PvO schreef :
Bedankt voor alle reacties, even wat antwoorden op de gestelde vragen.
- accus waren 100% vol (zit een 100WP paneel op aan gesloten)
- voor dat de vraag komt, de panelen deden tijdens de test niets.
- toen ik aan boord kwam heeft eerst een uurtje de webasto gebrand (2-3A)
en de drinkwaterpomp een kwartiertje (+4A)
Aansluitend heb ik de pc opgestart, de koelkast bijgezet en nog wat verlichting
De belasting was toen ongeveer 17A.
De spanning zakte meteen naar 12V en bleef toen stabiel.
Na ongeveer 10min de belasting terug gebracht naar 2-3A, de spanning steeg toen meteen naar 12,3V
Daarna alles uitgezet en naar huis gegaan.
Vandaag nog even wezen kijken, zonnepanelen waren aan het laden, spanning 14,4V 0,4A.
Wat ik dus graag wil weten, is een spanningsval van 0,3V bij een belasting van 17A van een 160Ah accubank normaal?
Volgens mij kun je hier heel weinig uit afleiden, in ieder geval niet of je accuset nog ok is. De klemspanning onder belasting zegt volgens mij erg weinig. De aangehaalde grafiekjes zijn leuk, maar gelden voor een specifiek type accu en onder laboratorium condities.
Een accu is geen ideale spanningsbron, en ook geen ideale stroombron (in electrotechnische zin). Je zou hem kunnen zien als een spanningsbron met interne weerstand. Als je de interne weerstand van je accu zou weten, zou je er wat aan kunnen rekenen. Maar dan ga je ervan uit dat die weerstand constant is, terwijl ik vermoed dat hij afhangt van de ladingstoestand en van de temperatuur (en misschien nog wel enkele parameters).
Het enige wat een beetje kan helpen is het meten van de rustspanning van de accu: volledig onbelast en gemeten als de accu volledig in rust is, laten we zeggen na een uur of vier. Er zwerven hier wel tabelletjes op het forum waarin de ladingstoestand is uitgezet tegen de rustspanning. Echter: die tabelletjes gelden meestal voor een simpele loodzuuraccu. Het is maar de vraag of dat ook voor jouw semi-tractie batterijen klopt, het kan per merk en type verschillen. Je zou eigenlijk het tabelletje dat bij jouw accu's hoort moeten hebben.
Je hebt een acccumonitor. Die houdt het aantal Ah dat in en uit je accu's gaat netjes bij. Wat je zou kunnen doen is het volgende:
- Accu's helemaal vol laden (echt zeker weten 100%).
- Rustspanning meten en controleren in de tabel (die bij jouw accu past).
- Accu's belasten tot een bepaald ladingsniveau, bijvoorbeeld 70 of 50% (dat geeft je accumonitor aan).
- Accu's tot rust laten komen en opnieuw de rustspanning meten.
- Het spanningsniveau moet in de tabel overeenkomen met de ladingstoestand van de accu.
Is dat niet het geval (wat waarschijnlijk is na 4 jaar), dan heb je niet meer de volledige capaciteit ter beschikking. De vraag is hoe erg dat is.
Bart