Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu "ervaring"

Accu "ervaring" 11 jan 2015 17:41 #586349

  • ome aap
  • ome aap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
welke van bovengenoemde accu's is het meest geschikt wanneer een webasto airtop 3500 op de accu's draait?

momenteel krijg ik hem met de huidige accu's niet meer aan de praat. ze zijn vrijwel direct ontladen. Met draaiende motor lukt het wel overigens. We gaan dus ook voor nieuwe service accu's.

Er moet dan toch een behoorlijk piek geleverd worden bij aanslaan?

Maakt de soort accu veel verschil voor deze toepassing?

ik hoor het graag.
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 17:52 door ome aap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 19:11 #586389

WADnWIND schreef :
Gel is eigenlijk perfect geschikt voor standby accu's, zoals in brandmeldcentrales etc.
Als service accu heb ik nog nooit kunnen vaststellen dat ze langer mee gaan dan natte accu's, wel veel duurder.

Volgens minstens één fabrikant (Victron) gaat GEL ietsje langer mee dan AGM bij hetzelfde gebruik:



Bij standby gebruik in lijn met wat jij stelt:


Overigens wordt hier geen vergelijking in levensduur met (al of niet deep-cycle) natte accu's gemaakt, maar 50% ontlading wordt daar meestal als harde ondergrens beschouwd. De el-cheapo natte deep-cycle accu in Nachtvlinder gaat ook al 9 jaar mee, maar wordt nauwelijks ontladen (geen koelkasten etc daar).
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 19:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 19:19 #586393

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
ome aap schreef :
welke van bovengenoemde accu's is het meest geschikt wanneer een webasto airtop 3500 op de accu's draait?

momenteel krijg ik hem met de huidige accu's niet meer aan de praat. ze zijn vrijwel direct ontladen. Met draaiende motor lukt het wel overigens. We gaan dus ook voor nieuwe service accu's.

Er moet dan toch een behoorlijk piek geleverd worden bij aanslaan?

Maakt de soort accu veel verschil voor deze toepassing?

ik hoor het graag.

De Webasto vormt niet bepaald een moeilijke en grote belasting voor de accu's dus geen speciale eisen.
Je moet verschil maken tussen start accu's die moeten grote piekstromen kunnen leveren, daarvoor hebben ze veel oppervlakte nodig, wat betekent dat de loodplaten dun zijn, en service accu's. Deze laatste zouden beter van het deep cycle type kunnen zijn met dikkere loodplaten.
Ook als ze tractie accu's worden genoemd hebben ze dikkkere lood platen.
Dus je kunt gewoon uitzoeken wat de beste service accu's zijn. AGM zou een goede keus zijn, zelf gebruik ik gewoon "open" zuur accu's, maar dan moet er sprake zijn van goede beluchting en een speciale accu ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 19:33 #586403

  • ome aap
  • ome aap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Airgead schreef :
ome aap schreef :
welke van bovengenoemde accu's is het meest geschikt wanneer een webasto airtop 3500 op de accu's draait?

momenteel krijg ik hem met de huidige accu's niet meer aan de praat. ze zijn vrijwel direct ontladen. Met draaiende motor lukt het wel overigens. We gaan dus ook voor nieuwe service accu's.

Er moet dan toch een behoorlijk piek geleverd worden bij aanslaan?

Maakt de soort accu veel verschil voor deze toepassing?

ik hoor het graag.

De Webasto vormt niet bepaald een moeilijke en grote belasting voor de accu's dus geen speciale eisen.
Je moet verschil maken tussen start accu's die moeten grote piekstromen kunnen leveren, daarvoor hebben ze veel oppervlakte nodig, wat betekent dat de loodplaten dun zijn, en service accu's. Deze laatste zouden beter van het deep cycle type kunnen zijn met dikkere loodplaten.
Ook als ze tractie accu's worden genoemd hebben ze dikkkere lood platen.
Dus je kunt gewoon uitzoeken wat de beste service accu's zijn. AGM zou een goede keus zijn, zelf gebruik ik gewoon "open" zuur accu's, maar dan moet er sprake zijn van goede beluchting en een speciale accu ruimte.

ok dat is fijn om te horen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 19:44 #586409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Nachtvlinder schreef :
Volgens minstens één fabrikant (Victron) gaat GEL ietsje langer mee dan AGM bij hetzelfde gebruik:

Laat eens raden; Victron verkoopt die accu's zeker?
De slager die zijn eigen vlees beoordeelt?

Over de gewone Gel accu's heb ik geen uitzonderlijke tot slechte ervaringen. Zeker als het om mishandeling gaat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 20:15 #586423

Ik heb altijd behoorlijk wat overcapaciteit, volgens mij betaald zich dat terug.

Begin 2007 was er één accu op na een jaar of tien.
Wanneer je linkerschoen versleten is, zal de rechter ook niet ver er vandaan zijn.
Naar een accu handelaar in Chipiona.

Er was maar één accu op voorraad in de maat die ik wilde.
Gekocht en eenmaal terug aan boord blijkt hij slechter te zijn dan de accu die hij verving.
Terug, een hoop gezeur, maar geld terug en de accu retour.
Vrijwel zeker stond de accu al 5 jaar op voorraad, telkens de nieuwe ervoor ipv van eerst het oudste te verkopen.
Naar een andere leverancier in Portugal (Beja).
Daar waren juist 100 accu´s uitgeladen.
De winkel had er maar zo´n 90 nodig voor een zon project, maar 100 gaf een korting.
Ik kreeg 3 150Ah accu´s mee voor € 100, per stuk, wel zonder factuur.
Die staan nu nog in m´n bootje. Vrijwel altijd tussen 60% en 90% geladen.
Na 8 jaar ga ik toch een beetje rondkijken waar en wat er beschikbaar is.
Ik denk ook aan LIFO4 (?), maar die zijn nog al duur.
Ik zal ze waarschijnlijk niet meer opgebruiken.
En het laden schijnt een beetje problematisch te zijn. ik schuif het nog maar even voor me uit.
Voorlopig lijkt gewoon vloeibaar zuur me nog steeds goed te passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 20:49 #586439

Ik heb er drie in gebruik van 105 ah (2 service 1 start). Nog maar een seizoen, dus over de lange termijn kan ik je niet veel vertellen. Afgelopen zomer 4 dagen op pad geweest zonder walstroom en weinig motoren en geen probleem. Ook geen zonnepaneel, of windmolen en aardig wat verbruik.
Vind ze ook prettig geprijst (bij kok betaalde ik 125/stuk)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 21:12 #586450

WADnWIND schreef :
Nachtvlinder schreef :
Volgens minstens één fabrikant (Victron) gaat GEL ietsje langer mee dan AGM bij hetzelfde gebruik:

Laat eens raden; Victron verkoopt die accu's zeker?
De slager die zijn eigen vlees beoordeelt?

Ja natuurlijk, ken jij onafhankelijke duurtesten dan? Victron verkoopt beide types trouwens. Geloof je ook niet in datasheets van IC fabrikanten? Hoe kom je dan aan specs en hoe selecteer je dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 22:20 #586480

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
Nachtvlinder schreef :
Volgens minstens één fabrikant (Victron) gaat GEL ietsje langer mee dan AGM bij hetzelfde gebruik:

Laat eens raden; Victron verkoopt die accu's zeker?
De slager die zijn eigen vlees beoordeelt?

Ja natuurlijk, ken jij onafhankelijke duurtesten dan? Victron verkoopt beide types trouwens. Geloof je ook niet in datasheets van IC fabrikanten? Hoe kom je dan aan specs en hoe selecteer je dan?

Je zal verbaast zijn van hoeveel apparatuur en onderdelen we testen of het wel doet wat het moet doen. om die reden heb ik in het verleden erg veel aan lood accu's gemeten.
Ik heb héél veel en lang zaken gedaan met Victron en Mastervolt........

Misschien ben ik niet zo goedgelovig of juist pessimistisch of wantrouwend. Dat hebben fabrikanten dan toch vaak over zichzelf uitgeroepen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 22:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 12 jan 2015 08:27 #586526

WADnWIND schreef :
om die reden heb ik in het verleden erg veel aan lood accu's gemeten

Interessant! Zou je je testresultaten en metingen willen vermelden? Ik neem aan dat die van jou dus preciezer zijn dan die van de fabrikant en meerdere type accu's vergelijkt?

Ik hoop daarbij niet dat je jouw statement "Over de gewone Gel accu's heb ik geen uitzonderlijke tot slechte ervaringen. Zeker als het om mishandeling gaat" als leidend testresultaat beschouwd. Ik verwacht iets wat concreter en meer onderbouwd is eerlijk gezegd.

Wantrouwend/kritisch zijn vind ik prima, zeker daar waar het een quasi-wetenschap als het meten aan een lood-accu betreft (wss kwaliteitsvariaties in producten, moeilijk te definiëren en wisselende belasting/laadcondities), echter dit meten zal dan wel moeten leiden tot betere data als die van de fabrikant, aangezien dat dát het enige is wat we normaal gesproken hebben...
Laatst bewerkt: 12 jan 2015 08:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 12 jan 2015 08:56 #586534

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
WADnWIND schreef :

AGM accu's zijn een goede 1e keuze. Gel is juiste 2e keuze en zuuraccu's de 3e keuze.

lifeso4 is een goede 1e keuze. Daarna pas de andere mogelijkheden. Hoezo 400 deep cycle's ? Lifeso4 accu's kunnen met gemak 8000 deep cycle's aan. Vermoedelijk zelfs meer.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 12 jan 2015 10:13 #586549

Nou, ik houd het gewoon bij lood/zuuraccu's. Een goede semi tractie batterij doet zeker niet onder voor gel of agm accu's en zijn (ook van een goed merk) een stuk goedkoper. Wel is een goede accubak aan te bevelen, want er zal maar een drupje zuur uit komen!. Ik gebruik al meerdere jaren dezelfde accu's van Centurion en laat ze daar af en toe doormeten om te weten hoeveel van hun oorspronkelijke capaciteit ze nog hebben en dat ligt ook na 3 jaar nog dicht bij 100%. Ik vaar regelmatig in de Zweedse Scheren, waar ik meestal hekanker en veelal een week lang geen walstroom heb en weinig motoruren draai. Ik ontlaad de accu's dan flink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 12 jan 2015 11:19 #586566

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
om die reden heb ik in het verleden erg veel aan lood accu's gemeten

Interessant! Zou je je testresultaten en metingen willen vermelden? Ik neem aan dat die van jou dus preciezer zijn dan die van de fabrikant en meerdere type accu's vergelijkt?

Ik hoop daarbij niet dat je jouw statement "Over de gewone Gel accu's heb ik geen uitzonderlijke tot slechte ervaringen. Zeker als het om mishandeling gaat" als leidend testresultaat beschouwd. Ik verwacht iets wat concreter en meer onderbouwd is eerlijk gezegd.

Wantrouwend/kritisch zijn vind ik prima, zeker daar waar het een quasi-wetenschap als het meten aan een lood-accu betreft (wss kwaliteitsvariaties in producten, moeilijk te definiëren en wisselende belasting/laadcondities), echter dit meten zal dan wel moeten leiden tot betere data als die van de fabrikant, aangezien dat dát het enige is wat we normaal gesproken hebben...

Ik heb dat in 2005 allemaal weg gegooid na een grote koers wijziging van het bedrijf. Sinds die tijd doen wij niets meer met accu's.
Het enige dat wij wel hebben (gebouwd) is een uiterst precieze accucappaciteits meter/teller om onderhouds vrije accu's te kunnen meten voor certificering voor radio keuringen van klasse bureau's, de z.g. GMDSS accu's. Tot op 1/10 AH.
We hebben destijds ook veel gemeten met het herstellen van natte accu's met stroom pulsen (10uS, 8000A).
Tja, dat was toen.....

Het verdere testveld waren op dat moment grofweg 350 schepen met accusets tot 1000-1200Ah 24 volt. daar hebben we dus ook geëxperimenteerd met natte en gel en zware belastingen en grote laadstromen.

De resultaten met herstellen door stroompulsen waren hoopgevend voor natte en gel accu's, wel met geduld.
Voor AGM accu's (optima) werkte dat averechts.
Voor AGM is weer een andere procedure om te herstellen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 jan 2015 11:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 12 jan 2015 12:45 #586579

Ook maar een accu ervaring dan: Heb een VDC31M VMF acu, geladen door motor / zonnepaneel (60Wp), in gebruik als service accu, oa met in de vakantie een compressor koelkastje (kleinste Waeco).

Nu, na het derde seizoen merk ik dat de capaciteit vrij hard aan het teruglopen is. Eerste jaar was 3 dagen (met zon) zonder bijladen geen probleem, laatste zomer was na 1 dag en 1 nacht de koelkast steeds al aan het klagen over te weinig spanning (onderspanningsbeveiliging slaat dan steeds aan, en koelkast uit dus...)

Accu laadt wel steeds goed bij en blijft langere tijd op 12,7 volt, ook zonder zonnepaneel.

Wat is nu wijsheid? 1x zo'n zelfde accu bijplaatsen zodat er weer meer capaciteit is, of gaat de nieuwe accu dan de oude om zeep helpen of andersom?
Of 2x nieuwe accu kopen (pff daar gaat het budget...) of 1x nieuwe accu kopen en concluderen dat de levensduur niet veel langer dan 3 seizoenen blijkt te zijn met koelkast gebruik...

Stefan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 12 jan 2015 13:15 #586589

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb 5 jaar geleden dezelfde accu gekocht, echter 2 stuks, parallel geschakeld. Nog geen problemen ondervonden.
Misschien is één accu toch te weinig gebleken? Ik zou er geen 2e accu bijplaatsen; ze gaan elkaar in de weg zitten.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 12 jan 2015 14:31 #586612

Stefanvanvee schreef :
Ook maar een accu ervaring dan: Heb een VDC31M VMF acu, geladen door motor / zonnepaneel (60Wp), in gebruik als service accu, oa met in de vakantie een compressor koelkastje (kleinste Waeco).

Nu, na het derde seizoen merk ik dat de capaciteit vrij hard aan het teruglopen is. Eerste jaar was 3 dagen (met zon) zonder bijladen geen probleem, laatste zomer was na 1 dag en 1 nacht de koelkast steeds al aan het klagen over te weinig spanning (onderspanningsbeveiliging slaat dan steeds aan, en koelkast uit dus...)

Accu laadt wel steeds goed bij en blijft langere tijd op 12,7 volt, ook zonder zonnepaneel.

Wat is nu wijsheid? 1x zo'n zelfde accu bijplaatsen zodat er weer meer capaciteit is, of gaat de nieuwe accu dan de oude om zeep helpen of andersom?
Of 2x nieuwe accu kopen (pff daar gaat het budget...) of 1x nieuwe accu kopen en concluderen dat de levensduur niet veel langer dan 3 seizoenen blijkt te zijn met koelkast gebruik...

Stefan

Ik zou als ik jou was even checken of je geen contactproblemen (overgangsweerstanden of te krappe bedrading) hebt. Daar zijn de Waeco koelkastjes nogal gevoelig voor, weet ik uit eigen ervaring. Door de vrij hoge aanloopstroom loopt dan de spanning bij je koelkast flink terug op het moment dat de compressor aanslaat. Als hij onder de drempel van de onderspanningsbeveiliging komt, dan slaat hij weer af. Het probleem zou wel eens buiten je accu kunnen liggen. De VCD31M is een deep cycle accu, die wel het een en ander aan zou moeten kunnen.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 12 jan 2015 14:40 #586621

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Solution schreef :
Sta voor de keuze van nieuwe service accu's.
Zit te denken aan ongeveer 3x 180Ah.
Gel accu wordt mij iets te kostbaar, AGM lijkt me een goede tweede.

Nu kom ik deze accu's tegen VMF Sportline VMF180M Marine 180Ah Deep Cycle.

Wordt mij niet helemaal duidelijk of dit nu AGM accu's zijn.

Iemand toevallig ervaring met deze accu's? (los van het feit of dit nu wel of niet AGM's zijn)

Overigens enorme prijsverschillen voor een en dezelfde accu bij de verschillende aanbieders.
(leve het internet)

De Accu Handel in Deepcycle, Gel en AGM is een doolhof, vaak ook wordt je voor het lapje gehouden door de stickers op accu's. Ik vond dit verslag en test op internet. Ontluisterend.

Link: What Is A "Deep Cycle" Battery?, Pseudo Deep Cycle vs. Deeper Cycle

Bijlage Accu.jpg niet gevonden



CeesH
Laatst bewerkt: 12 jan 2015 14:44 door CeesH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 12 jan 2015 14:57 #586631

Stefanvanvee schreef :

<knip>

Wat is nu wijsheid? 1x zo'n zelfde accu bijplaatsen zodat er weer meer capaciteit is, of gaat de nieuwe accu dan de oude om zeep helpen of andersom?
Of 2x nieuwe accu kopen (pff daar gaat het budget...) of 1x nieuwe accu kopen en concluderen dat de levensduur niet veel langer dan 3 seizoenen blijkt te zijn met koelkast gebruik...

Stefan

zowiezo is het geen goed idee om twee accu's parallel te plaatsen van een verschillende productie datum. Het liefst wil je twee accu's uit dezelfde productie batch, zodat de eigenschappen nagenoeg gelijk zijn aan elkaar en niet de een de andere "op eet".
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 12 jan 2015 15:41 #586653

CeesH,

Het was een heel stuk om te lezen.
Maar het bevestigd helemaal mijn visie.

-Een gezond wantrouwen naar de verkoper. Zijn belang is het mijne niet.
-Orienteer je vóór de koop. Kies wat je NODIG hebt
-Kies kwaliteit boven lage prijs. Prijs is na een week vergeten,
verkeerde keus duurt de hele levensduur van het produkt, en bij slecht
kwaliteit betaal je twee keer de lage prijs en dus toch duur.
-neem behoorlijk wat meer vermogen dan je theoretisch denkt nodig te
hebben.De cycli worden kleiner en de levensduur langer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 12 jan 2015 18:30 #586708

Mannen bedankt, ik ga eerst de bedrading nalopen en nameten. En geen nieuwe accu bij de oude plaatsen in ieder geval.

Groet Stefan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 13 jan 2015 19:17 #587002

Heb (als accu mishandelaar) goede ervaring met de exide maxxima (heet nu anders, iets van PE400 of zo). Een soort zelfde opbouw als optima maar optima kreeg ik wel eerder stuk. Deze geven nu na 10 jaar pas problemen en hebben echt een horror leven achter de rug. Zijn er nu ook in hogere capaciteit meen ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 28 feb 2015 10:03 #601071

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Ik denk dat ik aan de hand van de antwoorden voor mijn lichtaccu een Vicron AGM deep-cycle van 110A ga kopen (130 past niet helaas).

Welke type Victron AGM moet ik voor start nemen? Momenteel ligt er een 45Ah accu in. Zit zelf aan 55 of 60 te denken, maar ik heb ook wel eens gelezen dat overcapaciteit weer niet goed is bij een startaccu, omdat deze dan te weinig wordt ontladen bij het starten waardoor je serviceaccu overbeladen kan worden (en dat is weer slecht).

Of sla ik hier de plank helemaal is :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 28 feb 2015 10:56 #601079

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
als je dynamo e/o acculader goed is, kun je niet overladen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl