Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: B+ aansluiten op Argo FET

B+ aansluiten op Argo FET 02 mrt 2015 19:18 #601682

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Hallo,

De input van mijn nieuwe Argo FET moet aangesloten worden op de stroomdraad van de alternator (B+). Deze komt uit de behuizing van de alternator (geen bout/moer zichtbaar) en verdwijnt echter direct in de kabelboom. Kan ik de draad nu gewoon doorknippen en dmv een stekkerverbinding verlengen en naar de Input afleiden?

Dank,

Z
Laatst bewerkt: 02 mrt 2015 19:39 door Zeppos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 02 mrt 2015 21:14 #601733

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Kan je hem niet loskoppelen in de dynamo en een geheel nieuwe aanleggen?

Stekkertjes zijn toch kwetsbaar en weer extra weerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 02 mrt 2015 21:51 #601750

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Zeppos, Volgens mij gaat de B+ via de kabelboom naar je startmotor. Hier zou je hem dan los kunnen halen en je aansluiting maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 03 mrt 2015 06:27 #601780

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Je kan ook een willekeurige andere (gezekerde!) + pakken die aan staat als de motor aan staat. Ik had hem direct van de startaccu, na de hoofdschakelaar. Nadeel is dan wel dat er dan ook een ledje brand als de motor niet loopt die best wel wat licht geeft.

Overigens heeft niet elke alternator die aansluiting nodig. Bij mij (hitachi) bleek het wel of niet aansluiten geen invloed op de werking te hebben. Dus maar weer weggehaald. Wellicht het proberen waard?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 03 mrt 2015 06:34 #601781

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Oh, en niet vergeten dat kleine massa draadje aan te leggen. Bij mij (Victron) deed ie het niet zonder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 03 mrt 2015 06:38 #601782

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Die massa is volgens mij altijd belangrijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 03 mrt 2015 08:05 #601805

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Philip schreef :
Je kan ook een willekeurige andere (gezekerde!) + pakken die aan staat als de motor aan staat. Ik had hem direct van de startaccu, na de hoofdschakelaar. Nadeel is dan wel dat er dan ook een ledje brand als de motor niet loopt die best wel wat licht geeft.

Overigens heeft niet elke alternator die aansluiting nodig. Bij mij (hitachi) bleek het wel of niet aansluiten geen invloed op de werking te hebben. Dus maar weer weggehaald. Wellicht het proberen waard?

Jij bedoeld D+ in plaats van B+, denk ik.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 03 mrt 2015 08:24 #601809

Bram6 schreef :
Zeppos, Volgens mij gaat de B+ via de kabelboom naar je startmotor. Hier zou je hem dan los kunnen halen en je aansluiting maken.

Dat is normaal bij vrijwel elke motor. De aadstroom gaat dan via de startkabel naar de startaccu.
En daar zit ook nog een ander belangrijke aanpassing. Die aansluiting op de startmotor moet niet meer worden aangesloten maar rechtstreeks naar de FET verdeler.
Zou je ook de aansluiting op de startmotor handhaven dan bestaat er een bypass om de FET heen naar de startmotor waardoor de FET niet goed kan werken.
Ook kun je dan via die aansluiting en de FET met je verbruikersaccu toch je startaccu leegtrekken :ohmy:

Bij de installatie van een laadstroomverdeler moet daarom altijd de verbinding tussen de alternator en de startmotor worden vervangen door een rechtstreekse laadstroomkabel naar de ingang van de laadstroomverdeler.
Als het goed is staat dat ook in de handleiding van de FET verdeler.
Ad
Laatst bewerkt: 03 mrt 2015 08:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 03 mrt 2015 08:33 #601811

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Jutter schreef :
Jij bedoeld D+ in plaats van B+, denk ik.

Dat denk ik ook :blush: Foutje!
Mijn stelling over de D+ en energize aansluting op ArgoFet blijven staan.

Maar bij een B+ zou ik niet gaan rommelen met losse kabeltjes etc. Daar kunnen flinke stromen door heen gaan en een aansluiting die losschiet tijdens gebruik kan defecten in de alternator geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 05 mrt 2015 08:01 #602628

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Owkeej, genoteerd... Ik kan aan de slag.
Bedankt voor het meedenken!

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 05 mrt 2015 10:03 #602666

Philip schreef :
Jutter schreef :
Jij bedoeld D+ in plaats van B+, denk ik.

Dat denk ik ook :blush: Foutje!
Mijn stelling over de D+ en energize aansluting op ArgoFet blijven staan.

Maar bij een B+ zou ik niet gaan rommelen met losse kabeltjes etc. Daar kunnen flinke stromen door heen gaan en een aansluiting die losschiet tijdens gebruik kan defecten in de alternator geven.

Rommelen moet je natuurlijk nooit met de B+ "draadjes"maar die moet wel degelijk worden losgenomen van de startmotor en met een nieuwe draad worden aangesloten op de FET splitter, anders heb je daar niks aan.
Lees nog maar eens wat er in de handleiding van de Vetus laadstroomverdeler staat.
Overigens hebben voor zover ik weet sommige bootmotoren geen verbinding van de B+ naar de startmotor maar al standaard een eigen laaddraad naar de accu.
AD

Bijlage:

Bestandsnaam: DIODEMANUAL.pdf
Bestandsgrootte:623 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 05 mrt 2015 10:37 #602671

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Duh Ad.
Dat je een diodeblok goed moet aansluiten volgens de handleiding en dat je daarvoor een nieuwe kabel moet trekken en oude verbindingen moet weghalen lijkt me evident. Hoe dat moet is bekend bij me.

Het gaat me er alleen om HOE je dat doet. Goed aansluiten, niet rommelen met losse stekkertjes en liever verbindingen voorkomen. Los gaan van dergelijke verbinding en kan je alternator slopen en de kabel is in veel boten ook nog eens ongezekerd. Bij mij dus een nieuwe 25mm2, direct naar het diodeblok.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2015 10:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 16 mrt 2015 20:23 #606332

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ken iemand met kennis van (electra)zaken bijkomend advies verlenen aub?

Ik ben vandaag aan de slag geweest, alles aangesloten, vol spanning :whistle: de contactsleutel omgedraaid: NOPPES :huh: , geen KIK!

De situatie was initieel als volgt: na de regelaar liep een 10mm2 draad van een combistekker (totaal van 6 draden) naar de bindex van de startmotor. Deze was samengeperst in één aansluitoog met een tweede draad dewelke verdween in de kabelboom.

Volgens advies van een leverancier van alternatoren diende deze laatste te onderbreken (heb ik dan maar doorgeknipt...) en de draad van de bindex te ontkoppelen + door te verbinden met de input van de ArgoFET.
De bindex heb ik nadien verbonden met de (+) van de startbatterij via een hoofdschakelaar.

Wat heb ik verkeerd gedaan? Heb ik met de draad van de kabelboom door te knippen het contact zonder spanning gezet? (ik kon op geen enkel punt spanning meten met de sleutel in de aan-stand...).

Hulp is welkom!

Zeppos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 16 mrt 2015 20:50 #606340

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Zeppos, Ik ben ook met een Agro-Fet bezig geweest. Kan je een schema schetsen hoe je het hebt aangesloten? Hier hoe het zou moeten zitten. De B+ draad van de altenator is een dikke draad welke naar de startmotor loopt. (deze moet je doorknippen) Van de statmotor loopt er een veel dikkere kabel naar je hoofdschakelaar van de startaccu. De B+ moet nu verbonden worden aan de ingang van de Agro-Fet. Liefst is dit een hele nieuwe kabel van de altenator B+ in één keer naar de ingang van de Agro-Fet zoder stekkers of lassen.

Bijlage agrofet001a.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 16 mrt 2015 22:54 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 16 mrt 2015 21:20 #606359

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Zeppos, nogmaals je bericht gelezen. Wanneer je het contact aanzet meet je inderdaad nog niets. Je kan op je startmotor alleen wat meten wanneer je daarna de startknop ook nog indrukt. Zie mijn schema. Contactslot (16) verbind 30 met AC. Van AC naar startknop (15). Wanneer deze wordt ingedrukt wordt pas het start relais bekrachtigd (S). Groen gekleurd in het schema.
Is de zekering, in onderstaand schema, 30A misschien stuk?

Bijlage agrofet002a.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 16 mrt 2015 22:55 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 17 mrt 2015 08:57 #606459

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Dag Bram,

Ik zal later een schema maken hoe het zat / zit.
Maar afgaand op jouw tekening: het kan misschien zijn dat ik, door de verbinding in de kabelboom door te knippen geen spanning meer heb op de R (bovenste lijn)?

Moet ik daar een extra verbinding maken tussen de (+) van de startbatterij en punt 30 vh contactslot?
Iemand anders hier ervaring mee?

Bedankt?

Z

Trouwens: hoe bevalt de SO 29.2 Bram? Dat zou wel es mijn volgende boot kunnen worden...
Laatst bewerkt: 17 mrt 2015 08:58 door Zeppos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 17 mrt 2015 20:00 #606630

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Zeppos, Hier nog wat ingezoomd op de situatie. Zie onderstaand schema. Alle draden in dit schema zijn natuurlijk door te meten met een universeelmeter. Is de zekering soms stuk?

Bijlage Agro-fet003.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 17 mrt 2015 20:07 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 18 mrt 2015 08:20 #606751

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Bedankt Bram, ik heb zoals ik reeds dacht het contactslot spanningloos gelaten. Redelijk dom natuurlijk! :S
Ook was er in de oude setup geen zekering opgenomen: hoe zwaar moet deze zijn denk je?

(eneh, hoe bevalt die SO 29.2 nou?)

Zeppos
Laatst bewerkt: 18 mrt 2015 08:21 door Zeppos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 18 mrt 2015 11:03 #606793

Zeppos schreef :
Ook was er in de oude setup geen zekering opgenomen: hoe zwaar moet deze zijn denk je?

Zeppos

Weet je dat wel zeker?
In de draad vanaf de (start)accu naar het contactslot zit eigenlijk altijd een zekering.
Want naast bijv. de controlelampjes en de zoemer en de voorbekrachtiging van de alternator gaat ook het voorgloeien en het bekrachtigen van het startsolenoid eigenlijk altijd via een zekering.Deze twee laatste bepalen ook hoe zwaar die zekering moet zijn.
Om wat voor motor gaat het eigenlijk? In de handleiding is altijd wel het electrisch schema te vinden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 18 mrt 2015 11:23 #606798

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Dag Ad,

Het gaat om een Nanni 2.10 van een jaar of 18 oud met het eenvoudigste paneel (manual in bijlage...)
Ik heb de oude bekabeling gesloopt (behalve de kabelboom en bedrading achter het paneel) en nergens een zekering gevonden. Tenzij het het ding in bijlage is geweest... maar daar staat nergens een Ampérage op vermeld.

Grtjs,

Z
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 18 mrt 2015 11:58 #606814

In deze manual staat wel het e.e.a. over zekeringen ( fuses).www.nannidiesel.com/downloads/...%20-%20970316081.pdf
Schijnen in een apart kastje achterop de motor te zitten wat je vaker ziet bij kleine dieseltjes.( zoals bij de Vetus motoren)

Wat dat ding van het tweede plaatje is vraag ik me wel af maar een zekeringhouder lijkt me onwaarschijnlijk zo open en bloot. Ik zie er ook geen draden naatoe/vanaf komen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 18 mrt 2015 12:10 #606824

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Bedankt Ad, maar ik heb een ouder model Nanni: er zit geen bedrading naar achter toe, noch staat er een apart kastje op de motor gemonteerd.

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B+ aansluiten op Argo FET 18 mrt 2015 18:39 #606955

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Zeppos schreef :
(eneh, hoe bevalt die SO 29.2 nou?)
Zeppos

Bevalt ons goed. Zeilt prima en wat voor ons ook belangrijk is zijn de aparte voor en achterkajuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl