Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu "ervaring"

Accu "ervaring" 10 jan 2015 15:54 #586025

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Sta voor de keuze van nieuwe service accu's.
Zit te denken aan ongeveer 3x 180Ah.
Gel accu wordt mij iets te kostbaar, AGM lijkt me een goede tweede.

Nu kom ik deze accu's tegen VMF Sportline VMF180M Marine 180Ah Deep Cycle.



Wordt mij niet helemaal duidelijk of dit nu AGM accu's zijn.

Iemand toevallig ervaring met deze accu's? (los van het feit of dit nu wel of niet AGM's zijn)

Overigens enorme prijsverschillen voor een en dezelfde accu bij de verschillende aanbieders.
(leve het internet)
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 16:26 #586032

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 246
Ik heb geen ervaring met deze accu's maar heb je al is in overweging genomen van Optima spiralcell accu's te zetten ? We hebben nu 6 x 77 Ah en hier komen wij in de winter met licht etc een dag of 5 mee toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 16:34 #586035

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Interessant zal eens kijken, heb je de yellow, red of blue top?
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 17:53 #586045

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
service accu: Yellow en blue schijnen zo goed als gelijk te zijn, enige verschil schijnt een extra setje accupolen te zijn bij de blauwe.
Rood is bedoelt als startaccu. Goede accu's maar aan de prijs.

Die VMF ziet er niet uit als een AGM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 18:16 #586053

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Een accu waar niet eens goede specificaties van zijn vermeld zou ik mijden als de pest....
Laatst bewerkt: 10 jan 2015 18:17 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 18:23 #586056

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Solution schreef :
Sta voor de keuze van nieuwe service accu's.
Zit te denken aan ongeveer 3x 180Ah.
Gel accu wordt mij iets te kostbaar, AGM lijkt me een goede tweede.

AGM accu's zijn een goede 1e keuze. Gel is juiste 2e keuze en zuuraccu's de 3e keuze.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 18:42 #586062

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
AGM accu's zijn een goede 1e keuze. Gel is juiste 2e keuze en zuuraccu's de 3e keuze.

Ok, weer wat geleerd.
Gezien de reacties zal ik m'n vraag herformuleren.

Wat is een goede AGM accu? Merk? Ervaringen?
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 12 jan 2015 16:15 door Erikdejong. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 19:55 #586075

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Ik heb service accu 2x 185ah worden door een oude Victron lader omvormer geladen
Als ik vervang door optima's moet de lader dan ook vervangen worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 20:35 #586084

WADnWIND schreef :
AGM accu's zijn een goede 1e keuze. Gel is juiste 2e keuze en zuuraccu's de 3e keuze.

Of AGM danwel GEL de eerste keuze is hangt af van de geinstalleerde capaciteit en de aard van de gebruikers. Bij relatief lichte, constante ontlading is GEL in het voordeel; ga je boegschroeven voeden dan is AGM zowel efficienter en beter in staat deze hoge stromen te leveren.
Zie hier een stukje wat ik daar eerder over geschrven heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 21:19 #586095

Wanneer ook de prijs in het plaatje wordt meegenomen, hoe ziet het er dan uit?

Ik zie hier in de buurt AGM 150 Ah voor € 300,= en zuuraccu´s van dezelfde maat voor € 150,=

AGM zal wat dieper ontladen kunnen worden, dus iets minder Ah nodig.

Maar is de levensduur 2 keer zo lang als zuur accu´s?

Mijn zuuraccu´s (Exide) zijn nu ver in hun 8ste jaar en vertonen nog geen waarneembare verouderingsverschijnselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 21:19 #586096

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Waterblok schreef :
Ik heb service accu 2x 185ah worden door een oude Victron lader omvormer geladen
Als ik vervang door optima's moet de lader dan ook vervangen worden?
Welke lader heb je? ik heb een vooroorlogse victron en zelfs die kon ik nog instellen met potmeters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 21:34 #586099

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Philip schreef :
Waterblok schreef :
Ik heb service accu 2x 185ah worden door een oude Victron lader omvormer geladen
Als ik vervang door optima's moet de lader dan ook vervangen worden?
Welke lader heb je? ik heb een vooroorlogse victron en zelfs die kon ik nog instellen met potmeters.

Weet ik niet uit het hoofd, heb hem in 1988 geïnstalleerd. Combi met omvormer.
Een keer kapot gegaan omdat ik de capaciteit verdubbelde naar 2x 185 ah verder gaat ie gewoon.
Druppelt de hele winter lekker door.
Ga eerdaags kijken of ie niet omgewaaid is kom ik bij je terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 21:34 #586100

Saeftinghe schreef :
Wanneer ook de prijs in het plaatje wordt meegenomen, hoe ziet het er dan uit?

Ik zie hier in de buurt AGM 150 Ah voor € 300,= en zuuraccu´s van dezelfde maat voor € 150,=

AGM zal wat dieper ontladen kunnen worden, dus iets minder Ah nodig.

Maar is de levensduur 2 keer zo lang als zuur accu´s?

Mijn zuuraccu´s (Exide) zijn nu ver in hun 8ste jaar en vertonen nog geen waarneembare verouderingsverschijnselen.

Volgens mij winnen lood-zuur accu's het van AGM economisch gezien. Als je beperkte ruimte beschikbaar hebt of gewicht belangerijk is wordt het een ander verhaal en kun je ook naar lipo etc kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 10 jan 2015 21:57 #586104

Toevallig zag ik afgelopen week mijn service accu's weer eens van dichtbij. Het zijn twee ordinaire (gesloten) lood zuur accu's van 120 Ah.

Nu heb ik de onhebbelijke eigenschap om op de meeste componenten aan boord die aan slijtage onderhevig zijn, de installatie datum te schrijven. Zo ook op de accu's. En wat blijkt? Ik heb ze in februari 2006 geïnstalleerd. Inmiddels bijna 9 jaar oud. Nog geen noemenswaardig verval geconstateerd :cheer: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 07:54 #586145

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 246
We hebben de yellow.
Niet te verwarren met Submarine. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 08:02 #586147

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 246
Waterblok schreef :
Ik heb service accu 2x 185ah worden door een oude Victron lader omvormer geladen
Als ik vervang door optima's moet de lader dan ook vervangen worden?

Je moet is kijken in de handleiding of je handleiding effe opsnorren op internet. Een optima batterij heeft een specifieke laadkarakteristiek. Trouwens 't zelfde voor gell en loodzuur.
Tegenwoordig neem je beter calcium i.p.v loodzuur omdat deze veel minder ontladen.

Optima heeft een site waar je alles in geuren en kleuren uitgelegd krijgt. In de meeste batterijladers (-omvormers) zitten een aantal dipswitchen om de juiste keuze batterij te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 09:18 #586166

Ik lees hier steeds "AGM , Gel "en "zuur".
Maar AGM en Gelaccu's zijn ook net zulke lood/zuur accu's als de "gewone"accu's. Alleen is het zuur gebonden aan glasvlies(AGM =adsorbed glass mat) c.q. door toevoegingen gegeleerd waardoor het zuur niet meer vloeibaar is.
Dat geeft inderdaad een aantal voordelen zoals niet makkelijk kortsluiting tussen platen of afvallen van loodsulfaat van de platen wat dan onderin de accu voor kortsluiting kan zorgen.

Maar het zijn allemaal chemisch gezien lood/zwavelzuur accu's.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 10:24 #586182

Met lood-zuur wordt inderdaad een natte accu bedoeld, dus met een niet-suspended electrolyt. OK voor je zo? Voordelen zijn ook dat je AGM en GEL dieper mag ontladen dan natte accu's voor dezeldfe levensduur. Je hoeft dus minder Ah's (en kilo's) te installeren voor dezelfe effectieve capaciteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 10:42 #586185

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Solution schreef :

AGM accu's zijn een goede 1e keuze. Gel is juiste 2e keuze en zuuraccu's de 3e keuze.[/quote]

Ok, weer wat geleerd.
Gezien de reacties zal ik m'n vraag herformuleren.

Wat is een goede AGM accu? Merk? Ervaringen?[/quote]

(Géén aandelen)
www.northstarsoesterberg.nl/

Optima
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 10:47 #586192

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
AGM accu's zijn een goede 1e keuze. Gel is juiste 2e keuze en zuuraccu's de 3e keuze.

Of AGM danwel GEL de eerste keuze is hangt af van de geinstalleerde capaciteit en de aard van de gebruikers. Bij relatief lichte, constante ontlading is GEL in het voordeel; ga je boegschroeven voeden dan is AGM zowel efficienter en beter in staat deze hoge stromen te leveren.
Zie hier een stukje wat ik daar eerder over geschrven heb.

Gel is eigenlijk perfect geschikt voor standby accu's, zoals in brandmeldcentrales etc.
Als service accu heb ik nog nooit kunnen vaststellen dat ze langer mee gaan dan natte accu's, wel veel duurder.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 10:50 #586193

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Waterblok schreef :
Ik heb service accu 2x 185ah worden door een oude Victron lader omvormer geladen
Als ik vervang door optima's moet de lader dan ook vervangen worden?

Ik zou een dergelijk cappaciteit niet door Optima's vervangen, nog afgezien van de prijs.
Het parallel schakelen van optima's met grote belastingen is niet favoriet. Als het gewone service accu's zijn, zonder omvormer onzin en ankerlier kan het wel.
ik heb zelf 2x yellow-top als service en 1x red-top als start accu. Ik deed met de vorige Optima's 12 jaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 10:58 #586199

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Saeftinghe schreef :
Wanneer ook de prijs in het plaatje wordt meegenomen, hoe ziet het er dan uit?

Ik zie hier in de buurt AGM 150 Ah voor € 300,= en zuuraccu´s van dezelfde maat voor € 150,=

AGM zal wat dieper ontladen kunnen worden, dus iets minder Ah nodig.

Maar is de levensduur 2 keer zo lang als zuur accu´s?
Maak van 'wat dieper' maar 20-30% dieper bij een 'gewone' lood-zuur. Daarmee komt die AGM op 2,87 euro per effectieve Ah bij 2 euro voor de 'gewone' loodzuur. Nog steeds wat verschil om in te halen met langere levensduur dus maar niet 2x.

Ik heb echter ooit zelf een lijstje gemaakt met de goedkoopste AGM en 'gewone' accu's die ik online kon vinden voor zowel A als B merken. Dat lijstje kan ik niet meer vinden maar resultaat was dat AGM in beide series iets van 10% duurder was per effectieve Ah destijds. Voor die 10% krijg je dus een eventuele langere levensduur of compacter/lichter per effectieve Ah, minder kans op lekken, monteren hoe je wil, minder zelfontlading (dus minder kans om je accu in de winter vroegtijdig te laten sterven) etc.
Dat was het mij wel waard.

Toch blijft het lastig vergelijken. Er zijn ook 'gewone' loodzuuraccu's die je dieper mag ontladen, calcium accu's die een beetje er tussen in lijken te hangen en van AGM bestaan ook weer specialistische deep-cylce en cyclic use varianten die langer mee zouden moeten gaan en duurder zijn. En dan heb je nog schimmige aanbieders en zelfs A-merken bij gewone accu's die geen fatsoenlijke specsheets over aantral cycli kunnen geven.
Saeftinghe schreef :
Mijn zuuraccu´s (Exide) zijn nu ver in hun 8ste jaar en vertonen nog geen waarneembare verouderingsverschijnselen.
Belerion II schreef :
En wat blijkt? Ik heb ze in februari 2006 geïnstalleerd. Inmiddels bijna 9 jaar oud. Nog geen noemenswaardig verval geconstateerd :cheer: .

Kijken hoeveel jaar je met accu's doet is wel de meest natte vinger vergelijking die er is :)
Als je je accu's netjes volhoud en niet ver ontlaad gaat iedere accu lang mee.

Aantal cycli en diepte van de ontlading, dat zijn cijfers waar je wat mee kan voor vergelijk. Gek genoeg heeft nagenoeg elke AGM-boer deze cijfers klaar liggen in de specsheet maar kan ik ze bij gewone zelfs bij de A-merken niet vinden.

Wat ik wel vind is dat een natte calcium deep-cycle accu (=best goede dus) "wel tot 400 cycli" (lees: in meest gunstige geval met niet diepe ontladingen) kan halen volgens de fabrikant. Een gemiddelde AGM haalt dat zelfs als je élke keer tot 80% gaat. Als je tot 30% ontlaadt (wellicht gebruikt bij het statement van de calcium accu) zou zo'n AGM zelfs 1500 cycli mee kunnen. 3x langer dus! AGM gaat dus echter ook véél langer mee met ondiepere ontladingen.

Niet voor niks gebruiken ze toepassingen voor cyclische gebruik waar toch ook veel naar de centen gekeken word vooral AGM (UPS, datacentra, heftrucks etc).
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 11:02 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 11:33 #586230

Nachtvlinder schreef :
Met lood-zuur wordt inderdaad een natte accu bedoeld, dus met een niet-suspended electrolyt. OK voor je zo? Voordelen zijn ook dat je AGM en GEL dieper mag ontladen dan natte accu's voor dezeldfe levensduur. Je hoeft dus minder Ah's (en kilo's) te installeren voor dezelfe effectieve capaciteit.

Wat wil je hier nou mee zeggen?
Ik wilde alleen aangeven dat alle drie de accu's dezelfde werkzame inhoud bevatten nl. zwavelzuur en lood en loodsulfaaf.
Ik vind persoonlijk die benaming "not suspended electrolyt" nogal verwarrend want dat betekend gewoon vloeibaar . In de AGM en Gel accu's is het zwavelzuur gewoon geimobiliseerd waardoor de plus en de min platen niet bij elkaar kunnen komen.
Dat verder kunnen leegtrekken wordt veroorzaakt doordat er geen loodsulfaat kan losraken van de platen en onderin uitzakken waardoor kortsluiting in een cel kan ontstaan wat dan de oorzaak is van het "overlijden"van de accu.

Het is net zoiets als het beruchte sulfateren als oorzaak van het "overlijden "
Immers , loodsulfaat ontstaat altijd neer op beide platen bij het ontladen, zo werkt het chemische proces namelijk, ook bij een AGM of gelaccu. Alleen als dat loodsulfaat van de platen afvalt doet het niet meer mee bij het laden waar loodsulfaat op de platen weer terug wordt omgezet in lood en loodoxide. Vandaar dat een accu naast het mogelijke kortsluiten van de platen bij het "sulfateren" minder capaciteit krijgt.
Zo kunn je je ook voorstellen dat bij het "regenereren"van een gesulfateerde accu door met "schokladen" de loodsulfaatdeeltjes weer bij de platen te krijgen en daar te laten omzetetn in lood en loodoxide het resultaat maar twijfelachtig is.
Tenslotte gaat dat losse loodsulfaat niet vanzelf weer op de platen zitten.

Natuurlijk hoeft niet iedereen de werking precies te weten maar als je af en toe verkopers van accu's erover hoort praten bij het aanprijzen van AGM en Gel accu's vraag je je weleens wat af.... :huh:
Maar inderdaad , ze hebben grote voordelen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu "ervaring" 11 jan 2015 12:36 #586245

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
www.lifelinebatteries.com/marinedeepcycle.php

de enige AGM in de wereld (voor zover ik weet) die je wel mag "equalizen" (is 8 uur lang op 15,5V)om capaciteitsverlies door sulfateren te "repareren".
Dat komt omdat deze robuust gebouwd worden in tegenstelling tot de goedkopere exemplaren.

Hierbij beweer ik niet dat het verstandig is om batterijen te laten sulfateren. Equalizen is altijd negatief voor de levensduur.

Het voorkomen van sulfateren is eerder een kwestie van het laadproces dan van het ontlaadproces.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu "ervaring" 11 jan 2015 17:32 #586342

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
En ik kan bevestigen dat het werkt. De vorige eigenaar was een batterij beultje. Dan 2jaar stilstand in de verkoophaven en toen wij de boot gekocht hebben dachten we dat ze overleden waren. Na de shockbehandeling (laten uitvoeren door iemand met kennis van zaken ) hebben we terug 4 goed werkende. Lifeline batteries die nooit onder 12,8v zakken. Ik weet 1ding, die lifelines zijn echt duur, maar als ik moet vervangen, direct terug dezelfde erin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl