen want ik moet telkens denken "huh wat zou er nu weer bedoeld worden?") dan kunnen we inderdaad beter over knikkers praten. Of iets anders wat niets zegt.

Vandaag heb ik 80 kilometer gereden. In een uur. En dat weer 6 uur lang. In totaal in 24 uur. Niet te volgen toch!?
Laatst bewerkt: 05 dec 2014 18:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 05 dec 2014 19:09 #577596

de draad had kunnen stoppen bij de link van belerion. daar is het prima uit te rekenen en in te schatten.
de rest voegt niet veel toe, behalve een glimlach af en toe.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 05 dec 2014 21:49 #577640

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Net iets afdwalend, toch een paar opmerkingen.

Wij leven het hele jaar door aan boord, altijd voor anker. Twee zonnepanelen ( 170 W ) en twee windgeneratoren zorgen voor de energie bij ons. Ook al zitten we nu in Griekenland, November en December zijn maanden waarin de zon praktisch niks levert. We hadden de afgelopen twee weken donker windstil weer. De tegenwoordig verkochte goedkope zonnepanelen leveren in de zomer negen A/H, tijdens de donkere dagen één à twee A/H en de uren licht zijn ook nog een keer laag.
Resultaat is dat zelfs de 24 A/H per dag die ons koelkastje gebruikt nooit gehaald worden. Dat resulteert dan weer in lage accuspanning en de sulfatering van de loodplaten begint.
Daarom heb ik de windgeneratoren. Een verbeterde Aerogen 4 boven op het tweede mastje en een zelfgebouwde grote generator die ik alleen opbouw als we voor anker liggen en stroom nodig hebben. Die generator levert bij lage windsnelheden stukken meer dan alle fabrieks windgeneratoren. Leuk speeltje maar lawaaierig en gevaarlijk.
De laatste twee weken kwam zo weinig stroom binnen dat ik de koelkast heb uitgeschakeld.
Wind was er al helemaal niet en het beetje licht dat door de grauwe wolken heen kwam was net genoeg om de accu´s iedere dag weer vol te hebben.

Zelfontlading en verlies bij omzetting van elektrische energie naar chemische en terug ( Ben de naam vergeten ) zorgen ervoor dat je flink meer moet laden dan er verbruikt word.

Het komt erop neer dat ik s´zomers massaal stroom teveel heb, hartje winter is dat heel anders.
Vanaf tien – elf uur s´morgens verspilt mijn zonne-energie regelaar massa´s stroom tijdens negen maand per jaar, de andere drie maanden is behelpen, zelfs met mijn windenergie park.

Iemand een idee wat je met al die verspilde energie zou kunnen doen ?
Een watermaker is te duur, alcohol stoken onwettig. Ook bepaalde planten kweken is uit den boze.
Water heet stoken is niet nodig want de houtkachel brand. Kippen kweken is ook niet te doen, de boot is echt te klein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 05 dec 2014 22:07 #577643

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Water elektrolyse? Krijg je waterstof en zuurstof. Die kun je later weer gebruiken voor opwekking stroom.
Of een compressor een hoge druktank laten oppompen, kun je ook weer stroom van maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 05 dec 2014 22:56 #577652

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dat lijkt me de TS even iets te ver gaan in zijn vraag.
Idee voor een nieuw topic? Energie opslaan?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 07 dec 2014 14:50 #577976

  • Mirage
  • Mirage's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Bedankt voor alle reacties. Zoals het nu staat ga ik voor:
- compressor Waeco CU 54 met plaatverdamper
- verdamper in koelbox ruimte 7
- compressor in ruimte 2
- zonnepaneel 100Wp
- ruimte 2 en 7: zie snelkoppeling onder mijn 2e bericht 3 dd 3 december 2014

Vlgd vraag: waar kan ik mijn zonnepaneel (100W of 2x 50Wp) het beste plaatsen. Wie heeft hier ervaring mee. (Wordt een een nieuw topic.) Alvast bedankt.
Gr Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 08 dec 2014 09:52 #578180

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Hallo Jos,

Allereerst gefeliciteerd met je Fantasia, mooie boot !
Ik had je al eens gespot :




Zelf heb ik een ca 60 watt zonnepaneeltje, boven het schuifluik.
Als startaccu staat er een 45Ah accu in, die alleen daarvoor wordt gebruikt.
Als serviceaccu's heb ik 2x90Ah Vetus accu's.

Ik maak ook gebruik van een Weaco compressor koelkastje, de vorige eigenaar heeft dit reeds in mijn Fantasia gebouwd, er zit een plaatverdamper in het koelvak ( wat extra is geisoleerd ), en de compressor zit in bak naast de waterzak/tank. Ding maakt s'nachts wel wat kabaal, dus doe ik die uit wanneer ik ga slapen ( ik lig er met mijn hoofd praktisch bovenop namelijk ).

Als het koelkastje eenmaal koud is, kan het zonnepaneeltje het prima bijhouden, maar dat is uiteraard alleen zomers tijdens weekenden en vakanties. Langer dan 3 dagen zonder de motor te starten of eens aan de walstroom te liggen heb ik nog nooit gehad.

Met 100W of 2x50 zonnepaneeltjes zou het volgens mij wel moeten lukken om het koelkastje koud te houden.

Wat volgens mij het meeste stroom vreet is het daadwerkelijk koud krijgen van de koelkast en inhoud, wat ik altijd doe, wanneer ik een paar dagen weg ga, is de koelkast vullen, en bij het verlaten van de haven op de motor, zet ik de koelkast op maximaal, zodra de motor uitgaat, draai ik de thermostaat een behoorlijk stuk terug zodat maar weinig hoeft te doen.

Waar heb je de boot liggen overigens ? ik spotte je in Grou. Ik vaar daar morgen langs met de mijne.

gr
JPD
www.clubfantasia.org
boot.stiensnet.nl
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 08 dec 2014 10:52 #578197

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
JPD schreef :
Wat volgens mij het meeste stroom vreet is het daadwerkelijk koud krijgen van de koelkast en inhoud, wat ik altijd doe, wanneer ik een paar dagen weg ga, is de koelkast vullen, en bij het verlaten van de haven op de motor, zet ik de koelkast op maximaal, zodra de motor uitgaat, draai ik de thermostaat een behoorlijk stuk terug zodat maar weinig hoeft te doen.

Wat ook een optie is: zoveel mogelijk koude dingen van huis meenemen in een passieve koelbox. Als je thuis één of twee 1,5 l. frisdrankflessen met water bevriest, die erbij doet en in tweede instantie ook in de koelbox op de boot, beperk je de energie die de boot-koeling nodig heeft om de zaak af te koelen aanzienlijk.
Dan hoeft de motor niet langer te draaien dan absoluut nodig is.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 08 dec 2014 18:25 #578348

  • Mirage
  • Mirage's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hallo JPD,

Bedankt voor je complimenten. Wij vinden het zelf ook een pracht boot en hij bevalt uitstekend.

Hoe is het mogelijk dat je ons hebt gezien. We lagen toen in Grouw, in de Hellinghaven. Prachtig weer. Boot ligt nu op de wal in Langelille, bij Echtenerbrug (Tjeukemeer). Wij wonen zelf in Westervoort bij Arnhem, beetje ver weg. Ik zal je daarom niet kunnen toezwaaien als je langs Grouw komt varen. Wordt overigens wel een koud tochtje met veel wind. Dus de zeilen kunnen omhoog!!!! :laugh: :laugh:

Wat betreft kabaal: om die reden wil ik de compressor in de achterkajuit plaatsen, ruimte 2 zie plattegrond (zie snelkoppeling in mijn 2e of 3e bericht bericht).

Plaats: zonnepaneel. Jouw oplossing boven het luik is een hele mooie. Ik had zelf een andere in gedachte, op de achterreling, aan elke kant 1 van 50 Wp, draaibaar. Wat denk jij?

In iedere geval bedankt voor je reactie.

PS: mijn broer woont ook in Stiens en jij volgens mij ook. Eind december ga ik naar hem toe.

Gr Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 09 dec 2014 18:32 #578685

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Hallo Jos,

Vandaag de boot naar Stiens gevaren, windstil, en prachtig zonnig weertje ... moest wel ijsbrekertje spelen op diverse plaatsen.



De mast heb ik plat gelegd, omdat ik dan om Leeuwarden heen kan varen, en ook de Stienzervaart op kan varen.

Compressor in de achterkajuit is voor mij geen optie, omdat m'n dochter daar slaapt. Het ding gaat bij mij s'nachts gewoon uit, de spullen blijven die 7 uurtjes best wel koel in de geisoleerde box.

Zonnepaneel op de hekstoel kan natuurlijk perfect, je kunt 'm dan gemakkelijk draaien, en het ding zal vaak vol in de zon staan, alleen staat het ding wel een beetje in de weg, ik heb aan de ene kant een GPS paddestoeltje, en aan de andere kant een vlag en reddingsboei, en wellicht komt er ooit nog eens een steuntje voor een Buitenboordmotor ( die hangt nu in de bakskist ), ruimte voor een serieus paneel houd ik dus niet over aan de hekstoel.

Het ding op het luik is qua plek praktisch, echter moet je dan wel een paneel hebben dat ook bij een afgedekt stukje ( dus stel 10% schaduw ) ook nog +13 voltjes geeft, anders heeft het niet heel veel zin. Als mijn accu's echt heel leeg zijn, dan kan ik het ding makkelijk kantelen, en zelfs helemaal loshalen en bijvoorbeeld op het voordek zetten ( tegen de mast aan ) en zo de volle zon pakken, maar dat doe ik zelden.

Ik heb de mijne overigens in Echtenerbrug gekocht ... ook toevallig.

Mocht je eind deze maand in de buurt van Stiens komen, en iets willen bekijken of vergelijken, laat het me maar ff weten, de boot is een gigantische chaos op dit moment, en zeer ranzig, maar daar moet je dan maar even doorheen kijken hahaha ...

gr
JPD
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 18:52 door JPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 05:37 #578751

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Alternatief voor bevroren waterflessen is b.v. een rest van maaltijd in te vriezen en deze bevroren mee te nemen.
Tegen de tijd dat je het nodig hebt is het al (bijna) ontdooit.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 08:11 #578762

JPD schreef :

Het ding op het luik is qua plek praktisch, echter moet je dan wel een paneel hebben dat ook bij een afgedekt stukje ( dus stel 10% schaduw ) ook nog +13 voltjes geeft, anders heeft het niet heel veel zin. Als mijn accu's echt heel leeg zijn, dan kan ik het ding makkelijk kantelen, en zelfs helemaal loshalen en bijvoorbeeld op het voordek zetten ( tegen de mast aan ) en zo de volle zon pakken, maar dat doe ik zelden.

Als je accu's ver leeg zijn, dan is het veel effectiever om ze met een acculader aan de walstroom (met voldoende capaciteit) te laden. Heb je wel eens uitgerekend hoelang het duurt om een lege accu te laden met een 100 Wp paneel?
Je kunt je zonnepaneel beter inzetten om te voorkomen dat je accu (snel) leeg raakt. En om de accu's door de week, wanneer je niet vaart, weer bij te laden. Dat gaat prima: er komt niet heel veel stroom uit een paneel, maar bij een beetje mooi weer wel gedurende een flink aantal uren.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 09:20 #578783

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Sloe Gin schreef :
Alternatief voor bevroren waterflessen is b.v. een rest van maaltijd in te vriezen en deze bevroren mee te nemen.
Tegen de tijd dat je het nodig hebt is het al (bijna) ontdooit.

En dan moet je het eigenlijk ook meteen opeten..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 09:47 #578787

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Smooth Operator schreef :
JPD schreef :

Het ding op het luik is qua plek praktisch, echter moet je dan wel een paneel hebben dat ook bij een afgedekt stukje ( dus stel 10% schaduw ) ook nog +13 voltjes geeft, anders heeft het niet heel veel zin. Als mijn accu's echt heel leeg zijn, dan kan ik het ding makkelijk kantelen, en zelfs helemaal loshalen en bijvoorbeeld op het voordek zetten ( tegen de mast aan ) en zo de volle zon pakken, maar dat doe ik zelden.

Als je accu's ver leeg zijn, dan is het veel effectiever om ze met een acculader aan de walstroom (met voldoende capaciteit) te laden. Heb je wel eens uitgerekend hoelang het duurt om een lege accu te laden met een 100 Wp paneel?
Je kunt je zonnepaneel beter inzetten om te voorkomen dat je accu (snel) leeg raakt. En om de accu's door de week, wanneer je niet vaart, weer bij te laden. Dat gaat prima: er komt niet heel veel stroom uit een paneel, maar bij een beetje mooi weer wel gedurende een flink aantal uren.

De hamvraag is altijd: wil je echt grotendeels walstroomonafhankelijk zijn of beschouw je de opbrengst van zonnepanelen als mooi meegenomen maar niet essentieel.

In principe kan een paneel van 100 Wp een 50% lege accu van zeg 90 Ah 's zomers best in een redelijk tempo laden. Bij volle zon laadt het maximaal met ruim 7A. Via walstroom en met een serieuze acculader kun je er natuurlijk veel meer in persen, maar optimaal laden doe je toch met niet veel meer dan 10% van de accucapaciteit uitgedrukt in ampères. Over het al te krachtdadig laden van accu's bestaan ook twijfels..

Enigszins walstroomonafhankelijk zijn betekent: voldoende accucapaciteit om de zonloze perioden te overbruggen zonder dat je meteen je accu's voor 50 % uitput, een zonnepaneel (panelen) dat zo optimaal mogelijk wordt benut en in staat is je dagelijkse gebruik grotendeels aan te vullen. Hoe groot die aanvulling is bepaalt het aantal dagen dat je niet aan de walstroom hoeft.

Optimaal benutten van je zonnepanelen betekent naar mijn idee: geen zonnepanelen laag op de boot. Op de schuifluikgarage is zo'n beetje de slechtste plek die je kunt bedenken. Aan de reling of de hekstoel is al veel beter. Optimaal is op een portaal achterop het schip.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 10:14 #578791

Helemaal juist Lodewijk, dat portaal achterop.
Panelen alle kanten op te stellen en accu´s genoeg om de ingestraalde energie op te slaan.

Die accu capaciteit is vaak te gering, de panelen kunnen wel leveren, maar de accu kan het niet opslaan.

Voor totale walonafhankleijkheid heb je ruwweg een paneel capaciteit nodig van 4 keer je verbruik.
De helft van de tijd is het nacht en het paneel levert minder dan z´n maximum omdat het soms in de schaduw, en niet altijd optimaal gesteld is.
Ik zie met het draaien van de boot de opbrengst halveren of verdubbelen!

De accu moet een paar dagen kunnen overbruggen, dat komt ook neer op zo´n 4 keer het verbruik.

Ik verbruik ongeveer ruim 100Ah per dag, de accu is ruim 400Ah, de panelen leveren 10 a 18 A gedurende gemiddeld 10 uur per dag.

In de winter net genoeg, in de zomer meer dan voldoende.
Omdat ik permanent aan boord woon is de winter maatgevend voor de capaciteit van de installatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 10:32 #578793

lodewijk stegman schreef :

In principe kan een paneel van 100 Wp een 50% lege accu van zeg 90 Ah 's zomers best in een redelijk tempo laden. Bij volle zon laadt het maximaal met ruim 7A. Via walstroom en met een serieuze acculader kun je er natuurlijk veel meer in persen, maar optimaal laden doe je toch met niet veel meer dan 10% van de accucapaciteit uitgedrukt in ampères. Over het al te krachtdadig laden van accu's bestaan ook twijfels..

Enigszins walstroomonafhankelijk zijn betekent: voldoende accucapaciteit om de zonloze perioden te overbruggen zonder dat je meteen je accu's voor 50 % uitput, een zonnepaneel (panelen) dat zo optimaal mogelijk wordt benut en in staat is je dagelijkse gebruik grotendeels aan te vullen. Hoe groot die aanvulling is bepaalt het aantal dagen dat je niet aan de walstroom hoeft.

Optimaal benutten van je zonnepanelen betekent naar mijn idee: geen zonnepanelen laag op de boot. Op de schuifluikgarage is zo'n beetje de slechtste plek die je kunt bedenken. Aan de reling of de hekstoel is al veel beter. Optimaal is op een portaal achterop het schip.

--
stegman

Besef wel dat jouw 7 Ampère een maximum is wat alleen rond het middaguur mogelijk is.
Bovendien alleen hartje zomer.
Per dag mag je daarom maximaal rekenen met ongeveer 6 * 7Ah .
Een acculader heeft daarentegen geen last van de stand van de zon :lol:
Vergeleken met een acculader is dus de capaciteit van dat 100 Watt paneel maar ongeveer 1,75 Amp gemiddeld!
Wat daar nog bij komt is dat het snel weer vol laden uiteraard alleen geldt als je verder geen gebruikers hebt aan staan zoals koelbox en vooral ook een eventuele laptop die in veel gevallen de grootste verbruiker zal zijn (maar gelukkig niet de hele dag aanstaat :unsure: ).
Daarom is ook een windmolen voor wat dat betreft gunstiger hoewel in de zomer vaak 'savonds de wwind wegvalt.
Maar ja , het geluid moet je wel verdragen. :unsure:

Je opmerking over de slechtste plek kan ik niet echt bevestigen.
Mijn 70 Watt paneel levert keurig ruim 4 Amp max op een zonnige zomerdag.Klopt dus aardig met jouw 100 Watt paneel.E.e.a. gemeten met mijn accumonitor.
Uiteraard houd ik bij het aanleggen een beetje rekening met de stand van de zon en verzet ik mijn giek meestal helemaal naar de zeereling en/of schuin omhoog.
Maar uiteraard is zo precies mogelijk richten en nooit schaduw veel beter.
Overigens, ik heb ook al vaak geconstateerd dat mijn paneel ook bij bewolkt weer gewoon laadt , uiteraard wel veel minder met ongeveer 1-1,5 Amp maximaal.Hetzelfde zie ik als bijv de giek een strook schaduw geeft.
Dat een zonnecel in de schaduw helemaal niks meer doet is definitief niet juist.Inderdaad Wel veel minder.

Ik doe met mijn 95 Ah verbruikersaccu ongeveer 2-2,5 dagen voor ik walstroom of de motor nodig heb. Of natuurlijk het e.e.a. uitzetten.
Maar mijn koelbox staat altijd bij ( gebruik gemiddeld ongeveer 0,75 Amp)
Maar mijn laptop verpest het nogal eens , vooral als ik te lang op dit forum ingelogd ben ;)
Daarom ga ik aan boord maar een meer met mijn tabletje (wel met een blutooth toetsenbord) ga werken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 10:53 #578802

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Yellow Boat schreef :
Je opmerking over de slechtste plek kan ik niet echt bevestigen.

Je kan er kort of lang over twisten: dat schuifluik is echt de slechtst denkbare plek. Onder de giek in het middel van de boot. Elke andere plek op de boot krijgt minder schaduw. Hoewel niet elke andere plek practischer is.
De truc van het plaatsen van een zonnepaneel is het zó te plaatsen dat je met een minimum aan zorg en getut toch een optimale opbrengst hebt. De boot zus of zo neerleggen, giek consequent naar buiten draaien of omhoog halen; het moet maar kunnen en je moet er altijd aan denken. Mij teveel gedoe.
Als je serieus bent met zonnepanelen moet je het meteen zo optimaal mogelijk doen en wat plaatsing betreft geen zwakke compromissen sluiten. Zo'n portaal maken is even wat werk, daarna heb je er jarenlang lol van, ook al omdat je het voor veel meer kan benutten dan alleen zonnepanelen. Bovendien kun je vaak veel meer capaciteit installeren. Bij installatie op het schuifluik bepaalt de maat van het luik de maat van het zonnepaneel.

Ik doe met mijn 95 Ah verbruikersaccu ongeveer 2-2,5 dagen voor ik walstroom of de motor nodig heb. Of natuurlijk het e.e.a. uitzetten.

Met een dergelijk verbruik zou een verdubbeling van de accucapaciteit geen slecht idee zijn.

--
stegman
Laatst bewerkt: 10 dec 2014 10:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 11:18 #578804

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Je opmerking over de slechtste plek kan ik niet echt bevestigen.

Je kan er kort of lang over twisten: dat schuifluik is echt de slechtst denkbare plek. Onder de giek in het middel van de boot. Elke andere plek op de boot krijgt minder schaduw. Hoewel niet elke andere plek practischer is.
De truc van het plaatsen van een zonnepaneel is het zó te plaatsen dat je met een minimum aan zorg en getut toch een optimale opbrengst hebt. De boot zus of zo neerleggen, giek consequent naar buiten draaien of omhoog halen; het moet maar kunnen en je moet er altijd aan denken. Mij teveel gedoe.
Als je serieus bent met zonnepanelen moet je het meteen zo optimaal mogelijk doen en wat plaatsing betreft geen zwakke compromissen sluiten. Zo'n portaal maken is even wat werk, daarna heb je er jarenlang lol van, ook al omdat je het voor veel meer kan benutten dan alleen zonnepanelen. Bovendien kun je vaak veel meer capaciteit installeren. Bij installatie op het schuifluik bepaalt de maat van het luik de maat van het zonnepaneel.

Ik doe met mijn 95 Ah verbruikersaccu ongeveer 2-2,5 dagen voor ik walstroom of de motor nodig heb. Of natuurlijk het e.e.a. uitzetten.

Met een dergelijk verbruik zou een verdubbeling van de accucapaciteit geen slecht idee zijn.

--
stegman

Mijn zonnepaneel wordt maar gedurende maximaal één uur per dag door de giek beschaduwd hoor.En als ik de giek op het juiste moment van bijv. bakboord boven de zeereling naar stuurboord haal zelfs vrijwel helemaal niet.
Uiteraard alleen als ik de boot goed uitricht.
En met het hek naar de zon helemaal nooit mits ik de giek omhoog haal.
Zelfs met de lagere hoek van de zon in Noorwegen geeft dan de buiskap nog geen schaduw ( in de zomer uiteraard).
Overigens , een tweede of grotere verbruikersaccu zou natuurlijk het beste zijn maar die past niet meer in de accubak die ik voor die 95Ah (was standaard maar 50) al maximaal mogelijk heb vergroot.
Ik zou nog op een andere plek een accubak kunnen maken maar om nou de hele boel overhoop te halen... :unsure:
Maar als ik nog eens dagen lange nonstop tochten ga maken (maar dat is zeer onwaarschijnlijk) zal dan natuurlijk wel moeten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 11:28 #578809

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Yellow Boat schreef :
Mijn zonnepaneel wordt maar gedurende maximaal één uur per dag door de giek beschaduwd hoor.En als ik de giek op het juiste moment van bijv. bakboord boven de zeereling naar stuurboord haal zelfs vrijwel helemaal niet.
Uiteraard alleen als ik de boot goed uitricht.

Vaar jij nooit?
Bovenstaand verhaal kan natuurlijk alleen maar opgaan als de boot continue in aan de wal ligt, zonder gehesen zeilen en dan nog in een situatie waar je alles voor het kiezen hebt, qua oriëntatie en beschaduwing. Wanneer is dat zo?
In je eigen box misschien, maar onderweg betrekkelijk weinig, vermoed ik.

De situatie in je eigen box thuis is natuurlijk niet interessant. Je bent vaak helemaal niet aan boord er wordt niets verbruikt en met een hele kleine opbrengst heb je al genoeg om de zelfontlading te dekken.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 12:10 #578818

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Inhoudelijk heb ik geen toevoeging. De boot heb ik volgens mij ooit eens gezien, gekocht van de heer Grasso?

Heel mooi scheepje, veel plezier ermee!
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 12:52 #578833

lodewijk stegman schreef :

In principe kan een paneel van 100 Wp een 50% lege accu van zeg 90 Ah 's zomers best in een redelijk tempo laden. Bij volle zon laadt het maximaal met ruim 7A. Via walstroom en met een serieuze acculader kun je er natuurlijk veel meer in persen, maar optimaal laden doe je toch met niet veel meer dan 10% van de accucapaciteit uitgedrukt in ampères. Over het al te krachtdadig laden van accu's bestaan ook twijfels..

Enigszins walstroomonafhankelijk zijn betekent: voldoende accucapaciteit om de zonloze perioden te overbruggen zonder dat je meteen je accu's voor 50 % uitput, een zonnepaneel (panelen) dat zo optimaal mogelijk wordt benut en in staat is je dagelijkse gebruik grotendeels aan te vullen. Hoe groot die aanvulling is bepaalt het aantal dagen dat je niet aan de walstroom hoeft.

Optimaal benutten van je zonnepanelen betekent naar mijn idee: geen zonnepanelen laag op de boot. Op de schuifluikgarage is zo'n beetje de slechtste plek die je kunt bedenken. Aan de reling of de hekstoel is al veel beter. Optimaal is op een portaal achterop het schip.

--
stegman

IK vind je berekening wel errug optimistisch, Lodewijk. In theorie kan alles, maar de praktijk is wat telt hier. Reken in Nederland _gemiddeld_ op 4 tot 4,5 uren zon. En die 7A haal je echt alleen maar met een optimale (MPPT) regelaar en onder ideale condities: volle zon, midden op de dag, onbewolkt, paneel schoon, droog en optimaal gericht en geen afdekking door giek e.d. Wie heeft er zin om de hele dag zijn paneel op de zon gericht te houden (en dus bij te draaien)? Er moet ook nog gezeild worden...

Ook op een bewolkte dag en met gedeeltelijke afdekking blijven de meeste panelen wel wat stroom leveren. Als je daarmee het verbruik van je koelkast, zeker op een warme dag, kunt compenseren ben je spekkoper. Natuurlijk is het mogelijk om volledig te voorzien in je energievoorziening zonder motor of walstroom. Maar dan heb je het wel over meer dan 100 Wp panelen op de meeste boten...

Laten we toch vooral een beetje realistisch blijven. Meten is weten, bijvoorbeeld met een goede accumonitor. (En ja, ik spreek hier uit ervaring...)

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast en zonnepaneel 10 dec 2014 14:23 #578854

Ik herhaal hier maar weer even de link die ik eerder in dit topic gaf om vrij nauwkeurig uit te rekenen wat je verwachte opbrengst wordt:

PV potential estimation utility.

Welliswaar gebasseerd voor grid-systemen. Maar voldoet goed om de instraling op een gegeven locatie te bepalen. En nog veel meer gegevens...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl