Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu's vervangen welk maximaal vermogen past

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 01 mrt 2015 12:26 #601280

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Bij ons gelijkaardige situatie, nood aan vergroten van vermogen.

ouder schip met 2x 55AH accu 1 start en 1 leef accu. Bak voor de motor is 50x20cm. Ik was aan het kijken naar een victron AGM 165Ah om daar te plaatsen als leef accu en de start accu (kleinere 60Ah) onder een bed te monteren.


Ik zou tussen de 2 accu's de manuele draaschakelaar scheidingstoestand willen vervangen door een Victron Cyrix-ct combiner/isolator.

Reden van de nood aan meer,is het bijplaatsen van energievreters die in de jaren 80 minder gangbaar waren. Koelkast, tablet laders, navigatie, log...

Die LiFeYP04 cellen kunnen wel een oplossing bieden om alles nog voor de motor te krijgen, maar zijn die dan ook als start te gebruiken en kunnen ze laden aan de alternator en bestaande walstroomlader?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 01 mrt 2015 13:52 #601308

Ik ben ook een beetje aan het oriënteren op die LifePO4 accu´s, tussen nu en 3 jaar aan te schaffen.

Een aantal internet leveranciers aangeschreven, slechts één gaf een sterk ontwijkend antwoord. Daar koop ik dus nooit iets.

Uiteindelijk stuitte ik op de stroomwinkel.
Daar nam men zeker de moeite om de klant te informeren. Ik werd zelfs gebeld. En dat is geen gesprek van een kwartje.

De informatie daar was dat er LifePO4 accu´s leverbaar zijn die je gewoon op bestaande systemen kunt plaatsen.
Er werd wel op gewezen dat je moet opletten dat je ook daadwerkelijk de juiste aacu aanschaft. Er moeten ´balancers´ tussen de cellen zitten, dat schijnt niet altijd standaard te zijn.

Deze winkel staat hoog op het lijstje om te kopen, ook wanneer ze iets duurder zouden zijn.

Tegen de tijd dat ik ze nodig heb, zal de prijs inmiddels wel een stuk gedaald zijn, hoop ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 01 mrt 2015 14:06 #601317

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
LiYFePO4 cellen kunnen ook als startaccu worden gebruikt. Hun 'Cold cranking capacity' is gelijk aan een 'natte' loodzwavelzuur accu van dezelfde capaciteit en beter dan die van een loodzwavelzuur gel accu van dezelfde capaciteit. De walstroomlader en de alternator moeten worden aangepast om deze cellen in hun hele bereik te gebruiken.

Een 6 cellen loodzwavelzuur accu heeft een maximale laadspanning van 14,1V en begint met 'koken' bij 13,8V (en zit dan voor 95% 'vol'). Lang aansluiten op een hoge spanning doet het elektrolyt 'verkoken' en de accu komt droog te staan.

Een 4 cellen LiYFePO4 accu heeft een maximale laadspanning van 14,8V (en zit dan voor 97% 'vol') en wordt te warm indien deze enige tijd op 16,0V wordt aangesloten. De druk in de cellen wordt dan te hoog en de cellen gaan 'bol' staan. Bij langdurige overlading kunnen de cellen in de brand vliegen.

Een LiYFePO4 accu is lichter en kleiner ten opzichte van een PbSO4 accu van dezelfde capaciteit.

LiYFePO4 accu's zijn gesloten en geven (tenzij bij overladen) geen brandbaar gas af. PbSO4 accu's doen dat wel (H2 en O2), deze gassen zijn niet giftig en waterstof is lichter dan lucht en zal door ventilatie makkelijk verdwijnen.
Alleen... onder het bed monteren... zou niet mijn eerste keuze zijn! Bij LiYFePO4 accu's is dat wel te doen.

Door hun lange levensduur (zeker 3 keer langer dan gel accu's gerekend in laad/ontlaad cycli) zullen de LiYFePO4 accu's waarschijnlijk de laatste zijn die je voor de boot koopt!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 01 mrt 2015 19:48 #601390

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Peper schreef :
Door hun lange levensduur (zeker 3 keer langer dan gel accu's gerekend in laad/ontlaad cycli) zullen de LiYFePO4 accu's waarschijnlijk de laatste zijn die je voor de boot koopt!
Groeten, Peper.

Is het mogelijk om alleen je service accu's vervangen door LiYFePO4 accu's en de start accu (loodaccu) niet te vervangen?
Ik zou me kunnen voorstellen dat je dan problemen krijgt met de lader.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 01 mrt 2015 22:06 #601452

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Stel dat je om 12V te krijgen 4 cellen koppelt. Doe je dan hun stroom x4? vb 4 cellen van 90Ah krijg je 12V 360AH of is het dan 12V 90Ah.

Ben niet zo thuis in die gelijkstroom toestanden :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 02 mrt 2015 09:09 #601505

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@taan:
Ja, dat kan wel. De alternator van de motor zal met 14,1V tot 14,5V de LiYFePO4 cellen (4 in serie) niet kunnen overladen, want de eind laadspanning wordt niet bereikt. Je kunt dan niet de gehele capaciteit gebruiken, want daar heb je 14,8V voor nodig. EDIT: 15,8V dus! Dikke vingers! :evil:
Dat zelfde zal ook voor de lader gelden.
De 'laatste' Ah's zou je er dan wel in kunnen stoppen met een klein zonnepaneel. Dit gebruik je dan voor het 'af toppen' van de Li-ion cellen.
Voor het laden van de Li-ion cellen via de walstroom moet je een aparte lader gebruiken. (of je laat het over aan dat zonnepaneel, dit is wel afhankelijk van je vaargedrag. Ben je een 'weekeind vaarder' dan zal dit heel goed gaan, ben je een 'alle dagen op het water vaarder', dan zou je energie tekort kunnen komen).
Nog een optie is: gebruik een spanningsbooster 'achter het contactslot'. Bij het draaien van de motor wordt dan de spanning van de alternator 'opgepompt' naar de spanning van de LiYFePO4 cellen (en alleen als de motor draait). Zet je het contact af, dan wordt de startaccu niet via het service net ontladen. De spanningsbooster werkt dan tevens als keercel.
@Waterzot:
Bij serieschakeling tel je de spanning op. De stroom blijft gelijk en daarmee de capaciteit in Ah ook. Het op te slaan vermogen is dan wel groter (het op te slaan vermogen van 4 cellen i.p.v. 1 cel). Vier keer (3,5V x 90Ah) = 4 x 315 Wh = 1260 Wh (ik gebruik 16 x 3,5 x 100Ah = 5600 Wh om mijn 4000W elektrische bbm aan te drijven en kan dus ruim een uur op vol vermogen varen)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 13:21 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 02 mrt 2015 11:22 #601544

Peper,
Het niet helemaal optoppen van LifePO4 accu´s, in hoeverre is dat een bezwaar?
Loodaccu´s moeten regelmatig tot hun "kookspanning" worden geladen om het zuur te gemengd te houden.
En dat heeft invloed op de levensduur.

Is dat bij LifePo4 ook zo?

Of kan ik de capaciteit dan gewoon wat lager zien?
B.V. 100Ah : 14,8 x 14,4 = 97,3Ah.

Wanneer het niet nadelig is voor de accu levensduur, dan is dat niet geheel tot de top laden toch geen enkel bezwaar?
Nou ja zo´n 2,5 % minder capaciteit, maar dat lijkt me nu niet een echt probleem, gezien in de andere voordelen.

De accu´s blijven dan zonder problemen uitwisselbaar. Dat lijkt me van meer belang dan dat beetje ongebruikt vermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 02 mrt 2015 13:13 #601570

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@Saeftinghe:
Het enige bezwaar is dat je niet gebruik kunt maken van de volle capaciteit van de accu. Nu is het verstandig dat niet te doen bij loodzwavelzuur accu's, maar dan raden ze je af van de 'onderste 40%' gebruik te maken. Daarvoor in de plaats worden ze dan doorgeladen tot 14,1 of 14,5V waarbij het elektrolyt ontbindt in zuurstof en waterstof. Dit noemt men het koken van de accu en het werd wel gedaan om het elektrolyt te mengen. Op een boot of in een auto is dat niet nodig, het schudden in de auto en het schommelen van een boot zorgen voor voldoende menging en laten waterstof en zuurstof in voldoende mate van de platen omhoog borrelen.

Bij LiYFePO4 cellen kun je doorladen tot 4V (voorheen zelfs tot 4,2V) om van de volle 100% capaciteit gebruik te maken (voor een 12V Li-ion accu is dat dan maximaal 16V). Tegenwoordig vindt men dat toch wel wat veel en gaat men niet verder dan 15,8V als eindlaad spanning.
De 95% grens voor de capaciteit ligt bij 15V, iets wat een alternator op een motor, die is ingesteld voor een loodzwavelzuur accu van 12,6V, nooit zal halen en wordt de Li-ion accu nooit overladen en zal op ca. 70-80% van de capaciteit blijven steken.
Er ontstaat geen gas door elektrolyse bij Li-ion cellen, er is dus geen sprake van koken en het elektrolyt zal niet worden gemengd en dat hoeft ook niet. Het elektrolyt is een 'organische vloeistof' (dat is urine ook, maar dat zit er niet in!) en een soort olieachtige stof. Die is brandbaar en als de cel door overladen te warm wordt en openbarst, kan deze in de brand vliegen.

Je maakt een lineaire interpolatie voor de capaciteit aan de hand van de spanning, maar zo werkt het niet. Het 20% capaciteit punt ligt bij ca. 2,9 tot 3V, bij 3,2V zit je op 40% van de capaciteit, bij 3,5V op 70% van de capaciteit (voor een 12V accu, spanningen vermenigvuldigen met 4). Bij 14,1V eind laadspanning gebruik je dus 70% van de capaciteit van een Li-ion accu, ofwel 70Ah voor een 100Ah accu.
Bij een alternator ingesteld op 14,5V wordt het ca 75% en bij 14,9 tot 15V kom je aan 90% en bij 15,8V bereik je de 100%. Het is dus iets meer dan 2,5% aan capaciteit vermindering.
Van jouw windmolen en zonnepanelen kun je de spanning zelf iets op regelen (verwacht ik). Bij 'slimme laders' zal dit wel niet gaan en moet je waarschijnlijk andere types gaan kopen. Bij voeding uit de alternator van een verbrandingsmotor zul je of de stroom-spanningsautomaat moeten aanpassen en overlaadt je de startaccu, of je zult er een booster tussen moeten zetten, bv deze.
Dx is een beetje een 'gooi en smijt' webshop, maar ze bezorgen ook in Portugal :)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 02 mrt 2015 14:32 #601594

Waterzot er gaat iets helemaal mis hier.

Je vraagt of bij schakelen van cellen in serie de stroom toeneemt:

Echter, jij hebt het over Ah... Dat is NIET de stroom maar de capaciteit.

Een accu van 12V en 90 Ah kan 90 uur lang een stroom van 1 ampere leveren, bij 12 Volt.
Das dus 12V * 1 ampere = 12 Watt gedurende 90 uur
(of 2 watt gedurende 45 uur, of 0.5 watt gedurende 180 uur).

In jouw voorbeeld maak je 12 volt met 4 cellen van 90 Ah...

Dat betekent dat elke cel 3 Volt is, en 90 Ah kan leveren BIJ 3 VOLT

Dus een enkele cel kan 90 uur lang 1 ampere leveren bij 3 Volt, das dus 90 uur lang 3 watt

Zet je 4 van deze cellen in serie, dan heb je 4x3=12 Volt.
deze combinatie kan 90 uur lang 1 Ampere leven, maar dus bij 12 Volt! Das dus weer 12 watt gedurende 90 uur.

Maw: in serie schakelen van 4 cellen levert 4 keer de spanning en 4 keer de hoeveelheid opgeslagen vermogen, alleen is dus
4 cellen van 3 volt en 90 Ah
gelijk aan
1 accu van 12 volt en 90 Ah

Lijkt gek, maar om te weten hoeveel opgeslagen vermogen 90 Ah capaciteit is moet je weten bij hoeveel Volt dat geleverd gaat worden.

Hopelijk duidelijk.

Groet
Bas

Waterzot schreef :
Stel dat je om 12V te krijgen 4 cellen koppelt. Doe je dan hun stroom x4? vb 4 cellen van 90Ah krijg je 12V 360AH of is het dan 12V 90Ah.

Ben niet zo thuis in die gelijkstroom toestanden :blush:
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 14:33 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 02 mrt 2015 21:23 #601739

Peper,
Dat het niet helemaal linear zou zijn had ik wel verwacht, maar dat het verschil zo groot is valt me flink tegen.
De getallen in het sommetje waren allen om de denkwijze aan te geven.

Zo langzaam aan begin ik toch een beter beeld te krijgen van het verschil tussen LifePO4 en lood.
Ik verwacht/hoop nog een jaar of drie met de huidige vloeistof accu´s te doen.
Een nieuwe set loodaccu´s zal mij waarschijnlijk overleven wanneer ze weer meer dan 10 jaar meegaan.
LifePO4, wanneer die zo lang meegaan als men verwacht, zou ik dus grotendeels voor de nieuwe eigenaar aanschaffen.
Ik begin toch een beetje over te hellen naar de keus voor lood. Maar ik heb nog even tijd.

Je noemt het regelen van de windmolen. Die heb ik gekregen omdat de regelaar stuk was, omgewikkeld en aangepast naar de hier heersende windsterktes werkt prima, maar ik ben zelf de regelaar.
Dat ben ik nu aan´t veranderen.
Een tijdje terug een zelfschakelend ankerlichtje gemaakt, daarbij kwam het idee boven drijven om ook die molen van een aan-uit schakeling te voorzien.
Na geruime tijd experimenteren, met zo nu en dan een rokende transistor, heb ik iets wat lijkt te werken.

Het schakelt af bij 14,2 volt en weer in bij 13,4. En vrij precies, de spanning is instelbaar.
Het is wel heel erg simpel. Een spanningsdeler, een zener en een 9M potmeter, geven een spanning naar een mosfet die een relais schakelt.
Nooit gedacht dat het zo simpel kon zijn. Jij zult er wel een beetje meewarig om lachen denk ik.
Morgen het ding in de molenlijn zetten en kijken of het ook in ´t echt werkt.
Maar ik dwaal van het onderwerp af en dat hoort niet.
Ik laat je wèl even weten hoe het afloopt, wanneer het een tijdje gewerkt heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 05:34 #606709

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Nou probeer ik al een tijdje de topics over accu's te volgen omdat ik mijn "gewone" 105Ah licht-accu wil gaan vernieuwen. Oude is uit 2008 en die heeft zo goed als de geest gegeven. Zelfs met de acculader er op en verlichting en kachel aan zie je de spanning langzaam zakken.

Tot nu toe leek een AGM mij de beste keuze. Die heb je van Victron van 110Ah voor 225,- euro. Die zou je tot 70% kunnen ontladen, dus meer Ah's over om "op te maken".

Nu zag ik op de site van Vetus dus al hun "gewone" accu's flink in de aanbieding zijn (www.vetus.com/actieweken/actie...ree-accu-105-ah.html).

Mijn vraag is: wat is nu de betere keuze: 1 AGM accu van 110Ah, of 2 gewone van 105Ah ? De gewone zullen van mindere c.q. andere kwaliteit zijn, maar voor dezelfde prijs heb ik wel meer Ah's (als het past, misschien moet het 2x 85Ah worden.

Met de AGM zou ik +/- 75Ah tot m'n beschikking hebben, met de gewone heb ik dan 105 (en als ik voor de kleinere moet 85Ah) tot mijn beschikking.

Ben benieuwd naar de reacties!

PS: volgens mij is de acculader die aan boord zit ook niet geschikt om én AGM én gewoon te laden wat ik zag in het boekje. Het moet óf allebei AGM zijn, óf allebei gewoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 06:57 #606723

Die "gewone" worden 2x zo zwaar en nemen 2x zoveel plaats in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 07:27 #606730

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Dat klopt, maar dat is niet erg. De boot hangt uit zichtzelf altijd een beetje over SB, nu ik zou ze dan BB onder een bank in de kajuit kunnen plaatsen (we hebben zo'n "U" zit en nu zitten de accu's in het midden van die U zit).

Ga vanmiddag even kijken of het past. 2x 85Ah zou ook kunnen.

Zijn er verder nog voor of nadelen van mijn genoemde optie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 07:30 #606732

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@O.E.B.:
Al eens LiFePO accu's overwogen? Brengt een hele nieuwe range van afmetingen met zich mee. Ze zijn duurder, maar niet veel duurder dan Pb accu's, gaan langer mee en ze mogen dieper worden ontladen. Kijk eens rond op www.ev-power.eu voor de mogelijkheden.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 07:48 #606740

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
Saeftinghe schreef :
Peper,
Dat het niet helemaal linear zou zijn had ik wel verwacht, maar dat het verschil zo groot is valt me flink tegen.
De getallen in het sommetje waren allen om de denkwijze aan te geven.

Hier een grafiek met spanning/vermogen van het laatste uur tot 100% laden van LiFePO 300Ah cel. Trek zelf maar conclusies.


Bijlage cel1_2015-03-18.jpg niet gevonden

dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 18 mrt 2015 07:58 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 07:56 #606742

Het oppervlak onder de pieken van de groene curve is de hoeveelheid energie die met de laatste tienden (extra) volten nog opgenomen wordt toch!? Maar die groene curve lag al op 2A net voor de eerste piek! Dan was deze cell toch nog steeds aan het doorladen voordat de laadspanning verhoogd werd?

Of mis is iets?

Duidelijk plotje trouwens: hoe krijg je je metingen in de computer? Of is dit een het scherm van een real-time meetapparaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 08:02 #606746

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
Nachtvlinder schreef :
Het oppervlak onder de pieken van de groene curve is de hoeveelheid energie die met de laatste tienden (extra) volten nog opgenomen wordt toch!? Maar die groene curve lag al op 2A net voor de eerste piek! Dan was deze cell toch nog steeds aan het doorladen voordat de laadspanning verhoogd werd?

Of mis is iets

Een 300Ah cel neemt altijd ook al is die helemaal vol een rest stroom. Als de laadstroom < 1% vind ik dat de accu vol is.
Nachtvlinder schreef :
Duidelijk plotje trouwens: hoe krijg je je metingen in de computer? Of is dit een het scherm van een real-time meetapparaat?

Een scoop met geheugen functie.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 09:51 #606774

Ik heb toch gekozen om mijn AGM accu's gewoon te vervangen door nieuwe AGM's. Kwam via internet diverse min of meer teleurgestelde mensen tegen die de Winston lifo cellen hebben. Bij deze mensen waren de lifo's soms al na drie jaar de helft van hun capaciteit kwijt. Dan wordt de hogere prijs toch iets om over na te denken.

Verder zijn de cellen na de hele ombouw niet zo snel weer te vervangen door een traditioneel type (AGM o.i.d.) in bijv. een minder ontwikkeld land als daar de noodzaak toe is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 10:27 #606781

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27804
Peper schreef :
@O.E.B.:
Al eens LiFePO accu's overwogen? Brengt een hele nieuwe range van afmetingen met zich mee. Ze zijn duurder, maar niet veel duurder dan Pb accu's, gaan langer mee en ze mogen dieper worden ontladen. Kijk eens rond op www.ev-power.eu voor de mogelijkheden.

Even gekeken op de genoemde website, maar ik vind je stelling "duurder, maar niet veel duurder dan loodaccu's" wel enigszins bezijden de waarheid.

Eén cel van 3,2 V en 100 Ah kost $139,- Een setje van vier (nodig om aan 12,8 V te komen) kost derhalve $556,-
Eén lood-calcium accu van 12V en 100 Ah kost rond de € 150,- schat ik. Het LiFePO setje is dus bijna vier keer zo duur.

Wel interessant is dat zo'n setje slechts 12,4 kg weegt (een vergelijkbare loodaccu weegt bijna het dubbele). Ook neemt het weinig ruimte in (30 % minder, naar schatting).

Op zich dus interessant als laag gewicht en weinig ruimtebeslag van het grootste belang zijn.
Voor de gemiddelde toerzeiler echter nog nauwelijks een serieus alternatief, naar mijn idee. Zeker als de geclaimde langere levensduur niet echte wordt waargemaakt; zie claims in die richting elders in deze draad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 10:44 #606785

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Erg interessant draadje.

Sydeliefde schreef :
Kwam via internet diverse min of meer teleurgestelde mensen tegen die de Winston lifo cellen hebben. Bij deze mensen waren de lifo's soms al na drie jaar de helft van hun capaciteit kwijt. Dan wordt de hogere prijs toch iets om over na te denken.

Heb je misschien wat linkjes?

Sydeliefde schreef :
Verder zijn de cellen na de hele ombouw niet zo snel weer te vervangen door een traditioneel type (AGM o.i.d.) in bijv. een minder ontwikkeld land als daar de noodzaak toe is.

Goed punt als je verre reizen maakt en de praktijk toch wat weerbarstiger is dan de mooie theorie.
Ik ben ook benieuwd hoe snel de doorontwikkeling van Lithium accu's marktrijpe resultaten oplevert door de push van de elektrische auto en smartphone industrie. Zie bijvoorbeeld het recente Dyson nieuws en de dual carbon accu's. Hoe groot is de kans dat er dit jaar een grote sprong voorwaarts komt die ook daadwerkelijk leverbaar is? Als ik het nieuws goed begrijp zouden de nieuwere accu-technologieën ook goedkoper geproduceerd kunnen worden, waardoor de prijs capaciteit verhouding nog beter wordt?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 mrt 2015 11:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 10:50 #606787

Hans V schreef :
Erg interessant draadje.

Sydeliefde schreef :
Kwam via internet diverse min of meer teleurgestelde mensen tegen die de Winston lifo cellen hebben. Bij deze mensen waren de lifo's soms al na drie jaar de helft van hun capaciteit kwijt. Dan wordt de hogere prijs toch iets om over na te denken.

Heb je misschien wat linkjes?


Ik zal eens kijken of ik die weer kan opduikelen. Heb ze nl. niet meer in de favorieten staan.

Het ging in 1 geval over een camperaar in de VS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 10:58 #606791

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
lodewijk stegman schreef :
Even gekeken op de genoemde website, maar ik vind je stelling "duurder, maar niet veel duurder dan loodaccu's" wel enigszins bezijden de waarheid.

Eén cel van 3,2 V en 100 Ah kost $139,- Een setje van vier (nodig om aan 12,8 V te komen) kost derhalve $556,-
Eén lood-calcium accu van 12V en 100 Ah kost rond de € 150,- schat ik. Het LiFePO setje is dus bijna vier keer zo duur.

Wel even bruikbare capaciteit met elkaar vergelijken.
100Ah lood calcium geeft nuttige <50 Ah
100Ah LifePO >80Ah

Verder rendement
Om die 50Ah in die lood accu te krijgen heb je minimaal 100Ah nodig. (50% rendement)
Om 50Ah in LiFePO te laden heb je 62Ah nodig (80% rendement)
Als het allemaal uit zonnecellen moet komen maakt dat nogal wat uit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 11:16 #606797

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27804
3Noreen schreef :
lodewijk stegman schreef :
Even gekeken op de genoemde website, maar ik vind je stelling "duurder, maar niet veel duurder dan loodaccu's" wel enigszins bezijden de waarheid.

Eén cel van 3,2 V en 100 Ah kost $139,- Een setje van vier (nodig om aan 12,8 V te komen) kost derhalve $556,-
Eén lood-calcium accu van 12V en 100 Ah kost rond de € 150,- schat ik. Het LiFePO setje is dus bijna vier keer zo duur.

Wel even bruikbare capaciteit met elkaar vergelijken.
100Ah lood calcium geeft nuttige <50 Ah
100Ah LifePO >80Ah

Verder rendement
Om die 50Ah in die lood accu te krijgen heb je minimaal 100Ah nodig. (50% rendement)
Om 50Ah in LiFePO te laden heb je 62Ah nodig (80% rendement)
Als het allemaal uit zonnecellen moet komen maakt dat nogal wat uit.

Dat spreekt allemaal in het voordeel van LiFePO accu's, natuurlijk.
Overigens vind ik vooral het laatste argument interessant.
Maar als je regelmatig tot 80% moet ontladen, dan heeft dat ook gevolgen voor de levensduur van je accu's. Pas als echt duidelijk is dat de genoemde Lithium accu's dat echt kunnen hebben is het een punt. Daar wordt aan getwijfeld, zoals eerder en elders gesteld.
Vooralsnog kun je je accucapaciteit en het vermogen om stroom op te wekken voor huishoudaccu's beter zo afstemmen dat je per etmaal maar pakweg 20 % van de beschikbare capaciteit verbruikt. Om 62 Ah per dag te laden door middel van Zonnepanelen vraagt nogal wat oppervlak.

Dat ligt anders als je de accu's gebruikt voor voortstuwing van de boot. Iets waar Peper druk mee is. Dan is uitgaan van een verbruik van 20% van de beschikbare accucapaciteit per dag geen haalbare kaart, als je een flink aantal motoruren per dag wilt kunnen maken, lijkt me. Het wordt dan altijd meer.

In dat licht moet mijn reactie ook worden gezien. Als vervangers voor huishoudaccu's die gebruikt worden voor het voeden van apparatuur en een koelkastje (daar ging het in dit draadje om) zijn LiFePO accu's nog niet concurrerend met meer conventionele accu's.

Het ging hier in eerste instantie om prijs. Ik snap best dat er enige behoefte is om nieuwe technologie te promoten. Maar doe dat dan niet door te beweren dat die nieuwe technologie maar een klein beetje duurder is dan de ouwe techniek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 11:44 #606806

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
lodewijk stegman schreef :

Vooralsnog kun je je accucapaciteit en het vermogen om stroom op te wekken voor huishoudaccu's beter zo afstemmen dat je per etmaal maar pakweg 20 % van de beschikbare capaciteit verbruikt.

Geen spelt tussen te krijgen. Als je 100Ah installeert om 20 Ah te kunnen gebruiken zal elke doos wel voldoen en dus is de goedkoopste waarschijnlijk de verstandigste keuze. Afgezien van dat je nog steeds met een lood accu dan ruim 40 Ah moet opwekken en met modernere accu's 25 Ah. Dus dan toch even met je goedkope loodaccu een zonnecel extra plaatsen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's vervangen welk maximaal vermogen past 18 mrt 2015 11:54 #606813

Deze kon ik snel opduikelen:

25% verlies in 3,5 jaar

Dan wordt de nuttig te gebruiken capaciteit al weer heel anders.

800 Ah bij AGM is 400 Ah te gebruiken (50%)
500 Ah bij Life is 400 Ah te gebruiken (80%)
375 Ah bij Life na 3,5 jaar is nog maar 300 Ah te gebruiken (80%)

En als er na 7 jaar nog maar 50% over zou zijn is er nog 200 Ah (80%) te gebruiken.

Dat risico in combinatie met het "makkelijk te vervangen aspect" wil ik niet lopen. Mede gezien het feit dat mijn huidige AGM accu's 10 jaar probleemloos hebben gewerkt.

Ik zal nog even verder kijken of ik de nog extremere ervaring kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl