R staat voor regelaar. Hiervoor zal je waarschijnlijk de dynamo open moeten maken.
Sommige dynamo's hebben een driedraads regelaar, andere een vierdraads.
De meeste Europese (en Japanse) dynamo's zijn negatief geregeld, dwz 1 borstel permanent op de plus (d+), en de negatieve borstel naar de regelaar, die daarnaast dan een plus en een min aansluiting heeft, sommige een aparte sense aansluiting. De regelaar regelt de stroom van de min borstel naar massa zodanig dat tussen + en min de ingestelde spanning (meestal rond de 14V) wordt gehandhaafd. De truc van de compensatiediode is dat de referentiespanning voor de regelaar hiervandaan wordt gehaald zodat effectief de spanningsval van de scheidingsdiodes (ca 0.7V) wordt gecompenseerd doordat de regelaar nu de spanning tussen de compensatiediode en min op de ingestelde waarde wil houden.
Als je de dynamo openmaakt tot je de regelaar hebt wijzen de aansluitingen zich meestal met een beetje gezond verstand vanzelf wel. Bij een driedraads regelaar moet de interne plus losgenomen worden en vervangen door een aansluiting op de compensatiediode. Bij een vierdraads is meestal een aparte plus voor voeding en een sense draad, die in dit geval naar de comp.diode moet.
Het was makkelijker geweest als je een argofet had genomen, die zijn iets duurder maar hebben een verwaarloosbare spanningsval waarmee dit probleem omzeild wordt.
Bij de meeste dynamo's ben je bij de regelaar door het achterdeksel los te nemen, bij Hitachi bv moet echter het huis "gesplit" worden. Maar wees hier niet te benauwd voor, dynamo's zijn niet ingewikkeld om te demonteren.
In ieder geval succes, Aad
NB afhankelijk van de uitvoering kan het zijn dat het laadlampje niet meer werkt en/of de dynamo geen spanning wil geven, dan moet ook de "energize" aansluiting gebruikt worden. Beetje puzzelen, maar je hebt het schema en in ieder geval moet je weten hoe de dynamoregelaar intern is aangesloten.