@Saeftinghe:
Het enige bezwaar is dat je niet gebruik kunt maken van de volle capaciteit van de accu. Nu is het verstandig dat niet te doen bij loodzwavelzuur accu's, maar dan raden ze je af van de 'onderste 40%' gebruik te maken. Daarvoor in de plaats worden ze dan doorgeladen tot 14,1 of 14,5V waarbij het elektrolyt ontbindt in zuurstof en waterstof. Dit noemt men het koken van de accu en het werd wel gedaan om het elektrolyt te mengen. Op een boot of in een auto is dat niet nodig, het schudden in de auto en het schommelen van een boot zorgen voor voldoende menging en laten waterstof en zuurstof in voldoende mate van de platen omhoog borrelen.
Bij LiYFePO
4 cellen kun je doorladen tot 4V (voorheen zelfs tot 4,2V) om van de volle 100% capaciteit gebruik te maken (voor een 12V Li-ion accu is dat dan maximaal 16V). Tegenwoordig vindt men dat toch wel wat veel en gaat men niet verder dan 15,8V als eindlaad spanning.
De 95% grens voor de capaciteit ligt bij 15V, iets wat een alternator op een motor, die is ingesteld voor een loodzwavelzuur accu van 12,6V, nooit zal halen en wordt de Li-ion accu nooit overladen en zal op ca. 70-80% van de capaciteit blijven steken.
Er ontstaat geen gas door elektrolyse bij Li-ion cellen, er is dus geen sprake van koken en het elektrolyt zal niet worden gemengd en dat hoeft ook niet. Het elektrolyt is een 'organische vloeistof' (dat is urine ook, maar dat zit er niet in!) en een soort olieachtige stof. Die is brandbaar en als de cel door overladen te warm wordt en openbarst, kan deze in de brand vliegen.
Je maakt een lineaire interpolatie voor de capaciteit aan de hand van de spanning, maar zo werkt het niet. Het 20% capaciteit punt ligt bij ca. 2,9 tot 3V, bij 3,2V zit je op 40% van de capaciteit, bij 3,5V op 70% van de capaciteit (voor een 12V accu, spanningen vermenigvuldigen met 4). Bij 14,1V eind laadspanning gebruik je dus 70% van de capaciteit van een Li-ion accu, ofwel 70Ah voor een 100Ah accu.
Bij een alternator ingesteld op 14,5V wordt het ca 75% en bij 14,9 tot 15V kom je aan 90% en bij 15,8V bereik je de 100%. Het is dus iets meer dan 2,5% aan capaciteit vermindering.
Van jouw windmolen en zonnepanelen kun je de spanning zelf iets op regelen (verwacht ik). Bij 'slimme laders' zal dit wel niet gaan en moet je waarschijnlijk andere types gaan kopen. Bij voeding uit de alternator van een verbrandingsmotor zul je of de stroom-spanningsautomaat moeten aanpassen en overlaadt je de startaccu, of je zult er een booster tussen moeten zetten, bv
deze.
Dx is een beetje een 'gooi en smijt' webshop, maar ze bezorgen ook in Portugal
Groeten, Peper.