Er loopt normaliter nooit een laadstroomkabel vanaf de alternator naar de plus van de accu.
De B+ van de alternator is verbonden met de startmotor ( het startrelais/solenoid) en sluit daar aan op de startkabel.
Zo functioneert de startstroomkabel na het starten als laadstroomkabel.
Echter... bij een laadstroomverdeler kan dat niet meer omdat anders de plus van de startaccu via de verdeler nog steeds met de ander accu is verbonden waardoor de verbruikersaccu de startaccu kan leegtrekken.
Daarom moet die verbinding worden verwijderd en moet er een nieuwe laadstroomkabel vanaf de alternator (B+) naar de ingang van de laadstroomverdeler worden aangelegd.
In de bijlage een beschrijving van de installatie van een laadstroomverdeler van Vetus (die ik heb) waar je dat ook kunt terugvinden.
Ik denk trouwens dat zoiets ook in de handleiding van jouw laadstroomverdeler zal staan.
V.w.b. je tweede vraag. Tja , om de mppt regelaar of ook een regelaar van een walstroomlader te laten werken moet die wel de accuspanning "zien". Bij mijn laadstroomverdeler zit daar kennelijk een voorziening voor ingebouwd ( het werkt in ieder geval prima) maar dat hoef niet bij alle types het geval te zijn.
Ik vermoed dat dat laatste bij jouw het geval is.
Oplossing; sluit de mppt regelaar direct aan op alleen de verbruikersaccu dus buiten de laadstroomverdeler om.
Ik heb eens in de handleiding gekeken .
www.svb24.com/media/117263/pdf...lti_2014-06-18_2.pdf
Er zit ook een zogenaamde IG aansluiting op het apparaat (zie handleiding) die eventueel op een alternator met IG aansluiting wordt aangesloten. Die geeft een spanning aan de alternator electronica. Misschien moet je die aansluiting als sense gebruiken op de mppt regelaar(als daar een dergelijke aansluiting op zit)?
Ad