Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 12 volt / 24 volt

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 11:24 #584876

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6099
Niet dat ik voor de keuze sta.....

Maar wat is eigenlijk het verschil afgezien van het voltageverdubbeling?

Ik bedoel....waarom is de ene boot uitgerust met een 12V systeem en de ander met een 24V?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 06 jan 2015 11:24 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 11:29 #584878

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Een verdubbeling van de spanning betekend een halvering van de stroom. Je kan dus dunnere bekabeling gebruiken.
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 12:26 #584903

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
En minder last van spanningsval bij gelijke dikte van kabels, zeker wanneer het langere kabels betreft. Vandaar dat je de 24 V systemen met name tegenkomt in wat grotere jachten.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 12:33 #584905

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Hallo Vinni,

Er zijn 2 hoofdformules in de elektriciteitsleer (gelijkstroom):
U = I x R: Spanning = Stroom X Weerstand
P = U x I: Vermogen = Spanning x Stroom

De formules verklaren de relaties en de effecten bij verandering van de grootheden.
Dus bij een hogere spanning heb je minder stroom nodig om hetzelfde vermogen te kunnen leveren.
Bij minder stroomsterkte kun je dunnere kabels gebruiken (goedkoper).
En dus kun je ook meer vermogen leveren als de spanning hoger is. Etc.

MVG
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 12:48 #584910

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
En dan even de voor en de nadelen.

Passende Startmotor en alternator voor 24V is iets moeilijker te krijgen, dan voor 24V.
Meestal zijn de 24V modellen voor grotere vermogens als wat wij in onze zeiljachtjes hebben liggen.

Ook de meeste meetinstrumenten, log, echolood, marifoon, radio, tv, zijn meestal gemakkelijker voor 12V te verkrijgen.
Het installeren van een systeem waarbij je wel een 24V boordnet hebt voor de motor, maar voor de verlichting, en de instrumenten 12V is moeilijker.

Het kan allemaal wel, maar vraagt extra tijd en inspanning die meestal niet opwegen tegen het voordeel van kleinere diameter bekabeling.
Vooral als de afmetingen van de boot beperkt zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 13:06 #584916

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6099
Ok....helder

Verkrijgbaarheid, benodigd vermogen (meer bij grotere jachten) en lengte/dikte bekabeling bepalen dus
of je voor 12V of 24V gaat.

Dank.....

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 13:09 #584917

Ik heb een 24 volts systeem aanboord, maar ik heb er eigenlijk spijt van. Ik heb er nog niet echt de voordelen van kunnen ondervinden, en het is aanzienlijk duurder. Als ik mijn boot weer zou uitrusten komt er gewoon een 12 volts systeem in.
OK, je kunt wat dunnere kabels gebruiken waardoor je in theorie een paar kg en een paar euro kunt besparen voor met name de zware zaken zoals tussen de ankerlier en de accu, tussen de start motor en de accu en tussen de accu en het hoofdschakelbord. Waar je tegenaan loopt is dat veel zaken niet of slecht te krijgen zijn op 24 volt en als je ze kunt krijgen zijn ze vaak zeer veel duurder omdat de afname veel kleiner is.

Uit armoe heb ik dus ook maar een 24 naar 12 VDC converter ingebouwd zodat ik ook een klein 12V netje aanboord heb. Daarmee kun je normale USB poorten, autoradio en communicatie apperatuur gebruiken.

Kortom, op een volgende boot zou ik het niet meer doen, veel te veel compromissen, speciale bestellingen, wacht tijden, verkeerde leveringen, en echte voordelen zijn er niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 17:04 #584969

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30107
In Nederland is alles extreem goed te verkrijgen op 24 volt, van apparatuur, omvormer/laders en verlichting.

Alleen de gewone watersport juwelier weet niet eens wat een platte batterij is.... :( Dus daar moet je het ook niet zoeken. In Nederland is een groot netwerk van binnenvaart gerelateerde bedrijven die tegen billijke prijzen alles hebben op 24 volt, extreem veel zelfs.

Voor grotere jachten zou ik er wel voor kiezen, zeker als er nog zware verbruikers aan boord zijn.
Voor kleinere jachten is de noodzaak er niet.
Maar argumenten dat het lastig te verkrijgen is, berusten veel op onbekendheid of luiheid...

De huidige ledlampjes werken standaard al vanaf 8 tot 32 volt...

Voor de zeevaart is 24 volt voor het GMDSS een verplicht nummer. Als je bij pech nog maar 8 volt in je 12 volt accu hebt, doet je marifoon het al niet meer. Als je bij 24 volt accu's nog maar 16 volt in je accu's hebt, werkt alles nog. Dat is de proactieve veiligheids gedachte.

Voor kleine schepen dus niet. In andere delen van de wereld is 24 volt materiaal wel lastig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 17:16 #584971

WADnWIND schreef :
In Nederland is alles extreem goed te verkrijgen op 24 volt, van apparatuur, omvormer/laders en verlichting.
Nederland is inderdaad redelijk goed mbt verkrijgbaarheid, maar veel zaken zijn (zeer veel) duurder in 24 volt in vergelijking met de 12 volt, zodanig veel duurder dat dit makkelijk het prijsverschil in kabeldiameter goedmaakt. Verkrijgbaarheid in bijvoorbeeld Noord America of Azie is een regelrechte nachtmerrie.

Als je nog maar 8 volt in je accu over hebt doe je toch iets goed fout, zelfs voor een noodsituatie. GMDSS verplichting houdt ook in dat je een accubank voor alleen noodgevallen hebt waarmee je de communicatie apperatuur nog minimaal 6 uur continue kunt laten zenden. In de praktijk is dat nog enkele dagen mogelijkheden tot communicatie.

Lang verhaal kort, je moet wel een hee grote boot hebben met zeer grote verbruikers om de voordelen van 24 volt te kunnen benutten. Mijn 22 tons 50 voeter is er in ieder geval niet groot genoeg voor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 jan 2015 17:16 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 17:25 #584979

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Mijn jacht is dermate groot dat ik voor beide voltages een netwerk heb.
Alle apparatuur werkt op 12.
Voortstuwing en lenspomp op 24.
Laden: Walstroom met 2 keer 12, zonnepaneel met 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 19:42 #585021

Bij ons aan boord hebben wij een 12 Volts en een 24 Volts systeem.

12 Volt wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de kleine verbruikers en het startsysteem
24 Volt voor de zware verbruikers zoals anker, boegschroef en omvormers

Ook de motoren zijn uitgerust met een 24 V en een 12 V dynamo's

De 24 V accu-bank bestaat uit 4 x 200 Amp/h
de 12 V accu-bank bestaat uit 2 x 200 Amp/h

het grote voordeel van een 24 V systeem is de dunnere bekabeling en dat je langer energie kunt putten uit de accu's
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 20:03 #585035

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
Terwijl de meesten hier alleen maar denken aan de verbruikers, is de echte reden van een 24V systeem aan boord het opladen. Dat gaat namelijk ook met de halve stroom. Op de Horizon laden we met 180A op 24V, dat zou anders vergelijkbaar 360A op 12V hebben moeten zijn. Op deze manier staat onze 6kW DC generator lekker kort te snorren. Onze accubank 510Ah@24V kan deze laadstromen prima aan.

Inderdaad is betreffende de verbruikerszijde de 24V installatie robuust door lagere stroomsterktes en dat is heel prettig. Namelijk, neem de eerder genoemde formules en herleid daaruit P=I2xR. Hier staat de stroomsterkte in het kwadraat. Een halvering van de stroomsterkte leidt dus tot een kwart vermogensdissipatie. Oftewel een kwart brand-risico.

En omdat al deze argumenten bij de accu van de hoofdmotor geen rol spelen, is op de Horizon de startmotor gewoon 12V als ook die van de generator.

En inderdaad zijn navigatie apparatuur soms alleen in 12V uitvoering te krijgen. Maar een goede installatie heeft sowieso galvanisch gescheiden DC/DC-convertors in de voeding van alle individuele instrumenten zoals zenders en ontvangers. Dan maakt het niet meer uit of je een 24-24 DC/DC converter plaatst of een 24-12 DC/DC converter.

En ladertjes en koffiezetapparaatjes zijn gewoon 230VAC, da's makkelijk en goedkoop. Inderdaad is dit door de omweg 24VDC-230VAC-5VDC wat minder efficient, maar het verbuikte vermogen van deze apparatuur is op de totale vermogensopstelling te verwaarlozen, zo ook het verlies.

Alles bij elkaar alleen maar voordelen bij een 24VDC systeem. Maar bij kleinere schepen is de teogevoegde waarde misschien te klein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 20:20 #585041

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Goh, ik voel me best thuis bij al die jachten die ook 12 èn 24 volts systeem hebben!
;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 21:28 #585070

Twee aanvullingen:
- Als je gebruik maakt van een elektrische aandrijving (zoals Sunday), dan zit je al snel aan een 24 V systeem (voor zwaardere motoren ook 36 of 48 V).

- Maak aub niet de fout om voor 12V apparatuur bij een 24 V accubank "even" stroom van 1 accu af te tappen. Dat is vragen om moeilijkheden. De enige juiste weg is hier een 24 naar 12V DC/DC omvormer.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 21:51 #585074

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8212
Ronaldl schreef :
Terwijl de meesten hier alleen maar denken aan de verbruikers, is de echte reden van een 24V systeem aan boord het opladen. Dat gaat namelijk ook met de halve stroom. Op de Horizon laden we met 180A op 24V, dat zou anders vergelijkbaar 360A op 12V hebben moeten zijn. Op deze manier staat onze 6kW DC generator lekker kort te snorren. Onze accubank 510Ah@24V kan deze laadstromen prima aan.
?

De 2V cellen waaruit een accubank is op gebouwd zijn gelijk, of er nu 6 of 12 of 2000 cellen in serie of parallel staan. De vermogensopnamen van de accu's in totaal bij het laden maakt niet uit als het aantal cellen en laadvermogen gelijk blijft. De individuele 2V cel van de accu's krijgt dan precies dezelfde stroom te verwerken en zal even snel kunnen laden.

Een accu lader met gelijk vermogen van bijvoorbeeld 12v en 50A is dan ook in principe precies even groot, zwaar en duur als een 24v lader van 25A. En duurt het laden even lang.

En voor je generator maakt het ook niet uit, 6kw blijft 6kw en zal bij een even grote accu bank en lader met gelijk vermogen even lang moeten snorren.

Uiteraard heb je met kabeldiktes en daardoor de verliezen, brandrisico's etc. wel gelijk en zul je dus wel dikkere kabels nodig hebben bij 12v om even snel te kunnen laden als bij 24v.
Laatst bewerkt: 07 jan 2015 08:53 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 06 jan 2015 23:50 #585098

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Philip schreef :
?

De 2V cellen waaruit een accu zijn op gebouwd zijn gelijk, of er nu 6 of 12 of 2000 cellen in serie staan. De vermogensopnamen van de accu's in totaal bij het laden maakt dus niet uit. Of je nu 12v bijvoorbeeld laadt met 360A of 24v met 180A: de individuele cel van de accu's krijgt precies dezelfde stroom te verwerken en zal even snel kunnen laden.

Dat waag ik toch te betwijfelen. Aangezien in beide accu's (12V en 24V) de cellen in serie staan (bij een 24V accu twee keer zo veel als bj een 12V accu) zullen de cellen van een 12V accu die je met 360A laadt toch echt een twee keer zo grote stroom te verwerken krijgen als de cellen van een 24V accu die je met 180A laadt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 07 jan 2015 08:18 #585124

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8212
Je hebt geljik, ik heb inderdaad een belangrijk dingetje vergeten: als het aantal cellen gelijk blijft. Want dat is natuurlijk wel zo eerlijk bij het vergelijken. Parallel ipv in serie opstellen dus.

Anders zou de stelling immers niet zijn 'met 24v kan je sneller laden' maar 'met meer cellen kan je sneller laden'.

Ik heb het ietsjes aangepast.
Laatst bewerkt: 07 jan 2015 08:47 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 07 jan 2015 13:43 #585228

Philip schreef :
Uiteraard heb je met kabeldiktes en daardoor de verliezen, brandrisico's etc. wel gelijk en zul je dus wel dikkere kabels nodig hebben bij 12v om even snel te kunnen laden als bij 24v.
Maar als je de juiste kabel diktes kiest is het brandgevaar van een 12V instalaltie niet groter als van een 24V installatie. Met de boten die ik nu gebouwd heb/heb laten bouwen, ben ik er meer en meer van overtuigd geraakt dat 24V systemen op ons soort boten (elektrisch varen niet meegeteld) niet veel meer is als een oplossing opzoek naar een probleem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 07 jan 2015 18:06 #585300

In een 12V boordinstallatie kun je toch ook de zware 24V gebruikers van spanning voorzien met een series parrallel switch. Het beste van twee werelden ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 07 jan 2015 18:26 #585302

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
Erikdejong schreef :
Philip schreef :
Uiteraard heb je met kabeldiktes en daardoor de verliezen, brandrisico's etc. wel gelijk en zul je dus wel dikkere kabels nodig hebben bij 12v om even snel te kunnen laden als bij 24v.
Maar als je de juiste kabel diktes kiest is het brandgevaar van een 12V instalaltie niet groter als van een 24V installatie. Met de boten die ik nu gebouwd heb/heb laten bouwen, ben ik er meer en meer van overtuigd geraakt dat 24V systemen op ons soort boten (elektrisch varen niet meegeteld) niet veel meer is als een oplossing opzoek naar een probleem.

Je kan wel dikke kabels hebben, maar je hebt "slechte overgangen" bij klemmenstroken door bijvoorbeeld wat corrossie of wat dan ook, niet in de hand en juist daar, als een extra weerstand optreedt, is de warmteontwikkeling bij 12V door de kwadratisch groter stroomsterkte ook kwadratisch groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 07 jan 2015 18:31 #585303

Voor zware verbruikers gebruik je geen klemstroken. Voor de andere verbruikers worden de stroomsterktes vaker uitgedrukt in miliAmepere dan in volledige Amperes. Ik ben niet overtuigd van het probleem, en zie dus het nut ook niet zo van een oplossing.
Met DC moet je zowieso goed uitkijken en goed onderhoud plegen, oorzaak nummer 1 van galvanische corrosie op metalen boten, of onderdelen van metalen boten. Roest op onderdelen is hoe dan ook onnaceptabel.

En besides, als dat ooit al voorkomt heb je zekeringen die dat op moeten vangen. Zekeringen horen zwakker te zijn als wat je bekabeling maximaal aan kan.

Wat overigens niet wegneemt dat iedereen uiteraard moet doen waar ze zich zelf het lekkerste of veiligste bij voelen.

Overigens geldt: I = P/V daar zit geen kwadraad in. Stroomsterktes in een 12 volts systeem zijn maar twee keer zo hoog als in een 24 volts systeem, en niet kwadratisch groter.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 jan 2015 18:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 07 jan 2015 18:43 #585308

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6943
Ik mis nog een argument in dit verhaal.
Als je bij 24V de kabel dikt halveert heb je nog steeds (procentueel) minder verlies.

Stel je hebt bij 12V en 4mm2 5% verlies is 0,6V.
Gebuikje dan bij 24V 2mm2 dan is het verlies nog steeds 0,6V maar is nu slechts 2,5%
En dit is bv een duidelijk verschil in lichtsterkte bij een lampje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 07 jan 2015 18:52 #585311

Wat betekend dat je met de 4mm2 dus de verkeerde draad gekozen zou hebben als je lampje daar zwakker van zou gaan branden.
Je kijkt naar de lengte van je kabel en wat een acceptable spanningsval is. Daar stem je de bedrading op af. je hebt inderdaad altijd iets meer als 2 maal de draaddikte van 24V nodig.

Bijna alle verlichting is tegenwoordig LED, een 0.5mm2 speaker draadje zou bij wijze van spreken nog genoeg zijn om dat zonder problemen en zonder risico's te kunnen voeden.
GPS en veel andere apperatuur is ook maar 30-60 mA. Allemaal verwaarloosbaar en gepraat in de marge.

Waar het serieuze verschillen begint te maken is bij 100W of meer aan gevraagd vermogen. Pas bij 2500 tot 3000W aan vermogen begin ik voordelen te zien voor 24 Volt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12 volt / 24 volt 07 jan 2015 21:34 #585355

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
Erikdejong schreef :
Overigens geldt: I = P/V daar zit geen kwadraad in. Stroomsterktes in een 12 volts systeem zijn maar twee keer zo hoog als in een 24 volts systeem, en niet kwadratisch groter.

P=I2xR

Niemand zei dat de stroomsterkte kwadratisch is. wat ik zei: het vermogen (dus ook wartmeontwikkeling) is recht evenredig met het kwadraat van de stroomsterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl