Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gel accu's te zwaar belast ?

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 09:24 #599244

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
In de boot heb ik een AGM startaccu van 90 Ah (nieuw), en 2 gelaccu’s van ieder 130 ah ( sinds 4 jaar ).

Het in en afschakelen van start /service accu’s gaat nu nog met een draaiknop (1, 2, 1+2, 0 ) , maar ik heb juist een ‘electronische laadstroomverdeler’ gekocht.

De afgelopen 4 jaar heb ik de gelaccu’s kennelijk nogal misbruikt, want ik heb er o.a. een 1000 watt omvormer op staan, en ook de motor heb ik regelmatig met de start- en gelaccu’s gestart.
Nu lees ik wel op verschillende sites dat je je beter AGM accu kunt gebruiken voor starten en zware belasting, maar ik vraag me toch af of en hoeveel schade ik de gelaccu’s aangedaan heb, en ook wat nu de maximale piekbelasting mag zijn voor een gelaccu?

Mijn idee is om de draaiknop te laten vervallen.

De startmotor en omvormers sluit ik op de AGM accu aan.
Alle overige gebruikers sluit ik aan op de gelaccu’s.
De laadstromen van de dynamo, oplader, regelaar zonnepanelen sluit ik op de laadstroomverdeler aan, die de laadstroom netjes over de 3 accu’s verdeelt.

Maar als ik de gelaccu’s koppel, zodat de gebruikers allemaal profiteren van de 2 gelaccu’s, dan verliest de laadstroomverdeler toch eigenlijk zijn functie naar de afzonderlijke gelaccu’s?



Ter info, dit is de laadstroomverdeler ( die in de VS de helft goedkoper is dan in Frankrijk!)


Bijlage electronischelaadstroomverdeler.jpg niet gevonden



Alvast bedankt voor jullie reacties!
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 09:26 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 09:57 #599247

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een draaiknop gebruiken maar ook nog een laadstroomverdeler ernaast lijkt me niet een goed idee. Draaiknop er maar af. Een monteur zei eens tegen me dat die dingen goed zijn voor de accuverkoop, omdat men zich nogal eens vegist in de standkeus en vaak ook niet weet wat er achter nog geregeld wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 10:06 #599250

Wanneer je de gelaccu's parallel schakelt in het lever circuit hoef je deze ook niet te scheiden in het laadcircuit..
Wat je zou kunnen doen is een fet scheider maken met 2 ingangen en 1 uitgang.. ( omgekeerd als standaard) maar gangbaarder is 2 gelijke gel accu's parallel gebruiken over de gehele levenscyclus van de accu's
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 10:16 #599258

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Proost, die draaiknop komt inderdaad te vervallen.
@Iso788 Hans, die 2 gelaccu's zijn inderdaad identiek en blijven parallel geschakeld, dus dat kan dan gewoon op 1 uitgang van de laadstroomverdeler. Maar ik heb toch een uitgang over, dus ik kan ze ook op 2 uitgangen zetten B) .

Vraag blijft hoeveel schade ik m'n gelaccu's al aangedaan heb en wat de maximale piekbelasting mag zijn.

frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 10:33 #599268

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Als je gel accu's gebruikt bekijk je eerst de accu lader.
Een lood accu lader komt tot 14,4 en stopt dan met laden, dit is een foute lader voor gel accu's!
De laadcurve moet van het type IU of IU0U1 zijn.
Tijdens de I fase wordt de accu geladen met een stroom van minimum 1/10e van de capaciteit
Nadat de spanning tussen 14,1 en 14,4 V ligt, moet de lader overschakelen op de U fase (hoofd-laadfase). De spanning moet constant blijven tussen 14,1 en 14,4 V en dit gedurende minstens 12 uur, zelfs indien de accu slechts beperkt ontladen was.
Na deze fase kan de lader eventueel uitgeschakeld worden (IU), of overgaan tot een zn. float-charge met een zeer geringe stroom (IU0U1).
Een ontaden gel accu hoeft niet direct op te laden , kunnen hier wat beter tegen.
het is beter om iedere accu direct weer op te laden.

De Quick ecs 163 is een mosfet verdeler en heeft bijzonder weinig verlies en dus een goede keuze.
De draaiknop is een keuze die je maakt.

De keuze die je kan maken is de gel accu's stand alone te houden.
Dus accu 1 eerst gebruiken tot minimaal acceptabel niveau en kan je over schakelen naar een volle accu.
De tweede keuze is parallel schakelen,dubbele capaciteit maar leeg is dan echt leeg.

Gel accu;s zijn minder geschikt voor boegschroeven, starten of voor lieren.
Dus niet gebruiken om te starten of een 1000 watt omvormer gebruiken op deze gel accu's.
Je gebruikt met een omvormer van 1000 watt zo 80 ampère uit de 12 volt accu (oeps).

Wat je nooit moet doen is de omvormer of andere verbruikers op je start accu aansluiten.
Een start accu is alleen voor de start motor.


Samen gevat:

Accu lader controleren voor geschiktheid.
keuze maken accu's apart of parallel schakelen.
quick ecs prima oplossing
Wil je kunnen starten op alle accu's dan AGM accu's.

Er zullen zeker andere meningen zijn maar dit is mijn keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 10:43 #599275

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Dank je Dehler, voor zo'n compleet antwoord.

De oplader en de mppt-regelaar van de zonnepanelen voldoen aan de eisen volgens mij.

Ik zit alleen met het probleem dat ik nu 2 gel accu's en 1 AGM accu heb. Dus als ik de omvormers niet op m'n gelaccu's mag zetten, moeten die wel op de startaccu.
Om d'r nu nog 1 AGM accu bij te kopen gaat me te ver.

Vandaar ook m'n vraag wat de maximale belasting van een gelacccu mag zijn. Ik heb nl. één omvormer van 350 watt en één van 1000 watt ( voor de stofzuiger, decoupeerzaag, haarfohn, enz. ).

frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 10:45 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 10:46 #599276

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Wat dehler zegt...
Zo zou ik het ook doen. Met als klein extraatje een zonnepaneeltje van 30 tot 40Wp (levert in gunstige condities maximaal 3A) via een regelaartje voor gel accu's aansluiten op de gel accu's. Die werkt dan als druppellader (en dan hoef je niet het hoofd te breken over laadcurves) en voorkomt sulfatering.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 11:04 #599280

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Peper, ja dat paneeltje van 30 watt staat er al op ( als de boot in de haven ligt ), en onderweg 3 panelen om de gebruikers bij te kunnen houden.
Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 11:13 #599284

Naar mijn mening de 4 standen schakelaar verwijderen, wat fout kàn gaan gaat ook ooit een keer fout.

De generator op een diodebrug, van een type naar keuze.
De startaccu is dan altijd geladen, geen omkijken meer naar.

Alle andersoortige laders dienen hun eigen op de bron aangepaste regelaar te hebben.
Deze allemaal aansluiten op de aansluiting van de diodebrug waar de service accu´s aan zitten.

Op de accu´s alleen één dikke draad die naar de hoofdschakelaar gaat.
Over deze hoofdschakelaar één (of meerdere) zekeringen.

De hoofdschakelaar staat dan uit en de zekering(en) beschermen de diverse circuits.
Indien gewenst kan de hoofdschakelaar aan gezet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 11:17 #599285

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Simpel voorbeeld dus niet aanvallen svp

stofzuiger trek veel stroom, laten we zeggen een 1000 watt.
Stroom = vermogen : door de spanning
dus

I= 1000: 230 volt = 4,34 ampère.

Dit is dus de 230 volt kant
Nu nemen we de omvormer die 4,34 ampère moet leveren bij 230 volt

Maar deze word via de omvormer uit de accu gehaald.
Als de spanning omlaag gaat dan loopt de stroom omhoog.
Immers het vermogen moet wel het zelfde blijven.

Dus 12 volt naar 230 volt is een factor 20 afgerond.

dit word dan 4,34 x 20= 86 ampère uit de accu.
Moet je niet doen met een gel accu.

Een decoupeerzaag geen probleem (500 watt), een haar fohn weer wel (1600 watt)

Eigenlijk kan je concluderen dat je de accu's moet wisselen voor AGM accu's/
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 11:18 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 11:21 #599286

de vraag naar de maximale belasting....

- wat betreft ontladen (Ah eruit halen) zal het maximum voor een gelaccu ook ongeveer op 50% liggen. Dus bij die 260 Ah kun je zonder problemen een 130 Ah eruit halen (als je tenminste meteen weer oplaadt).
Als je de 1000 Watt omvormer vol gebruikt (stofzuiger, magnetron) dan is dat zoals al gezegd zo'n 80 A aan lopende stroom. Kun je dus ongeveer 90 minuten doen, en dan zijn je accu's 'leeg'.

- de maximale stroom die je eruit kun trekken (in A) is denk ik niet zo belangrijk. Het is een chemisch proces daar in die accu, en dat zal begrensd zijn door de oppervlakte van de platen, de dichtheid van het zuur, etc. Het stopt vanzelf als je het maximum aan leverbare Amperes bereikt. Als je een accu kortsluit (steeksleutel over de polen!) dan zal de stroom nog veel groter zijn dan bij jouw omvormer. Misschien is er iemand die er meer over kan zeggen, maar dit is mijn best guess.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 11:29 #599289

nog even verder gegoogled.....

kom 3 dingen tegen:

- maximale toelaatbare stroom schijnt soms wel op een accu te staan: Imax, in A
- voor kortdurende belastingen wordt tot 10 maal de Ah-capaciteit genoemd (starten e.d.)
- voor langdurige belasting is de vuistregel: in A de helft van de Ah, dus in jouw geval 130A. Daar kom je niet aan met je 1000Watt omvormer.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 11:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 11:45 #599297

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
ik zie het probleem van die 86A ook niet, als je kabels maar dik genoeg zijn
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 11:52 #599300

dehler schreef :
dit word dan 4,34 x 20= 86 ampère uit de accu.
Moet je niet doen met een gel accu.

Een decoupeerzaag geen probleem (500 watt), een haar fohn weer wel (1600 watt)

Eigenlijk kan je concluderen dat je de accu's moet wisselen voor AGM accu's/

Waarop baseer je die conclusie??

Victron datesheet AGM en GEL

Vergelijk op de laatste pagina (bij gelijke capaciteit) de CCA (Cold Cranking Amperes) van GEL en AGM eens: je ziet dat de CCA rating bij AGM weliswaar hoger ligt dan voor GEL, maar niet dramatisch verschillen zoals hierboven vaak genoemd of aangenomen. Je kunt dus prima starten of een invertor gebruiken op zowel GEL als AGM.

Wat wél zo is, is dat de Peukert coëfficiënt voor AGM gunstiger is bij grote belastingen (uitgedrukt in C/I). GEL is juist efficienter bij een constante en lagere belasting, waar AGM efficienter is bij regelmatig hoge belastingen. Efficiëncy is dan het aantal Ah wat je uit de accu haalt tov wat je er eerder ingestopt hebt.

Zie ook mijn eerdere verhaal over Peukert

Het enige wat TS wil weten is of ie z'n GEL batterijen beschadigd kan hebben. Dat kan alleen het geval zijn indien er te diep ontladen is, maar dat geldt net zo hard voor AGM.
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 11:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 12:08 #599305

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Bedankt voor alle bijdragen. Uiteindelijk loopt het dus allemaal zo'n vaart niet met het beschadigen van de gelaccu's.
Ik heb de Victron accu's ( zowel de gel als de AGM ) en uit het Victronenergy-overzicht blijkt dat die 80 ampere's niet zo'n probleem is voor de gelaccu's ( die stroom wordt trouwens door 2 gelaccu's gedragen, zodat je volgens mij mag zeggen dat het maximaal 40 ampere per gelaccu is :blink: ).
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 12:08 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 12:29 #599309

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
De levens duur zal aanmerkelijk korter zijn met het zelfde ontlaad gedrag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 12:59 #599321

Topic titel: Gel accu's te zwaar belast ?

dehler schreef :
De levens duur zal aanmerkelijk korter zijn met het zelfde ontlaad gedrag.

Alleen indien je veel dieper hebt ontladen dus. Bij dezelfde ontladingsdiepte gaat GEL juist langer meer dan AGM volgens de 3 posts hierboven gelinkte datasheet.



Je ziet in bovenstaande tabel dat indien je GEL vs AGM ontlaad met C/3, je bij GEL 72% van de rated capaciteit beschikbaar hebt en bij AGM 76%. Bij deze gelijke belasting ontlaad je GEL dus 4% dieper: een marginaal verschil; dit geeft geen "Aanmerkelijk kortere" levensduur...
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 13:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 15:45 #599377

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Nachtvlinder, bedankt voor je duidelijke onderbouwingen.
Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 16:34 #599394

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Wat hangt er eigenlijk aan je omvormer, Frank? En hoe vaak heb je gestart op je Gel-accu's?

Goed is natuurlijk anders, maar is het niet ook een beetje een academische discussie in relatie tot de mogelijke verkeerde gebruiksmomenten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 16:41 #599397

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Koko, inmiddels is me wel duidelijk dat ik ruim binnen de mogelijkheden van m'n accus gebleven ben, en weet ik hoe ik eea het best aan kan sluiten in de nieuwe situatie.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 17:12 #599410

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Frankrijk zei:

De afgelopen 4 jaar heb ik de gel accu’s kennelijk nogal misbruikt, want ik heb er o.a. een 1000 watt omvormer op staan, en ook de motor heb ik regelmatig met de start- en gel accu’s gestart.


Hier is mijn bovenstaande conclusie op gebaseerd.
De schadelijkheid die toegebracht is dan afhankelijk van de stroom afname en tijd eenheid.
Wat nachtvlinder vergeet is dat er flinke ontlaad stromen van de gel accu's geweest zijn,
Een start motor trek al snel tussen de 80 tot 150 ampère en is geen partij voor een gel accu.
Dan loopt zo'n vergelijkings tabel mank.
Het gaat niet over de ontlading tijd maar betreft de grote kortstondige stromen.
En dat vind een gel accu niet prettig.
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 17:13 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 17:29 #599416

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Dehler, ik ging er inderdaad vanuit dat ik m'n accu's de afgelopen jaren misbruikt had. Dat was gebaseerd op de populaire opvatting dat gelaccu's niet zwaar belast mogen worden ( in de zin van een hoog amperage ). Maar uit Nachtvlinder z'n bijdrage blijkt dat dus nogal mee te vallen. Ten tweede heb ik de gelaccu's parallel geschakeld, waardoor de hoge amperages die m'n startmotor en omvormer trekken, ook nog door 2 moeten worden gedeeld (denk ik).
Maar hoe dan ook, ik weet nu hoe het in de nieuwe situatie opgezet moet worden en ga er vanuit dat m'n gelaccu's nog wel een poosje mee kunnen.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 17:30 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 18:15 #599429

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Beste Frank,
Natuurlijk kan je de gel accu's blijven gebruiken.
De vragen die je gesteld had, daar zijn antwoorden op gegeven.
Dat ze nog maar lang mee gaan.
groet Dehler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 18:29 #599437

dehler schreef :
Wat nachtvlinder vergeet is dat er flinke ontlaad stromen van de gel accu's geweest zijn, Een start motor trek al snel tussen de 80 tot 150 ampère en is geen partij voor een gel accu.Dan loopt zo'n vergelijkings tabel mank.
Het gaat niet over de ontlading tijd maar betreft de grote kortstondige stromen.
En dat vind een gel accu niet prettig.

Je blijft dezelfde ongefundeerde uitspraken herhalen, wat TS op het verkeerde been zet en dit draadje langer maakt dan nodig.

Heb je de datasheets wel gelezen eigenlijk? Begrijp je de begrippen daarin? Wat betekent CCA in jouw ogen en waarom denk je dat dat gespecificeerd wordt? Zie je het verschil tussen de CCA van GEL vs AGM?
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 18:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel accu's te zwaar belast ? 22 feb 2015 18:51 #599441

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Naar aanleiding van Frank zijn vragen heb ik geprobeerd om wat duidelijkheid te scheppen.
En daar blijft het bij.
Ongefundeerde uitspraken?
Krijg je weer een zinloze vervelende discussie no way.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl