Bij mijn Beneteau is direct voor de mastvoet een doosje in de dekmal meegenomen wat enerzijds de kabeldoorvoeren uit de buurt houdt van voeten/schoten en anderzijds onderdeks ruimte biedt om losneembare stekkerverbindingen te maken. Toen ik de boot kocht zaten daar de bekende en beruchte (in slechte staat verkerende) dek-connectors gemonteerd (kijk even door de algen heen):
Omdat ik alle kabels heb vervangen er er een windset bijgekomen is, maar ik geen tijd had om een goede doorvoer te maken, liepen afgelopen seizoen alle kabels door tot achter de navigatiehoek. Gaatjes in polyester waar de oude dekconnectoren zaten dichtgestopt met wat butylkit. Geen onderdekse verbindingen dus; electrisch het meest betrouwbaar. Echter de ruimte in de ducting (naief dat ze daar geribbelde buis voor gebruikt hebben!) is beperkt en het kostte uren prutsen (en 2 man benodigd) een kabel heen of terug te trekken. Er komen dus
onderdekse connectoren vlak onder de te realiseren dekdoorvoeren zodat de mast er 2 uur sneller af kan...
Als doorvooer voor mijn 4 (plm diameter 6 mm) kabels bestaat er dit wat past bij de beschikbare ruimte tussen mast en polyester rand:
Een industieel, lelijk en duur kastje, te groot voor mijn 4 kabeltjes. Gedachte achter dit ding is dat de connectoren door de sleuf passen, in de sponsrubber pakking boor je gaatjes die je vanaf de onderkant insnijdt; het geheel kun je dus van de kabels verwijderen.
Maar waarom zou je dat willen? Ik wil zelf iets maken gebaseerd op Thomas' praktijk om zijn zwanenhals er gewoon als geheel af te halen en bij de mast te houden wanneer die van de boot is.
Ik zit aan een constructie tussen losneembare zwanenhals en de box hierboven te denken. "Iets flensachtigs" wat je eenmalig om de kabels monteert (stekkers dus slechts één keer aan de kabels uit de mast solderen) en dan elk jaar alleen die flens (de)monteert. Dit heeft niets te houden, is vlak dus makkelijk af te dichten met een paar boutjes en een rupsje butylkit tussen de flens opstaande polyester rand. Zoiets bv:
RVS plaatjes zijn 100x40x3 mm, sponsrubber is 4 mm, gecomprimeerd tot 2 mm. Platverzonken 4 mm boutjes blijven altijd zitten; Inbus boutjes 4 mm zijn om het geheel een keer per jaar te (de)monteren op de boot.
Zou dit compacter kunnen denken jullie, dus de gaten in het RVS dichter bij elkaar? Of zouden de RVS plaatjes dan gaan buigen en te weinig compressie kunnen leveren?
Ander vraagje: ik heb nu een PL-259 getekend; is een 50 Ohm BNC connector ook geschikt voor dit vermogen (of is er wellicht een betere keuze voor deze onderdekse verbinding?)
Feedback graag!