Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accuschakelaar omzetten bij lopende motor

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 23 mrt 2015 21:33 #608894

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
Baasklusje: geen probleem, is wel vaker dat ik me niet realiseer dat wat ik schrijf anders of op meerdere wijzen geïnterpreteerd kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 24 mrt 2015 04:26 #608928

Nachtvlinder schreef :
Maar de schakelaars zijn toch juist bedoeld om de accu's te isoleren? Hoewel een lader die daardoor slechts aan het boordnet hangt ook niet de bedoeling is.

De accu's worden al gescheiden van het boordnet door de diodes in de dynamo. Waarom nog een tweede onderbreker ertussen, die ook nog eens voor heel veel schade kan zorgen.....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 24 mrt 2015 07:22 #608948

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
@Cat36:

Het, ook al is het maar heel kort, onderbreken van de verbinding van dynamo naar accu kan de dynamo slopen. We hebben het hier echt oven een splitsecond. De dynamo kan dan de stroom heel even niet kwijt en dat loopt zo snel op dat ie doorbrand.

Wat je dus moet onderzoeken is of je een "make (new contact) before break (old contact) " schakelaar hebt.
Een veiligere oplossing is om voor het laden een diode blok te gebruiken. (Argo fet is iets handiger, geeft geen verlies). Een diode blok verdeelt de laadstroom over alle aangesloten accu(banken). Bij het motoren worden de leegste accu's het eerst geladen en als de niveau's gelijk zijn de rest. Daarmee is al je risico op een doorgebrande dynamo uitgebannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 24 mrt 2015 07:38 #608952

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
@Koko,

Ik denk dat dat inderdaad een goed idee is. Dan is het een kwestie van de schakelaar op both zetten en dan de diodeblok zijn werk laten doen, klopt dat?

op welke plek binnen het elektrisch systeem monteer ik het diodeblok?
Moet ik dan veel aanpassingen doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 24 mrt 2015 07:50 #608955

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Stand van de schakelaar zou niet uit mogen maken voor het laden. Diode komt tussen dynamo en de accu's. De schakelaar tussen accu's en verbruiker.

Op mijn boot heb in 3 accu's 1 start en 2 verbruiker. Schakelaar zit tussen verbruiker accu en schakelpaneel.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 24 mrt 2015 14:23 #609129

mgbgt1975 schreef :
Stand van de schakelaar zou niet uit mogen maken voor het laden. Diode komt tussen dynamo en de accu's. De schakelaar tussen accu's en verbruiker.

Op mijn boot heb in 3 accu's 1 start en 2 verbruiker. Schakelaar zit tussen verbruiker accu en schakelpaneel.

Wijze woorden: zou niet uit mogen maken, maar bij velen dus wel :-(
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 24 mrt 2015 16:23 #609174

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Cat-36 schreef :
@Koko,

Ik denk dat dat inderdaad een goed idee is. Dan is het een kwestie van de schakelaar op both zetten en dan de diodeblok zijn werk laten doen, klopt dat?

op welke plek binnen het elektrisch systeem monteer ik het diodeblok?
Moet ik dan veel aanpassingen doen?

Best even een tekeningetje bij maken, alhoewel in de documentatie van Vetus over scheidingsdiodes staat het redelijk mooi beschreven.
scheidingsdiode
Niet dat ik deze firma wil aanraden, maar deze documentatie is wel redelijk.
Op pagina 59 staat een mooi schema. Correctie, pagina 53 is een beter schema voor jouw installatie.
Het document is zo groot omdat het veel vertalingen bevat.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 16:40 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 29 mrt 2015 16:33 #610406

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Mannen,

In navolging van mijn vraag het volgende:

Ik heb mijn oude boot gesloopt en daar zat een EDR in. Dit is een Electronic Distribution Relais. Daar ik niet zo thuis ben in electronica graag jullie hulp.

Dit is het relais:





Er is uitleg in het Engels op deze pagina:
assets.wm3.se/sites/49/media_f...c_edr.pdf?1366874929

Ik denk dat het een relais is die overschakelt van de startaccu naar de gebruikersaccu als de startaccu boven de 13,5 volt komt. Ik neem aan dat de oplaad spanning dan door het relais loopt naar de gebruikers accu's. dit zolang totdat de gebruikersaccu's ook vol zijn. mocht de start accu onder de 12,7 volt komen dan worde de startaccu weer opgeladen. Klopt dit? Zo niet graag een uitleg voor dummies zoals ik :laugh:

Er staat een aansluitschema bij:
Aansluiting 30 is in. deze moet dan vanuit de startaccu aangesloten worden?
Aansluiting 87 is out, deze moet dan aan de gebruikers accu's aangesloten worden?
Aansluiting 86 is Ground dus aan de min. Maar welke min? van de startaccu of de gebruikersaccu?

Klopt dit?

Ik lees graag jullie bevindingen.

Is dit een relais welke beter is dan een scheidingsdiode omdat dit relay geen spanning gebruikt en de scheidingsdiode wel?

Ik had geen tijd om uit te zoeken hoe dit allemaal aangesloten was in de oude boot, de electriciteit was een zooitje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 29 mrt 2015 16:50 #610417

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Cat-36 schreef :
Mannen,

In navolging van mijn vraag het volgende:

Ik heb mijn oude boot gesloopt en daar zat een EDR in. Dit is een Electronic Distribution Relais. Daar ik niet zo thuis ben in electronica graag jullie hulp.

Dit is het relais:





Er is uitleg in het Engels op deze pagina:
assets.wm3.se/sites/49/media_f...c_edr.pdf?1366874929

Ik denk dat het een relais is die overschakelt van de startaccu naar de gebruikersaccu als de startaccu boven de 13,5 volt komt. Ik neem aan dat de oplaad spanning dan door het relais loopt naar de gebruikers accu's. dit zolang totdat de gebruikersaccu's ook vol zijn. mocht de start accu onder de 12,7 volt komen dan worde de startaccu weer opgeladen. Klopt dit? Zo niet graag een uitleg voor dummies zoals ik :laugh:

Dat klopt .

Er staat een aansluitschema bij:
Aansluiting 30 is in. deze moet dan vanuit de startaccu aangesloten worden?
Aansluiting 87 is out, deze moet dan aan de gebruikers accu's aangesloten worden?
Aansluiting 86 is Ground dus aan de min. Maar welke min? van de startaccu of de gebruikersaccu?

Klopt dit?

Dat klopt ook.


Beste is als min punt het gemeenschappelijk min punt nemen.
Hier horen de min kabels van de accu's en de min kabel van de verbruikers samen te komen.
Meestal komen de min kabels samen op het motorblok.
Beter niet de aansluiting op de min van de accu's gebruiken.


Ik lees graag jullie bevindingen.

Is dit een relais welke beter is dan een scheidingsdiode omdat dit relay geen spanning gebruikt en de scheidingsdiode wel?

Vroeger hadden scheidingsdiodes een voltage drop van 0,7V, maar de huidige scheidingsdiodes is dit veel minder. Een goed scheidingsrelais heeft geen voltage drop en is dus beter. Maar een scheidingsdiode verhinderd ook dat er stroom kan lopen tussen de accu's, zodat de accu's elkaar niet kunnen leegtrekken bij een defecte accu.
De discutie wat de beste oplossing is, is nog lang niet beslecht. ;)
Aangezien je een schedingsrelais hebt zou ik dat gebruiken.


Ik had geen tijd om uit te zoeken hoe dit allemaal aangesloten was in de oude boot, de electriciteit was een zooitje.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 29 mrt 2015 17:02 #610421

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Dank je wel Tony! Ik ben weer een stapje verder.

Maar wat ik niet begrijp. De lader staat in het schema, op de pagina die ik vermeld heb, op de startaccu. op diezelfde draad in t schema staat de in leiding voor het relais. Dan blijft de lader (of dat nou de dynamo is of de acculader) dus de startaccu laden en tegelijk de gebruikersaccus als de spanning op de startaccu boven de 12,7 volt komt. Dit klop toch?

Gaat de lader dan niet de laadspanning verlagen omdat de startaccu vol zit en de lader dat signaleert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 29 mrt 2015 18:21 #610455

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Cat-36 schreef :
Dank je wel Tony! Ik ben weer een stapje verder.

Maar wat ik niet begrijp. De lader staat in het schema, op de pagina die ik vermeld heb, op de startaccu. op diezelfde draad in t schema staat de in leiding voor het relais. Dan blijft de lader (of dat nou de dynamo is of de acculader) dus de startaccu laden en tegelijk de gebruikersaccus als de spanning op de startaccu boven de 12,7 volt komt. Dit klop toch?

Gaat de lader dan niet de laadspanning verlagen omdat de startaccu vol zit en de lader dat signaleert?
Uit de beschrijving van het realy lees ik :
The relay will be activated when voltage level is 13,5V.
The turn off voltage is 12,7


Dus zodra de startaccu boven de 13,5 V komt zal het relay inschakelen en de lichtaccu beginnen te laden. Omdat de lichtaccu leger is, gaat de spanning wat dalen, en blijft de alternator of lader spanning en stroom leveren.
(Wat wel kan gebeuren is dat de lichtaccu zo laag staat dat de spanning over de startaccu tot beneden de 12,7 volt komt, wel een heel extreem geval, en dan zal het relay weer afschakelen en weer alleen de startaccu laden tot we weer bij 13,5 V komen. )

Alleen als beide accu's vol zijn komt de spanning op de startaccu boven de ingestelde maximum laadspanning komt, (14,4V meestal), zal de lader of alternator gaan minderen, maar dat wil je ook, anders ga je de accu's overladen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 30 mrt 2015 11:03 #610619

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Tony, duidelijk, bedankt!

Nu nog een aantal vragen die bij me op komen.

-Kan de dynamo 3 accu's tegelijk opladen dan? Ik heb 1 start accu en 2 gebruikers accu's welke aan elkaar verbonden zijn.

-Mijn electrische systeem bestaat onder andere uit een accu schakelaar met 1, both, 2 en off van Pergo.
Als ik m op 1 zet start de motor vanuit de gebruikers accu's op en worden de gebruikers accu's opgeladen.
Als ik m op 2 zet start de motor vanuit de startaccu en wordt deze opgeladen.
Op off start de motor natuurlijk niet want dan zijn de accu's afgeschakeld.

Moet ik de draden vanuit het EDR verbinden met de accu schakelaar in plaats van met de accu zelf?
Nu in de praktijk gebruiken we de gebruiks accu's het meeste. Die worden ook door de acculader opgeladen. Kan ik dan die het beste als eerste laten laden en als die vol zijn dat het relais zelf de start accu oplaadt?
Of andersom natuurlijk allereerst de startaccu vol laten laden en dan de gebruikers accu's. Dan zou ik de schakelaar altijd bij het varen/opladen op 2 moeten hebben (startaccu) en als ik stil lig op 1 gebruikers accu's.

Eigenlijk zou ik t liefst starten en varen op de startaccu en dan door het relais de gebruikers accu's laten opladen en de acculader alleen op de gebruikers accu's zetten om op te laden bij wal stroom. Waar moet ik de EDR dan aansluiten, op de accu schakelaar of op de accu zelf?
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 11:15 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 30 mrt 2015 13:17 #610661

- ja de dynamo (en acculader) kan 3 accu's tegelijk opladen. De gekoppelde gebruikersaccu's zijn eigenlijk één grote, niet 2 kleinere accu's

- als je dat relais gaat gebruiken is de 1-2-both-off schakelaar een sta-in-de-weg geworden. Ik zou die vervangen door 2 aparte sleutelschakelaars (in de + van elke accu), dan wordt het relais tenminste nuttig.
Dat bepaalt dan waar de gebruikers aan hangen, ipv de grote schakelaar.

- aansluiting voor acculader staat ook in het schema van het relais

Als je het allemaal goed aansluit met zo'n relais:
- heb je in feite 1 grote accubank (van3 accu's) als de spanning in allemaal voldoende is (zie specs relais)
- wordt de startaccu losgekoppeld van de gebruikers als de spanning in de gebruikersaccu's te laag wordt; startaccu blijft dan altijd vol genoeg om te starten
- gebruikersaccu's kun je dan dus (te) leeg maken, maar je kan nog wel starten!
- zo gauw er laadstroom is (voltage boven 13,7) worden alle 3 accu's geladen door dynamo, walstroom/lader of zonnecellen.

Kortom, alles gaat verder vanzelf en je kan nooit meer een lege startaccu maken, en ook niet verkeerd schakelen met die both/1/2/off....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 30 mrt 2015 14:29 #610679

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Bedankt voor je bijdrage! De schakelaar zit in mijn schakelbord en die wil ik gewoon behouden. Dus mijn vraag staat nog steeds, waar en hoe moet ik de EDR aansluiten zodat de start accu altijd vol is en de gebruiks accu's opgeladen kunnen worden met de walstroom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 30 mrt 2015 14:52 #610689

je kunt niet alléén de gebruiksaccu's opladen met de walstroom als je dat relais erbij zet: dat koppelt dan ook de startaccu aan de lader en die wordt dan ook geladen.

in het schema van de EDR heb ik je 1/2/both/off schakelaar erbij getekend, in de beide rode cirkels.
Daarin zitten de 1- en de 2-stand aangegeven. De groene lijn is de stand Both. Daarmee overbrug je het relais en maakt het nutteloos. (kan handig zijn voor noodgeval: starten op de lichtaccu's).

Dus:
de aansluitingen maken zoals in de tekening (van het relais), en NOOIT meer de both-stand of de gebruikersaccu-stand op de schakelaar gebruiken: alleen nog OFF en Startaccu.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 30 mrt 2015 15:25 #610704

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Bedankt voor de mooie tekening, duidelijk!

Alleen 2 vragen, deze situatie is vooral gewenst als ik met de motor moet opladen.
Maar als ik alleende gebruiks accu's wil gebruiken moet ik m wel alleen op die stand zetten anders trek ik de start accu ook leeg. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 30 mrt 2015 15:36 #610714

in de tekening van het relais zie je ook de acculader staan, aangesloten op hetzelfde punt als de dynamo.
In beide gevallen (dynamo of lader) laadt je alle 3 accu's tegelijk, daar zorgt dat relais voor.

Als je alleen de gebruiksaccu's wil gebruiken moet je de accuschakelaar daarop zetten. Maar dan staat je motor niet aangesloten op de startaccu..... en kan je niet starten. Zou kunnen dat je dat niet wilt en dat de startaccu dus ook aangesloten moet zijn.
Dat kan alleen met de stand BOTH.....
En daarmee overbrug je het relais dat daardoor zinloos wordt. Het heeft geen nut dat dan erbij te zetten.

Vandaar mijn eerdere opmerking: die 1/2/both/off vervangen door 2 aparte accuschakelaars. Of het relais vergeten en alles met de hand blijven schakelen (met risico van lege startaccu en/of kapotte dynamo).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 30 mrt 2015 15:42 #610717

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
2 aparte accu schakelaars geven volgens mij precies dezelfde situatie!
Daar kan je ook 1, 2 of beiden aan hebben staan of alles uit.
Wat is t verschil?

Dat de motor niet op de gebruikers accu's start is toch prima, dan kan ik nooit vergeten om m op de goede stand te zetten en worden altijd alle accu's opgeladen! Toch?
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 15:43 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuschakelaar omzetten bij lopende motor 30 mrt 2015 15:47 #610719

Cat-36 schreef :
2 aparte accu schakelaars geven volgens mij precies dezelfde situatie!
Daar kan je ook 1, 2 of beiden aan hebben staan of alles uit.
Wat is t verschil?

het verschil is dat 1 en 2 AAN kunnen staan zonder dat 1 aan 2 VERBONDEN is.
Bij de Both-stand heb je 1 en 2 aan EN ze zijn aan elkaar geschakeld.
Dat wil je niet, als je dat relais gebruikt. Het is het een of het ander.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 15:48 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl