Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inertial Navigation Systems

Inertial Navigation Systems 20 feb 2015 14:45 #598826

Interessant artikel over preciese positiebepaling op plaatsen waar GPS-signalen niet beschikbaar zijn (onder water, bijvoorbeeld). Knap, zulke machientjes!

www.hydro-international.com/is...Navigation_Work.html
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inertial Navigation Systems 20 feb 2015 17:03 #598875

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1745
Deze technieken werden in het pre-gps tijdperk al in de luchtvaart gebruikt.

Een mooie techniek voor navigatie als WO III uitbreekt en civiele gps uitgezet wordt.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inertial Navigation Systems 20 feb 2015 17:52 #598885

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Beetje old-school die IMU's... Een MPU-9150 kost op ebay niet meer dan $7,50 en is niet veel groter dan 1cm^2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inertial Navigation Systems 20 feb 2015 18:02 #598893

volgens mij gebruiken ze in de luchtvaart nog steeds INS-systemen, maar dan wel met draaiende gyrotollen.
Of zit dit spul (zonder bewegende delen) ook in de nieuwere vliegtuigen?

Zo'n MPU-9150 is natuurlijk onnauwkeurig consumentenspeelgoed.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 feb 2015 18:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inertial Navigation Systems 20 feb 2015 18:50 #598915

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Baasklusje schreef :
volgens mij gebruiken ze in de luchtvaart nog steeds INS-systemen, maar dan wel met draaiende gyrotollen.
Of zit dit spul (zonder bewegende delen) ook in de nieuwere vliegtuigen?

Zo'n MPU-9150 is natuurlijk onnauwkeurig consumentenspeelgoed.

Hangt van de ouderdom van het vliegtuig af, en of ze ooit een update hebben gemaakt.
Vroeger met de gyrotollen, en nu met die nieuwe spullen.
Bij de update van de mijenjagers heeft de marine ook het gyrokompas vervangen door een INS module.
Werkte goed.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inertial Navigation Systems 20 feb 2015 21:15 #598955

  • Baralt
  • Baralt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Worden vaak voor ROV's gebruikt (onderwater robotjes) maar hebben ook onderwater regelmatig een positie update nodig van Acoustische plaatsbepaling (USBL) en snelheid over de grond (van Doppler Velocity Log).

Doe je dit niet dan gaan ze behoorlijk aan de wandel.
Etap 26
Kroonboot 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inertial Navigation Systems 21 feb 2015 11:50 #599086

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1745
Ook in de luchtvaart kent men de laser ring gyroscoop.
Ik weet al ca 20 jaar van het bestaan van INS zonder mechanische gyro's af.
En ik was zeker niet de eerste.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inertial Navigation Systems 21 feb 2015 12:19 #599092

Is technisch inderdaad fraai spul. INS is de laatste decennia beter geworden door ontwikkelingen op mechanisch en elektronische gebied. Maar ik denk niet dat wij als ZF-ers in de voorzienbare toekomst met dit spul zullen gaan varen. Het is eigenlijk een geavanceerde vorm van gegist bestek maar dan in 3D.
De positie wordt bepaald door de versnellingen twee maal in de tijd te integreren. Dus een offset en drift in de versnellingen komen terug in de positie vermenigvuldigd met de tijd in het kwadraat.
INS is dus alleen te gebruiken als offset en drift heel goed bekend zijn.
In de praktijk betekend dit echter dat je regelmatig een andere bron moet hebben waarmee je de positie kan updaten, kruispeiling, gps, bekend object oid.

Systemen in vliegtuigen halen 1nm/2h. Daar kunnen wij het IJsselmeer nog niet mee over...

aerospace.honeywell.com/~/medi...Laseref_VI_FINAL.pdf



Er bestaan systemen met een fout van 1nm/24h, zie link. Maar weinig ZF-ers kunnen dat betalen denk ik...

www.sagem.com/naval-solutions/...s/navigation-systems
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inertial Navigation Systems 21 feb 2015 12:44 #599099

keeszeiler schreef :
Er bestaan systemen met een fout van 1nm/24h, zie link. Maar weinig ZF-ers kunnen dat betalen denk ik...

eerder meldde iemand nog dat je voor 7,50 dollar klaar bent, met iets van eBay :lol:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl