Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu's vervangen welk maximaal vermogen past

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 31 mrt 2015 06:46 #611007

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Peper schreef :
@O.E.B:
in LiYFePO4 heb je dan iets van 160Ah aan capaciteit nodig. Dat kan al schelen.
Indien jouw huidige bank uit 2 accu's van 12V bestaat met elk 110Ah capaciteit, kun je beter overgaan op 1 LiYFePO4 accu van 160Ah (deze zie ik niet aangeboden). De kans op onbalans bij het parallel laden is dan 0%. Het scheelt zeker in gewicht en ruimte. Je zou het ook kunnen samenstellen uit 4 cellen, dan heb je nog meer vrijheid in het bepalen van de ruimte die wordt ingenomen door de accubank (4 x 160Ah = 4 x €210,28 ex BTW en transport). Ik verwacht dat de prijs concurrerend gaat worden in vergelijking met 2 x 12V 110Ah in loodzwavelzuur-gel accu's. Het is niet voor niets dat de loodzwavelzuur accu's ineens goedkoper gaan worden... Ze worden gedumpt.
Ja, je hebt een andere lader nodig of je moet je huidige lader op een andere eind-laadspanning kunnen instellen. Een 5A lader is €42,83, een 15A lader is €96,13 ex BTW en transport. Er zijn nog wat andere trucjes, maar dat vraagt iets meer kennis van de materie.
'Do the math' zou ik zeggen!
Groeten, Peper.
PS: het een en ander hangt ook af of je via zonnepanelen nog bij laadt en of je via de motor nog kunt bijladen.
P.

Ongetwijfeld dat die accu's beter zijn Peper, maar 840,- ex btw + 100,- voor een lader, dan zit ik op > 1000,- euro incl btw...
Met de actie nu bij Vetus ben ik 260 euro kwijt incl btw, komt dan alleen nog 4 meter accukabel bij en 2 klemmen. Dat scheelt toch een behoorlijke duit! Kan ik er toch weer mooi een paar jaar tegen aan.

Alleen zoals ik al schreef: kan de 2e accu niet kwijt op de huidige plek. Dan is de punt het meest dichtbij (+/- 1.5 meter kabel) of het zou de bakkist moeten worden, maar dan zit ik al op 6 meter kabel en dat lijkt me ook niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 31 mrt 2015 08:38 #611055

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
You did the math! en je maakt een goed overwogen beslissing. Prima toch?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 31 mrt 2015 09:27 #611073

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Peper schreef :
You did the math! en je maakt een goed overwogen beslissing. Prima toch?
Groeten, Peper.

Haha ja tnx Peper, alleen zit ik een beetje met het feit dat ze in de punt komen te staan... Wat vind jij daarvan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 31 mrt 2015 10:42 #611100

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Wat is dan het werkelijke probleem?
1 De trim, de boot 'laat de kop hangen'... Dan kun je de bakskisten vol laden met zwaar spul. De boot gaat iets meer stampen bij zwaar weer. 'Elluk nadeel hep se foordeel'
2 Kabellengte, vraagt een éénmalige investering van een iets dikkere kabel. Energie zuinige apparaten gebruiken, dan kun je ook langer toe met één acculading (of kleinere en goedkopere accu's gebruiken).
3 Gas uit de accu's. Uit de accu ontwijkt waterstof en zuurstof, zuurstof wordt pas bij concentraties boven de 25% giftig (er ontstaat waterstof peroxide in de luchtwegen en dat zorgt voor een ontsteking), de kans dat die concentratie wordt bereikt is nihil. Waterstof is lichter dan lucht en zal door gaten en gaatjes uit het accu compartiment naar boven 'wringen' en dan worden weg geventileerd. Waterstof wordt verstikkend boven de concentratie van 80%, maar is niet giftig. Waterstof is wel brandbaar en explosief (zeker in de 66% - 33% waterstof - zuurstof ion verhouding ofwel knalgas). Maar om voldoende molen (moleculegewicht) waterstof en zuurstof te krijgen zul je wel flink moeten laden in een welhaast gasdichte ruimte. Die ruimte is mogelijk in een duikboot, maar niet in jouw boot (en een duikboot zul je er wel niet van willen maken :evil: ). Vergeleken met waterstofgas is butaangas of propaangas gevaarlijker, deze gassen zijn zwaarder dan lucht en 'blijven in de romp hangen'. Koken op gas is daarmee gevaarlijker dan het laden van lood/zwavelzuur accu's. Indien je in de boot op gas de fles van de baby warm maakt, kun je de baby ook op de accubak laten slapen. De kans dat de boot ontploft is veel groter met een gasstel, dan met gassen uit een accu aan de lading.
Ik zou zeggen: zet ze maar voor in de punt, prima plek. Zorg voor ventilatie naar boven/buiten. Baby kun je er wel bovenop leggen. Als je al bang bent dat er wat gebeurd met de baby, dan moet je niet gaan varen, dat is veel gevaarlijker dan accu's laden 'met een baby erboven'.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 25 apr 2015 09:53 #619414

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
groom schreef :
Hier worden het twee passende AGM accu's.


2 X Varta Professional DC AGM LAD85 Accu 12V 85Ah(20h) 260x169x231x231
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl