Enkele heel concrete "domme" vragen om mee te starten: moet er en zo ja precies welke, batterijsleutel en of hoofdzekering komen en zo ja waar?
Domme vragen bestaan niet! Domme antwoorden wel!
Batterijsleutels: liever niet, ze hebben een contactweerstand en er moet meestal een 'dikke stroom' door en daarmee veroorzaakt de contactweerstand meestal een spanningsval en dan ook warmte ontwikkeling in de schakelaar.
Uitzondering: je wilt die batterijsleutel (door militairen meestal aangeduid als 'massapik') gebruiken om bij brand de elektrische installatie af te schakelen. Dan moet deze aan de buitenzijde van de boot op een makkelijk bereikbare plek worden geïnstalleerd (dat is meestal een garantie op contactcorrosie, zeker op zout water).
(Hoofd)zekeringen: Zekeringen beschermen de leidingen tegen een te hoge stroom en daarmee 'te' warm worden. Indien je hele dikke leidingen gebruikt bij een stroombron waarvan de maximale stroom onder de nominale waarde van die dikke leiding valt, hoef je het geheel niet te zekeren, immers de stroombron kan niet de stroom leveren die de dikke leiding zo warm maakt dat deze door smelt. Auto's werken volgens deze redenatie, de startstroom kan goed door de 25mm
2 startkabel vanaf de accu en wordt daarom niet gezekerd.
Uitzondering: Bij accu's met een capaciteit van meer dan 99Ah kan de accu een zo grote stroom leveren dat de leidingen zouden doorbranden bij kortsluiting. In dat geval wordt er wel een zekering opgenomen.
In jouw geval met een startaccu van 75Ah is een zekering in het startcircuit niet nodig. (Heeft mijn VW T5 met 1900 turbodiesel ook niet)
Licht of service accubank: Voor bescherming van de hoofdstroom leidingen een zekering toepassen, meestal 30 tot 40A. Deze zekering wordt bij voorkeur direct op de +pool van de accu gemonteerd. Na een 40A zekering moet je rekening houden met een draad doorsnede van minimaal 10mm
2. Bij lange leidingen moet je naar 16mm
2, 20mm
2 of zelfs naar 25mm
2 om spanningsval over de kabel tegen te gaan. Daar zijn 'stukjes' spreadsheet voor te vinden op het internet. Zonder opgave van lengte van de leiding kan ik daar niets over zeggen.
Op het internet vond ik dit pietepeuterige plaatje van een 29' Barberis Show. Als je een grotere afbeelding hebt, is dat veel beter. Scan een grotere afbeelding van met name de 'plattegrond' in en gebruik deze om leidingen, kabelgoten, contactdozen, accu's, schakelpanelen en lichtpunten in te tekenen. Dan weet je een beetje over welke afstanden je spreekt als je kabels gaat inkopen.
Bijlage Barberis29.jpg niet gevonden
Je hebt een recent schakelpaneel en een ouder schakelpaneel. Gebruik er één van om je verbruikers aan te sluiten waarvan je wilt dat ze het blijven doen tot je 'abandon ship' gaat doen. Gebruik het andere schakelpaneel voor alle zaken die niet zo dringend zijn en waarvan uitval (binnenverlichting, koelkast, drinkwaterpomp en aandrijving van verwarmingsventilatoren) geen 'leven of dood' zaak zijn. Je kunt dan de startaccu als noodstroom voorziening gebruiken.
Laat kabelgoten en buizen zo mogelijk zitten. Meestal is er over nagedacht waar zij zijn bevestigd.
Nee, je moet geen huis installatie materiaal gebruiken. Gebruik soepele leiding (luidsprekersnoer) en pas de doorsnede ervan aan op de maximale stroom van de gebruikers en zeker ze vervolgens af met een zekering die past bij de doorsnede. (Dat doen ze in een huisinstallatie overigens ook!) De doorsnede kun je pas bepalen als je weet hoeveel vermogen of stroom de aangesloten verbruikers gebruiken en dus moet je de boot eerst inrichten met de afnamepunten en dan pas kun je de leidingen leggen en berekenen hoe dik deze moeten worden en welke zekering daarbij hoort.
Je hebt twee - rails? Mooi! Een voor elk schakelpaneel, is lekker overzichtelijk.
Over welke energiebron welke accu laadt geldt: 'zoveel hoofden, zoveel zinnen'. Maak voor jezelf een lijstje van apparaten die moeten 'werken tot je dood' en 'luxe apparaten'. Dit is jouw prioriteitenlijst en jij bepaalt of je een 'ijs- en ijskoude Jägermeister' belangrijker vindt dan de marifoon! Alle anderen zijn schipper op hun schip en mogen hun eigen verantwoordelijkheden 'prioriseren'.
Een startaccu wordt geladen via de motor die je er mee start. Een acculader op walstroom speciaal voor deze accu is niet logisch (tenzij de accu aan het einde van z'n levensduur is). Een acculader voor de service accubank is dat wel, je wilt met volle serviceaccu's op reis gaan (toch?). Met een lege startaccu kun je de motor niet starten en om 'op de peddel' de haven uit te varen... Het kan, maar het is niet makkelijk.
Een auto staat ook niet elke dag met de startaccu aan de lader, toch?
Het motorcircuit en de startaccu moet geheel zelfstandig kunnen werken, of je energie uit de alternator naar de service accu's laat gaan, komt op de 2e plaats.
Of je de verbinding tussen alternator en service accu's via scheidingsrelais laat gaan of via FET-bruggen... Ik heb er een persoonlijke mening over, maar jij maakt het zelf uit!
Teken eerst de verbruikers in op de 'plattegrond' en laat zien waar de kabelgoten zitten.
Maak foto's van de schakelpanelen, motorpaneel, de accubakken, de walstroom aansluiting en de motorruimte.
Pas als je dat 'in the picture' hebt kun je verder.
Dan komt 'hoe zet ik kabelschoenen aan een leiding' en 'hoe maak ik contacten schoon en houd ik ze corrosievrij'
Om het werken op de boot makkelijk te maken, lijkt het mij handig om eerst de walstroominstallatie te doen, dan heb je bij het werk in elk geval de beschikking over 'varkensneusjes' met 230V.
Aan jou de eer...
Groeten, Peper.