Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aansluiten laadstroomverdeler.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 08:54 #602963

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Inmiddels heb ik de laadstroomverdeler geplaatst. Dat is deze dus:

Bijlage laadstroomverdeler.jpg niet gevonden



Maar ik loop toch nog tegen 2 problemen aan.
Allereerst heb ik geen idee hoe ik de laadstroom van de dynamo via deze verdeler kan laten lopen. Vanaf de startmotor loopt er een dikke plus kabel naar de start-accu.
Vanaf de keerkoppeling loopt er een dikke min kabel naar de start-accu.

Maar er loopt geen aparte kabel vanaf de dynamo naar de accu. Betekent dat, dat ik de dikke + kabel gewoon via de verdeler kan laten lopen?

Ten tweede doet m’n mppt regelaar helemaal niets als ik die via de laadstroomverdeler laat lopen. Kennelijk heeft die regelaar een input vanaf de accu nodig, die er dus niet is als de draad via de verdeler loopt. Is daar een oplossing voor?

En zo merk ik opnieuw het gebrek aan opleiding mbt dit vakgebied :( . Hopelijk wil één van de specialisten hier me weer een beetje bijscholen.
Alvast bedankt! Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 09:04 #602968

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
frankrijk schreef :
Allereerst heb ik geen idee hoe ik de laadstroom van de dynamo via deze verdeler kan laten lopen. Vanaf de startmotor loopt er een dikke plus kabel naar de start-accu.
Vanaf de keerkoppeling loopt er een dikke min kabel naar de start-accu.

Maar er loopt geen aparte kabel vanaf de dynamo naar de accu. Betekent dat, dat ik de dikke + kabel gewoon via de verdeler kan laten lopen?
Vanaf startaccu de dikke kabel naar de startaccu gewoon laten zitten.

De kabel die vanaf de dynamo die naar startmotor gaat losnemen bij de startmotor en dat uiteinde moet naar de verdeler toe. Liefst uit één stuk en dik genoeg. Ik heb hem dus ook bij de dynamo los gemaakt en een geheel nieuwe kabel getrokken vanaf dynamo naar verdeler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 09:07 #602969

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
hier haak ik af Frank
ik heb een verdeler met alleen domme diodes...

zowiezo zal je een separate kabel van de dynamo naar de regelaar moeten leggen.
dus loskoppelen van de aansluiting via de startmotor.
en die hoeft geen 50mm2 ofzo
alleen geschikt voor de laadstroom, stel; 6 mm2

als die MPPT regelaar alleen voor de sevrice/lichtaccu is, sluit je die toch direct op de accu aan.
die hoeft dan ook niet via de laadstroomverdeler
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 09:07 #602970

Er loopt normaliter nooit een laadstroomkabel vanaf de alternator naar de plus van de accu.
De B+ van de alternator is verbonden met de startmotor ( het startrelais/solenoid) en sluit daar aan op de startkabel.
Zo functioneert de startstroomkabel na het starten als laadstroomkabel.
Echter... bij een laadstroomverdeler kan dat niet meer omdat anders de plus van de startaccu via de verdeler nog steeds met de ander accu is verbonden waardoor de verbruikersaccu de startaccu kan leegtrekken.
Daarom moet die verbinding worden verwijderd en moet er een nieuwe laadstroomkabel vanaf de alternator (B+) naar de ingang van de laadstroomverdeler worden aangelegd.
In de bijlage een beschrijving van de installatie van een laadstroomverdeler van Vetus (die ik heb) waar je dat ook kunt terugvinden.
Ik denk trouwens dat zoiets ook in de handleiding van jouw laadstroomverdeler zal staan.

V.w.b. je tweede vraag. Tja , om de mppt regelaar of ook een regelaar van een walstroomlader te laten werken moet die wel de accuspanning "zien". Bij mijn laadstroomverdeler zit daar kennelijk een voorziening voor ingebouwd ( het werkt in ieder geval prima) maar dat hoef niet bij alle types het geval te zijn.
Ik vermoed dat dat laatste bij jouw het geval is.
Oplossing; sluit de mppt regelaar direct aan op alleen de verbruikersaccu dus buiten de laadstroomverdeler om.
Ik heb eens in de handleiding gekeken .www.svb24.com/media/117263/pdf...lti_2014-06-18_2.pdf
Er zit ook een zogenaamde IG aansluiting op het apparaat (zie handleiding) die eventueel op een alternator met IG aansluiting wordt aangesloten. Die geeft een spanning aan de alternator electronica. Misschien moet je die aansluiting als sense gebruiken op de mppt regelaar(als daar een dergelijke aansluiting op zit)?
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: DIODEMANUAL.pdf
Bestandsgrootte:623 KB
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 09:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 09:46 #602974

lastig om hier van afstand iets over te zeggen.
In mijn ogen is het manual helder, zie link
www.quickusastore.com/fileuplo...FFile-1373996088.pdf
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 09:46 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 09:54 #602977

De manual is wel helder maar zegt niks over het wel of niet goed werken van een acculader( sommige gaan bij gebruik van een laadstroomverdeler bijv. niet naar druppellading als de accu vol is) of mppt regelaar van een zonnepaneel.
De Vetus manual doet dat wel. Daar staat o.a. op pagina 5 :
Aansluiting acculader
Een acculader kan direct parallel aan de dynamo worden aan gesloten; zie ‘Functie van
de aansluitingen, B+ ALTERNATOR’.
Bij gebruik van de scheidingsdiode bij bepaalde typen acculader kan het probleem ontstaan
dat na elke onderbreking van de voedingsspanning (230 Volt) de acculader opnieuw
moet worden ingeschakeld.
Dit probleem treedt o.a. op bij bepaalde versies van de Vetus acculaders typen BC15,
BC25 en BC30. Raadpleeg uw dealer voor een aanpassing indien dit gewenst is.

In de Quick manual staat verder niets over een acculader , alleen het plaatje.
Maar je zou er natuurlijk ook een mailtje naar de fabrikant aan kunnen wagen ( in het Engels of Italiaans natuurlijk :ohmy: ) www.quicknauticalequipment.com/
Ad
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 09:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 10:09 #602981

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Leuk maar met mijn acculader gaat echt echt verkeerd via een diode. Die gaat oplopen tot 16v met alle gevolgen van dien.

Ik ben het met helios eens: mppt / zonnepanelen alleen op lichtaccu, geen gedoe en díe accu's hebben het nodig, doorgaans niet de motor acca.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 10:50 #602999

Philip schreef :
Leuk maar met mijn acculader gaat echt echt verkeerd via een diode. Die gaat oplopen tot 16v met alle gevolgen van dien.

Ik ben het met helios eens: mppt / zonnepanelen alleen op lichtaccu, geen gedoe en díe accu's hebben het nodig, doorgaans niet de motor acca.

Bij mij werkt het echter allemaal prima met zowel de regelaar van mijn zonnepaneel (nu dik vijf jaar altijd aangesloten) als mijn CTEK lader als , uiteraard mijn alternator . Allemaal parallel op de ingang van mijn Vetus verdeler.
Had eerst ook twijfels maar zowel de acculader als de zonnepaneel regelaar schekelen netjes door hun laadprogramma's en terug naar druppellading als de accu's vol zijn.
Het kan kennelijk dus wel.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 11:16 #603012

Zoals al eerder genoemd, Een nieuwe laadstroomdraad van de generator naar de verdeler.
Kan van de foto niet lezen welke pen, maar zal waarschijnlijk de middelste zijn van het rijtje van 3.

Walstroom en MPPT op delfde pen waar ook de lichtaccu op komt.
Op de pen , bestemd voor de startaccu, alléén de startaccu.

De meest linkse, aleen staande, pen zal zeer waarschijnlijk voor de sensdraad zijn. Hiermee meet de generator de accu spanning en past zich daarop aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 11:24 #603015

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Saeftinghe schreef :
Zoals al eerder genoemd, Een nieuwe laadstroomdraad van de generator naar de verdeler.
Kan van de foto niet lezen welke pen, maar zal waarschijnlijk de middelste zijn van het rijtje van 3.

Walstroom en MPPT op delfde pen waar ook de lichtaccu op komt.
Iets duidelijker ;)
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 11:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 11:34 #603019

Ha,... Ja er gaat nogal eens wat mis wanneer de afmetingen van de toetsen niet in verhouding staan tot die van de bedienende vingers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 11:46 #603025

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Saeftinghe schreef :
Ha,... Ja er gaat nogal eens wat mis wanneer de afmetingen van de toetsen niet in verhouding staan tot die van de bedienende vingers.
HMIM
(Human machine interface mismatch)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 11:54 #603026

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank jullie wel voor alle reacties.

@Philip, shoot, nu je het zegt, ik heb m'n walstroomlader via de verdeler aangesloten, en die bleef op z'n maximale laadstand staan. Ik dacht al: Dat kan niet goed zijn. Dus samenvattend wordt het zoals Saeftinghe aangeeft.
Alleen de stroom van de dynamo wordt dus over de 3 accu's verdeeld ( 1 startaccu, 2 service accu's).
De walstroomlader en de mppt lader gaan rechtstreeks naar de serviceaccu's.

Op de startaccu staat verder alleen de bilgepomp aangesloten, daar wilde ik de vhf marifoon aan toevoegen, maar gezien die toch zo'n 0.5 ampere trekt laat ik die dan ook maar op de seviceaccu's. Immers 0.5 ampere op een 90 ampere AGM accu, wil zeggen dat die marifoon de startaccu in max. 100 uur dermate leeg trekt dat ik niet meer kan starten ( toch?). En de motor is de enige die de startaccu bijlaadt.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 11:56 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 12:27 #603036

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
evt. een wisselschakelaar tussen je acculader en de 2 accubanken zetten. kun je altijd nog je startaccu oppeppen.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 12:42 #603039

Frankrijk,

Het lijkt me niet wenselijk om de bilgepomp op de startaccu te zetten.
Hij zal niet zoveel verbruiken, maar het kan ongemerkt gaan.
Een start accu hoort opgetopt te blijven en ALLEEN voor starten gebruikt.

Wanneer je van de servicepen van de verdeler naar elke accu een (even lange) draad voert, en vanaf de accu weer twee (ook even lange) draden die samen op de hoofdschakelaar(zekering) uitkomen, dan kun je heel simpel per accu het verbruik en laden meten.
Bij voorkeur andere kleur voor de laad- en verbruiksdraden.
Je zult dan hoogstwaarschijnlijk verscillende stromen per accu meten, veroorzaakt door de exemplarische verschillen tussen identieke(!?) accu´s. Dat is een normaal verschijnsel.


Tony,
Je drijft toch niet de spot met de afmetingen van mijn handen, ze zijn echt niet zo groot dat ik het toetsenbord niet meer kan zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 13:37 #603059

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Saethinge, je bent wel streng in de leer :ohmy: . Maar de boodschap is duidelijk. Service accu's voor alle gebruikers en starten op de startaccu.
@sy Helios, die wisselschakelaar heb ik er net tussenuit gehaald, omdat ik met grote regelmaat vergat om die terug te zetten.
Frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 16:27 #603121

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
dan had je de schakelaar dus toch nodig af en toe :blink:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 06 mrt 2015 18:07 #603148

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
yep, maar dat kwam omdat een aantal gebruikers op de startaccu stond, en dat heb ik inmiddels veranderd B) .
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 10 mrt 2015 08:02 #604209

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ondanks dat alle aansluitingen bekend zijn blijft er één vraag over: De massa!
Vanaf de gebruikers gaat de massa naar het motorblok, en de min van de sevice accu's staat ook op het motorblok. Maar kan ik niet beter de massa's van de gebruikers rechtstreeks terug laten lopen naar de min van de service accu's, en dan de aansluiting op het motorblok laten vervallen? Dan heb ik pas echt een gescheiden circuit ten opzichte van de startaccu. Of is dit onzin?

Ook heb ik de kabeldikte bepaald vanaf dynamo naar laadstroomverdeler, en van laadstroomverdeler naar accu's. Omdat de dynamo 70 ampere kan leveren, heb ik kennelijk 35 mm2 kabels nodig ( ik vind het ongelooflijk dik, maar ja, zo staat het in de manual van de laadstroomverdeler :ohmy: ).
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 10 mrt 2015 08:15 #604213

frankrijk schreef :
Ondanks dat alle aansluitingen bekend zijn blijft er één vraag over: De massa!
Vanaf de gebruikers gaat de massa naar het motorblok, en de min van de sevice accu's staat ook op het motorblok. Maar kan ik niet beter de massa's van de gebruikers rechtstreeks terug laten lopen naar de min van de service accu's, en dan de aansluiting op het motorblok laten vervallen? Dan heb ik pas echt een gescheiden circuit ten opzichte van de startaccu. Of is dit onzin?

Ook heb ik de kabeldikte bepaald vanaf dynamo naar laadstroomverdeler, en van laadstroomverdeler naar accu's. Omdat de dynamo 70 ampere kan leveren, heb ik kennelijk 35 mm2 kabels nodig ( ik vind het ongelooflijk dik, maar ja, zo staat het in de manual van de laadstroomverdeler :ohmy: ).
frank

Onzin is je idee niet maar toch gaat het niet.
Immers , om met de laadstroomverdeler beide accu's te kunnen opladen moeten de minpolen van beide accu's verbonden zijn met de verdeler.
Wat betreft die 32mm2 ; dat had ik ook gelezen maar daar staat niet bij hoe lang die kabel daarbij is.
Dat maakt uiteraard ook nogal wat uit. Met 32mm2 mag hij best 5 meter lang zijn zonder problemen. Denk er wel aan dat de minkabel/massakabel net zo dik moet zijn.
Waar die 32mm2 vandaan komt vraag ik me ook af want het klopt niet met allerlei priogrammatjes en lijstjes die er te vinden zijn.
Bovendien zou volgens die aanbeveling nu ook de draad tussen de alternator en de startmotor( die verwijderd moet worden) zo dit moeten zijn en dat is hij beslist niet.Daar gaat immers nu ook de max. laadstroom door.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 10 mrt 2015 08:26 #604216

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank je Ad. Dat van die massa had ik eigenlijk zelf kunnen bedenken :blush: .
Voor de dikte van de kabels nog even de lengte erbij:
Dynamo naar laadstroom verdeler is ca. één meter.
Laadstroomverdeler naar service accu's zowel als naar startaccu is allebei iets kleiner dan één meter.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten laadstroomverdeler. 18 mrt 2015 12:22 #606829

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Gisteren de verbinding B+ dynamo-startmotor weggehaald en de B+ op de ingang laadstroomverdeler aangesloten met een 35mm2 kabel. De uitgangen A en B van de laadstroomverdeler naar startaccu en service accu's aangesloten( ook 35mm2).
Vervolgens de sleutel in het contact, m.a.g. dat er direct bij inschakelen een zoemer afgaat en het dynamolampje brandt. Vervolgens toch de motor gestart, maar het dynamolampje blijft branden, de zoemer blijft zoemen en er komt geen laadstroom bij m'n accu's!
Op de startmotor zit de dikke + kabel naar de startaccu, en er zitten nog 2 dunnere kabels aan vast met het opschrift 'batt +'. Die 2 heb ik dan ook maar aan de B+ dynamo verbonden, met als gevolg dat er bij het insteken en draaien van de contactsleutel helemaal niets gebeurde. En nu weet ik het dus niet meer :( .
Voor alle zekerheid heb ik de originele situatie nu weer teruggezet, en dat werkt prima.

Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 18 mrt 2015 12:23 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl