Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
om die reden heb ik in het verleden erg veel aan lood accu's gemeten
Interessant! Zou je je testresultaten en metingen willen vermelden? Ik neem aan dat die van jou dus preciezer zijn dan die van de fabrikant en meerdere type accu's vergelijkt?
Ik hoop daarbij niet dat je jouw statement
"Over de gewone Gel accu's heb ik geen uitzonderlijke tot slechte ervaringen. Zeker als het om mishandeling gaat" als leidend testresultaat beschouwd. Ik verwacht iets wat concreter en meer onderbouwd is eerlijk gezegd.
Wantrouwend/kritisch zijn vind ik prima, zeker daar waar het een quasi-wetenschap als het meten aan een lood-accu betreft (wss kwaliteitsvariaties in producten, moeilijk te definiëren en wisselende belasting/laadcondities), echter dit meten zal dan wel moeten leiden tot betere data als die van de fabrikant, aangezien dat dát het enige is wat we normaal gesproken hebben...
Ik heb dat in 2005 allemaal weg gegooid na een grote koers wijziging van het bedrijf. Sinds die tijd doen wij niets meer met accu's.
Het enige dat wij wel hebben (gebouwd) is een uiterst precieze accucappaciteits meter/teller om onderhouds vrije accu's te kunnen meten voor certificering voor radio keuringen van klasse bureau's, de z.g. GMDSS accu's. Tot op 1/10 AH.
We hebben destijds ook veel gemeten met het herstellen van natte accu's met stroom pulsen (10uS, 8000A).
Tja, dat was toen.....
Het verdere testveld waren op dat moment grofweg 350 schepen met accusets tot 1000-1200Ah 24 volt. daar hebben we dus ook geëxperimenteerd met natte en gel en zware belastingen en grote laadstromen.
De resultaten met herstellen door stroompulsen waren hoopgevend voor natte en gel accu's, wel met geduld.
Voor AGM accu's (optima) werkte dat averechts.
Voor AGM is weer een andere procedure om te herstellen.